Straatmuzikantjes

Discussie in 'De lounge' gestart door streepjes, 9 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Mogen kinderen op straat staan met een viool voor geld?

  1. Ja hoor! Vind het altijd zo een schattig gezicht!

  2. Nee! Ronduit kinderarbeid!

  3. Ik hou niet van viool..doe dan maar een fluit.

  4. Maakt me niets uit..

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. streepjes

    streepjes Fanatiek lid

    2 apr 2007
    1.155
    0
    0
    [​IMG]

    AMSTERDAM - De Kinderbescherming wil dat de politiek actie onderneemt tegen Roemenen die hun kinderen in Nederlandse steden muziek laten spelen.

    "Het is kinderarbeid", zegt directeur van de Landelijke Raad voor de Kinderbescherming Marie-Louise van Kleef vanavond in actualiteitenrubriek Netwerk.



    De Kinderbescherming wil dat er bestuurlijke en juridische maatregelen genomen worden tegen de ouders als ze niet ingaan op waarschuwingen. Zonodig wil de organisatie dat kinderen onder toezicht worden gesteld, waardoor zij niet meer zelfstandig beslissingen over het kind kunnen nemen.

    "Als het zo is dat kinderen worden geëxploiteerd en geld moeten verdienen voor volwassenen, dan vind ik dat je de kinderen moet beschermen en hen desnoods onder toezicht moet stellen", zegt Van Kleef.

    Gezinsinkomen

    Volgens de Kinderbescherming worden Roemeense kinderen tussen 10 en 14 jaar steeds vaker de straat opgestuurd door hun ouders om geld te verdienen met muziek maken. Zij zouden het gezinsinkomen bij elkaar moeten verdienen.

    Legaal

    Voor steden als Den Bosch, Leiden en Nijmegen is het vrijwel onmogelijk het probleem aan te pakken, bericht Netwerk. Ouders en kinderen verblijven sinds de toetreding van Roemenië tot de Europese Unie legaal in Nederland. Ze vallen door hun tijdelijke verblijf niet onder de leerplicht. Bovendien zouden de kinderen verklaren niet voor hun ouders te werken, waardoor kinderarbeid niet aangetoond kan worden.

    Maatregelen

    CDA-Kamerlid Marleen de Pater laat in Netwerk weten het probleem in EU-verband aan de orde te zullen stellen. Den Bosch heeft al maatregelen genomen, waardoor het voor kinderen niet meer is toegestaan als straatmuzikant geld te verdienen.



    Wat vinden jullie van die mensen die met hun kinderen op straat staan met een viool?
     
  2. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Uit het artikel maak ik op dat ze er alleen maar staan omdat hun ouder hun erneer zetten om geld te verdienen.

    In mijn ogen dus kinderarbeid.

    Groeten Anita
     
  3. streepjes

    streepjes Fanatiek lid

    2 apr 2007
    1.155
    0
    0
    Ik denk dat de ouders heel goed weten dat iedereen hun kind zielig zal vinden en dat ze dan dus meer geld krijgen dan als ze er zelf de hele dag met een viool gaan staan!
    Arme kindjes in weer en wind bij de albertheijn staan...
     
  4. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Moeten ze zelf weten. Van mij krijgen ze geen geld.
    Ik heb geen last van ze als ze muziek staan te spelen.

    Ik erger me meer aan die vrouw die elke keer haar daklozen krant onder mn neus duwt bij de deur van de AH.
    300 meter verderop zijn genoeg uitzendbureau's en arbeidsbureau's. Dat ze daar maar gaat zitten.
     
  5. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Bij 'onze' AH staat trouwens het hele gezin te musiceren.
     
  6. mvamberenkeenan

    mvamberenkeenan Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Ik heb gisteren die docu gezien van die Roemeense straatkinderen in die winkelstraat, en ik vind dat die kinderen echt grof schandalig behandeld worden... Huppa, iemand geeft centjes aan de kinderen en nog geen minuut later komt er een volwassen vent om de centjes op te halen ! Dus absoluut kinderarbeid !
     
  7. streepjes

    streepjes Fanatiek lid

    2 apr 2007
    1.155
    0
    0
    Hahaha nou dan hebben ze in ieder geval 1 talent!

    En ik vind de daklozen krant ook irritant!
    Daar zit het uitzendbureau en ik ga niemand verslaving financieren!
     
  8. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Zo denk ik er ook over. Als je ergens makkelijk een baan kan krijgen is het hier in NL wel. Hoef je niet eens de taal voor te beheersen.
     
  9. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Als we allemaal niets zouden geven, dan gaan ze misschien idd 'echt' werk zoeken. Dat is dan ook de reden dat ik niets geef. Ik geef wel aan de echte schrijnende gevallen die ik ook in mijn omgeving ken.

