Streptokokken b, antibiotica iet aan

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kikkertjekwak, 24 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Goedemiddag allemaal,

    Al jaren heb ik last van blaasontstekingen. Toen ik ht deze keer weer had tijdens de zwangerschap gelijk op kweek.. En ja hoor streptokokken b..

    Antibiotica 1 week gehad. Geen resultaat, nog steeds overkolonisatie van de streptokokken b.

    Nogmaals antibiotica. Ik drink nu tegen de 2 a 3 liter per dag omdat die bacterie eruit moet.

    Met uitslag na 2e kweek: nog steeds blaasontsteking door streptokokken b. Ik word er zo angstig en moedeloos van.

    Ik weet dat veel vrouwen deze bacterie bij zich dragen... Maar zijn er hier vrouwen met ervaring dat de streptokokken na meerdere antibiotica kuren uiteindelijk wel weggingen? En wegbleven.

    Omdat ik nu het gevoel heb dat ze echt in zeer vele hoeveelheid aanwezig zijn ben ik echt bang geworden dat het nu al doorgaat naar placenta. Aan de andere kant vinden ze steeds in de zgn diptest niets (urine is schoon) maar wel steeds uit de kweek dat het in te vele hoeveelheden aanwezig is. Dat is toch ook gek?
     
  2. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wat vervelend om streptokokken b te hebben, vooral tijdens de zwangerschap.

    War betreft de dipstick is die vaak negatief: die zijn nogal gevoelig voor verdunde urine of wanneer de urine niet pang genoeg in je blaas heeft gezeten.

    Ik heb geen persoonlijke ervaring met het niet over gaan na behandling, maar ik denk twee dingen:
    1 Bij het kweken van de bacterie kijken ze altijd of de antibiotica goed is (de bacterie niet resistent is) - dus de behandling zou gewoon goed moeten gaan.
    2. Zou het dan zo kunnen zijn dat de antibiotica niet helemaal de kans krijgt? De oorzaak kijk zijn, verkeerd innemen (meestal 30 min voor de maaltijd). Of misschien het feit dat je 3 liter water drinkt? Doe eens niet :) 1,5L is prima genoeg.

    Beterschap!!
     
  3. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113

    Dankjewel!

    Ik heb een wekker voor de antibiotica waar ik me altijd aan hield. Misschien inderdaad te veel water. Maar de ha belde net dat ze me niet weer op een antibiotica kuur wilde zetten omdat het al goed had moeten reageren. Ik heb woensdag een afspraak met de verloskundige, dan zal ik eens vragen of ze kan overleggen met de huisarts.
     
  4. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dat is wel een beetje gek. Je zou denken dat als ze de bacterie weer kweken dat ze m ook weer behandelen. Zeker tijdens de zwangerschap! (Zonder zwangerschap eigenlijk alleen bij symptomen)
    Ben benieuwd wat de vk zegt! Laat je weten hoe t verder gaat?
    En als je koorts krijgt ofzo, zeker terug naar de huisarts he?
     
  5. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Ik zal woensdag even updaten. Heb echt super vaak last van blaasontsteking en maar 1x koortsgehad. 2012, had toen ook ene nierbekkenontsteking. Hoop dat dat in ieder geval wegblijft maar anders trek ik zeker aan de bel!


    Edit: de huisarts wilde me ook geen antibiotica meer geven omdat ze ergens toch bang was dat 't niet goed zou zijn voor de baby. Heb 2x andere antibiotica gehad. 1e keer nitrofuontoine en andere keer amoxicilline (penicilline). Volgens mij kon het eigenlijk geen kwaad, maar kan me voorstellen dat echt langdurig gebruik ook niet bevoordelijk is
     
  6. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Heel goed. En eigenlijk ook al eerder. Heb je nu symptomen (vaak plassen, en dan niet vanwege je 3 liter drinken, pijn bij het plassen, etc) zou je eigenlijk ook gewoon behandeld moeten worden!
    Ik wil je helemaal niet bang maken maar groep b streptokokken zijn toch juist degene die we willen wegkrijgen tijdens zwangerschap ivm risico op vroeggeboorte enzo?!
     
  7. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Klopt! Ik wil er ook echt vanaf en ben erg blij met m'n afspraak woensdag. Heb pijn bij plassen maat ook niet altijd. Ene dag wel andere dag niet. Zo onduidelijk. Hoef niet vaak te plassen, behalve 's nachts maar dat is psychisch:$
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  8. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Buiten een antibioticakuur, kun je proberen om je urine "zuurder" te maken. Een liter cranberrysap per dag, en dat een aantal dagen achter elkaar. Of sinaasappelsap wil ook wel helpen. Doe dit niet te lang achter elkaar, want het drinken van te veel fruitsappen is slecht voor je tanden en je kunt er diarree van krijgen.
     
