Studeren en kind

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Romyvs, 4 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romyvs

    Romyvs Actief lid

    31 okt 2013
    105
    0
    16
    Vrouw
    Student
    Lieve moeders en/of toekomstige moeders,

    Met veel vreugde kan ik mededelen dat ik in verwachting ben, onze kleine is nu 11 weken jong.

    Toch, zou ik volgend schooljaar graag terugkeren op mijn studie. Dit is de ALO (Academie voor docent Licamelijke Opvoeding). Ik krijg gelukkig veel opvang uren van de overheid (219 uur p.m. dagopvang en 110 uur p.m. buitenschoolseopvang). En als ik ga werken ongeveer 60 uur dagopvang (en hierbij verdien ik minder, dan dat de kinderopvang kost (niet echt waard dus)). Hier zitten wat haken en ogen aan.

    Pluspunten van studeren;
    - Ik haal een diploma (als het goed is)
    - Betere toekomst
    - Niet afhankelijk van vriend

    Minpunten van studeren;
    - Ik zie mijn kind een stuk minder dan een thuismoeder
    - Als ik thuis kom, ben ik bekaf en heb ik nog een huishouden, kind en huiswerk

    Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van jonge moeders die studeren of hebben gestudeerd. En naar meningen, wat zou u doen? thuismoeder of studerende moeder?
     
  2. Cinderellea

    Cinderellea Niet meer actief

    Ik ben fulltime student op de universiteit en ben nu ruim 33 weken zwanger. Het is zwaar, maar als je het wilt is het te doen. School heeft veel begrip voor mijn situatie en denkt veel mee. Ik heb er zelf voor gekozen om niet met 'verlof te gaan' maar gewoon net zo lang naar college's te gaan als ik volhoud. Ik merk nu pas dat ik af en toe een colleges kip omdat ik echt moe ben.
    Natuurlijk ben je moe als je terugkomt van een dag uni, maar besef wel dat je geen hele dagen maakt. Je zit bijvoorbeeld niet van 9 tot 5 op school maar hebt maar een aantal uur, meestal 18 uur, college's per week. Verder wordt er verwacht dat je veel thuis studeert. Dus er is voldoende tijd om het huishouden te doen. En ook je vriend kan hierbij helpen. Het is even aanpoten, maar niet onmogelijk. Mensen met een fulltime baan zijn ook moe als ze thuiskomen ;)

    Er zijn maar weinig huismoeders tegenwoordig en natuurlijk zie je je kind iets minder. Maar er is genoeg tijd om wel met je kindje door te brengen!
    Ik weet nog niet precies hoe alles gaat als de baby straks geboren is en ik weer naar de uni ga, dus dat kan ik je pas over ongeveer 2 maanden vertellen :)
     
  3. Masa0903

    Masa0903 Bekend lid

    29 nov 2012
    636
    534
    93
    Vrouw
    Rockanje
    Hoi!

    Ik ben de trotse mama van Sophie (4 mnd) en ik ben bezig met me 4e jaar MBO Luchtvaartlogistiek in Rotterdam. Het combineren is pittig, zowel wanneer je zwanger bent als wanneer je kleintje op de wereld staat. Ik ben zelf omdat ik 10 weken thuis heb gezeten en het nodige studie vertraging had opgelopen na 5 weken weer naar school gegaan. Bij ons is het namelijk nu zo...

    Maandag: Papa dag
    Dinsdag: Mama dag
    Woensdag: Oma Oostvoorne
    Donderdag: Opa&Oma Rozenburg
    Vrijdag: Opa&Oma Rozenburg
    Weekend: Samen

    Ze blijft donderdag op vrijdag lekker slapen zodat ik savonds tijd heb voor me huiswerk en voor ons zelf (niet egoistisch maar opa en oma genieten er van en wij ook!)

    Dus als studerende moeder is het redelijk te combineren, vraag je omgeving om hulp, ze zullen vast op een klein lief babietje willen passen, probeer er relaxed er mee om te gaan, hoe lastig het ook is....

    Ik heb tevens het voor deel, als m'n backups niet kunnen, zou ik dr op school kunnen droppen.... maar dat is uitzondering op ten top!

    Stuur me een PB als je meer wilt weten ;)

    Groetjes Masa0903
     
  4. Cinderellea

    Cinderellea Niet meer actief

    Die stomme blauwe smiley was niet de bedoeling trouwens. Het was een knipoog haha
     
  5. Romyvs

    Romyvs Actief lid

    31 okt 2013
    105
    0
    16
    Vrouw
    Student
    Bedankt voor jullie reacties. Doet me goed te horen dat studeren met een kind niet onmogelijk is.

    En inderdaad, je ziet bijna geen thuismoeders meer. Het is financieel bijna niet te doen. Maar of ik nou 5 dagen in de week werk, of naar school ga.. Ja ik zie mijn kindje minder, maar ik doe het allemaal voor hem/haar, zodat hij/zij niks tekort komt in haar leven.

    Bedankt dat jullie mij dit laten inzien.

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Liefs, Romy
     
  6. Suzanneke

    Suzanneke Bekend lid

    14 dec 2011
    525
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Romyvs,

    Ik ben ook een studerende moeder. Ik zit nu in mijn 3e jaar van mijn studie facility management (hbo). Nadat ik mijn 2e jaar heb gehaald heb ik me een half jaar uitgeschreven als student om mijn kindje te krijgen en voor verlof. Dus na een half jaar ben ik gestart met mijn stage, ik heb goede afspraken met mijn stagebedrijf dat ik 36 uur werkte in 4 dagen waarvan 1 dag thuis. Dit is heel goed gegaan.

    Nu volg ik weer reguliere lessen en moet ik 3 à 4 dagen naar school. Dit vind ik wel een stuk pittiger omdat ik iedere dag ruim 3 uur moet reizen. En als ik thuis ben moet ik ook nog veel voorbereiden. Na een paar maanden heb ik wel een ritme gevonden. Als ik thuis ben heb ik mijn dochter en pas ik op haar, tijdens haar dutjes maak ik mijn schoolwerk. Doordeweeks werk ik iedere dag tot 10 uur aan school, als ik dan minder te doen heb werk ik alvast vooruit zodat ik niet voor deadlines zit te stressen. In het weekend doe ik alle boodschappen en poets ik het huis, soms kook ik ook alvast wat vooruit. Het klinkt druk en zwaar maar het valt me reuze mee. Ik geniet optimaal van de tijd die ik samen met mijn dochter doorbreng en dan weiger ik ook aan mijn studie te zitten.

    Tot nu toe gaat alles heel goed, ik heb al mijn tentamens en opdrachten gehaald. En ik ben ook degene die de meeste tijd met Vera doorbreng en ben dus bij alle belangrijke momenten. het is natuurlijk ook belangrijk om met medestudenten goede afspraken te maken. Soms kun je gewoon echt niet omdat je naar het consultatiebureau moet, vraag dan of iemand de aantekeningen naar je wil sturen. De meeste docenten doen daar ook helemaal niet moeilijk over, als je maar je inzet toont.

    Geniet van je zwangerschap!!
     
  7. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Ik zit nu in het tweede jaar van mijn wo studie en hoewel het zwaar is vind ik het goed vol te houden. Zelf hoef in maar 2,5 dag naar de uni, maar er wordt wel verwacht dat je veel thuis doet. Mijn cijfers zijn prima en presteer beter dan de gemiddelde student op mijn faculteit. De motivatie die je hebt als moeder zijnde is gewoon zoveel malen groter, omdat je dit niet alleen voor jezelf doet maar ook voor de toekomst van je kindje.

    Succes met je studie en vergeet ook zeker niet te genieten van je zwangerschap!
     
