Storend gedrag van zoontje op de peutergroep

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Aegyo, 12 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.324
    1.346
    113
    Mijn zoontje van 3,5 jaar oud vertoont storend gedrag op de peutergroep. Hij loopt regelmatig weg (ook uit de kring), roept dat hij het niet meer leuk vindt, doet niet mee in het gymzaaltje en rent dan als een malle rond en weigert mee te doen. Met jas pakken probeert hij er soms ook vandoor te gaan. Hij heeft VVE vanwege zijn spraak, maar heeft een ENORME inhaalslag gemaakt...spraakproblemen zijn nu vrijwel niet meer aan de orde. Maar hij gaat dus nog wel vier keer per week naar de peutergroep.

    De leidsters hebben de indruk dat hij zich verveelt en dat dit zich nu uit in storend gedrag. Met het oog op de basisschool is dit natuurlijk niet fijn. Ik herken het gedrag wel een beetje van thuis, maar niet in die mate.

    Zij weten niet meer wat ze er mee aan moeten en ik eerlijk gezegd ook niet :(

    Ze dringen erg aan op een IQ test, omdat hij tekenen van bovengemiddelde intelligentie vertoont. Ik vind hem daar nog erg jong voor...

    Ik weet gewoon even niet meer wat wijsheid is. En hoe ik dit nu aan moet pakken? Hij moet toch ook leren dat je soms dingen moet doen die je niet zo leuk vindt?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.534
    26.102
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 12 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
    Mijn kind was op de peuterspeelzaal een gigantisch ander kind dan op de basisschool. Dus t gedrag kan op de basisschool echt anders zijn.
    Hij zei amper iets op de peuterspeelzaal (ik kreeg de vraag zelfs of hij een taalachterstand had, terwijl hij juist gigantisch voorliep), wou met geen 1 kind spelen en naar buiten? Nee hoor. Bleef in de deuropening staan.

    De peuterspeelzaal leidsters gaven hem 1 op 1 begeleiding en hadden gezegd: zijn niveau is hoger dan dat van de rest, hij heeft geen aansluiting en vindt t niet leuk. Met vooral 1 op 1 aandacht begon hij gezellig te kletsen en hij vond de leidsters echt tof en ze deden het echt super met hem in hem aan te bieden wat hij nodig had.


    Op de basisschool een super sociaal kind, die ongelooflijk goed mee doet, kletst gezellig, is heel populair bij de kinderen en speelt heel veel. Hij heeft nu genoeg kinderen die op zijn taal en ontwikkelingsniveau zitten en heeft ook voldoende uitdaging intellectueel. Zijn juf wil wel 30 van hem in de klas hahaha, zij is dol op hem



    Ik zou wachten wat hij dus doet op de basisschool
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.969
    8.771
    113
    Het gedrag van onze zoon komt overeen met wat jij beschrijft. Hij liep weg uit de kring werd boos omdat hij niet mocht praten ook al wisten de andere kinderen het niet. Zijn gedrag werd alleen maar erger.

    Het hielp niet dat ze hem geen enkele uitdaging meer aanboden door wisseling van leidsters. Puzzels geven van 9 stukjes terwijl hij een een half jaar eerder al meer stukjes kreeg.

    We hebben hem eerder van de peuterspeelzaal gehaald en tot rust laten komen. Op school had hij een goede start maar al snel kreeg hij meer uitdaging. Uiteindelijk was dat niet voldoende en is hij versneld naar Gr 2 gezet.

    Inmiddels is hij 5 bijna 6 en zit hij in Gr 3. Testen was voor ons niet nodig. We krijgen nu hulp op school. (Ook van buitenaf) zodra school vastloopt en wil dat we testen gaan we dat doen.

    Wat is de meerwaarde van de peuterspeelzaal, gaan ze extra hulp van buitenaf halen? Ze kunnen nu ook al meer uitdaging aanbieden.
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    3,5 jaar is wel heel jong voor een IQ test, mijn zoon heeft er 1 gehad met 5 jaar en toen vond de psychologe hem eigenlijk te jong (maar ja hoorde bij de testen die ze moesten afnemen om een diagnose te stellen)

    Dus de peuterspeelzaal juffen herkennen dat hij dit gedrag vertoont omdat hij zich verveeld maar zeggen meteen ook dat ze niet weten wat ze er mee aan moeten. EEEEEh wat dacht je van hem en misschien 1 of 2 anderen uit te dagen door moeilijkere dingen aan te bieden.
    Mijn zoon deed ook weinig mee op de peuterspeelzaal, weigerde te knutselen, wilde niet in de zandbak (of op paden waar zand lag) spelen. Juf herkende dat dit was omdat hij geen vieze handen wilde en bood hem vanaf toen altijd een nat doekje aan, dit hielp genoeg om hem sporadisch mee te laten doen, ook zocht ze wat knutselwerkjes waar je geen vieze handen van kreeg (papier in een slacentrifuge, verf erop, deksel erop en dan heel hard draaien werd favoriet bij mijn zoon)

    Ik zou het voor nu lekker laten , nog een half jaartje (denk na de grote vakantie) gaat hij naar de basisschool.
     