  9. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Bedankt voor de tip! Dit heb ik gedaan alleen de ongezoete versie is niet te pruimen. Nu zit ik op cranberrytabletten van cystic berry, zit volgens mij evenveel dezelfde stof in. Maar ik weet niet of dat alleen tegen de colli bacterie is of daadwerkelijk ook tegen streptokokken.
     
  10. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Ik lees even mee. Mijn zoontje had bij de geboorte streptokokken groep b. In mijn zwangerschap nooit naar gekeken of getest. Volgende zwangerschap gaan ze met 34 weken pas een kweek afnemen en als ik het nog bij me draag moet ik bevallen met antibiotica.
    Ik ga het dus volgen zodat ik ook wat tips heb ik het te voorkomen als ik weer zwanger ben.
    Hoop voor je dat het weg is straks !
     
    Kikkertjekwak vindt dit leuk.
  11. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Oo bah dat lijkt me heel naar :(. Voordeel is zeker dat ik het wel weet! Bij mij gaan ze inderdaad sowieso met 34 weken nog testen. En een ziekenhuisbevalling met 2x4 uur infuus zou de kans op besmetting moeten verkleinen
     
  12. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Streptokokken is hardnekkig omdat ook deze van nature op/in ons lichaam voorkomen. Is dus moeilijk te bestrijden. Ik hoop dat je snel een schone kweek hebt.
     
    Kikkertjekwak vindt dit leuk.
  13. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    IK heb de bacterie ook continu bij me (gehad). Bij mijn oudste wisten we het niet, hij is helaas tijdens de bevalling besmet en ziek geworden, hij heeft 9 dagen in het ziekenhuis gelegen waarvan 7 dagen aan infuus antibiotica. Bij de tweeling kreeg ik preventief een infuus. De eerste gift heb ik helemaal gekregen (ze wilden me gaan inleiden). de tweede maar half omdat mijn bevalling spontaan begon en binnen 40 minuten bevallen was. Gelukkig geen van de jongens besmet. Heel fijn dat ze je ook de antibiotica gaan geven!
     
  14. VrouwtjeTheelepel

    VrouwtjeTheelepel Actief lid

    14 nov 2018
    305
    161
    43
    Vrouw
    Wat vervelend dat het niet weg wil! weJe Ikzoi denken dat eteen kuurtje voldoende is. Ik weet dat ik ook drager ben van GBS, alleen is uit de kweek gelukkig gebleken dat deze op dit moment niet actief is. Dus ik mag straks bevallen zonder toetsers en bellen. Maar met welke AB indertijd die GBS beteugeld is weet ik niet meer..
     
  15. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Oké even update

    Ze wille niet weer antibiotica geven. Dit omdat er duizenden uit de kweek kwamen en het kan oplopen tot miljoenen. Wel leukocyten dus wle een actieve ontsteking. Maar goed ik vertrouw op de gynacoloog en de vk
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  16. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Ik heb een vraagje aan jou. Wij hadden hetzelfde met onze zoon . 7 dagen ziekenhuis met antibiotica. Bij de tweede zwangerschap hoop ik dat ze zeggen dat we een nachtje ter observatie mogen blijven. Is dat bij jou toen gezegd ? Of doen ze dat niet..
     
  17. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Geen idee eigenlijk, mijn tweeling is te vroeg en te klein geboren dus was meteen al duidelijk dat ze zouden blijven na de geboorte. Je kan het gewoon vragen denk ik..
     
  18. Kikkertjekwak

    Kikkertjekwak Fanatiek lid

    5 jan 2017
    1.035
    966
    113
    Mijn vk zei geloof ik 1 a 2 dagen ter observatie als ik de antibiotica (2x4 uur infuus) niet haal. Ik kan me met je verhaal voorstellen dat je een observatie nacht wilt
     
  19. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Verwijderd. Ivm herkenbaarheid
     
  20. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Ik zou sowieso ab vragen of de bacterie actief is of niet. Bij mij was niet actief en toch was mijn kindje besmet. Daarom tweede keer sowieso ab gekregen (is niet eens meer getest of t actief was) en standaard idd observatie v 24u. Helaas dachten ze weer besmetting maar na drie dagen bleek t gelukkig toch niet zo te zijn.
     
    Kikkertjekwak vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina