Stuwing verminderen

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door TigerAngel7, 2 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Eerste zwangerschap heb ik 1 dag stuwing gehad en volgende dag zakte het af. En daarna geen last meer van gehad.

    Nu ben ik afgelopen maandag bevallen en heb ik nu al 3/4 dagen last van stuwing. Ik geef geen borstvoeding. De hoogste piek heb ik al wel gehad maar het lijkt niet minder te worden, zakt even af en dan begint het weer erger te worden. Ik lek zo erg dat het er gewoon uitspuit, niet normaal. Ik gebruik en doe alles om te koelen. (Appelstroop in een zakje uit de vriezer erop) en gekneusde witte koolbladeren erop (wissel het af) op het moment is het even verkoelend maar zodra het eraf gaat begint het weer.. mn kraamverzorgster wilt morgen met de vk overleggen om te resetten. Alles letterlijk eruit kolven om de druk eraf te krijgen en gelijk te koelen. Wie heeft dit wel eens moeten doen en wat voor effect heeft het gehad bij je?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Resetten kan helpen. Of kolvend afbouwen.. als je het mag nu je saliethee of druppels gebruiken om te remmen. Vraag anders even een lactatiekundige. Vaak kun je die in het kraambed gratis advies vragen.
     
  3. MissBlue

    MissBlue Niet meer actief

    Herkenbaar :|
    Mijn dochter is nu 4 weken oud en ik heb eerst wel bv gegeven. Door omstandigheden moeten stoppen.
    Maar mèn, die stuwing! Ik heb er toen toch voor gekozen het af te kolven, steeds wanneer ik het echt niet meer aankon qua pijn. Eerst alleen de druk eraf, maar dat hielp niet genoeg. Toen helemaal leeg gekolfd. Wat een opluchting!! Iedere dag kwam er steeds meer tijd tussen het kolven, en na 5 dagen was het klaar.
    Ik heb overigens nooit gehad dat ik het weg kon masseren onder de douche en ook niet dat het er uit spoot.
    Ik zou gaan afkolven, al ben je er dan misschien iets langer mee bezig om er vanaf te komen. Sterkte..!
     
  4. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Ik drink al wel veel muntthee om af te remmen maar niet echt effectief
     
  5. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Aii ik mag het juis niet masseren, want dan stimuleer ik het juist. Daarom word er morgen ook in overleg gedaan met afkolven
     
  6. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Bij mij hielp saliethee wel wat. Niet dat de stuwing helemaal verdween, maar wel dat het minder werd.
     
  7. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ze wilden dat ik dat ging doen omdat ze bang waren dat ik anders een borstonsteking zou krijgen. Hier een klein meisje die niet aan de borst wilde maar ik had wel een hele goede productie. Ik heb het niet gedaan omdat ik bang was dat mijn lichaam de melk net zo hard weer zou aanmaken. Ik heb er daarna 2 dagen nog last van gehad en toen werd het minder.

    Zorg je er ook voor dat er geen warme douchestralen over je borsten lopen?
     
  8. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    De kraamhulp heeft overlegt met vk en ze willen liever niet dat er afgekolfd word. Omdat ik al overproductie heb zijn ze bang dat het dan gestimuleerd word. Ik moet morgen de huisarts opbellen voor tabletten om stuwing tegen te gaan
     
  9. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Niet kolven en bh zo veel mogelijk aanhouden.
     
  10. xxLinn

    xxLinn Actief lid

    10 mrt 2016
    400
    165
    43
    Heb je toevallig ook contact gehad met een lactatie kundige? Ik had ook enorme stuwing in mijn kraamweek.
    Zij heeft mij toen het volgende verteld: kolven mag de eerste 10 dagen gewoon. Dan is de borstvoeding nog niet afgestemd op vraag-aanbod maar nog volledig hormoongestuurd.
    Ik heb op dag 5 leeggekolfd. En pas daarna kwam de borstvoeding in balans.
     
  11. MissBlue

    MissBlue Niet meer actief

    Snap ik!
    Daarom typte ik ook, als je afkolft duurt het langer voor je er vanaf bent. De bv wordt dan wel iets gestimuleerd, maar het is ook niet de bedoeling dat je dat dan om de 3 uur doet, maar bijv 1x oer 24 uur, als de stuwing niet meer te verdragen is. Dat was wat de lactatiekundige bij mij voorstelde.
    Lastig en vervelend probleem!
    Inderdaad bh aanhouden verder en blijven koelen. Sterkte hoor!
     
  12. Vollemaan1

    Vollemaan1 Actief lid

    29 dec 2018
    103
    79
    28
    Vrouw
    Ik zou ook contact opnemen met een lactatie kundige. Stuwing is echt heel naar, en misschien heeft ze wel een goede oplossing. Naar mijn weten is resetten wel een optie. Ik heb het ook gedaan en mij heeft het geholpen. Ik heb het steeds gedaan als het echt te erg werd met de stuwing.
    En weg masseren onder de douche ook gedaan toen ik met de bv ging stoppen.
     
  13. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    Ik heb bij beide kids ook afschuwelijke stuwing gehad. En bij de eerste dus ook. Echt productie van hier tot gunter. Moest alsmaar strakke bh enz dragen van de kraam, mocht niet kolven. Nou zat dus mooi op dag 8 met borstontsteking en een week later ook de andere kant. 2 ab kuren verder en wat extra ervaring dacht ik bij de 2e doe ik het op mijn manier.

    Half jaar geleden alweer bijna maar k heb 't toen op eigen initiatief 1x leeggekolfd per 24 u (na een voeding) en dit paar dagen tot de stuwing over was gedaan. (beetje overbezorgd voor borstontsteking door eerdere ervaring)
    Toen had ik natuurlijk wat meer productie dan ze dronk dus afgebouwd. Nouja ze ging zelf ook meer drinken natuurlijk dus ideaal heb de eerste paar weken geen regeldag gehad!
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Nu heb ik zelf wel borstvoeding gegeven, maar had natuurlijk ook stuwing.
    De opluchting als ik (naast het voeden) een keer even weer wat zachtere borsten had door een keer extra te kolven was zo groot (want oh God wat doet het zeer die stuwing) dat ik soms niet begrijp dat men er bewust voor kiest om er mee door te lopen, met strakke bh’s etc etc. Een vrouwenlijf gaat nu eenmaal vanzelf die stuwingsfase in, het duurt op jouw manier wellicht langer maar is zoveel meer dragelijk en het risico op een b.o. is stukken minder...Helaas is de kennis vanuit cb, vak en kraamhulp enorm verouderd en baseert men adviezen op theorieën uit 1988
     
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Dat moet saliethee zijn, die werkt productie remmend
     
  16. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Nee geen contact opgenomen met lactatie kundige. Salie thee en muntthee werken hetzelfde ik drink ze nu beide erg veel. Medicijnen raden ze niet meer aan bij stuwing omdat het de kans op borstkanker kan vergroten zoals ze zeiden. Ik blijf koelen en koelen. Ik kreeg nu advies om
    Vsm Phytolacca Decandra D6 Druppels te gebruiken, deze zou de stuwing in een x stop moeten zetten. Het word vandaag bezorgd dus ik ben benieuwd of dat helpt
     
  17. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    Klopt, ik vind de adviezen vanuit kraamhulp tegenwoordig ook echt zeer aan de maat. Maar misschien lag het aan de 2 x jonge meisjes van 1x 19 en 1x 20 die ik aan m'n bed had.
    Ik heb 't nu ook echt geweldig ervaren om gewoon elke dag even een x de boel leeg te hebben, en ja iets langer bezig maar goed anderzijds weeer de verloren tijd ingehaald door altijd een propvol gevulde baby te hebben zonder regeldag en eerste maand zeker. :) :)
     
  18. Mempie

    Mempie Actief lid

    2 sep 2018
    185
    161
    43
    Vrouw
    Je heb stuwing toch, geen borstontsteking nog? Dacht dat de druppels daar voornamelijk voor waren. Maar waarom zou je niet kolven proberen zoals ik in m'n vorige reactie schreef? Lucht echt zo op!
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Ik gaf de bv na 3 dagen op. Hebben 1x met een zware pomp afkolft kreeg een nette 100ml en gelijk de boel in een ontzettend strakke sportbh (hier een van de Hema) vastgezet en van die pads op je tepels tegen evt lekken maar ook ter voorkoming van evt wrijving wat weer aanwakkert. Douchen met pads en bh nog aan, heeeeel voorzichtig droogdeppen om de boel niet aan te sporen en gelijk andere sportbh aan.

    Koolbladeren uit de koelkast ter verkoeling, 3x per dag saliethee (hier pyramids) en 1x per dag salietinctuur van dr vogel, dat was 10 druppels oplossen in een borrelglaasje water en achterover slaan en nog eens 2 tabletten van dr vogel.

    Was allemaal salie gebaseerd. Die tinctuur echt klaarmaken en gelijk in 1xachterover slaan. Heb m 1x van te voren klaargezet en ben eerst gaan eten maar dan wordt t echt bitter als gal.

    Ik was met een maand overal vanaf en heb geen noemenswaardige pijn gehad, alleen wel t gevoel dat ik bij dr schumacher langs was geweest. Heb normaliter B/C maar toen ineens DD, nou dat staat me niet was ik al over uit, zat alleen maar in de weg die handel.

    Die saliethee drink ik overigens nu weer, heb nu helaas een vroegbevalling moeten doen ivm zoontje, dus de Campina installatie draait weer. Maar bij lange na niet zo erg als na voldragen, dus saliethee en strakke bh nu en ik denk dat ik t daarmee dit keer ook wel redt.

    Saliethee dronk ik tussen mn zwangerschappen door ook in de avond, val dr altijd heerlijk op in slaap waar goede nachtrust thee of tabletten geen bal helpen. Ook als koffiedrinker is saliethee nog best te drinken!
     
  20. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Nee ik heb geen borstontsteking

    Nu ik die druppels gebruik neemt de stuwing eindelijk af.

    Ik kan eindelijk weer op mn zij liggen.

    Er zit nog heel iets spanning op en ik lek nog wel maar hopelijk ook daar snel vanaf
     

Deel Deze Pagina