straks weer meer werken met tweede of toch verlof opnemen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door angietjuh, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angietjuh

    angietjuh Actief lid

    14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo dames,

    ik zit een beetje in tweestrijd,mijn vraag aan jullie wat zouden jullie doen?
    momenteel hebben we een dochter van 3 en die gaat 2 dagen naar kdv. Ik heb sinds een half jaar bewust nu nog ouderschapsverlof opgenomen omdat de verlofkorting in 2015 vervalt. Momenteel ben ik zwanger van onze tweede en tegen de tijd dat hij/zij geboren wordt zit onze oudste op de basisschool en heb ik zwangerschapsverlof. Nu vroeg mijn baas of ik hem wel wilde doorgeven wat ik straks met 2 kinderen wil gaan doen met werk. Officieel werk ik 24 uur. Ergens ben ik aan het denken weer 24 uur te werken op basis van halve dagen zodat ik de oudste dochter ook van school kan halen. Ergens krijg ik een raar gevoel. Toen mijn oudste baby was vind ik dat ik zoveel gemist heb toen ik 24 uur werkte. Er zijn misschien wel ouders die meer werken maar toch voelt het niet fijn. Nu ze 3 is heb ik wel meer van mijn ouderschapsverlof omdat ik meer met haar kan ondernemen. Mijn baas vraagt dus of ik vanaf mijn zwangerschapsverlof meteen weer ouderschapsverlof op wil nemen of hier weer mee wil wachten tot deze 2 a3 jaar is. Om eerlijk te zijn maak ik me wel zorgen om het finaciele gebeuren. Nu krijgen we van de belasting toch nog flink wat terug van de verlofkorting. Gaat deze kleine naar het kinderdagverblijf voor dus 24 uur ga ik er met alleen mijn loon maar 75 euro op vooruit in vergelijking tot 18 uur. Alleen doordat ik dan dus 1 halve dag extra opvang nodig heb.Nu met 1 kind is dat echt te doen maar maak me een beetje zorgen als ik er 2 heb. Ik kan moeilijk zeggen als ik 1 maand 18 uur werk nee wil toch 24 uur want we redden her finacieel niet. Mijn vriend heeft gewoon een fulltime job. Wat zouden jullie doen? Ik Ben telkens aan de situatie NU aan het denken terwijl ik er Dan 2 heb. Pff ik vind dit heel lastig.
     
  2. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Ik vind 24 uur peanuts :p Ik werk er 42 (tegenover 14 weken vakantie per jaar). Als je drie dagen per week werkt ben je nog altijd meer dan de helft van de week lekker thuis met je kindjes.
    Maar het gaat om jouw gevoel, dat is het belangrijkste. Als het niet fijn/goed voelt moet je het niet doen.
    Maar begrijp ik dat je nu 18 uur per week werkt met verlof? En als je straks naar 24u gaat maar 75 euro extra overhoudt doordat je weer kinderdagverblijf nodig hebt?
    Moet nr 2 ook naar het kinderdagverblijf als je 18u gaat werken? Je krijgt wel meer kinderopvangtoeslag terug voor de tweede, maar je zult dan wel minder salaris overhouden. Zeker omdat ook de ouderschapsverlofkorting stopt.
    Ik denk dat je even twee overzichtjes moet maken. Wat houd je over aan salaris met 24u werken en wat houd je over met 18u werken en kinderdagverblijf en geen korting meer?
    Als het financiële plaatje belangrijk is of jullie het wel of niet redden, dan moet je beslissing daar van afhangen. Die 24u werken overleef je wel denk ik ;) Als er financieel geen keus is moet je wel.

    Maar wat ik vergeet; kijk ook eens naar toeslagen. Misschien kom je met minder werken en geen korting meer wel net onder een streep en krijg je (wat meer) toeslagen? Je krijgt ook weer bijna 200e kinderbijslag erbij elk kwartaal. Misschien kun je dat ook meetellen? Is toch bijna die 75e per maand erbij die je anders ook hebt met 24u werken :)
     
  3. angietjuh

    angietjuh Actief lid

    14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Krullie,

    Bedankt voor je reactie, Het was ook best peanuts maar ik vond juist dat ik toen wat meer van onze 1e had gemist kwa opgroeien etc. Ik ben juist soms best uit aan het kijken als ik werken kan. Even geen mama en gewoon de lollige leuke collega als het ware en even onder de Volwassen:)
    betreffende de kdv normaal geldt idd een regel met een 2e op de opvang wordt het finacieel iets goedkoper maar aangezien als ik bevallen ben gaat de oudste al naar school. Dus zij zit dan niet meer op het kdv.Ik werk idd nu met ouderschapsverlof dus maar 18 uur officieel zonder ouderschapverlof 24 uur. Ik heb tegen mijn werkgever ook aangegeven dat we dit idd nog even rustig willen uitzoeken. Daar had hij ook alle begrip voor gelukkig. Ik vind het alleen lastig. Want wat ik ook bereken ergens zit ik vast in me beslissing. Ga ik 24 uur werken dan moet ik zorgen voor 3 hele opvangdagen voor onze 2e of 5 halve opvangdagen (als ik halve dagen zou werken) Kies ik voor hele opvangdagen moet ik naschoolse opvang voor de 1e regelen. Dit is ongeveer hetzelfde bedrag wat ik krijg voor 1 dag meer werken ( dus 24 uur) Oma's werken allebei tot een uur of 4 dus ik ben wel van opvang afhankelijk. Kies ik voor 18 uur blijven werken mis ik idd het geld wat ik normaal krijg voor 24 uur en ouderschapsverlofkorting maar ben het dan niet kwijt aan opvang. ( Ik kom nog steeds op ongeveer 75 euro uit wat ik dan extra overhou) Mits ik geen naschoolse opvang hoef te regelen voor de 1e want dan gaat dat er ook vanaf natuurlijk. Ik vind het effe een lastige keus maar ga hier nog eens heel goed over nadenken. Want wil heel graag dat ze naar kdv kunnen (ivm leren, contacten maken etc.) en wil heel graag naar mijn werk kunnen gaan voor die uurtjes maar wil ook niet gaan werken om het kdv te kunnen betalen. Dan kan ik net zo goed thuis blijven.
     

Deel Deze Pagina