Strengere regels van het CCAA

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Adoptie mama, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo Allemaal

    Het CCAA (China Center of Adoption Affairs) heeft sinds 8 December de regels verscherp. Wat voor vele mensen minder leuk zullen zijn.
    Deze regels staat sinds pas op de Site van de vergunning houder, daar ze eerst zeker van deze regels van het CCAA wilde zijn of ze klopte. Ik wil het jullie ook allemaal laten weten, vandaar dit nieuw onderwerp.

    Groetjes ervaren adoptie mama Monique

    Nieuwe regels CCAA:
    De brief van CCAA, met daarin een aantal nieuwe regels inzake adoptie vanuit China, is nu dan toch binnen. Daaraan vooraf gingen allerlei geruchten op de diverse e-maillijsten en websites. We hebben heel bewust gewacht met berichtgeving om helemaal zeker te zijn van de juistheid van onze informatie.
    CCAA geeft nogmaals aan dat het aantal adoptieaanvragen het aantal beschikbare kinderen voor internationale adopties op grote wijze overschrijdt. Hier ontstaat dus een veel langere wachttijd. Met de nieuwe regels probeert CCAA om zo goed mogelijk aan te sluiten bij het Haags adoptieverdrag en dus een zo goed mogelijke omgeving (ouders) te zoeken voor hun kinderen.
    De nieuwe regels gaan gelden voor alle aanvragen die na 1 mei 2007 worden ingelogd. Vanaf die datum kijkt CCAA de documenten o.a. na aan de hand van onderstaande richtlijnen.


    1. De aanvragers (man-vrouw) moeten getrouwd zijn en een stabiele huwelijksrelatie hebben van minimaal 2 jaar. Als één van de partners een scheiding heeft meegemaakt (niet meer dan 2), dient de lengte van het huidige huwelijk minimaal 5 jaar te zijn.
    Grote wijziging is dus dat aanvragen voor éénouderadopties vanaf 1 mei 2007 zinloos zijn. Deze aanvragen worden n.l. pas in behandeling genomen als er geen echtparen meer op de wachtlijst staan, hetgeen in de praktijk nooit het geval zal zijn.


    2. De aanvragers moeten allebei minimaal 30 jaar zijn én jonger dan 50 jaar. Voor adoptie van een specialneeds kindje moeten beide aanvragers minimaal 30 jaar én jonger dan 55 jaar zijn. Voor Nederland geldt de maximum leeftijd van 46 jaar.


    3. De aanvragers dienen beiden lichamelijk en geestelijk gezond te zijn. Onderstaande ziektes worden niet geaccepteerd:
    . Aids
    . Verstandelijke beperkingen
    . Mensen met een overdraagbare ziekte zolang ze besmettingsgevaar opleveren voor anderen
    . Aan 2 ogen blind of aan 1 oog blind zonder prothese
    . Doof of slechthorend of ernstig spraakprobleem. Specialneeds kinderen met een vergelijkbaar probleem zijn wel te matchen
    . Ernstige gebreken van het lichaam of het ontbreken van ledematen dan wel ernstige misvorming aan het gezicht
    . Ernstige ziekten die op lange termijn behandeling vereisen en/of die de levensverwachting ernstig bedreigen, zoals bijv. kwaadaardige tumoren, epilepsie etc.
    . Orgaantransplantaties die nog geen 10 jaar geleden zijn
    . Schizofrenie
    . Medicatie voor ernstige geestelijke ziektes. Zoals depressie, manie waarbij de inname van medicijnen nog geen 2 jaar geleden gestopt is
    . Een BMI (gewichtsschaal) hoger dan 40.


    4. Minimaal één van de aanvragers dient een vast dienstverband te hebben. Het inkomen moet minimaal US$ 10.000,-- per gezinslid bedragen inclusief het verwachte adoptiekindje. Inkomsten via pensioen, verzekeringgeld of sociale dienst worden niet meegerekend. Bovendien moet het totale familiebezit (inboedel, auto, huis, etc.) minstens US$ 80.000,-- bedragen.


    5. Beide aanvrages hebben minimaal een opleiding op Havo niveau of een beroepsopleiding op gelijkwaardig niveau.


    6. Het aantal, al bij aanvraag, aanwezige kinderen in het gezin onder de 18 jaar is maximaal 4. Voor adoptie van een specialneeds kindje geldt deze regel niet.


    7. Beide aanvragers hebben geen crimineel verleden voor wat betreft huiselijk geweld, seksueel geweld, drugsgebruik, alcoholmisbruik.


    8. Aanvragers moeten een kind een warm huis kunnen bieden en een kind de gelegenheid bieden om zich goed te ontwikkelen. Ouders moeten zich goed voorbereid hebben en zich bewust zijn van de risico's die aan interlandelijke adoptie verbonden zijn, zoals bijvoorbeeld het risico van ziekte, achterstand in de ontwikkeling en een slechte aanpassing aan de nieuwe situatie.


