Straf op peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door OliveTree, 25 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. OliveTree

    OliveTree Actief lid

    29 apr 2016
    317
    33
    28
    Hallo,

    Ik zit ergens mee en zou graag naar jullie mening willen vragen.

    Mijn zoontje gaat sinds 3 maanden met veel plezier naar de peuterspeelzaal. Vandaag bij het ophalen, zag ik dat alle kindjes in een kring zaten op een kinderstoeltje en mijn zoontje (2,5) zat op zo een hoge stoel (stokke-model, eetstoel) naast de juf, ook in de kring, vastgemaakt aan de stoel met riempjes over zijn schouders, gekruist over zijn buik. Ik wist even niet wat ik ervan moest denken, had het niet eerder gezien.

    De begeleidster vertelde mij dat hij in het strafstoeltje zat omdat hij een ander kindje in de vinger had gebeten. Hij had mij gister ook gebeten na een héle lange tijd. Normaal doet hij dat niet. Ik zie hem ook niet andere kinderen/volwassenen slaan of bijten. Hij luistert over het algemeen heel goed en doet niet heel vervelend oid.

    Wij straffen thuis niet. Wij laten hem wel goed weten dat het fout is wat hij doet, maar een strafstoel of op de trap zetten doen we niet. Dat hij op de peuterspeelzaal wel wordt gestraft, oké. Zet hem dan op een normaal kinderstoeltje waar alle andere kinderen op zitten in een hoekje. Maar dat hij zo in een kring zat, voor de neus van alle andere kindjes alsof hij een show-object was, op een hoge stoel, vástgebonden.. ik krijg het beeld maar niet uit mijn hoofd en ben best boos. Ik heb as donderdag een oudergesprek en wil dit aankaarten, ik vind de manier waarop hij is gestraft gewoon niet kunnen. De manier wáárop, daar gaat het mij om.

    Wat vinden jullie? Hoe worden kindjes bij jullie op de peuterspeelzaal gecorrigeerd?
     
  2. kkatinka

    kkatinka Actief lid

    6 aug 2014
    340
    5
    18
    Ik ben het wel met jou eens, het zou mij niet lekker zitten
     
  3. Deb89

    Deb89 Bekend lid

    4 jun 2019
    597
    575
    93
    Vrouw
    Ik ben het met je eens, vastzetten als straf kan echt niet! En oke bijten mag ook niet, maar dit is niet normaal hoor!
     
    Noorie vindt dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Vastzetten alleen in acuut gevaar voor zichzelf of een ander. En lijkt me dan wenselijk dat er direct contact opgenomen wordt.

    Ik heb nog nooit wat gehoord over straffen bij onze peuterspeelzaal. Geen idee hoe dat gaat dus eigenlijk.
     
  5. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.406
    362
    83
    Zuid-Holland
    Ik vind het ook niet kunnen en heb het hier nog nooit gezien of gehoord.
    Zo ver ik weet worden de kinderen hier alleen op hun gedrag aangesproken, dat zie ik wel eens, echt geen straf dus.
     
  6. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ik vind het ook niet kunnen.
    Zou dit zeker bespreekbaar maken.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou in een hoekje juist erger vinden, dat is echt uitsluiten, heel kwetsend. Dat vastzetten is niet fraai, maar er zijn wel situaties waarin ik het kan begrijpen - en ik heb het zelf ook wel eens gedaan als bv mijn dochter niet luisterde en herhaaldelijk van tafel ging bv tijdens het eten.
    Ik zou gewoon eens informeren wat er aan de hand was en wat hun aanpak is bij ‘straf’.
    Bij bijten, krabben, slaan etc waren hier op de peuterspeelzaal ook zeker consequenties.
     
    RoIn en merah vinden dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Zoontje van mijn vriendin hebben ze ook wel eens vastgebonden en alle begrip voor gehad. Er zitten 2 leidsters op de groep, rond etenstijd en de rest van de kinderen moest eten. Hij ging flink over de grens heen maar bleef dus niet zitten op de gewone stoel. Je kan niet 1 leidster 10 minuten of langer alleen op 1 kind laten focussen dus hebben ze hem in de kinderstoel vastgezet. Maar wel heel dichtbij de groep ivm veiligheid. Was uit nood geboren, en ik zou er zelf ook geen moeite mee hebben als de betere opties niet werken. Mijn kind hebben ze laatst gedwongen op te ruimen door zijn handen vast te pakken en zo naar speelgoed te gaan. Dus echt onder dwang. Prima. Snap ik. Doe dat zelf ook als het echt nodig is.


    Heb je dat ook gevraagd hoe het precies verliep? Hebben ze geprobeerd hem gewoon apart te zetten? Vergeet niet hij is niet het enige kind en ik heb het idee dat het voor jou erger was dan voor hemzelf. Als je het gesprek aan gaat, hou het wel een open gesprek en informeer vooral naar het proces.
     
    Jo79, rums, Marti en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.047
    3.512
    113
    Vrouw
    Ik vind het op zich niet heel raar. Hij zit vast in de stoel (zodat hij zichzelf of anderen niet zeer kan doen), maar is wel betrokken bij de kringactiviteit. Apart zetten zou ik erger vinden.
     
    Jo79, Athina, Chelsey88 en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Kinderen zien hem niet als een show object hè? :) En ook hij heeft dat gevoel niet. Als hij daar gewoon rustig zat, prima :) de leidsters zullen dat niet met die intentie gedaan hebben :)
     
    RoIn en Emma86 vinden dit leuk.
  11. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad.
    Zou er sowieso een gesprek over aangaan op de peuterspeelzaal.
     