    Groeten,
    Josien
     
  10. Pris

    Pris Fanatiek lid

    Kinderen die viool op straat spelen....Allleen op Koninginnedag!
     
  11. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik vind dat het best mag (zolang het enigszins klinkt, dus dat is met een viool vrijwel onmogelijk- speelde het zelf, dat kan je als kind gewoon niet goed).

    Maar ik vind het verkeerd wanneer dat het hoofdinkomen van de ouders wordt.
    Ik ben zelf jarenlang fan geweest van the kelly family (kent iemand dat nog), vind het nog steeds wel leuk hoor, maar zoals dat daar ging dat klopt gewoon niet. De kinderen stonden op straat ervoor te zorgen dat er brood op de plank kwam.
    Dat mag dus ook niet in Nederland, toen al niet (jaren tachtig). Dat is ook de reden dat ze hier niet lang gewoond hebben.

    Dus wat nou wetgeving, die wetgeving is er al.

    Maar ach heb je als kind een keer niets te doen en je pakt je viool en je gaat op straat staan, dat vind ik geen probleem. Als je nou de wet strenger gaat maken, dan verpest je ook het onschuldige plezier van een hoop kinderen, vind ik een beetje onzin.

    Linda
     
  12. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    Dit is ingewikkelder dan het lijkt. Als je je in wilt schrijven bij uitzendbureau's en arbeidsbureau's moet je een woonadres hebben en daar moet je geld voor hebben. Door de daklozenkrant te verkopen verdienen daklozen dit geld.

    Groetjes, Didier

    Oh ja, on-topic: ik vind dat kinderen straatmuzikantjes moeten kunnen zijn VOOR ZICHZELF! Dus niet om de kost te verdienen. Dit is kinderarbeid.
    Ik ken een jongetje dat op straat gitaar speelt om te sparen voor een andere gitaar. Dit vind ik leuk.
     
  13. Mariekje

    Mariekje Fanatiek lid

    19 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Oh ik heb al gezegd van ja ipv eerst even te lezen :oops:

    Nee, dat vind ik gewoon kinderarbeid, en moet niet kunnen. Wat op het artikel slaat dan.

    Maar als ik hier op de rommelmarkt kindjes zie spelen vind ik het wel altijd leuk...

    Liefs Marieke
     
  14. Niet meer actief

    Ik vind het een vreselijk gezicht.
    Die ukjes... Ze zien er vaak niet eens uit alsof ze het leuk vinden...

    Nee hoor, laat de kids maar lekker spelen. En als je dan muziek willen maken verjaardagen genoeg!
     
  15. morgaine

    morgaine Bekend lid

    22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Als die kinderen het leuk vinden en het geld voor hunzelf is vind ik dat het niet kunnen!
     
  16. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Eigenlijk komen deze kids er redelijk goed vanaf.
    Niet om het goed te praten, maar het is in sommige kringen in Roemenië heel normaal om je kind als seksslaaf te verkopen.

    Linda
     
  17. streepjes

    streepjes Fanatiek lid

    2 apr 2007
    1.155
    0
    0
    Dus zolang je kind geen sexslaaf is dan is er nog niets aan de hand?
    Beetje rare vergelijking...
     
  18. Schijndelsvolk

    Schijndelsvolk Fanatiek lid

    30 nov 2006
    2.450
    1
    0
    Beroeps militair & Huisvrouw
    Schijndel
    Ik vind het gewoonweg te zielig voor woorden...

    laatst was ik in de stad en volgens mij hadden pa en ma het hele gezin (de kids dan) daar neer gezet... op elke hoek van de straat zag je weer zo'n kind alleen elke keer met een ander muziekinstrument... (en ze leken ook nog op elkaar, je zou haast aan jezelf gaan twijfelen of je gek was geworden ;) )
     
  19. brussie

    brussie Fanatiek lid

    22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Als een kind op een markt een keertje speelt (voor zichzelf) vind ik het prima, deed ik vroeger zelf ook (alleen dan geen viool maar dwarsfluit). Als het kind dagelijks moet "optreden" voor paps&mams vind ik het niet kunnen. Een kind hoort kind te zijn.
     
  20. debora21

    debora21 VIP lid

    4 jul 2007
    12.280
    0
    36
    Noord Brabant
    Ben zelf ook jaren lang fan geweest van de kelly family, en als kind vond ik helemaal geweldig. Zo'n romantisch beeld van een groot gezin, dat samen dat soort dingen doet. Dat hadden wij niet...

    Maar ik vind dat een kind zoiets echt niet mag doen voor het inkomen van een gezin. Idd met koninginnendag, of een braderie is het leuk, als het kind het geld in zijn eigen zak mag stoppen, en het ook echt oprecht leuk vind om te doen.
     

Deel Deze Pagina