Nou ik heb vandaag een liggings echo gehad en ook al had ik goede hoop.... het is toch zoals mijn gevoel al zei: een onvolkomen stuit. Kont naar beneden en voeten langs het hoofd omhoog, en zo ligt onze frummel al bijna 36 weken lang. Iedere echo hetzelfde plaatje Maar nu heb ik voor aankomende vrijdag een afspraak bij de gyn gekregen, het zal wel om een draaipoging gaan vermoed ik zo, maar ik ben in dillema.... want wil ik dat wel? Ik heb de zoek functie gebruikt maar een exact zelfde verhaal niet gevonden, dus vandaar dat ik een nieuw topic open. a. ik heb de placenta aan de voorkant (totaal over de gehele buik), wie had dit ook en heeft het kindje laten draaien? b. wat was het resultaat, gelukt of niet? c. wat zijn de risico's ? want ergens heb ik zoiets als mijn kindje zo lekker ligt dan zal dat niet voor niets zo zijn.... en moet ik dat dan wel willen veranderen? Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden, andere ervaringen hoor ik ook graag maar ben vooral op zoek naar dames die ook de placenta aan de voorkant hadden, of iemand kennen die dit ook zo had. Groetjes marlies
Ik heb hem rechtsboven liggen, dus niet precies pal aan de voorkant. Twee week terug heb ik een draaipoging ondergaan (3 keer geprobeerd die dag), helaas niet gelukt. De risico's vind ik zelf miniem, ze doen vantevoren en tijdens het draaien een echo en je gaat vantevoren en erna een half uur aan het CTGapparaat om te kijken of er ook wat veranderd. Ik ben blij dat ik het een kans heb gegeven, maar mijn placenta heeft wel een net wat andere ligging dan de jouwe.
Bij mijn schoonzus lag de placenta echt compleet aan de voorkant...Er was bij haar geen gyn die uberhaupt de gedachte had om het kindje te gana draaien. Dit ivm scheuringsgevaar vd placenta... Het schijnt dat ze er in het noorden en oosten van nederland echt stellig zijn tegen draaien wanneer de placenta aan de oorkant ligt..Daar wordt meteen gekozen voor een ks.... maar goed dat kan natuurlijk per ziekenhuis verschillen... ik wist het wel als ik in jouwn schoenen stond...
In het noorden kiezen ze gelijk voor een keizersnee? Nee joh, hier in elk geval niet! Ik woon in Drenthe en daar adviseren alle gynaecologen mij stuk voor stuk om voor een stuitbevalling te gaan. Het kan wel zo zijn dat ze idd niet willen draaien, maar gelijk een keizersnee adviseren? Hier niet!
Nee hoor hier in het oosten ook niet. Mijne is alsnog gedraaid, maar ook hier is er ( als alles in orde is ) gewoon een keuze tussen gewoon en KS. En dat is een heel persoonlijke beslissing. Beide hebben voor een nadelen...
Mijn schoonmoeder werkt op de neanatholgie afdeling in oostnederland, en daar doen ze echt ,bij gevallen waar de placenta echt voor ligt, alleen maar een keizersnede...Tenzij de moeder perse een stuibevalling wil doen..Echter geadviseert wordt het hier niet..Maar dat kan natuurlijk per gyn verschillen...De ene stata er meer voor open als de andere...
Hier ook een stuitliggertje, ik moet a.s. woensdag naar de gyn. Ben best wel zenuwachtig. En ook bij mij ligt de placenta voor. En mijn buik is heel hard. Heb geen idee wat me te wachten staat. De 1 zegt dat het hartstikke zeer doet en de ander verneemt helemaal niets van het draaien. Nou ja we laten het maar over ons heen komen en we zien wel.
dan hebben ze bij die laatste denk ik niet gedraaid... Sorry, maar ik vond de draaipoging pijnlijk, maar de moeite van het proberen waard (als het gelukt was, had het een operatie kunnen schelen). Mijn placenta lag van de voorkant, maar niet voor de vagina-uitgang. Tegenwoordig promoten ze weer meer een vaginale bevalling bij een stuitligging. Mijn advies: laat je goed voorlichten en maak zelf je keuze! Het is belangrijk dat je er 100% achter staat, wat je ook kiest!