  5. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    #5 samarinde01, 12 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
    Eerste wat ik denk: hij voelt zich daar duidelijk niet happy. Ik denk sterk zou verminderen en hem zoveel mogelijk buiten laten spelen. Rennen, klimmen, glijden, het bos in, met loopfietsje van bulten af sjezen.. picknicken op een bankje. In ieder geval wat meer rust vinden. Misschien samen met een andere moeder met kindje. Geen grote groepjes.
    Dan is hij genoeg opgeladen als hij wel weer een ochtend gaat.

    Ik, als totaal niet deskundige maar wel als liefhebbende moeder met eigen ervaringen, vind 4 dagen peuterspeelzaal behoorlijk veel. Ik denk dat onze kinderen daar ook heel onrustig van zouden worden.
    Vind dat je kindje dat heel duidelijk laat zien. En het gedrag wat hij heeft vind ik volkomen normaal. Ze zijn nog zo jong. Geen wonder dat ze niet in de kring willen zitten. Ik had ook de zorgen over ‘leren dat dingen soms moeten’, maar echt.. dat komt vanzelf als ze er aan toe zijn.
     
  6. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Misschien dagen minderen als hij zijn spraakacherstand heeft ingehaald?

    kan de peuterspeelzaal samenwerken met school, dat hij daar alvast wat werkjes mag doen of dat ze materiaal van de kleuters krijgen?

    hem zelf ook lekker laten uitrazen op vrije dagen

    heb je het idee dat de leidster weten wat ze met hem kunnen doen om hem meer uit te dagen? Of kunnen ze er iemand bijhalen die kan observeren?
    Een IQ test zegt weinig op deze leeftijd. En wat levert het op? Als ze het vermoeden hebben dat hij voorloopt kunnen ze daar toch op inspelen?
     
  7. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Ik zou denk ik ook de dagen gaan verminderen. En op de dagen dat hij wel gaat zouden de leidsters hem andere werkjes kunnen laten maken. Net iets uitdagender.

    Ik vond 3,5 overigens een moeilijke leeftijd. Eigenlijk al een beetje te groot voor de peuterspeelzaal maar nog te jong voor de basisschool. Dat maakt dat ze niet altijd voldoende geprikkeld worden. Af en toe zocht ik op internet naar knutselopdrachtjes of oefenbladen. Dat vond ze altijd leuk om te doen.
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.067
    113
    Wat willen ze doen met die IQ test? Laat ze dat maar eens goed beargumenteren.:rolleyes:
    Ik zou op deze leeftijd om die reden zeker niet aan beginnen, betrouwbaarheid is erg afhankelijk van concentratie/medewerking en laat dat nu op deze leeftijd nu alles behalve gegarandeerd zijn ;).
    Mijn zoon heeft op 3 jarige leeftijd een (non-verbale) IQ test gehad, met als 'vraagstelling' of hij zwakbegaafd/beperkt was of normaal begaafd, omdat dit bepalend was voor welke vorm van behandeling hij ging krijgen. Dan heb je een specifiek doel en ga je ook iets doen met het getal wat eruit rolt.

    Als de juffen al een idee hebben wat er schort (en jij deelt dat idee) dan lijkt me makkelijkste om gewoon wat anders/meer aan te bieden en kijken wat er gebeurt. Ik weet dat mijn 3 jarige jongste op een gegeven moment met tegenzin naar KDV ging. Ik had ook idee dat uitdaging het probleem was (kreeg bv rapportage: "Ze kent al alle vormen, heel goed!" Euh, dan hoef je haar dat toch ook niet meer aan te bieden als ze dat al kent??) en toen na een goed gesprek hebben de leidsters daar keurig op in gespeeld en ging ze weer met meer plezier.

    (maar ik herken ook dat de leeftijd 3,5-4 jaar, dat laatste stukje voor ze naar de grote school mogen, dat het echt een pittige leeftijd is. Mijn dames waren echt draken...)
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Ik zou sowieso gaan minderen, 2 dagdelen is wel genoeg.

    Wat zitten daar verder voor kinderen? Toevallig veel die Nederlands niet als moedertaal hebben en gebrekkig Nederlands spreken?
    Ik hoorde van kennissen die hun kind op zo’n psz hadden, dat het kind daar ook weinig aansluiting had.
     
  10. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    @Aegyo Van 4x per week naar nu helemaal niet. Gaat het thuis goed? Kan je hem thuis bezighouden en uitdagen?
     
  11. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.324
    1.346
    113
    Bedankt voor alle reacties! Ik heb de directeur van zijn toekomstige basisschool gebeld en een goed gesprek gehad. Het is inderdaad een moeilijke leeftijd. Hij heeft veel kindjes van 2 in de klas en zijn vriendjes zijn al naar de basisschool...dus tja, dat speelt vast mee.

    Zoals iedere peuter kan ook hij "gewoon" dwars zijn ;) Maar het gaat eigenlijk heel goed. We knutselen elke dag, spelen met letters en woorden, lezen heel veel, hij fietst rondjes in onze (gelukkig grote) achtertuin en hij kan gamen op de Nintendo of pc (daar is hij extreem goed in...bijna bizar), etc.

    Hij vraagt alleen vaak naar zijn juffen en de kindjes :(
     

Deel Deze Pagina