Tampons / maagdelijkheid / moslims (gewoon benieuwd)

Discussie in 'De lounge' gestart door mamalacht, 19 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Hier ben ik eigenlijk heel nieuwsgierig naar, en ik weet dat er een aantal moslims hier op het forum zitten dus ik ben benieuwd naar het antwoord.

    Op m'n werk zitten we met allemaal vrouwen samen, en we zijn vrij open naar elkaar toe als het gaat om onze menstruatie. Ik bedoel: we stoppen gewoon een maandverbandje in onze hand en stappen zo naar het toilet, in plaats van alles angstvallig verborgen te houden voor elkaar. In noodgevallen lenen we soms ook wat aan elkaar uit.

    Vanmiddag kwam een collega (moslima) vragen om een maandverbandje. Ik had niks bij maar het meisje naast mij had een tampon uit haar handtas gehaald voor haar. Toen zei ze dat ze dat niet mocht gebruiken van haar geloof.

    Achteraf bij het eten heb ik uit nieuwsgierigheid toch even gevraagd hoe het nou juist zat, en blijkbaar is de logica hier achter dat hun maagdenvlies door het gebruik van tampons scheurt en dat dan het 'bewijs' van hun maagdelijkheid weg is. Volgens haar gebruiken de meeste moslima dus geen tampons om deze reden. Wist ik niet!

    Ik had hier eigenlijk nog nooit over nagedacht. Ik weet wel dat het wel of niet hebben van een maagdenvlies geen 'bewijs' voor je maagdelijkheid is, omdat sommige vrouwen een hymen hebben dat erg broos is en al stuk is voor ze seks hebben. Maar ik dacht toch dat een tampon door het gat in het maagdenvlies kon? Klopt dat eigenlijk wel dan, dat je maagdenvlies scheurt als je tampons gebruikt? Want dan zou iedereen die tampons gebruikt in theorie geen pijn meer mogen hebben als ze de eerste keer seks hebben?

    Beetje stomme vraag misschien, maar dit soort weetjes wil ik graag uitpluizen :)
     
  2. liesjeverliefd

    27 mrt 2017
    56
    28
    18
    Ik denk niet dat je 1 vrouw kunt vinden die tampons gebruikt en bij wie het hymen nog intact is. Ik voelde mijn maagdenvlies letterlijk scheuren toen ik mijn eerste tampon verwijderde :eek:

    De logica hierachter begrijp ik dus wel ergens, het vlies gaat weg en het laatste 'bewijs' dus ook. Maar ik ken best wat moslima die toch tampons gebruiken. Ik weet dus niet of het echt verboden is in de islam.
     
    Zulema vindt dit leuk.
  3. femkepeeters

    9 mrt 2017
    64
    30
    18
    Ik had vroeger best wat moslima onder mijn vriendinnen en die mochten inderdaad van thuis uit geen tampons gebruiken. Het maagdenvlies is geen mythe, het bestaat wel degelijk, maar bij de ene is het dik en stug en bij de andere dun en broos. Het kan dus nooit een bewijs zijn dat je nog maagd bent, maar ik denk wel dat het onmogelijk is om tampons te gebruiken zonder het in te scheuren.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.505
    113
    Evanesco vindt dit leuk.
  5. HellenR

    HellenR Lid

    5 apr 2019
    19
    20
    3
    Vrouw
    Google vind ik nou niet echt een betrouwbare bron, eerlijk gezegd. Je maagdenvlies scheurt namelijk WEL door tampongebruik. Daar is een onderzoek naar gedaan ooit, door een Nederlandse onderzoekster meen ik me te herinneren.
     
  6. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.505
    113
    Google is de bron ook niet. De websites die je er vindt wel.

    Daarnaast moet je dan wel lezen voordat je kritiek uit :rolleyes: want inderdaad, het maagdenvlies kán scheuren voor een tampon als je een groot maagdenvlies hebt.
    De meeste vrouwen hebben een dunnere of.kleinere of geen en dan is er niets aan de hand.
     
    bozoe, Zoe123 en Lies1611 vinden dit leuk.
  7. mariekeg

    mariekeg Lid

    1 apr 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    De eerste link en meteen al een fout antwoord :)

    Natuurlijk scheurt je maagdenvlies in als je tampons gebruikt (als je een maagdenvlies hebt tenminste). Hoe zou een volle tampon daar in hemelsnaam door moeten geraken anders? Als je er geen hebt, scheurt er ook niks, maar dat lijkt me logisch.
     
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.505
    113
    maagdenvlies is (vaak) een randje, geen volledige vlies.

    Lezen.
     
    bozoe, Lamode, Marbloempje en 11 anderen vinden dit leuk.
  9. mariekeg

    mariekeg Lid

    1 apr 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    Uiteraard, anders zou je niet kunnen menstrueren, als het echt een vlies was. Dat weet ik ook. Maar de rand scheurt heus wel in als je tampons gebruikt, tenzij je echt amper wat hebt natuurlijk.
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.505
    113
    Ja kan, maar hoeft dus niet.
     
  11. mariekeg

    mariekeg Lid

    1 apr 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    Kijk hier maar even. Links staat een normaal hymen. No way dat je daar een volle tampon door kunt krijgen zonder het in te scheuren toch?

    [​IMG]
     
  12. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.505
    113
    Als je maagdenvlies is zoals B, C, D of E dan is het inderdaad niet mogelijk. Met B heb je zelfs een operatie nodig want hij is volledig afgesloten.
    De meeste vrouwen hebben gewoon A , en binnen A varieert de dikte en sterkte van het vlies. Sommige vrouwen hebben zelfs helemaal geen vlies. Een tampon is veel dunner dan een piemel dus dat hoeft het vlies niet te beschadigen. Het kan wel, maar het hoeft dus niet.

    Hoe kan ook verlies je je maagdelijkheid met een tampon niet , het is tenslotte geen piemel , je hebt geen seks met een tampon. Het niet hebben van een maagdenvlies , of het hebben van een gescheurde/gebroken maagdenvlies zegt niets over je maagdelijkheid.
     
    Marbloempje, Madelie, WinterBird en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ben je nu serieus? Het is niet echt een vlies wat de boel afsluit ofzo.. in de meeste gevallen dan.
     
  14. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Moijn vaginaingang heeft nooit zo dicht gezeten hoor. Als dr al een maagdenvlies zat was dat maar een heeel erg dun randje.
     
  15. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Maagden"vlies" is bij iedereen beetje anders. Vaak is het een ribbeltje of randje, dat beetje kan scheuren als het teveel gestrekt wordt. Bij de een kan dat al van een tampon gebeuren of door een lompe vingerbegweging of door gewoon een keer naar vallen, bij de ander pas na de eerste x seks of zelfs pas na de tigste keer seks, en bij sommige anderen gebeurt het nooit of is het ribbetje zo klein dat het niks doet of is het al heel vroeg gescheurd.

    Beetje persoonlijk, maar ik dacht altijd dat ik nooit een maagdenvlies had of dat het te minuscuul was om te scheuren. Had nooit beetje bloed gehad met seks. Pas na de eerste keer sekse mn tigste bedpartner (groter geschapen dan z'n voorgangers) ergens midden 20, scheurde dat ding eindelijk eens. Hij was toen wel trots mn z'n prestatie :roflmao:

    Ik snap de redenering van die dame dus wel, maar de kans dat per se die ene tampon haar "vlies" doet scheuren is behoorlijk klein.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Vanuit het geloof bekeken is er niks mis met het gebruik van tampons. Cultureel gezien vaak wel weer, helaas maken veel moslims geen onderscheid tussen cultuur en religie. Geen enkele geleerde (ook de "orthodoxe" om het zo uit te drukken), zal zeggen dat het gebruik van tampons niet toegestaan is. Ontmaagden kan alleen op één manier en dat is iig niet door een tampon of sporten.

    Ik ben zelf moslima en woon in een islamitisch land. Hier kan je tampons ook niet makkelijk kopen merk ik. Ik Let er niet echt op omdat ik zelf wasbaar maandverband heb maar volgens mij hebben ze bij de supermarkten alleen maandverband en voor tampons moet je naar de apotheek.
     
  17. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Je bent maagd als je nog geen seks hebt gehad, en daarna niet meer. Heel simpel. Een man kan je op je woord geloven of niet, en hey, als hij jou niet gelooft, waarom zou jij hem wel geloven? Waar is zijn "bewijs van maagdelijkheid"?
    Culturele bias BS
     
    Indire, A je to, Trirani en 12 anderen vinden dit leuk.
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Idd net zoals bloeden bij de 1e keer, dat is iets typisch cultureel.
     
    Marbloempje en suus1983 vinden dit leuk.
  19. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Jee wat een respectloze opmerking.
    Er zijn mensen die het dus wél in geloven. Dat jij dat niet doet prima.

    Maar deze opmerking heeft totaal geen toegevoegde waarde. Zeg dan niks.
     
    DQueen, English, RachelleNM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Vind je? Ik vind het juist wel een terechte kritische noot naar het feit dat vrouwen in dit geval zouden moeten‘ bewijzen‘ dat ze nog maagd zijn en mannen dus blijkbaar niet.
     
    Indire, bozoe, Ansel en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina