Sushi (rauwe vis)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door -, 22 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    Sushi is mijn lievelings eten. Toen ik zwanger werd 'baalde' ik dus ook dat ik dat waarschijnlijk 9 maanden niet kon eten. Omdat het rauwe vis is..

    Maar! Mijn verloskundige zei dat dit wel mocht en dat die vette vis zelfs goed is!! Ik mocht zo vaak rauwe VERSE vis eten als ik wilde. Hoe deden ze dit anders in Japan?
    Het enige wat ze me afraadde was gerookte zalm e.d. Omdat dit langer bewaard werd en daar wel de schadelijke bacteriën in kunnen zitten.

    Ik dus blij :) en zo eet ik dus nog geregeld sushi!

    Alleen, een verloskundige van een vriendin die ook zwanger was raadde sushi wél af!! Zo raakte ik toch nog wat in de war...wie zou nou gelijk hebben? Ik bleef gewoon maar bij het advies van mijn eigen verloskundige.

    Wat zeggen die van jullie hierover? Eten jullie ook gewoon vis?
     
  2. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Nee ik eet geen rauwe vis zoals zalm en haring meer sinds ik zwanger ben. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat er veel bacterieen in zitten die schadelijk kunnen zijn voor de baby. Ik haal wel gebakken vis op de markt en zo, dat kan geen kwaat...
     
  3. Niet meer actief

    Toch gek dat mijn verloskundige zegt dat het absoluut geen kwaad kan.

    In Japan eten de vrouwen bij wijze van alleen maar rauwe vis..daar gebeurt ook niets.

    Ze zegt dat het kan, als het maar vers is. Dus geen drie dagen in de koelkast bewaren, maar gewoon dezelfde dag opeten..
     
  4. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Volgens mijn vk kan ik't ook beter niet eten. Maar volgens mijn moeder kan't gerust. Toen ze van mij zwanger was woonde ze op de Filipijnen en daar at ze ook rauwe vis en rauwe oesters, het schijnt daar vrij normaal te zijn (misschien ook idd omdat alles vers is). Zelf heb ik maar 1 keer rauwe zalm gegeten tijdens mij zwangerschap, want je weet maar nooit.
     
  5. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Volgens mij mag je het inderdaad hebben, zolang het maar vers is, dat is wel heeeel belangrijk! En gerookte zalm is niet vers. Haring mag dus ook, want dat wordt ook maar heel kort bewaard. :)
     
  6. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Ik eet geen rauwe vis. Alleen haring, want die wordt zo ingezouten, dat geen bacterie het overleeft. Haring, makreel, gebakken zalm ed. zijn inderdaad enorm gezond!

    Andere rauwe vis eet ik zelf liever niet omdat ik niet weet hoe vers ze zijn, maar het mag wel, zoals Carry zegt.

    (tenminste, zo zegt mijn VK het..)
     
  7. MamaDenise

    MamaDenise Fanatiek lid

    21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    ik denk idd dat het mag mist met maar vers is.
    dat is het belangrijkste!!
     
  8. Tam

    Tam Actief lid

    5 feb 2006
    126
    0
    0
    Communicatiemedewerker
    Zoetermeer
    Ik heb dus last van zo'n typisch zwangerschapsbehoefte (waarvan ik dacht dat het een bakerpraatje was): zure haring. Ik moet echt iedere dag zo'n zure haring hebben.

    Hollandse nieuwe zou ik alleen niet zo snel aan beginnen. Maar ik vraag me af waarom gerookte (verse) zalm bij de visboer niet zou kunnen. Ik koop het ook niet voorverpakt in de supermarkt, want daar waarschuwen ze wel voor. Maar vers bij de visboer vandaan kan toch geen kwaad? Ik dacht eerlijk gezegd: gerookt is ook goed, met roken worden de schadelijke bacterien toch ook al gedood, dacht ik :(:
     
  9. lieke

    lieke VIP lid

    7 sep 2005
    5.587
    61
    48
    hmm dat is goed nieuws dat je toch suchi mag ?
    ik was al bang dat ik strakkies evt 9 maanden zonder een sushi de wereld rond moet gaan.....
    ik denk dan ook inderdaad zolang het vers is dat het geen kwaad kan WOWOOOOOOOOOOO.
    LIEK.
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm omdat gerookte zalm niet zo vers meer is denk ik :)

    vis was zowieso gezond toch?
    las dat je 2x per week vette vis moest/mocht eten

    dus dan euh.. gerookte zalm valt ook onder vette vis

    waar liggen dan de wel/niet-lijnen wat betreft vis
     
  11. suusje

    suusje VIP lid

    7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    hai
    van zoute haring weet ik in ieder geval zeker dat het WEL mag
    dus daar geniet ik dan ook regelmatig even van hihi
     
  12. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb in de vis gewerk :) en gerookte zalm is ook daar voorverpakt geweest alvoor het de vitrine inkomt. Dus nee echt vers is het niet.
    Een haring mag je gerust eten... deze vraag was hier al gesteld bij de verloskundige.

    Over andere rouwe vis durf ik niets te zeggen..

    We kunnen ons landje nou eenmaal niet vergelijken met een land als china japan of elders. Bij ons zijn de normen wat anders he :)
     
  13. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Hoe zit het dan eigenlijk met mossels en oesters?

    Ik heb in de forums gezocht, maar kon niks vinden. Volgens een collega is het absoluut verboden, maar ik heb er niet echt over gelezen dat't niet mocht...
     
  14. mad

    mad Fanatiek lid

    31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    Hai,

    Ik ben vegatarisch (eet wel vis) en mijn VK waarschuwde mij idd ook voor te veel vis vooral vette makreel etc. schijnen vit. A in te zitten en te veel is slecht voor het zenuwstelsel/ hersens etc. van de baby. te veel vis is dus niet goed want dan krijg je te veel vit. A. binnen.
    Ik eet ook geen voorverpakte vis, alleen verse van de visboer en consumeer het dezelfde dag.

    x
     
  15. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ik eet wel gerookte zalm uit de supermarkt, maar die verhit ik in pastasaus. Dan kan het geen kwaad voor zover ik weet. (Toch??)

    Mosselen en oesters zijn weer schaaldieren, daar moet je ook mee uitkijken.
     
  16. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Oke maar hoe weet je ZO zeker dat de sushi die je haalt vers is?!?!

    Wie weet hebben ze het al een aantal dagen in hun koelkast liggen en schotelen ze je dat voor ;)
     
  17. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Dat weet je eigenlijk niet...Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het nu ook niet eet hoor. Ik weet dat het mag als het vers is maar precies wat je zegt KeejBie, hoe weet je dat zo zeker?!?!!
    Ik ben hartstikke gek op sushi hoor, maar ik laat het maar liever even staan nu....
     
  18. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    idd en je kunt het wel vragen in het sushi restaurant maarja hun willen verkopen dus zeggen zowiezo wel dat het vers is. Ooit iemand met een eigen bedrijf horen klagen over zijn/haar eigen producten?!

    Als ik het wilde eten was ik wel gewoon me eigen vissies wezen vangen hehehe Weet je zeker dat ze vers zijn! :p
     
  19. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Yep! Alleen zal ik niet zo gauw een lekkere tonijn of zalm vangen en dan moet ik het nog ontleden enzo.....brrrr... ;)
     
  20. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Heeuj

    DAAR heb je toch een mannetje voor !!! :p:p:p
     

Deel Deze Pagina