Studie Social Work

Discussie in 'De lounge' gestart door MyMiracle, 25 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dit is zeker de 20ste keer dat ik van alles aan het opzoeken ben over de studie Social Work(deeltijd). Ik weet 100% zeker dat dit bij me past. MAAR durf ik het aan....:$
    Tijdens het lezen wordt ik al zenuwachtig. Ik merk dat er daardoor meer vraagtekens ontstaan, dan dat ik me echt geïnformeerd voel.

    Is er iemand die deze studie volgt of (niet al te lang geleden) heeft gevolgt waar ik in pb wat vragen aan mag stellen?
     
  2. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik vol deze momenteel, alleen dan heet t maatschappelijk werk en dienstverlening, komt ongeveer op t zelfde neer.

    wat wil je weten? Ivm herkenbaarheid liever pb
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  3. koek

    koek Actief lid

    23 mrt 2012
    308
    37
    28
    NULL
    NULL
    je mag mij ook gerust een pb sturen, ben momenteel aan het afstuderen van opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening. ( veel opleidingsinstituten hebben deze al met sph samen gevoegd tot social work)
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  4. Brigitte1985

    Brigitte1985 Fanatiek lid

    29 nov 2009
    1.000
    202
    63
    Is dat wat eerder sph was?
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    In combinatie met MWD en/of pedagogiek en/of CMV.
     
  6. Caithxxx

    Caithxxx Fanatiek lid

    27 mrt 2019
    2.220
    2.158
    113
    Vrouw
    Ik volg mwd (tegenwoordig Social work). Je mag me best vragen stellen via pb.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Ik heb trouwens pedagogiek gedaan, maar dat is al een eeuwigheid geleden...dus daar heb je waarschijnlijk niets aan. ;)
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  8. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Ik zit momenteel in m'n afstudeerfase :) Ik startte met Pedagogiek, maar het laatste jaar is de opleiding veranderd naar Social Work, al heb ik nog steeds recht op mijn Pedagogiek diploma. :) Je mag mij benaderen, als je dat zou willen.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  9. Wien046

    Wien046 Bekend lid

    1 jul 2013
    894
    404
    63
    En mocht het je niet alleen inhoudelijk om de studie gaan, maar ook om de combi studeren en kinderen, mag je mij ook benaderen. In studeer HBO verpleegkunde.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  10. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Een minder goede ervaring met de opleiding, maar dat kan natuurlijk ook aan het opleidingsinstituut liggen.

    Ik heb de studie nog geen volledig jaar gevolgd in Sittard. Ik was ermee gestopt omdat ik een solide basis mistte die me een baan kon opleveren. Uiteindelijk ben ik afgestudeerd aan HBO rechten en dan het sociale gedeelte (vergelijkbaar met voormalig Sociaal Juridisch Dienstverlener).

    Door die Juridische basis voelde ik me veiliger op de arbeidsmarkt en dat heeft zich, in mijn geval, uiteindelijk ook bewezen. Veel oud studiegenoten van Social Work vonden geen werk en werken velen nu nog in hun oude bijbaan (lees , in een winkel of achter de kassa), terwijl vanuit de Rechten opleiding (sociaal gedeelte) vrijwel iedereen inmiddels of op zichzelf is begonnen (bijv. bewindvoering) of een baan heeft gevonden op opleidingsniveau.

    Het is slechts een tip! Oriënteer je ook op de arbeidsmarkt na je studie. Deze kan natuurlijk veranderen, zoals nu zeker het geval is.

    Wat wil je ermee gaan doen, welke richting wil je op, en vooral wat KAN je ermee gaan doen. Zoek alvast plekken voor een eventuele stage of waar je wellicht kan blijven 'plakken' totdat je je echte plekje hebt gevonden.

    Niets is zo frustrerend als in een opleiding investeren met tijd en geld om vervolgens er niet mee verder te kunnen.
     
    Lamode, Zonnestralen en MyMiracle vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Het ligt er natuurlijk (heel) erg aan welk werk je wilt gaan doen. Ik heb dus pedagogiek gedaan, had direct na mijn opleiding een baan (niet bij mijn stage) en dat gold voor meer mensen. Ik ken ook veel mensen die SPH hebben gedaan, daar heeft ook een heel groot aantal snel een baan van gevonden. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor bepaalde banen anders is en ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor meer juridische functies zeker geldt...dat maakt, denk ik, weinig tot geen onderdeel uit van social work, in ieder geval niet van de 'oude opleidingen' die daar nu onder vallen.
     
    MyMiracle en Hoebie vinden dit leuk.
  12. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik had hiervoor Pabo gedaan. En dat is natuurlijk lesgeven. Social work is wel veel breder. Je kan er veel meer kanten mee op.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  13. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Het feit dat het een brede opleiding is werkt soms ook in het nadeel. Veel instanties vragen een specifiekere opleiding of een specifiek profiel. Wat mij ook opviel was dat veel functies geen HBO niveau hadden maar MBO-niveau 3+. Dat is niet erg zeker als het de functie is die je zoekt, maar dat merk je wel degelijk in het salaris.

    Als je al een specifieke richting hebt die je op wilt, en je weet wat ze daarvoor vragen (welk profiel, welke vakken etc.) en de opleiding biedt je deze dan is het een goede optie. De Social Work die ik in 2008 ben gestart is niet meer de Social Work van nu, de profielen zullen ook anders zijn ingedeeld.

    Een brede opleiding wilt niet altijd zeggen dat het meer baangelegenheid bied, maar als je je research goed doet en weet welk doel je nastreeft dan kan deze opleiding zeker iets bieden!
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn zusje is net klaar. Ze heeft tijdens haar studie al een baan gevonden, viel mij echt mee hoe snel dat ging.
     
    puzzelstukje, Hoebie en MyMiracle vinden dit leuk.
  15. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Ik vind je vrij negatief over de opleiding en ben het niet geheel met je eens. Waarschijnlijk praat je vanuit je eigen kader, maar wat je zegt hoeft echt niet zo te zijn.
    Juist in deze tijd zijn het aantal banen enorm bijgetrokken. Heb je het nou over 2015; dan heb je een punt. Als je dan solliciteerde, had je kans dat met jou nog 25 anderen solliciteerden op dezelfde baan en de kans vrij klein was dat je aangenomen werd.
    Als ik om me heen kijk, ik zit in het werkveld (Jeugdbeschermer/Gezinsvoogd) dan zijn er echt heel veel banen waarop je kunt solliciteren. Ook heel veel vacatures voor zwangerschapsvervanging; een mooie opstap om ervaring op te doen en de eisen zijn niet zo streng als een vacature voor langere tijd met daarin de mogelijkheid om een vast contract te krijgen. Ja, het echte groepswerk zoals groepsbegeleiding, dan word je vaak ingedeeld op MBO niveau, maar solliciteer je bij De Raad voor de Kinderbescherming of de oude BJZ's, dan ben je gewoon werkzaam als HBO'er en word je daar dus ook naar betaald. Daarnaast; als je net bent afgestudeerd en je werkt tijdelijk op MBO niveau; who cares als dat een opstap (dus ervaring) is naar een HBO functie. Goed; dat moet je wel financieel kunnen uiteraard.
    Maar zo negatief als jij het brengt is het in de praktijk echt niet. En ik zit 'al' bijna 15 jaar in het vak.

    OT:
    TS: ik weet niet of ik je kan helpen. Ik heb de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening gedaan en ben afgestudeerd in 2005 :oops:
     
    puzzelstukje, Hoebie en MyMiracle vinden dit leuk.
  16. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Wellicht kun je mijn kader negatief vinden, maar ook realistisch. Ik geef dan ook aan dat je vanuit het juiste profiel en de juiste vakken een goede baan zou moeten kunnen vinden.

    De Social Work opleiding hier werd vooral gekozen door studenten die niet wisten wat ze wilde gaan doen. 'Ga dan maar Social Work doen, dat is zo breed dan vindt je huis wel werk', dat blijkt achteraf niet zo te zijn.

    De meeste studiegenoten (die de opleiding wel hebben afgerond) hebben zich daarna nog moeten bijscholen of gedeeltelijk moeten omscholen om uiteindelijk aan bepaalde functies te kunnen voldoen en hun salaris op HBO niveau te kunnen verdienen.

    Daarnaast geef ik aan dat het ook niet erg is dat je niet meteen op HBO niveau salaris moet verdienen. Je moet er wel rekening mee houden dat deze opleiding (in ieder geval in mijn tijd / kader) dit wellicht niet meteen biedt.

    Kortom geef ik het volgende advies: Social Work is een goede opleiding als je weet waar je naartoe wilt en je je hebt verdiept in de arbeidsmarkt. Heb je dit niet, dan kan het voor (misschien vervelende) verrassingen zorgen. En dat advies geef ik natuurlijk vanuit mijn ervaring / kader.
     
    Vero0504 en MyMiracle vinden dit leuk.
  17. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik ben van baan gaan wisselen van leerkracht naar maatschappelijk werker en dit was om stage te lopen, ik ben nog niet afgestudeerd en heb al een baan.

    Ik vind dat hoebie er erg negatief over praat.

    toen ik aan de pabo begon zei iedereen: je bent gek! Geen werk in te krijgen en kijk nu eens...
     
    MamavanLieverd en MyMiracle vinden dit leuk.
  18. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Ja misschien inderdaad wel. Ik wist waar ik heen wilde, namelijk BJZ, en op wat uitstapjes na ben ik nu ruim 12 jaar gezinsvoogd ❤️
     
    Hoebie en MyMiracle vinden dit leuk.
  19. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    24 jan 2015
    1.838
    779
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Jouw negativiteit is echt achterhaald en daardoor juist niet meer realistisch .. Ik werk midden in het veld, en echt men staat te springen om sph/social work. Ik word bijna wekelijks benaderd via linked in.

    Bijscholen is ook onzin. Je hebt een agogische opleiding en dat is echt voldoende. Had je deze ervaring in 2012-2015 ? Dan had ik je gelijk gegeven. Maar die tijd is echt, echt voorbij.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  20. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    In mijn tijd was het nog gesplitst in MWD en SPH. Ik deed SPH en had direct na mijn jaarstage een baan zodat ik de opleiding in deeltijd afgemaakt heb. Maar nu zijn de echte SPH banen erg lastig te vinden.(al zocht ik alleen op re regelmatige banen en niet te ver van huis, verder weg en onregelmatig is misschien een ander verhaal) Ik heb het een tijdje geprobeerd in de ambulante hulpverlening maar dat was totaal niet mijn ding.
    Als iemand overweegt om social work te gaan doen om het groepswerk in te gaan, dan zou ik dat afraden. Wil je de meer individuele kant op, dan vind ik echt tig vacatures.
    Het tekort aan (regelmatige) banen waarbij echt de SPH kant nodig is, heeft mij er toe gebracht om over een jaartje ofzo te starten met een andere studie.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina