stuwing...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Ramoontje, 24 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Beste Ilja,

    Op 20 augustus 2006 is mijn zoontje Rick geboren, na een snelle bevalling met helaas een fiks aantal hechtingen voor mama, maar dat overleef ik wel....

    Nu heb ik sinds vandaag ontzettend last van stuwing (ik geef flesvoeding) en draag nu gekneusde koolbladeren in mijn bh. Van mijn kraamhulp kreeg ik vanmiddag het advies om ijscompressen tegen mijn borsten te houden, maar enig speurwerk in de medische encyclopedie geeft juist het tegenovergestelde advies: warme doeken/compressen....

    Wat moet ik nu doen (de ijscompressen heb ik vanmiddag toen mijn kraamhulp er was wel geprobeerd, het luchtte even op, maar daarna gloeiden mijn borsten nog veel harder :( )? Ik heb geen rode plekken en/of koorts, wel zijn mijn borsten heel hard en pijnlijk.....

    Ik hoop dat je mij kunt helpen....

    Groetjes,
    Ramona
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi ramoontje,

    Allereerst nog van harte proficiat met Rick.
    Het is normaal dat je de derde / vierde dag last krijgt van stuwing, maar het is wel vervelend. Ik lees dat je flesvoeding geeft dus mijn eerste advies voor jou is draag een goede strakke bh, ook s'nachts.
    De kraamverzorgster adviseerde om koude compressen te gebruiken en daar is op zich niets mis mee, maar wat makkelijker is, is om de stuwing met warmte te bestrijden want dan kun je ook onder de douche. Stuwing ga je dus tegen door of kou-compressen of warmte te gebruiken.
    Onder de warme douche masseer je de borsten, dus de pijnlijke harde plekken, van buiten naar binnen. (naar de tepel toe). Dit kan pijnlijk zijn.
    Daarnaast gebruik je warme doeken.
    Als de spanning echt niet meer te houden is zou je altijd even de druk van je borsten kunnen halen d.m.v iets te kolven. Dit kan ook onder de douche met je eigen hand.

    Drink ook niet meer als anders. En als je koorts krijgt of rode vlekken op de borst meld dit dan direct bij je verloskundige.

    Hopelijk kun je hier wat mee.

    ilja
     
  3. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Hoi Ilja,

    Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
    Een strakke BH draag ik nu al een paar dagen, ook met slapen en douchen. De warmte van het douchen op zich is wel prettig, dus dan gaat mijn voorkeur inderdaag uit naar warmte.
    Ik moet echter zeggen, dat de koolbladeren ook hun werk doen (wie dat ooit verzonnen heeft?)....

    Al met al gaat het dus vandaag al weer een stuk beter en hoop ik dat het snel wegtrekt!

    Groetjes,
    Ramona
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Fijn dat het al wat beter gaat. En wie die koolbladeren heeft uitgevonden..tja..het belangrijkste is het helpt.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina