Suikervrije snacks, diabetes type 2

Discussie in 'De lounge' gestart door Martini, 18 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Hi allemaal,
    Ik heb behoorlijk overgewicht en ben er vorige week bij de huisarts achter gekomen dat mijn bloedsuiker veel te hoog is. Diabetes type 2 dus.
    Ik heb medicatie gehad en let nu erg op mijn voeding.

    Omdat ik af en toe in het weekend of een keertje bij de thee toch nog wat wil snacken ben ik op zoek naar lekkere suikervrije snacks, bijv chocolade, koek, drop en/of chips.
    Ik heb geen zin en tijd om zelf dingen te maken, dus het moet makkelijk te koop zijn, bijv via een website of in de supermarkt.

    Wie heeft tips voor lekkere dingetjes?
     
  2. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Kijk eens bij afvallenmetbregje en dan bij de kookhydraatarme/keto dingen.
     
    mutskuh en Martini vinden dit leuk.
  3. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.356
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ongezouten noten zijn ook erg goed, handje vol heb je toch wat te knabbelen ;)
    verder rijstwafel met wat licht beleg.

    Ik weet sinds 1,5 jaar dat ik diabetes type 2 heb en met het juiste dieet en sporten met een half jaar van de medicatie af.
     
    Eefje00, einad, NiVa0230 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Kijk even op de site van sukrin!
     
    Martini vindt dit leuk.
  5. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.204
    744
    113
    home sweet home
    Naturel chips is suikervrij
    Chup a chup heeft suiker vrije lolly’s
    Froozies is suiker vrij, soort schep ijs
    Cereal heeft suikervrije cakes
    Er is ook suiker vrij snoep, even goed kijken maar gewoon bij ah
    Is vast meer maar dit is wat ik nu even direct uit mijn hoofd weet
    (Dochter die geen toegevoegde suikers en melkbestandsdelen mag)
    Eigen merk crackers ah is ook suiker vrij
    Halal boterhamworst jumbo ook
     
    Martini vindt dit leuk.
  6. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Ik neem aan dat je ook doorverwezen bent naar een dietiste? Dit lijkt me de aangewezen persoon om dit soort vragen neer te leggen, want het gaat natuurlijk niet alleen om suikers.

    In de meeste ketenzorgprogramma's wordt dietiek gewoon vergoed, dus als je nog geen verwijzing hebt: vraag ernaar bij je huisarts of praktijkondersteuner!
     
    Denise K, NiekeKris, Iertje81 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Maar hierbij moet ze ook kijken naar de koolhydraten en gok zo dat de chips en cake niet laag in koolhydraten zijn.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik zou ook in overleg gaan met een diëtiste en verder vooral zoveel mogelijk proberen om toch die snacks te laten liggen. Dat lijkt nu misschien een onmogelijke opgave, maar als je dit 3 week vol kunt houden, kijk je daar waarschijnlijk heel anders tegenaan. Je kunt afkicken van die suikers, maar als je dan toch af en toe weer wat pakt, werkt dat niet.
     
  9. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.204
    744
    113
    home sweet home
    Klopt hoor maar vraag was suikervrij
     
    Martini en suus1983 vinden dit leuk.
  10. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Natuurlijk laat ik de snacks zoveel mogelijk liggen, dat is logisch.
    Maar natuurlijk niet realistisch om nooit meer iets lekkers te eten en áls ik dat dan doe, dan het liefst suikervrij vanaf nu, dus vandaar dat ik tips zoek voor merken of iets dergelijks.
     
  11. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Nog niet doorverwezen, maar ik moet volgende week terugkomen, misschien dan wel.
     
  12. Ik ben toen doorverwezen naar de praktijkondersteuner.
    Deze heeft lijntjes uitgezet naar een diëtist. Een medische pedicure. En ik mag naast de praktijk speciale fitnesslessen volgen.

    Dit doe ik allemaal helaas zakt mijn suiker nauwelijks, gewicht neemt toe. Allemaal door een verstoord cortisol hormoon. Door langdurige blootstelling aan veel stress.
     
    Martini vindt dit leuk.
  13. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Hier ben ik ook een beetje bang voor. Ervaar ook al jaren constante stress.

    Heb je ook medicatie? En is je cortisol op verzoek van de huisarts geprikt? Bij mij is er sowieso verder geen bloed geprikt voor bepaalde waarden dus ik heb geen idee.
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Mijn schoonmoeder mag geen geraffineerde suikers hebben, als ze hier komt dan krijgt ze bij de koffie of thee een lu voltarwe cracker. Heeft wel een zoete smaak dus hoeft er ook niks op te doen.

    Betreft snacks pinda, studentenhaver, naturel chips, zout stengels.

    Verder verse tomaatjes, komkommer lekker om te snacken
     
    Martini vindt dit leuk.
  15. Happymam

    Happymam Fanatiek lid

    7 feb 2009
    1.177
    261
    83
    Hoi, ik heb ook diabetes type 2 en het lukt goed dit onder controle te houden dmv dieet (op koolhydraten letten) en voldoende beweging. Als tussendoortje neem ik vaak wasa volkorencrackers. Stukje kaas of worst of een ei zitten geen koolhydraten in. Als ik iets zoetigs wil heb ik repen van Atkins. Deze zijn in de meeste supermarkten te vinden bij de dieetproducten en bevatten minder koolhydraten dan andere soortgelijke producten. Suikervrije producten zijn meestal niet goed, daar zitten vaak veel koolhydraten in.
     
    NiekeKris en Martini vinden dit leuk.
  16. catlady

    catlady Bekend lid

    26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Koolhydraatarm eten. Wij zijn door koolhydraatarm te eten veel kilo's kwijt geraakt. We eten als avondeten groente en vlees , vaak Aziatisch en kip met groenten en cashews in een lekkere teriyaki saus of hoisin saus.

    Als snacks eet ik vaak fruit. Lunch ei of rijstecrackers met avocado en kipfilet met bieslook.

    Ook kun je cake maken met amandelmelk is koolhydraatarm. Heb een aantal keer een marble cake gemaakt en appelcake. Wil nog eens carrotcake maken.

    Chocolade eet ik alleen puur. Het liefst Lindt chocolade 80% cacao met stukjes zeezout

    Een stukje gebak sla ik niet af. Maar let verder wel op de voeding.
     
    Lorena86 en Martini vinden dit leuk.
  17. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #17 Devilschase, 18 sep 2020
    Laatst bewerkt: 18 sep 2020
    Je kan het beste geen suikervervangers eten. Geen zoetstoffen dus.

    Als je suikervrije cola of iets gaat drinken, of suikervrije drop met zoetstoffen eet denkt je lichaam alsnog dat je suiker eet omdat het zoet smaakt. Je lichaam gaat dan alsnog insuline aanmaken terwijl er geen suiker binnenkomt waardoor je bloedsuiker daalt en dan te laag kan worden, en dat wil je helemaal niet. Je krijgt dan vreemde bloedsuikerschommelingen.

    Koolhydraten worden omgezet in suikers in de vorm van glucose. Dus leuk hoor al die suikervrije zooi zoals crackers, drop en chips maar alle koolhydraten in die producten worden gewoon omgezet in suiker waardoor je bloedsuiker gewoon gaat stijgen, en dat wil je juist absoluut niet. Een goed koolhydraatgehalte ligt tussen de 5 en 10 gram koolhydraten per 100 gram. Crackers bevatten vaak 55 tot 70 gram khd per 100 gram en dat is echt ontzettend veel als je nagaat dat een koolhydraatARM dieet max 50 tot 75 gram koolhydraten per DAG mag bevatten.

    Door alleen maar suikervrije dingen te gaan eten die wel veel khd bevatten kom je er niet en los je de oorzaak van het probleem niet op.

    Gewoon lekkere avocadodip, komkommertje, worteltje, kaas, worst, eitje etc. Koolhydraatarm is helemaal het beste. Geen brood, rijst, pasta, aardappelen etc. Prima te doen. Je mag veel eten, bijna alles. Voordeel is dat je bloedsuikergehalte gelijk blijft,en je geen pieken en dips krijgt. Je valt er op een gezonde wijze mee af en dat kan ook nog snel gaan ook. Je bloedsuikergehalte kan zich dan rustig herstellen waardoor de diabetes verdwijnt en dus ook je medicatie.

    Hier staat meer info, ook over diabetes type 2 en koolhydraten: https://www.leefpuurnatuur.nl/hoeveel-koolhydraten-per-dag/
     
    meis1987 en Martini vinden dit leuk.
  18. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ben jij getest op Cushing? Dat wordt veroorzaakt door een verhoogd cortisolgehalte. Gewichtstoename is daar een symptoom van.
     
    einad vindt dit leuk.
  19. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.823
    7.588
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Klopt, maar koolhydraten worden omgezet in suikers. Dus dan kan je nog zoveel suikervrije dingen eten, als er veel koolhydraten inzitten wordt dat omgezet in glucose waardoor je suikerspiegel stijgt en krijg je dus onbewust wel degelijk veel suiker binnen.
     
    suus1983 en Martini vinden dit leuk.
  20. Martini

    Martini Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    Dank je voor je uitleg, ook in je andere post.

    Maar ik heb het niet over de hele dag door suikervrij snacken, maar over af en toe eens wat lekkers en dan het liefst dus suikervrij. Zeg 1 x per week.
    Natuurlijk zou koolhydraatarm op zo'n moment nóg beter zijn, maar ik zei het eerder ook al, het moet wel realistisch blijven.
     

Deel Deze Pagina