Stoppen met cola (of andere verslavende dingen)

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 14 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.439
    113
    Vrouw
    Verslavingen, wat dan ook, hoe kom je er van af?
    Ik drink geen koffie, maar wel heel veel cola, ongeveer een fles per dag :confused:

    Tips zijn welkom!
    Ervaringsverhalen ook :D


    Wie stopt er met me mee?
     
    esklessebes vindt dit leuk.
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik heb ook periodes gehad dat ik bleef hangen in slechte gewoontes, onder andere dus ook veel fris/cola drinken. Heel eerlijk? Ik ben “gewoon” gestopt, en gunde mezelf in het begin op verjaardagen of in het weekend ook geen fris. Ik moet zeggen dat ik het met periodes wel moeilijk vond (heb een tijd terug ook m’n voedingspatroon omgegooid). Het voelt echt als afkicken. En dan zit je savonds op de bank, gefrustreerd en zin in cola/chips/ een wijntje of wat dan ook. Hier hielp het wel dat we dit samen deden. Er was niets in huis, zodat je het ook gewoon niet kan pakken. Daarnaast zorgen we wel voor een ander initiatief. Dus een lekker theetje, citroen om schijfjes van in water te doen. Iets gezonds te knabbelen etc. Na een tijdje went het, nu hebben we wel weer eens iets in huis maar dat kan zo weken in de kast staan zonder dat we het aanbreken. Zodra we merken dat we weer teveel zin hebben in rotzooi dan zorgen we weer dat we het een tijdje niet kopen. Voor ons werkt dit goed, ik gun mezelf vooral op een verjaardag/etentje wel waar ik zin in heb maar thuis heb ik er weinig behoefte meer aan.

    Neem er de tijd voor. En als het je een dag niet lukt geef niet op, maar begin de dag erna gewoon weer opnieuw. Het duurt een tijd voor je gewend bent aan je nieuwe gewoontes en je lichaam (en hoofd) de oude gewoontes is vergeten. Zie elke dag dat het lukt als een goede dag en trek er niet te hard aan als het een keer niet lukt.
     
    Fennec en Nummer4 vinden dit leuk.
  3. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.533
    729
    113
    Ook hier een cola addiction gehad ... wat ik deed is het steeds meer aanlengen met spa rood ... dus de eerste dag 10% per glas en zo oplopend tot 50% ... zo had ik tijdelijk toch de smaak nog en na verloop van tijd werd de drang naar minder en minder ... Zo is het mij een keer gelukt en nu drink ik het af en toe maar begin het zelfs vies te vinden ... van de week nog had mijn man bij de friet een blikje meegenomen en ik had een half blikje maar het smaakte me niet meer zoals vroeger.
     
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.439
    113
    Vrouw

    Lief van je, dank je wel!
    Ik heb het al veel vaker geprobeerd, blikjes kopen om te minderen, een of twee blikjes per dag en voor de rest bronwater/thee maar elke keer val ik inderdaad weer terug in die stomme gewoonte.

    Hele fijne tips die je geeft, ga ik mee aan de slag!
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Wij zijn ruim 2 jaar geleden overgestapt op bronwater ( door de week) en cola in het weekend. Nu vergeten we het vaak in het weekend en als we het hebben vinden we het niet eens zo lekker .
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  6. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.439
    113
    Vrouw

    Als ik probeer te stoppen is het in een keer en dan over naar andere bubbels, spa rood bijvoorbeeld, en heel veel thee. Ik zie vooral op tegen de hoofdpijn. Meestal geef ik op dag 5 weer toe omdat de hoofdpijn niet te harden is.
    Fijn dat het jou gelukt is!
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  7. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.439
    113
    Vrouw

    Ik ga zometeen boodschappen doen (want de cola is bijna op, echt... :confused: dat is dus mijn boodschappenmoment, cola op is naar de winkel) en zal bronwater meenemen ipv cola. :thumup:
     
  8. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik drink cola zonder cafeïne en suiker. Dat kan ook een optie zijn. Heb je voor jezelf duidelijk waarom je er mee wil stoppen?
     
  9. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Het heeft helaas echt veel tijd nodig. Ik hield mezelf steeds voor waarom ik het wilde en welke nadelen er aan zitten (bv opgeblazen gevoel, niet gezond, kosten etc). En ook lichamelijk afkicken kost wat tijd (ik las net je reactie hieronder nog). Geef thuis ook aan wat je wilt en laat ze je steunen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  10. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.439
    113
    Vrouw
    Te veel cafeïne kan een zwangerschap bemoeilijken, plus het is gewoon een hele slechte gewoonte, ik wil de dag met een kop thee beginnen, niet met een glas cola.
     
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Ik drink sowieso niet voor de lunch fris/ prik. Dus dat kan een eerste stap zijn. Ik ben momenteel op dieet en dan merk ik dat cola zero mij wel de middag door helpt als ik trek krijg, dus ik hou het in de middag bij 2 glazen en s avonds probeer ik het weer bij thee te houden.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  12. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Oh ik kan ook een fles per dag drinken. Vreselijk maar kan er niet mee stoppen
     
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Had ik met chips, zodra dat op was kreeg ik een heel onrustig gevoel en moest ik meteen naar de winkel. Dat heb ik ook langzaam afgebouwd want vond mijn voorbeeld niet echt een goede voor mijn kinderen. Ik eet nu 2x per week een schaaltje ipv elke avond een zak. Dat heb ik toen vervangen voor yoghurt met cruesli, dat nu vervangen is voor yoghurt met meusli.
     
  14. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.456
    3.312
    113

    Hier ook cola verslaafde drink niet anders:oops:
    Ooit gestopt maar na een jaar had ik nog een cola behoefte echt zo verschrikkelijk durfde geen slok te nemen want wist zeker vind het nog lekker, 3 jaar lang niet gedronken. Na de geboorte van zoon nummer 1 weer begonnen met cola zero of light echt of ik er vanaf kom:| terwijl ik dat nooit luste.
     
  15. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.439
    113
    Vrouw

    Doe je mee?

    Ik zie er zo tegen op maar wil al heel lang stoppen.
     
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.439
    113
    Vrouw

    Heel slim om het zo langzaam af te bouwen. Chips/koekjes en snoep haal ik niet eens meer in huis want het gaat dezelfde dag nog op.
    Mijn zoontje van 2 komt al met een beker aanlopen als hij een fles cola ziet, dus dat is nog een reden om zelf te stoppen. Wil ook hier het goede voorbeeld stellen.
     
  17. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.439
    113
    Vrouw

    Daar ben ik dus ook bang voor, dat als je eens weer een glas neemt, je weer van voren af aan kunt beginnen...
     
    esklessebes vindt dit leuk.
  18. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.925
    1.659
    113
    Vrouw
    Ik ben gestopt 3 jaar terug en ben flink kiloos kwijt en nog steeds ga ik door met afvallen
    Maar die cola is toch een issue.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Deed ik eerst ook altijd en echt ik vond dat gewoon heerlijk, zo'n glas cola in de ochtend :roflmao::|...
    Van de een op andere dag ermee gekapt. Vond het te gek worden, dronk zo een fles leeg per dag.
    Toen een maand of 3 helemaal geen cola meer gedronken en nu koop ik elk weekend 1 of 2 blikjes. Gaat prima nu en kan er ook goed vanaf blijven.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nee hier dus niet zo hoor. Kan nu prima toe met 1 blikje in het weekend en ook zonder.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina