stoppen met tepelhoedje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tweety, 14 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    onze kleine meid is via een kz terwereld gekomen. helaas heeft het zh niet voldoende aandacht besteed aan de bv en bij thuiskomst merkte de kraam gelukkig op dat haar drink techniek niet goed was. gestart met aanleggen, kolven en fingerfeed. was ruim 1,5 uur bezig met de voedingen op deze manier. gelukkig maar 1,5 dag hoeven doen en toen was de bv goed opgang. onze meid hapte niet goed aan en mijn tepels waren erg pijnlijk en kreeg kloofjes. gestart met een tepelhoedje en dit werkte goed.

    nu zei het cb dat het beter was om te proberen te stoppen met het hoedje. dit lukte vorige week niet echt dus weer terug het hoedje gaan gebruiken. nu vandaag weer geprobeerd zonder en het lijkt alsof ze nu toch opeens het happen beter gaat doen. heb alleen nu het idee dat ze mijn borsten niet goed leeg drinkt nu. dat het haar nu meer moeite kost en sneller vermoeid is kan dat??

    hoe weet ik nou eigenlijk precies of ze goed gedronken heeft? ze laat ze zelf los of zakt inslaap en laat de tepel er half uit zakken en pakt hem dan weer net op het puntje au dan koppel ik haar dus snel af.

    wat ze ook doet nu is veel trekken aan de tepel als ze aan het drinken is. wat kan dit zijn? te weinig melk wat er komt of juist teveel?

    ik kan helaas geen lactatiekundige inschakelen daar dit niet ins ons pakket zit helaas. en de kosten echt veel te hoog zijn voor een consult. het cb heb ik ook niet echt wat aan heb ik het idee want hier zei ik dat ze niet goed hapte en die zeiden nou dan hou je het hoedje maar gewoon.

    ook wil ik straks als ik ga werken als het lukt nog wel bv blijven geven. wanneer is het nou slim om te gaan kolven voor de uren dat ik op me werk ben en papa de fles moet gaan geven. vanaf 6 weken mag je pas gaan oefenen met een flesje was het advies van de kraam wanneer deden jullie dit?

    hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

    ze plast goed gemiddeld 5 a 6 plasluiers en poepen doet ze ook 8 van de 10x zit wel wat in.
     
  2. engeltje23

    engeltje23 VIP lid

    14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik denk dat het haar idd toch nog teveel moeite kost aangezien ze in slaap valt en zo aan het trekken is. Denk dat haar/jullie drinktechniek nog niet helemaal goed is. Hapt ze wel echt groot genoeg aan naar jouw idee en maakt ze er geen geluidjes bij? Als je geluidjes hoort heeft ze namelijk niet goed genoeg aangehapt, want dan is het niet vacuüm gezogen.

    Weet ook dat als het zo goed gaat met het tepelhoedje dat je daar nog niet mee hoeft te stoppen hoor, ze is nog zo jong!
    Natuurlijk is het goed om tussendoor af en toe te oefenen, maar het hoeft niet. Je zal zien dat over een tijdje je tepels steeds soepeler worden en dan gaat het ineens vanzelf!
    Mijn binkie heeft tot 5 maanden met een tepelhoedje gedronken en ineens pakte hij tijdens het wisselen van borst zomaar m'n tepel en begon goed te drinken. Had t daarvoor ook al een aantal keren geprobeerd, maar liep toen tegen dezelfde dingen aan als jij en dat zorgde alleen maar voor spanning en frustratie terwijl het juist gewoon heel leuk moet blijven!

    Kolven doe je het beste na de ochtendvoeding, omdat er dan vaak de meeste melk in je borsten zit. Daar kun je gerust alvast mee beginnen hoor!
    Ik zat in de eerste week al tegen een borstontsteking aan te hikken omdat ik toen overproductie had en daarom moest ik daarbij savonds voor het slapen ook nog even m'n borsten goed leeg kolven en dat werkte bij mij in ieder geval ook goed.

    Het klopt trouwens dat er geadviseerd wordt met t flesje te wachten tot 6 weken ivm speen/tepel verwarring.
    Maar eerlijk gezegd zijn wij vanaf de eerste keer dat ik ben gaan kolven ook met het flesje begonnen omdat mijn man het ook heel leuk vond om savonds een flesje te kunnen geven. Ik heb dus nooit wat van die verwarring gemerkt, maar dat kan ook door t tepelhoedje komen natuurlijk ;)

    Als je op je werk gaat kolven zou ik trouwens zoveel mogelijk het ritme van je kindje aanhouden.

    Succes en geniet er vooral van!!
     
  3. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    Bedankt voor je antwoord. Ze maakt geen geluidjes. Alleen soms met slikken. Maar dat doet ze ook met hoedje.

    We gaan het gewoon af en toe proberen.

    Het ritme op me werk zal nog ff zoeken worden. Werk in de zorg is vaak hecties op afdeling. Maar dat is voor latere zorg.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Ik zou zelf pas stoppen met het tepelhoedje als je het gevoel hebt dat je kindje echt een goede drinktechniek heeft! Vaak zie je ook dat rond de 6 weken je baby echt wat meer kracht krijgt, dus beter gaat drinken. Ze is nu pas 3 weken dus er is geen haast.
    Mij is het overigens nooit gelukt er van af te komen, maar ik heb gelukkig geen problemen ervaren, ze groeiden en bloeiden :)

    Wat betreft een LK en de kosten..

    Ik ken jouw budget niet, maar hou het volgende in gedachten:
    Een gemiddeld pak kv kost 10 euro.
    10 pakken en je hebt een consult er al uit. Ik lees het wel vaker dat de kosten zo hoog zijn. Maar als er dan geen hulp ingeschakeld wordt, de bv mislukt en er alsnog op kv overgestapt moet worden, zijn de kosten veeeeele malen hoger..
    Een LK inschakelen is een korte termijn investering die zichzelf echt dubbel en dwars terug betaald. Dus als je er op een gegeven moment echt niet uit komt met de bv, denk dan wel aan die afweging!

    Wat je kan doen is bellen met een vrijwilligster van
    VBN 0343-576626
    of
    LLL 0111-413189
    Die kunnen je over de telefoon vaak al goede tips geven.
    Wat je ook kan doen is informeren of er via het CB een LK beschikbaar is. Want die is dan, voor zover ik weet, gratis!

    Succes :)
     
  5. Goldsword

    Goldsword Fanatiek lid

    14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik heb ook vanaf het begin met een tepelhoedje gevoed, ze hapte namelijk niet goed. Rond de 4 weken steeds vaker zonder geprobeerd en met 6 weken dronk ze zonder tepelhoedje. Ook ik had het idee dat ze daar sneller moe van werd en dat ze de borst niet altijd goed leegdronk. Toch had ik de eerste tijd veel last van harde plekken en zelfs een milde borstontsteking, sinds ze zonder hoedje drinkt heb ik daar eigenlijk nooit meer last van gehad ...

    Wat betreft flesje. .. wij zijn eigenlijk ook gelijk begonnen, omdat ik vanwege harde plekken etc. toch 's avonds mijn borsten leeg kolfde. Ze heeft nooit echt verwarring gehad, maar nu met 3 maanden drinkt ze overdag het liefst uit de fles. Ze weet prima hoe ze uit de borst moet drinken, maar weigert ronduit ... wanneer ze slaperig is doet ze het nog wel :)

    succes!
     
  6. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    heb net ff een keer gekolft. een borst had ze aardig lang aan gezeten. de andere wilde ze niet. het totaal nu 70 cc gekolft. is dat een hoeveelheid die voor nu normaal is? morgen ochtend na de ochtend voeding even kijken of ik de tijd heb om nog eens na te kolven om te kijken wat ik dan kolf.
     
  7. littlemissme

    littlemissme Bekend lid

    1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je verhaal is heel herkenbaar. Ik ben ook bevallen met een (spoed)keizersnede en daarna hele slechte begeleiding gehad met de bv. Mn zoontje kon niet goed aanhappen dus net als jij kolven en fingerfeeden. Na een week met behulp van een lk lukte het eindelijk live te voeden maar idd met behulp van een tepelhoedje. Ik probeer af en toe zonder maar hij hapt nog niet goed genoeg dus ik gebruik ze nog steeds. Af en toe gewoon blijven proberen. Cb weet dat ook en ze vragen wel hoe het gaat maar hebben nooit iets gezegd over ermee stoppen oid.

    Wij zijn met 6 weken met de fles gaan oefenen en dat was het echt een drama. Heeft zeker 5 weken geduurd voor het echt lukte. Achteraf vraag ik me af hoeveel tepelverwarring hij had kunnen krijgen aangezien ik toch een tepelhoedje gebruik. Ik zou een volgende keer denk ik eerder beginnen maar dat is persoonlijk.
    Kolven ben ik ook inderdaad veel eerder mee begonnen dan kun je alvast een voorraad opbouwen! :)
     
  8. littlemissme

    littlemissme Bekend lid

    1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij is 70 cc van een kant best netjes. Ik kolf meestal tussen de 50 en 90 aan een kant. Wisselt bij mij echt per dag en het moment van de dag ook nog.

    Dat is volgens mij ook overigens heel persoonlijk. De een kolft nou eenmaal met een makkelijker dan een ander. Ik heb altijd wat hulp nodig van een foto ofzo :)
     
  9. Ingeltje

    Ingeltje VIP lid

    16 nov 2007
    20.510
    2.426
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    #9 Ingeltje, 16 dec 2013
    Laatst bewerkt: 16 dec 2013
    Hey !

    Nog van harte met je dochter,

    Even ter relativering, ik heb tot 5 maanden tepelhoedjes gebruikt. Wel zo nu en dan geprobeerd zonder maar het ging veel beter mét.
    Zolang ze goed drinkt, voldoende binnenkrijgt en goed groeit, geen probleem toch!

    Inmiddels voed ik nu zonder. Heb wel even wat problemen gehad met de productie afgelopen weken. Domperidon geslikt een paar dagen en nu is alles helemaal goed-
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zie dat je in Dordrecht woont. In Oudbeijerland heeft Elmar elke week een gratis inloopspreekuur met lactatiekundige! Misschien heb je er iets aan?
     
  11. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  12. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    @dirksmama thx. ik zal eens ff kijken op je link. helaas is het niet gratis. https://www.elmar-kraamzorg.nl/borstvoeding.php


    @ingeltje hej meid. dank je. jij inmiddels 3 knullen zo te zien.

    gisteren naar het bureau geweest en ff de kleine meid gewogen en mw is bijna 250 gram aangekomen in een week dus het lijkt me dat het allemaal wel goed zit.
     
  13. Ingeltje

    Ingeltje VIP lid

    16 nov 2007
    20.510
    2.426
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-Brabant
    Je kijkt op de verkeerde plek volgens mij. de link die dirks mama plaatste die is gratis. Jij hebt iets van een cursus aangeklikt
     
  14. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het inloopspreekuur elke donderdag is gratis hoor!
     
  15. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En?
    Ben je geweest?
    Heb je er iets aan gehad?
     
  16. Gizje

    Gizje Fanatiek lid

    11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik heb 9 maanden bv gegeven met een tepelhoedje(toen wilde ze niet meer aan de borst), afleren lukte niet want dan dronk ze niet goed en ging ik door de grond van de pijn.
    Ik kreeg juist complimenten van het cb, vk en ha dat ik toch doorgegaan ben met het tepelhoedje, ondanks dat het een gedoe is.

    Dus als jij het prettig vind met en ze goed drinkt, lekker blijven gebruiken. Nu geef ik inmiddels alweer 10 wk borstvoeding met een tepelhoedje en als het aan mij ligt gaan we gewoon hiermee door tot ze niet meer wil.
     
  17. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    nee ben niet geweest want ik moest op dat tijdstip bij de na controle in het zh zijn.


    maar onderaan de link die ik poste staat toch dat het niet gratis is.
    ook als u geen elmar kraamzorg client bent. er zijn dan wel kost aan verbonden.

    dus iedereen kan er terecht alleen is het gratis als je de kraamzorg bij elmar afgenomen hebt. heb nog ff bij het cb gevraagd maar bij ons is er geen lactatiekundige. de verpleegkundige vond dit ook erg jammer zei ze.

    maar nu gaat het wel goed. ze drinkt met tepelhoedje op het gemakkie door. de ene keer is ze met 10-15 min klaar de andere keer drinkt ze lekker op d'r gemak 30 min.

    moet nu alleen ff me ene borst in de gaten houden want die had v d week een rode plek die door kolven en masseren wel weg is gegaan maar toch ff extra alert nu.

    door veel lezen op internet ben ik al een stuk wijzer. zo kwam ik er ook achter dat ik het hoedje helemaal verkeerd gebruikte. volgens internet moest je hem dubbel klappen en dan over je tepel terug vouwen en dan zit ie goed. mij was dit niet verteld en legde hem er gewoon op en klaar. nu ik het op die manier doe voelt het ook beter aan.

    voor de dames die voeden met hoedje welke maar en merk hebben jullie? ik gebruik nu de medela de medium maat op advies van de kwaamzorg. voelt opzich goed maar hoe hebben jullie de juiste bepaald? of is dat met behulp van de lk gegaan toen?
     
  18. littlemissme

    littlemissme Bekend lid

    1 sep 2013
    572
    0
    16
    NULL
    NULL
    Fijn dat het beter gaat! Bij mij hadden ze ook nooit in het zh verteld dat je het zo op moest doen. Ik deed ook maar wat. Hulde aan de lk die me hielp met hoe het wel moest. Dat scheelt een hoop gedoe :)

    Mijn man moest het gaan halen toen ik nog in het ziekenhuis lag bij de nachtapotheek. Die hadden maar 1 nl. van Ardo in maat L.
    Deze zaten prima. Later heb ik zelf van medela besteld omdat volgens de kv en lk deze beter plakken. En dat ervaar ik ook wel zo moet ik zeggen. Gewoon in dezelfde maat L was prima volgens de lk.
     

Deel Deze Pagina