Taakverdeling in huis? Wie doet wat?...

Discussion in 'De lounge' started by tweemeisjes, Nov 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. giraf

giraf Niet meer actief

Oei als ik dit allemaal zo lees, mag ik in mijn handjes knijpen met mijn lief...
    Ik doe iets meer in het huishouden, maar hij werkt ook meer:
    (allebei 38, maar hij klust nog bij in de avonduren/weekend)
    Ik doe ongeveer 70% en hij 30%.

Nu ik zwanger ben mag ik al helemaal niets meer doen van hem, ik mag nog net koken als ik van mijn werk thuiskomt, maar als we gegeten hebben zegt hij: "Ga jij eerst maar eens even lekker op de bank liggen met ons kind, dan zet ik zo thee voor ons"

2. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Het is wel zo dat ik ook drie dagen werk. En dan blijft er veel liggen. Als ik thuiskom zijn de kindjes er ook dan gaat het gewoon verder! Het is niet zo dat je dan op je kont kan gaan zitten niksen. ik vind dat gewoon vreemd. Misschien omdat ik altijd alles wel netjes wil hebben. besef me echt wel dat ik twee knoeikontjes heb, en doe het met liefde. MAAR soms denk ik... help me dan.

Ik ga niet meer alles in mijn eentje doen... en das geen aanval op hem hoor .Tis echt een schat. Maar goed.. mijn ''werk'' gaat ook gewoon door.

3. mamabeer

mamabeer VIP lid

Mar 28, 2007
    6,229
    0
    36
    mama
    thuis

wat schattig:)

4. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ook een superman! Ik werkte bijna niet (op dit moment helemaal niet) en hij fulltime, ging voorheen ook nog 12 tot 15 uur in de week naar school. Eerder deed ik dan ook alles, dat vond ik wel zo eerlijk. Hij ruimde alleen de tafel af en dan deed ik de afwas weer.
    Maar inmiddels ben ik zwanger, en heb ik last van bekkeninstabiliteit. En nu doet hij zoveel. :) Ik mag niet meer stofzuigen van hem, afwassen doet hij, als de was klaar is dan tilt hij hem naar het wasrek en als ik hem niet tegenhoud hangt ie het ook op. (maar dat wil ik niet, want hij hangt het altijd gekreukt op :p )
    Hij zou serieus het hele huishouden doen als ik besluit niets meer te doen.
    Nu zijn zijn vaste klusjes stofzuigen, dweilen en afwassen. En de hond uitlaten, en vissenkom schoonmaken.
    En daar voel ik me al niet lekker bij, want ik ben de hele dag thuis. Maarja, het is nu even niet anders. Hij doet het graag en daar gaat het om toch.
    Hij is echt heel erg behulpzaam in het huishouden (ook toen ik niet zwanger was trouwens) als ik wat vraag doet hij het meteen.

5. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Mijn vriend doet erg veel (vind ik dan)
    Ik kook altijd, maar dan gaat hiuj afwassen en opruimen. Hij leegt de prullenbak en verschoont de kattenbak. Hij maakt de auto schoon, stofzuigt en dweilt het huis en verschoont het bed. Hij is ook degene die de tuin altijd doet.

Hij werkt 40uur en ik 22 maar dat wil niet zeggen dat ik alles moet doen. Hij woont net zo goed in ons huis en als ik er niet zou zijn zou hij het ook allemaal zelf moeten doen. Dus vond het wel zo eerlijk als wel het verdelen.

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik werk 4 dagen en mijn man 5.

Ik doe al het schoonmaakwerk en de was. Ik doe de boodschappen op vrijdag en kook (hij kookt altijd op zondag). Ik stofzuig, verschoon het bed en ruim meestal de vaatwasser uit.

Hij verschoont de kattenbak en de vuilniszak in de prullenbak. Hij ruimt af na het eten en ruimt dan ook de keuken op en de vaatwasser in. Hij zet de kliko op maandag voor.

Als ik hem vraag om een keer te stofzuigen dan doet ie het ook. Alhoewel de kattenbak en vuilniszak bij zijn taken horen moet ik het vaak toch nog vragen, hij doet het dikwijls niet uit zichzelf. Maar ach, ik ben allang blij dat ie niet moppert als ik het vraag.

7. 2011Mamma

2011Mamma Fanatiek lid

Nov 4, 2009
    4,805
    96
    48
    Fulltime Mama en adviseur
    't gezellige Brabant
    Ik heb een eigen bedrijfje aan huis en mijn vriend werkt 40 uur per week.
    Nou doe ik eigelijk alles binnen behalve de vaatwasser in-uitruimen dat doen mijn vriend (zo weet hij ook waar de kopjes staan ;)). En mijn vriend doet de tuin en de auto's onderhouden.

Vind het een goede takenverdeling.

8. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Ik werk 36 uur in 4,5 dag en mijn man werkt officieel 38 uur maar meestal meer.

Ik doe eens per week de grote schoonmaak, de was en de boodschappen, ook kook ik elke dag en verschoon het konijnenhok.

Mijn man onderhoud de hele buitenboel/tuin en verschoont het kippenhok. Ook verschoont hij elke dag de kattenbak. Auto wassen is ook een klus voor mijn man. Ook kliko's aan de weg zetten en uitspuiten na het legen.

Het ligt er ook aan hoe het uitkomt want soms spuit ik de kliko (indien nodig) schoon en verschoon het bovenhok van de kippen.

Als ik thuiskom uit mijn werk begin ik met koken, vaatwasser uitruimen, stofzuigen etc. Als mijn man eerder is of ondertussen thuis komt helpt hij daarmee, of hij doet dat terwijl ik kook. Ook ruimt hij vaak de tafel af.

Ik mag dus helemaal niet klagen omdat mijn man een drukke baan heeft en soms 50 uur werkt. Daarnaast doet hij ook nog vrijwilligerswerk op zaterdagochtend (eens in de 2weken).

9. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,322
    0
    0
    Limburg, België
    Mijn mannetje regelt buiten de zaakjes: gras maaien, hagen snoeien, hondenpoep oprapen ed + verfraaingswerken aan ons huisje. Hij werkt 38 uren-week en ploegen... hij steekt veel werk in ons huis maar toch vind ik het soms erg vervelend als ik alles gepoetst heb en dan komt hij met zijn werkkleding of vuile schoenen alls vuilmaken of moet hij opeens een gat in de muur boren!
    Ik ben leerkracht en werk 24 uren-week maar daarbij moet je zo'n 12 uur bijtellen van voorbereidingen, vergaderingen en verbeteringen dus ongeveer 36 uren-week en ik doe AL de rest: wassen, strijken, poetsen, koken, afwassen, koken, achter hem aan opruimen, boterhammen smeren ed
    Wel ben ik gestopt zijn vieze sporttassen op te ruimen: de wasmachine staat klaar en open en hij moet zijn vuile was er zelf instoppen en dan duw ik op het knopje! Als hij dat niet doet, blijft het maar vuil ;)

10. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    Hoi,

mijn man is vrij 'laat maar waaien'en ik dus niet..... Na vele ruzies en gedoe (en dat ik het dan maar weer deed in mijn spaarzame vrije tijd) hebben we heel lang veel gehad aan een vaste taakverdeling. We werken toen beiden full time en nog geen kind. We hebben alle dingen die in n week gedaan moeten worden opgeschreven, gekeken naar hoe veel tijd het kost en daarna verdeeld. Eerst gekeken naar wat je iig dan wel wilde doen, en zo dus de afspraken gemaakt. Werkte prima, want ik wist: nu niet piepen over stof, morgen wordt er zeker weten schoongemaakt, en mijn man voelde zich niet op de vingers gekeken door mij of zo want het was zijn taak, ik had de mijne. dat werkte juist ook goed want anders was t al snel dat ik de week erna weer commentaar had, of dat hij dcht laat maar, zij doet t wel de volgende keer.

Nu hebbenwe een kind, werk ik 3 dagen en hij 4 en hebben we een iets andere verdeling (ik doe bijv. meer was en opruimen, hij bed versch. weekboodschappen en ook een was) en we hebben een hulp die 2 uur in de week komt. Ideaal!

Verder hebben we de deal wie kookt hoeft niet af te wassen!

Groetjes!

11. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik doe het koken, schoonmaken, wassen, strijken, de boodschappen, de kattenbak en alle technische klussen in huis, en mijn vriend kijkt films in bed!

Prima verdeling!

:x

12. mutselfrutsel

mutselfrutsel Actief lid

Aug 22, 2009
    109
    0
    0
    als ik jullie verhaaltjes zo lees dan baal ik als een stekker! mijn mannetje werkt 40 uur en ik werk 32 uur en ik doe heel het huishouden.
    Als ik hem vraag om even te stofzuigen dan doet hij dat wel maar wel pas na 10x vragen en dan nog kan ik het over doen dus dan doe ik het net zo lief zelf.
    Denk dat ik dit topic maar eens even aan mijn mannetje laat lezen, want nu komt er echt wel een taak verdeling, IK BEN HET ZAT!

13. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    2,961
    0
    36
    ik doe alles omdat ik nu niet werk.. als ik straks weer ga werken gaan we wel wat verdelen.
    Hij wil wel meehelpen (hij heeft een opruimtic:p) maar dat hoeft niet van mij.

14. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Hmzzz ik ben dus niet de enigste...
    Toch erg vervelend... maar goed! ik blijf lezen...

15. mamapatricia

mamapatricia Bekend lid

Feb 5, 2007
    966
    0
    0
    friesland
    ik doe alles eigenlijk doordeweeks alleen
    als ik tot half 7 moet werken dan kookt me vriend ..
    in hetweekend wil hij wel eens opruimen en zo af en toe een stofzuiger er door heen halen maar verder nee maar ja ik werk maar 18 uur en hij 38

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Hahahaha...al die opstandige vrouwen hier :D:D:D

17. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    Ja, als je niet werkt en je man wel full time dan kan ik me goed voorstellen dat de dingen anders zijn verdeeld... Maar als je beiden werkt dan is t eerlijk en slim om het te verdelen.... Wat bij ons hielp was een goed gesprek zonder verwijten en 'die doet dit of dat en jij nooit'want dan ging hij juist in de aanval. Maar in: ja, zo ben ik niet opgevoed.... (zijnmoeder was thuis, vader werkte lange dagen) toen zei ik wel toedeloe, ik werk namelijk ook gewoon! Dus op dat vlak geemancipeerd, dan de rest ook! En wat ook hielp (kostte mij erg veel moeite) was het dus NIET doen ook al maakte hij dee eerste dagen geen aanstalten het te doen. Dat werkte ook, hij besefte toen wel dat ik dus best veel deed!

Succes meiden!

18. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

Jun 6, 2009
    2,046
    0
    0
    Ik werk 27 uur (3 dagen)
    Mijn vriend werk 36 uur en meer..
    Toch mag ik absoluut niet klagen, hij doet aardig veel in huis! En hoef het helemaal niet te vragen.

Meestal op de dagen dat ik werk is hij eerder thuis, en dan is het eten al klaar, wasje gedraaid, stof gezogen enz.. net waar hij zin in heeft.. Heeft hij niets gedaan; ach das dan ook niet erg! Huis is altijd wel aan kant.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat ik denk ik gewoon geluk heb.. Mn vriend is altijd al zo geweest, het zit er gewoon van huisuit al in...
    En hij vind het prettig dat we in het weekend niets meer qua huishouden hoeven te doen (alleen de was, dat gaat gewoon door), zodat we in het weekend lekker familie-tijd hebben.

Denk dat als je man het gewoon niet gewend is om dingen in huis te doen, dat het heel moeilijk is om hem dat ineens wel aan te gaan leren.... Bij ons was het meteen toen we gingen samen wonen; dit is ONS huis, en dus doen we dit samen, hier waren we het beide mee eens en is nooit een issue geweest.

Meiden, succes er maar mee..

19. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn vriend gaat elke zaterdagochtend naar de bakker + slager en ik doe de rest ;).

Mijn vriend werkt 5 dagen in de week en ik werk vanuit huis (rond de 24 uur per week), studeer (aan de universiteit, maar ik doe 't meeste thuis) en neem de zorg voor Milan grotendeels op me (die is ook gewoon altijd thuis).

Hmm, niet echt eerlijk verdeeld zoals ik 't nu lees...

20. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik ben in feite fulltime thuis al heb ik 3 werkhuisjes in de week. Vriend loopt ploegendienst.
    In feite doe ik alles behalve de was (in de wasmachine/droger) vouwen meestal samen,de kattenbak en het vuil wegbrengen. De rest doe ik.
    Als hij vrij is als ik mijn werkhuis heb dan doet hij weleens eens zuigen oid.
    Als we samen eten doen we ook wel samen tafel afruimen/vaatwasser inruimen maar dat vind ik normaal. Ik werk ook 3 werkhuisjes af, plus mijn eigen huishouden,plus mijn kind en heb ook nog eens 2 honden en 2katten dus iets mag hij wel doen vind ik ondanks hij fulltime werkt. Als hij vrij is na zijn 5 ploegen schema is hij 3 dagen thuis en ik zou het raar vinden dat omdat hij werkt ik die drie ren en meneer die drie dagen met de beentjes in de lucht zit, zo werkt het natuurlijk niet.

Share This Page