  12. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Ik zou vooral in het oudergesprek naar de context van het verhaal vragen en waarom ze voor deze optie (sanctie?) Hebben gekozen. Wie weet was er een logische (zoals hierboven beschreven als voorbeeld) aanleiding voor hen om dit te kiezen. Ik vind een ander kind bijten namelijk wel erg heftig dus ik begrijp heel goed dat ze daar een wat strengere straf op zetten. Maar nogmaals, hou het gesprek open om tot een compleet beeld van de situatie te komen en vraag daarna of er ook andere mogelijkheden zijn om hem te straffen wanneer dit nodig zou zijn.
     
    Paardenbloem en GroeneBomen vinden dit leuk.
  13. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.688
    3.469
    113
    Een kindje even apart zetten of op een speciaal stoeltje als het iets doet wat niet door de beugel kan vind ik begrijpelijk, maar vastzetten met riempjes vind ik echt belachelijk en onacceptabel. Ik vind het ook getuigen van erg weinig controle over de groep dat ze dat nodig achten, dus ik zou dit zeker aankaarten en heel duidelijk aangeven dat je dat niet wilt hebben.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  14. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.121
    4.336
    113
    Home
    Oh ik vind bijten echt zo verschrikkelijk ik vind echt wel dat er een straf aan vast moet zitten

    Maar als hij echt vast zat dan vind ik dat zeker niet oké en zou ik wel een gesprek aangaan
     
  15. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik ben vast een verschrikkelijke moeder.... mijn kind zit meerdere keren per dag “vastgebonden” aan haar stokke stoel.

    Misschien begrijp ik je niet goed hoor. Maar bij zo’n hoge stoel is een tuigje toch heel gebruikelijk? Is een stukje veiligheid dat ze er niet zomaar uitklimmen en afvallen.

    Of was het echt een soort dwangbuis dat hij niet meer kon bewegen? Wat ik eigenlijk bedoel: was het tuigje echt als straf of is het gewoon onderdeel van de stoel en een stukje veiligheid?

    Je geeft aan dat je boos bent. Prima, maar probeer het gesprek wel open aan te gaan zou mijn advies zijn. Ik zou eerst eens even wat verder doorvragen en proberen de situatie van meerdere kanten te blijken en daarna echt conclusies te trekken.
     
    Athina, Line, nizzie86 en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Ik geloof dat ze hier op het kdv de bijter even in de box zetten of aan de eettafel op een trip trap maar dat is ook om de gewonde te troosten en te verzorgen en ondertussen lopen er ook nog tig andere kids rond. Misschien even niet leuk voor de bijter maar de gewonde heeft op dat moment denk ik meer aandacht nodig en de veiligheid op de groep moet ook gewaarborgd blijven. Mijn ervaring is dat andere kids best bang kunnen worden van een bijtend kind.
     
    Kleintjuh85 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Waarom valt iedereen zo over dat vastbinden? Toen mijn kinderen 2,5 waren hadden ze ook nog een tuigje om in de kinderstoel. Gewoon voor hun eigen veiligheid en omdat ze anders niet bleven zitten. Als hij nu met zn handen vastgebonden was of zo...
    Ik zou een leidster er eens naar vragen, maar er niet al te zwaar aan tillen.
    Bijten is echt niet ok en ik kan begrijpen dat ze misschien wat ‘forsere’ middelen inzetten om dit uit te bannen.
    Heeft het andere kindje veel last gehad van de beet van je zoon? Dat zou eigenlijk voor mij een grotere zorg zijn dan de straf op een stoel.
     
    Athina, Line, nizzie86 en 13 anderen vinden dit leuk.
  18. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Hier op het kdv worden alle kinderen die in een hoge stoel zitten ‘vastgebonden’, gewoon omdat ze er anders uit kunnen vallen. Dus de straf van jouw zoontje was waarschijnlijk gewoon dat hij in de stoel moest zitten. Dat hij in een tuigje zat was voor zijn eigen veiligheid, niet als extra straf.

    Snap niet waarom iedereen meteen denkt dat een kdv straft met vastbinden? Als je zelf je kind thuis vastzet in een stoel is het lijkt me ook zodat hij er niet uitklimt en zich bezeerd.
     
    Athina, Kleintjuh85, Paardenbloem en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. OliveTree

    OliveTree Actief lid

    29 apr 2016
    317
    33
    28
    Bedankt voor de reacties. Fijn om hier een topic te kunnen plaatsen, want nu zie ik dingen waar ik eerder niet aan dacht. Het kan indd zo zijn dat ze hem vast hebben gemaakt voor zijn eigen veiligheid natuurlijk.

    Ik ga morgen vragen hoe het is verlopen, hoe hij uiteindelijk in de stoel is beland. Ik vind bijten ook absoluut niet kunnen, maar het verbaasde me heel erg om hem op dat moment zo te zien, want wij zijn dat niet gewend. Maar goed, voor hetzelfde geld hebben ze hem eerst goed aangesproken, gewaarschuwd, apart gezet en hebben ze als laatste middel deze methode gebruikt. Dat zullen we morgen te horen krijgen.

    Bedankt voor de reacties
     
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik zet thuis m’n kinderen niet vast in een stoel. Met eten wordt dat sowieso afgeraden omdat je je kind in geval van nood er niet snel genoeg uit kunt krijgen. En als je kind moet kokhalzen moet het wel ruimte hebben om naar voren te kunnen komen.
    M’n anderhalf jarige klimt gewoon zelf in en uit de tripptrapp met beugel er nog voor.
     
    Lolalili en littlemunchkin vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina