Stress over aflopend contract en ziekte

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door xDaantje, 14 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xDaantje

    xDaantje Bekend lid

    12 sep 2017
    692
    677
    93
    Vrouw
    Goedemorgen,

    Ik maak me behoorlijk zorgen. Sinds 2017 ben ik aan het werk als uitzendkracht bij een bedrijf. Dit is mijn eerste baan. Nu ben ik 7 weken zwanger, en behoorlijk ziek. Het liefst wil ik pas met 12 weken vertellen over mijn zwangerschap, ook omdat ik dan meer duidelijkheid heb over mijn contract. Deze loopt namelijk t/m 31 maart. Nu ben ik soms zo ziek en beroerd dat ik me ziek zou moeten melden, maar ik ben bang dat als ik nu vertel over de zwangerschap ze mijn contract niet zullen verlengen. Nu mag dat natuurlijk niet, maar daar zullen ze dan een andere reden voor opgeven. Daarnaast is er bij ons op het werk behoorlijk wat stress. Er zijn veel te weinig medewerkers voor al het werk dat gedaan moet worden, en is er eigenlijk geen tijd om ziek te zijn. Ik kan dit er eigenlijk allemaal niet bij hebben, omdat deze zwangerschap al extra zorgelijk en spannend voor mij is. Vorige jaar zijn namelijk mijn kindjes tijdens de zwangerschap overleden.

    Al met al, ben ik bang dat mijn contract dus niet verlengd zal worden en ik vanaf april werkloos ben. Aangezien ik pas vanaf begin augustus met verlof ga, weet ik niet of ik dan nog recht op WW heb en überhaupt betaald verlof krijg. Nu maak ik me dus ook zorgen dat mijn inkomen volledig wegvalt, omdat ik mogelijk maar een paar maanden recht op WW heb en het lastiger is om werk te vinden als je zwanger bent. Indien je geen WW meer hebt, heb je volgens mij ook geen recht op betaald zwangerschapsverlof.

    Kunnen jullie mij hierover informeren en adviseren?

    Bedankt alvast!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste xDaantje,


    Wat een stressvolle situatie.


    Je maakt je zorgen over je gezondheid, die van je kindje en je werk.

    Ik zet de mogelijkheden voor je op een rij:

    Als je door je zwangerschap niet kan werken, dan kun je je ziek ten gevolge van zwangerschap melden bij de werkgever. De werkgever meldt je dan ziek bij UWV. De werkgever betaalt je dan door en wij betalen de Ziektewetuitkering aan de werkgever.

    Mocht je contract niet verlengd worden en je bent nog ziek, dan meldt de werkgever je ziek uit dienst bij UWV.

    Vanuit de Ziektewet kun je dan een WAZO-uitkering aanvragen.

    Word je contract niet verlengd en ben je voor die tijd beter, dan kun je een WW-uitkering aanvragen.
    Ook tijdens een WW-uitkering kun je WAZO-uitkering aanvragen. Is je WW-uitkering afgelopen en is je vermoedelijke of daadwerkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken van je laatste WW-dag, dan kun je ook nog een WAZO-uitkering aanvragen.

    Is je WW-uitkering afgelopen en heb je geen recht op een WAZO-uitkering, dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen.


    Ik wens je heel veel sterkte in deze situatie.


    Met vriendelijke groet,


    Viktoria
    UWV Webcareteam
     
  3. xDaantje

    xDaantje Bekend lid

    12 sep 2017
    692
    677
    93
    Vrouw
    Beste Viktoria,

    Bedankt voor de informatie! Ik ben hier erg mee geholpen.

    Met vriendelijke groet,

    xDaantje
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste xDaantje,


    Ik heb het graag voor je gedaan.


    Met vriendelijke groet,

    Viktoria
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina