Sweet home sextuplets

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Kinderwens87, 8 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Gister de eerste aflevering gezien. Ik wist dat ze in Amerika minder streng zijn bij ivf en aantal terugplaatsingen, maar in dit geval was het ‘enkel’ hormoonbehandeling. In Nederland word je dan opgevolgd met echo’s toch? Zou dat in Amerika niet gebeuren? Lijkt me ongelofelijk heftig, 6 baby’s:|
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja dat kan gebeuren als je de natuur een beetje helpt.

    Ik ben er absoluut niet op tegen trouwens ( want...als het kan waarom niet)

    Volgens mij is hun hele "community"er mee bezig en zal ze overal wel steun krijgen.
     
  3. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ik ben er ook niet zozeer op tegen, vroeg het me gewoon af:). Ik weet dat het een heel enkele keer ook spontaan gebeurt, maar gezien alle risico’s niet de meest ideale situatie natuurlijk. En het zou voorkomen kunnen worden door meer toezicht op de gevolgen van hormoongebruik
     
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja mee eens.

    Ze was ook super bang dat er iets met de kinderen zou zijn...of met haar. Want ze heeft er nog 3 rondlopen.

    Wat mij betreft ook veel teveel risico voor de moeder.

    Maar daar kozen ze ook zelf voor. Al is de keuze om kinderen weg te laten halen die gewoon gezond zijn wel heel erg wrang. Kan me dan ook voorstellen dat je dit niet doet.
     
  5. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.744
    6.557
    113
    Vrouw
    Ik heb er vandaag een stuk van gezien. Lijkt me heel heftig..
     
  6. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Wat een vreselijke keuze moet dat zijn, ik zou ook echt niet weten wat ik zou kiezen. Ik vrees voor gevoel met alle risico’s van dien..
     
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind dat een arts die meer dan 2 embryo's terugplaatst, geschrapt zou moeten worden als arts.

    Wat heb je eraan als een vrouw zwanger is van een zesling en vervolgens baby's verliest door een extreme vroeggeboorte? Dat is extreem traumatisch voor de ouders, om niet te spreken van de lijdensweg voor de baby's.

    Dat het een keertje goed gaat zegt niets. De arts heeft onverantwoorde risico's genomen.
     
    Theezeefje, sleutelbloem, rums en 10 anderen vinden dit leuk.
  8. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Maar dat is in dit geval niet aan de orde, ze hebben geen ivf gedaan. Wel medicijnen om de vruchtbaarheid te verhogen en naar ik vermoed niet de controle echo’s zoals we die hier in nld kennen bij hormoongebruik. Al gebeurt het in Amerika wel dat wanneer iemand meer embryo’s teruggeplaatst wil hebben dit ook kan, maar hoe dat precies geregeld is is me niet duidelijk, en vind ik zeker niet verantwoord maar dat terzijde ;)
     
  9. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dan formuleer ik mijn stelling anders:
    Een arts die willens en wetens het risico neemt op een zesling-zwangerschap is de titel arts niet waardig. Het maakt daarbij niet uit wat de behandeling is.

    Als hij/zij de medicijnen voorgeschreven heeft, moet hij/zij ook controleren hoeveel follikels er rijpen.

    Ter vergelijking: hier wordt al een klusverbod ingesteld bij 3 follikels.
     
    julia80, sleutelbloem, jolien 1986 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.455
    113
    Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de arts heeft gezegd dat ze geen seks mochten hebben omdat er teveel eitjes groeiden. Overstimulatie of zo heet dat toch?
    Misschien hebben ze niet naar het advies geluisterd en moeten dus nu op de blaren zitten.
     
  11. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ze schijnt oorspronkelijk zelfs zwanger geweest te zijn van 8 baby's! 2 bleken echter een missed abortion te zijn.
    https://starcasm.net/did-sweet-home-sextuplets-use-fertility-drugs/
    (Niet de meest betrouwbare site, ik weet het)

    Die eicellen zijn echt niet uit de lucht komen vallen. De groei daarvan kan over verschillende
    echo's gevolgd worden. En dan wordt in Nederland de behandeling voortijdig afgebroken en niet pas voor het klusmoment. Hier op de site lees je af en toe dat op het laatst blijkt dat iemand 3 eicellen heeft klaarliggen, maar meestal blijkt dit al veel eerder. En hier gaat het om minimaal 8 eicellen.

    Ook kun je je afvragen hoe groot de kans is dat iemand zoveel eicellen heeft, 8 stuks dus, en dat ze allemaal bevrucht in de baarmoeder terecht komen. Dus misschien had ze er nog wel meer.

    Ze is dus niet goed gecontroleerd door een arts.
     
  12. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ja dat vraag ik me dus af, zouden ze dan echt niet opgevolgd zijn terwijl ze hormonen gebruikten? Dat vind ik zo apart omdat in nld de controles best heel ‘streng’ zijn voor zover ik er weet van heb
     
  13. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    In America moeten ze het meestal zelf betalen, misschien wilde ze niet betalen voor de echo's?
     
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Welke terugplaatsing van embryo's?
     
    maartje84 en wishfulthinking vinden dit leuk.
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.216
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Nou, er zit wel een verschil tussen een arts die 3 of 6 in 1 keer terugplaatst.

    Ik zelf heb trouwens wel eens drie in 1 keer laten terug plaatsen. Een wanhopig mens kan net ff wat meer risico durven te nemen. En uiteraard moet een arts zn verstand er bij houden, maar er zit echt wel verschil tussen 3 en 6 ;)
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Inderdaad, daar gaat het hier helemaal niet om.

    Toen ik begon met clomid hoefde ik in eerste instantie geen echo's. Maar ik wilde het zelf wel, dus heb ze wel gehad. Maar als ik geen echo's had gehad en de clomid zou iets te goed aanslaan, had ik misschien ook wel meerdere eitjes gehad.
     
  17. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    De hoofdreden dat ik zo fel reageer is omdat ik als moeder van een extreem en daarom doodgeboren dochter veel lotgenoten tegenkom die na een heftig fertiliteitstraject een tweeling hebben moeten verliezen.

    Dat wens je echt niemand toe.

    Zie mijn eerdere vervolg reaktie hierboven

    Deze vrouw had al kinderen, zelfs een tweeling, dus een totaal ander scenario dan jij, die na 7 pogingen pas haar eerste heeft mogen krijgen.

    Er zijn altijd extreme situaties waarin een arts anders handelt dan hij/zij normaal gesproken zou doen.

    Daarnaast was deze vrouw oorspronkelijk zelfs zwanger van 8 kinderen, kun je je dat voorstellen?

    Deze vrouw had al een tweeling, dus dan mag je aannemen dat je in het vervolg extra gecontroleerd wordt om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten.

    Deze vrouw had niet zomaar een paar extra eitjes, ze had er minimaal 8, zie mijn eerdere post.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vermoed eigenlijk dat ze op eigen houtje die medicijnen heeft genomen.
     
  19. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Zou kunnen, maar toch is het niet ongehoord in de VS dat er zo'n grote meerling geboren wordt:
    http://www.multiplesofamerica.org/research-2/multiple-births-statistics/
    (geen idee hoe betrouwbaar deze site is, gaat over 2015)
    En (zeer betrouwbaar, gaat over 2016):
    https://www.cdc.gov/nchs/fastats/multiple.htm

    Hier wordt niet als oorzaak genoemd dat de ouders zelf zijn gaan dokteren, maar dat de oorzaak een fertiliteitsbehandeling was.

    En dit zijn de geboorten, hier zijn de gereduceerde zwangerschappen niet eens meegenomen.
     
  20. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ik vermoed ook echt dat de kosten onwijs hoog zijn van de behandelingen en dat daardoor soms onverantwoorde keuzes gemaakt worden. Wat dat betreft erg blij dat het in nld best goed geregeld is rondom behandelingen..
     

Deel Deze Pagina