  8. jomidi

    jomidi Bekend lid

    13 okt 2010
    904
    1
    0
    Ik ben bevallen vlak voor m'n afstudeerjaar. Na 10 dagen eerste college weer gevolgd, geen studievertraging en nu goede baan :) het is niet onmogelijk, mits steunend netwerk.
     
  9. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Lees even mee, ik wil dit jaar een BBL niveau 3 gaan doen en heb 4 kindjes en ben alleenstaande moeder, zal wel zwaar zijn maarja soms moet je iets doen voor de toekomst hihi
     
  10. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Mijn zoon is al wat ouder, maar heb altijd gestudeerd en doe dit nogsteeds. Soms zelfs naast een fulltime baan nog.

    Waar een wil is, is een weg. Makkelijk is het niet, maar het is maar net hoe moeilijk je het jezelf maakt. Ik heb nooit geluisterd naar al die commentaren 'goh zal wel zwaar zijn'. Nee, ik wist niet beter dus ik vond het niet zwaar.

    Wat betreft je opvangkwestie, zolang je op school zit, en geen partner hebt (officieel) heb je recht op volledige opvang en dat word bijna volledig door de belastingdienst betaald. 250 euro pm blijft de eigen bijdrage. Indien te weinig vermogen betaald de gemeente dat deel weer.
     
  11. Kikkertje88

    9 jan 2014
    94
    0
    0
    Hier ook een studerende moeder! :)
    Wouw, had ik dit soort fora maar eerder opgezocht..

    Ik raakte zwanger in m'n laatste jaar MBO Toerisme, vlak voor m'n stages. Ik heb uiteindelijk 3 maanden later mijn diploma gehaald en heb netjes de 2x 20 weken a 40 uur stage gelopen.

    Ik realiseerde me dat hier weinig toekomst in zat en ik zou toch niet meer vrij kunnen reizen met een kleintje bij me. Dus besloot ik om een HBO opleiding er achter aan te doen. Ook al had ik een vaste relatie en mijn vriend verdiend nu redelijk goed, ik wil toch niet afhankelijk zijn!

    Ik moet zeggen, het is zeker pittig! Ik heb wel redelijk wat dingen moeten laten, maar heb me nooit laten tegenhouden. Soms miste ik het 'studentenleven' wel bijvoorbeeld. Ik heb wel een half jaartje in het buitenland gewoond samen met m'n meisje. Uiteindelijk door omstandigheden etc loop ik nu wel een jaar uit.

    Ze is nu 5 1/2 jaar oud en ik verwacht dat ik volgend jaar, begin 2015, mijn diploma haal.

    Het is dus mogelijk! Je word er alleen maar sterker van! En vraag vooral hulp.. Het klinkt simpel, maar ik durfde dat vaak niet of ik dacht dat ik het wel alleen kon.

    Succes aan alle studerende (aanstaande) mama's!
     
  12. letloa

    letloa Actief lid

    23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    Ik begon op universiteit toen mijn dochter 3 maanden was. Ik woonde in het buitenland en daar moest ik 5 jaar studeren om mijn bachelors te krijgen. Ik begon mijn masters toen mijn zoontje 10 maanden was en mijn dochter 6 jaar oud was. Ik heb sinds mijn masters gehaald en nu heb ik een baan als promovendus op het universiteit.
    Voor mij was studeren met kinderen perfect!
    Je hoef niet persee elke dag 8 uur daar te zijn en kon dus meer tijd met je kinderen doorbrengen.
    Ja natuurlijk heb je minder tijd om een uitstekend rapport te schrijven en moet je echt concentreren als je college hebt want je hebt GEEN tijd om thuis te studeren, maar als ik terugkijken, zou ik niks anderen willen doen. Ik ben de trotse mama van 2 geweldige kinderen, 1 engel, in verwachting van een klein meisje, ben een ingenuer, ben een promovendus en nog géén 30 jaar oud. Perfect!
     

Deel Deze Pagina