Stress/nervositeit, wat helpt?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Martina84, 20 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martina84

    Martina84 Actief lid

    25 mrt 2015
    169
    54
    28
    NULL
    NULL
    Dag allemaal,

    Sinds enige tijd ben ik hier weer terug. Na mijn derde miskraam, waarvan de laatste in november/december zijn we er deze maand weer voor gegaan. Ik merk dat ik er nu toch al weer zenuwachtig van wordt. Af en toe overvalt me zo'n nerveus gevoel, alsof mijn hart in mij keel zit en bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen werken niet, het zenuwachtige gevoel blijft.
    Ik ben nu 6 à 7 DPO en ik vind het weer zo spannend. De laatste zwangerschap heb ik ook een paar keer bijna paniekaanvallen gehad als ik dacht aan de echo en dat het misschien weer mis zou zijn. En dan denk ik weer dat ik niet mag stressen want dat is slecht, en dan kom ik in zo'n spiraal waar je moeilijk uit komt (ben een rasechte piekeraar).o_O:o:
    Weet iemand een middeltje, bijvoorbeels homeopatisch wat je mag nemen als je zwanger bent of wil worden om te kalmeren? Het maakt me niet uit of het echt werkt, maar als ik het gevoel maar hebt dat het werkt, zou me dat al best op weg helpen denk ik.
    Ook andere (simpele) tips zijn welkom!
     
  2. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Praat je erover met je man als je het voelt? Dat helpt wellicht. Wandelen buiten, sporten/bewegen. Dansen in de woonkamer. Extreem lief zijn voor jezelf. De paniek niet willen wegduwen maar zacht kalmeren/wiegen. Iets in jou is bang en dat is begrijpelijk. Dat wil gezien worden zonder dat je heel erg mee gaat in het drama van eeen ego (negatieve gedachten). Probeer je te focussen op het gevoel en niet op de gedachten. De gedachten verergeren het vaak. Je kan wel mindsetoefeningen proberen (is het waar? Weet ik zeker dat het waar is? Enz), maar in mijn ervaring werken die vaak niet in een panieksituatie.

    Vaak is het een kwestie van veel dingetjes uitproberen. En langzaam te groeien in zekerheid (dwz, het is goed zoals het is, want je weet feitelijk niet hoe een komende zwangerschap gaat lopen).
     
    Martina84 vindt dit leuk.
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.283
    7.842
    113
    Gelderland
    Yoga? Desnoods met een filmpje via you tube.
    Hier doe ik tussendoor wat ontspanningsoefeningen en ik let op mijn ademhaling. Deze combi helpt wel heel goed.
     
    Martina84 vindt dit leuk.
  4. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    Denk misschien goed om hier sowieso met iemand over te praten? Het is nogal niet wat voor je. Verder helpt lavendel mij erg goed, ik vaak veel onrust in de nacht.
     
    Martina84 vindt dit leuk.
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Magnesium in bad of voetenbadje met magnesium vlokken werkt hier erg goed. Je huid neemt dit op en vult evt tekorten aan waardoor je minder stress gevoelig bent.

    Hypnose, mindfullness of yoga kunnen ook goed helpen.
    Verder ben ik nog steeds of weer op zoek naar hoe dit traject vol te houden.

    Sterkte
     
    Martina84 vindt dit leuk.
  6. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Naar haptonomie gaan en spanningsregulatie aanleren
     
    Martina84 vindt dit leuk.
  7. NEH

    NEH Actief lid

    1 mrt 2019
    140
    242
    43
    Vrouw
    Hi Martina!

    Herkenbaar verhaal alsin het stukje paniek dat heb ik ervaren in het begin van mijn zwangerschap.

    Het beste is "druk in je hoofd, ga wat lichamelijks doen"

    Daarnaast mocht ik van de verloskundige zo nodig valeriaan slikken, bij mij hielp die gedachte alleen al en heb het misschien 3x gebruikt uiteindelijk tijdens mijn zwangerschap.
     
  8. Martina84

    Martina84 Actief lid

    25 mrt 2015
    169
    54
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie tips! Ik kan er gelukkig goed over praten met mijn man en hij probeert me ook gerust te stellen. Het overkomt me meestal als ik alleen ben (en mijn gedachten de vrije loop hebben).
    Het sterkt me al wel iets dat ik nu iets anders doe dan andere keren (nemen van prednisolon tegen killercellen), maar toch blijft het spannend.
    Youtube filmpjes met mindfullnesoefeningen doe ik ook vaker. Vooral als ik niet kan slapen in de nacht.
    Lavendel en magnesium kan ik nog proberen inderdaad. En over haptonomie ga ik eens lezen.
    @zonnetje2015 jij hebt ook al wat achter de rug zeg. Ik wens jou ook veel sterkte.

    P.S. ik dacht laat ik vanmorgen alvast een testje wagen (volgens mijn app 8 dpo maar ik denk zelf 9 à10). En ik zie waarempel een tuurstreepje. Vanmiddag nog eens testen want als het raak is, wil ik de prednisolon zsm omhoog (ben ook weer verkouden aan het worden wat kan duiden op te actief immuunsysteem). Spannend weer!
     
  9. Martina84

    Martina84 Actief lid

    25 mrt 2015
    169
    54
    28
    NULL
    NULL
    Voor als iemand mee wil turen
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Flixje vindt dit leuk.
  10. Flixje

    Flixje Lid

    22 mei 2019
    55
    43
    18
    Vrouw
    Ik zie het tuurstreepje!

    Ik volg even dit onderwerp.

    Pas in ronde 3 maar als volgt: 1e ronde een positieve test, maar toch ongesteld op NOD. 2e ronde 6 dagen achter mekaar positieve test, maar 2 dagen overtijd ongesteld (vmk). Deze maand geen goed gevoel en ook nog geen tuurstreepje te bekennen (wss dus niet raak) ik merk ook dat ik (ondanks dat het "pas ronde 3" is) in paniek begin te raken en denk dat het nooit zal lukken. Ik begin aan alles te twijfelen, of er wat mis is. In mijn omgeving wordt iedereen door de pil zwanger, of gelijk in ronde 1.... Daarnaast trouwen we volgend jaar dus in mijn hoofd ben ik al alles aant verzetten. Ik ben een enorme controlfreak en dit komt zoals het komt maar heb er extreem veel moeite mee. De laatste 2 weken van een ronde ben ik met niks anders bezig. Ik dacht altijd ik stop en zie het wel, maar zo werkt het blijkbaar niet
     
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Oef kijk even of je saliethee mag hebben, ik kreeg t ter remming van borstvoeding destijds en ben een enorme piekeraar en vooral koffiedrinker maar saliethee heb ik nog steeds. Waar brandnetel thee voor mij als karton smaakt krijg ik salie nog wel weg, eventjes wennen maar echt goed te drinken en het mooiste: ook een vervent piekeraar als ik ligt heerlijk te pitten met een bakkie een uur/half uur van te voren.

    Ben ook met bulletjournaling begonnen, nog zeker geen kunstwerk die pinterest mag verrijken maar ik probeer er trouw elke dag in te schrijven al is t maar wat mn dochter uitgevreten heeft die dag. Net even dat rust momentje werkt voor mij heilzaam. Sombere gedachtes, zeker na t verlies van ons zoontje en nu in twijfel of t wel of niet weer raak is probeer ik af te vangen door dingen te doen wat resultaat oplevert, kutklusjes maar ook tekenen of haken bijv.
     
  12. Martina84

    Martina84 Actief lid

    25 mrt 2015
    169
    54
    28
    NULL
    NULL
    #12 Martina84, 27 mei 2019
    Laatst bewerkt: 27 mei 2019
    Poeh ik kan me ook voorstellen dat je moeite hebt met al die onzekerheid, en ook met een bruiloft in het vooruitzicht. Ik ben zelf ook een controlfreak en dan is de natuur zijn gang laten gaan gewoon heel moeilijk. Al helemaal als het niet loopt zoals bij de meeste vrouwen.:( Als je nou nog een keer positieve testen hebt en toch ongesteld wordt, kan je misschien bij de huisarts vragen om fe bloedwaardes te laten prikken.

    Het enige dat echt helpt voor mij is constant bezig zijn. Afgelopen weekend een weekendje weg geweest en er iets minder aan gedacht (had ook nauwelijks internet;)). Maar alleen maar bezig zijn is eigenlijk ook niks voor mij, ben een echte huismus en zit graag thuis. Ik merk dat ik nu de zenuwen weer terug krijg.

    De tuurstreep is trouwens uitgegroeid tot duidelijke streep. Ik kan er niet omheen, superfijn maar ook weer erg spannend! Zou het dan toch een keer goed gaan? Ik zou nu eigenlijk 37 weken zwanger zijn als de laatste miskraam goed was gegaan, raar idee.
     
  13. Martina84

    Martina84 Actief lid

    25 mrt 2015
    169
    54
    28
    NULL
    NULL
    Salie moet je voorzichtig mee zijn lees ik. Dus het idee dat het misschien schadelijk kan zijn, geeft mij niet de rust die het moet brengen:o:.
    Ik zal inderdaad eens vragen aan de verloskundige als ik ze bel of ze nog tios hebben.
    Bulletjournaling moet ik even googelen, heb ik nog nooit van gehoord. Maar kan me voorstellen dat het stilstaan bij de gebeurtenissen van de dag wel even je gedachten kan ordenen, dus wie weet heb ik er ook baat bij.
    Wat verdrietig dat je je zoontje hebt verloren, knap dat je toch dingen vindt waar je de sombere momenten mee doorkomt. Al mag je natuurlijk ook gewoon lekker huilen tijdens de rotklusjes of het haken. Als je maar even maar even door dat moment heen komt. Dat zou voor mij ook nog niet verkeerd zijn, om wat meer klusjes in huis te doen. Ben ik misschien ook wat meer relaxed door het voldane gevoel dat blijft als je het klaar hebt. Hopelijk is het voor jou weer snel blijvend raak!
     
  14. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.349
    3.638
    113
    Vrouw
    Ik probeer ook op mijn ademhaling te letten. Vooral savonds word ik soms heel onrustig als ik wil gaan slapen. Juist dan ga ik op mijn rug liggen en probeer rustig in en uit te ademen. Verder laat ik mijn man regelmatig mijn voetjes masseren tijdens het tv kijken, werkt ook super!!:roflmao:
    Misschien eens naar een homeopaat zelf toe gaan? Hij kan vast iets afstemmen op jou persoonlijk.

    Succes met alles! Ik heb verder weinig tips voor je.. zit zelf ook in een traject en weet het soms ook gewoon niet.. het is zo zwaar.
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Met bepaalde medicijnen is salie in elk geval een dikke no-go. Komt omdat salie t kan neutraliseren. Neem ook echt niet meer dan 2 kopjes op een dag (als gezonde niet zwangere vrouw houd ik t ook op 1). Als t uberhaupt al mag tijdens zwangerschap zou ik t op 1 houden. Eigenlijk geldt die waarschuwing op alles wat als natuurlijk geneesmiddel bestempeld wordt, vk is daar veelal van op de hoogte en bij twijfel gewoon niet doen.

    Bulletjournal staat op pinterest, beetje schrijven beetje kleuren of washi tape/stempelen whatever. Je kan t zo gek maken als je wilt. Ik heb niet gek veel tijd tussen t klussen door en mn dochter tovert mn huishouden nu helemaal in een gebed zonder einde (dat is dus een slechte als je een blijvend gevoel van voldaan wilt houden, keuken net gepoetst en bord macaroni er dwars doorheen enzo...) dus ik heb er eigenlijk heel weinig een knutsel of crea dingen in.

    Mn maandplanning voor t eten (voor al die inspiratieloze dagen), afspraken en wat mn dochter uitgespookt heeft. En een lijstje met dingen die ik nog kan doen als ik me stierlijk verveel (genoeg te doen maar nergens zin in momentjes).

    Ik ben wel helemaal into de slowcooker geworden. Het leek me maar een yuppie ding maar t is zoooo zalig en handig rondom de spitsuur genaamd avondeten. Je gooit t in de ochtend er in en pruttelen maar, geen omkijken meer naar. T brandt niet aan, je hoeft niet te roeren en alles wordt langzaam gegaard en smaakt (met een beetje goed recept) fantastisch. Ik gooi er dan wel complete maaltijden dus avondspitsuur is dan opscheppen en klaar.
     
  16. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Mindfullness, is dat een beetje hetzelfde als begeleide meditatie? Ik luister sinds kort elke avond hiernaar voor ik ga slapen en het doet wonderen voor mij.. ik kan me overdag meestal rustig houden door de vele afleidingen maar 's avonds oh dan is het een ramp.. ik pieker me suf. Kruip om 22u in bed en lag vaak om 1u nog wakker. Nu dommel ik gewoon zalig weg na nog geen kwartier (denk ik :D)
    Ik ben op youtube fan van de guided meditation van PowerThoughts meditation club. Moet je echt een keertje proberen.. :thumup:
     

Deel Deze Pagina