    9. In de adoptieaanvraag dient u te beloven dat u zorgt voor de nodige follow-up aan CCAA over uw adoptiekindje.


    Zoals u kunt lezen zijn niet alle regels nieuw. Naar verwachting gaan ze wel strikter toegepast worden door CCAA.
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Tjee, ik wist dat adopteren niet gemakkelijk was. En het is ook zeker goed dat er regels zijn, maar dit zijn wel strenge regels.
     
  3. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    djeeezzz... :confused:
     
  4. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    [quote="Adoptie mama]
    De nieuwe regels gaan gelden voor alle aanvragen die na 1 mei 2007 worden ingelogd. Vanaf die datum kijkt CCAA de documenten o.a. na aan de hand van onderstaande richtlijnen.
    [/quote]

    Met aanvragen die na 1 mei 2007 worden ingelogd...bedoelen ze dan de datum van adoptieaanvraag of pas wanneer je contact hebt met vergunninghouder...dat zou voor ons dus het verschil zijn.....wij hebben in oktober 2006 adoptieaanvraag ingediend.
    En weet je toevallig ook zo of regel 5 sowieso al bestaat of is die nieuw?
    Anders houdt het daar dus op...ik heb HBO, maar mijn partner niet.

    Alvast bedankt voor de info. Groetjes Eva.
     
  5. popje

    popje VIP lid

    20 jul 2006
    7.337
    268
    83
    NH
    jeetje zeg als ik zo lees komen wij niet meer voor in aanmerking.

    Doof of slechthorend of ernstig spraakprobleem. Specialneeds kinderen met een vergelijkbaar probleem zijn wel te matchen:
    Ik ben slechthorend aan 1 kant daarom heb ik ook een spraakprobleem. Niet heel erg maar kan soms niet uit worden komen..


    . Beide aanvrages hebben minimaal een opleiding op Havo niveau of een beroepsopleiding op gelijkwaardig niveau.
    Ik heb MBO, dus ook niet hoog genoeg om een arm kindje te helpen om naar Nederland te halen.
     
  6. Hallo Allemaal

    Ik zal proberen jullie vragen te beantwoorden, Mijn man heeft wel een hoge opleiding, Ik werkte al helemaal niet meer toen we aan adoptie gingen beginnen.
    Wat ik begrepen heb van andere adoptie ouders die schreven dit
    Ik had dat item gestart, maar
    kreeg meerdere mailtjes dat het niet om HAVO ging maar het voortgezet
    onderwijs.
    Maar laat je niet afschrikken, hoor, je vult gewoon in dat je HAVO hebt
    gedaan. Niemand die je diploma's wilt zien.

    Bij ons is ook nooit een diploma gevraagt, of een copie er van.
    Dus Hoe dit verder gaat lopen ?

    Met de aanvragen die bij het CCAA binnen komen na 1 mei 2007 daar gelden de regels pas. En inlogen betekend dat de verzammelende papieren in China liggen. En dat je wachttijd ingaat voor een kindje uit China.
    Niet Je BKA nummer.

    Groetjes adoptie mama Monique
     
  7. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dankje voor je snelle antwoord.....Nouja eerst maar eens afwachten hoe het verder verloopt...we zijn er ook nog niet uit uit welk land we dan zouden willen adopteren hoor. Maar China zou, ondanks lange wachttijden, toch zeker wel in ons lijstje voorkomen.
     
  8. Marjo83

    Marjo83 Fanatiek lid

    24 mei 2006
    1.286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Ik schrik er eerlijk gezegd best van. Ik kan me er ook erg kwaad om maken dat er mensen zijn die -sommige- van die regels verzinnen. Zo'n kansarm kindje wordt er in ieder geval niet sneller mee geholpen. Wij zouden ook graag uit China willen adopteren, alleen door die belachelijke leeftijdsgrens is dat geen optie (nog niet iig)..
     
  9. Hoe bedoel je -sommige- van die regels verzinnen.

    adoptie mama Monique
     
  10. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    HAVO staat gelijk aan MBO in niveau dus wat dat betreft hoef je geen zorgen te maken.
     
  11. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    China staat ook op ons lijstje.. alleen ik ben nog maar 27, dus het valt voorlopig af :(
     
  12. Marjo83

    Marjo83 Fanatiek lid

    24 mei 2006
    1.286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Dat er ver weg een paar mensen achter hun bureau zitten en zoiets bedenken. Het zorg alleen maar voor nog meer vertraging in een lange en moeilijke procedure, terwijl elke idioot die niks mankeert maar gewoon zwanger mag worden..
     
  13. Marjo83

    Marjo83 Fanatiek lid

    24 mei 2006
    1.286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Indd hier hetzelfde, ik ben echt nog piep wat dat betreft met mn 23 jaar. Mijn man is 28 en we dachten ook altijd dat het kon zodra de oudste aanvrager 30 is, maar niet dus. Vooralsnog hebben we ook zeker nog de hoop niet opgegeven op een eigen kindje, maar nog 6,5 jaar wachten is gewoon te lang...
     
  14. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee wij ook niet hoor, zeker niet.
     
  15. Hallo Allemaal

    He he had net een hele tekst geschreven druk ik niet op OK, stom he.
    De meisjes liggen lekker in bed, is even wennen om weer na 1 week samen te zijn geweest met papa en dan is hij voor 2 nachtjes weg valt het even tegen, maar ze liggen lekker in bed te slapen.

    De regels tja er is niks aan te doen, er zijn heeeeel wat mensen die misbruik hebben gemaakt met betrekking tot adopteren en dan vinden sommige adoptie ouders het terecht dat die regels komen.
    Ook de regel over echtscheidingen vinden wij terecht, er en ik kan heel wat paartjes die na dat ze terug komen uit China uit elkaar gaan, en alleen bij elkaar zijn gebleven vanwege het kind. Voor het kind is dit niet leuk. moet al zo veel mee maken en dan dat ook nog eens.

    Laten we wel zeggen dat niet alleen China strenge regels heeft ook anderen adoptie landen hebben strenge regels, er zijn ook landen die zeggen als de ouders bio kinderen hebben mogen er geen adoptie kinderen mee komen, ik kan 1 koppel die hebben 3 bio kinderen ze wilde graag een kindje uit China adopteren (gaan volgende maand de VIA cuirsus doen) die mogen niet mee voor China kiezen. Omdat ze al 3 bio kinderen hebben.
    Taiwan daar moet je 5 jaar voor getrouwd zijn en katoliek. Zo heeft elk land zijn eigen regels en soms moeten ze versterkt worden. komt ook door dat er te veel aanvragen binnen komen voor een kindje uit China,te veel ouders te weinig kinderen.

    kan best zijn dat door deze strenge regels het wat sneller gaat.

    Ik kan ook begrijpen dat niet alles zo gaat zo als we willen, andere kunnen makkelijk kinderen krijgen andere weer niet en moeten er heel wat voor over hebben om een kindje te krijgen, in mijn familie en vrienden kring ben ik de enige die geen kinderen kan krijgen. En dat viel niet altijd mee.
    Maar ik nee wij zijn heel erg gelukkig met onze meisjes en zou ze voor geen goud willen missen. ook al hebben we er 9 jaar op moeten wachten.
    Zo als mijn oudste bijna 5,5 zei mama als ik later groot ben en ik ga hier weg ga je dan huilen..... nou meid huilen JA ZEKER janken. maar dan word jij oma he, ja dan word ik oma van jou en je zusje kindjes.............. doen viel er stilte. Innerlijk begon ik te lachen, Oma worden is niet erg maar naast opa te liggen :D :D :D :D ;)


    Natasja ik was 29 toen we de BKA nummer aan vroegen voor te adopteren en ik was bijna 33 doen ik Yun Bei voor altijd in mijn armen sloeg.

    Groetjes adoptie mama Monique
     
  16. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Je hebt ook helemaal gelijk hoor Monique, die regels zijn er niet voor niets.

    Weet ook dat adoptie een lange weg is. dus dat misschien wel wel over de 30 ben als ik een kindje in mijn armen kan sluiten, maar bka aanvragen kan idd nu al. Eer dat we misschien zo ver zijn dat we bij de CCAA aanbeland zijn kan ik ook al 30 zijn.

    eerst maar eens kijken wat de medische wereld ons kan brengen. Mag ik dan wel een bka aanvragen?
     
  17. Hallo Natasja

    Ja hoor je kan zeker een BKA nummer aanvragen.
    Voor je aan de beurt bent met de VIA cursus ben je 16 maanden verder.

    Groetjes Monique
    Bij de 1e was ik bijna 34 jaar en bij de 2e bijna 37 terwijl ik 24 was toen we aan kinderen gingen beginnen en met 25 in de medische molen terecht kwam. Dus alles bij elkaar 10 jaar later. :D
    Ik had vroeger ook altijd gezegt ik wil 2 kindjes hebben voor ik 30 ben, maar ze zijn na de 30 gekomen. niet te min ze houden je JONG. ha ha
    maar val wel om van de slaap na 7 uur. :D daar hebben we het voor over, en maar vroeger naar bed.
     
  18. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Als je met een behandeling bezig bent mag je toch niet voor de VIA op? Of is dat ook veranderd?
    Ik weet van een bekende dat ze het even in de ijskast moesten zetten omdat ze midden in een behandeling zaten. Ze is gelukkig zwanger geraakt en inmiddels bevallen van een mooie dochter maar ze gaan de adoptie wel weer oppakken.
    Ik blijf het heel moeilijk vinden, partner ziet het ook niet echt zitten. Net als Natas kijken we eerst maar wat er medisch mogelijk is.
     
  19. Hallo Elmo

    Dat klopt als je met behandelingen bezig bent mag je niet deelnemen aan de VIA Cursus.

    Adoptie mama Monique, die vlug naar boven moet omdat de kleine huild
     
  20. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Super bedankt voor al je antwoorden hoor!
    ik moet me nodig gaan inlezen.
    Mijn mannetje was eerst wat huiverig, maar van de week zei hij, als je er naar wil kijken doen we dat.
     

Deel Deze Pagina