Hoi Marlies; Om antwoord te geven op je vragen doe ik het even staps gewijs: A: De mijne lag ook aan de voor kant en Dylan lag ook in volkomen stuit. We hebben wel geprobeerd te draaien. B: Het is helaas niet gelukt, omdat Dylan al met zijn kont was ingedaald. C: Er is een kleine kans dat met het draaien de placenta kan scheuren of dat de hartslag van de baby daalt. Dit zijn wel hele kleine kansen zei mijn Gynacoloog. Wanneer 1 van deze dingen gebeurt wordt je ook meteen naar de ok gebracht en wordt er een keizersnee uitgevoerd. Mijn ervaring: Ik vond de draaipoging wel mee vallen qua pijn. Ik habd veel meer pijn verwacht, maar het is geen pretje je voelt dat ze aan het draaien zijn. Ik had goede afspraken gemaakt en kon stoppen wanneer ik wilde. Ze hebben ongeveer 5 minuten geprobeerd. Langer zullen ze het meestal niet doen, maar iedere arts is anders. Ik heb de keus gekregen of stuit bevalling of meteen keizersnede. Ik heb voor het laatste gekozen, omdat ongeveer 50% alsnog in keizersnede eindigt. Ik had dus zo iets waarom zou ik dan eerst pijn lijden met het een en dan moeten herstellen van 2 dingen. Ik vond de keizersnede echt meevallen. Ik heb hier niet zoveel last van gehad, maar ook daarin zijn alle mensen anders. Veel succes en als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel. Liefs Nathasja
Dank jullie voor de reactie's ik ben er al aardig uit van wat ik wil, ik hoop dat de gyn gelijk gestemd is. We zullen zien wat hij/zij me adviseert maar eigenlijk ben ik er wel uit.... denk ik
Hoi mamalieske, Bij mij lag Jelte ook in een onvolkomen stuit, precies zoals bij jou, ook al wekenlang. Ik wilde eerst geen draaipoging maar de gynaecoloog adviseerde mij toch om het te proberen, en dat heb ik gedaan. Het is niet superpijnlijk, je voelt het natuurlijk wel, en net zoals tassie alzegt het duurde niet langer dan 5 min. Bij mij lukte de versie niet, Jelte zat muur en muur vast. Als het bij jou wel lukt (50%), dan bespaar je je een operatie en een langer herstellingsproces dit i.t.t. een vaginale bevalling. Voor iedereen is een sectio anders, je kan mijn verhaal lezen bij bevallingsverhalen: mijn keizerlijke bevalling van Jelte. Veel succes met het nemen van de beslissing, en uiteindelijk komt je kindje wel, dan wel links-als rechts om.
Nou ik ben niet een standaard versie verhaal voor de gyn als ik zo alles op diverse sites heb gelezen, - ik heb een kindje in onvolkomen stuit - Placenta ligt volledig over de voorwand heen - jaren terug een dubbele bekkenbreuk gehad, en dan duwen tegen je schaambeen (au au au) Mijn gevoel zegt : ik ga vrijdag horen maar als het aan ligt word het een keizersnede. Een stuitbevaling daar begin ik niet aan. Want de kans dat je dan alsnog een spoed ks krijgt is mij te groot. En bevallen onder algehele narcose dat is geen keuze! Dat wil ik koste wat kost voorkomen. Maar ik vermoed dat als de gyn dit alles hoort en ziet hetzelfde zal denken.
Ik had ook de placenta aan de voorkant. Er is bij mij geen draaipoging gedaan. Volgens de gyn was daar te weinig ruimte voor. Ik ben in stuit bevallen, en dat is heel erg goed en vlot verlopen, zonder knip, en met 4 minuten persen. Bij een stuit is het een kwestie van: het lukt, of het lukt niet. Ik ben erg blij het geprobeerd te hebben, want het is een zeer goede ervaring geweest!
hoi dames even een vraagje bij mij ligt de placenta ook voor is dat altijd zo dat je kindje in een stuit ligt? mijn vk heeft me daar niets over vertelt. en ik schrik er een beetje van. want ik wil ook geen stuit bevalling i.v.m bekkenproblemen. bij de laaste controle lag de baby met het hoofdje naar benenden. maar het kan nog alle kanten op zij de vk toen.
Nee hoor dan ligt je kindje echt niet altijd in een stuit. Bij mij heeft de kleine al de 36 weken al in een stuit gelegen en gisteren is daarvoor nog speciaal een echo gedaan om dat te bevestigen.
Ook al ligt je kleintje met 30 weken nog in een stuit dan wil dat nog niet veel zeggen Joepie01, je hebt nog tijd genoeg dat je kleintje draait. Bij mij is de kans inmiddels zo klein geworden dat ze actie willen ondernemen.