Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Georgy

    Georgy Lid

    24 dec 2021
    40
    15
    8
    Vrouw
    Op dit moment drinken mijn jongste dochter van 6 weken en mijn middelste dochter van ruim twee bij mij. Ik ben blij dat ik dit doe, maar het is ook wel pittig nu in het begin voor mijn oudere dochter. Mijn dochter van twee heeft ook altijd s nachts bij me geslapen en regelmatig voedingen gekregen. Ik geniet van de intimiteit op deze momenten en de troost die het haar brengt. Ik wilde de borstvoeding dan ook liever niet stoppen tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap begonnen na een maand of vier mijn tepels gevoeliger te worden en dit werd bij mij steeds erger om die reden ben ik in de laatste maanden aan één kant gestopt, omdat het aan die kant echt pijn deed. Daarnaast realiseerde ik me dat ze moest wennen aan de nieuwe situatie voor als haar zusje er straks zou zijn. De laatste maanden heb ik geprobeerd om haar er aan te laten wennen dat ze niet altijd bij me kan drinken en ook minder vaak. Zo heb ik haar niet meer in bed gevoed en ben ik de laatste weken niet meer bij haar gaan slapen. Dit was pittig, maar is gelukt. Sinds haar zusje geboren is heeft ze vaak verdriet. Ze moet steeds wachten totdat de baby eerst gedronken heeft en dit duurt lang want die drinkt niet zo snel. Elke keer als ze mij haar zusje ziet voeden wil zij ook en heeft ze verdriet. Ook kan ik haar daardoor vaak niet troosten aan de borst bijvoorbeeld als ze gevallen is. Het gaat mij aan het hart en ik had verwacht dat ze ondertussen meer gewend zou zijn aan de nieuwe situatie, maar het houdt aan. De momenten dat ze drinkt zijn wel echte troostmomenten voor haar en soms valt ze eindelijk in slaap als ze moe of ziek is. Ik ben dan ook heel blij met die momenten van toch nog wat intimiteit en dat ik er voor haar kan zijn al voelt het wat onaangenaam als ze beiden tegelijkertijd drinken. Ook heeft ze verdriet op momenten dat ze even bij me zit en ik haar weer neer moet zetten om haar huilende zusje op te pakken. Ik doe haar zusje veel in de draagzak en probeer mijn middelste dochter dan op schoot te nemen of te dragen, maar het lukt niet altijd omdat de jongste wakker is en wil slapen. Ze is wel heel lief voor haar zusje, maar steeds zo verdrietig. Ik ben benieuwd welke ervaringen andere moeders hebben die tandemvoeden en een verdrietig ouder kind hebben en hoe ze hiermee omgaan.
     
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ze moet natuurlijk wennen aan haar zusje en baby’s hebben veel aandacht nodig. Niet zo leuk als je 2 bent en jezelf als de belangrijkste ziet. Veel kinderen vinden de baby toch niet zo leuk als ze zelf aandacht willen. Is ze wel verdrietig en niet jaloers als ze moet wachten omdat haar zusje eerst mag drinken?

    Want dan zou ze ook grote meiden dingen kunnen doen die haar kleine babyzusje nog niet kan als de baby bij jou drinkt? Bijv stickers plakken, de meeste 2 jarigen vinden dat erg leuk, zo’n kleur en stickerboek om dan in te werken of een filmpje kijken ( ben ik zelf niet zo’n fan van, maar soms wel handig). En ook eens de baby laten “wachten” als je wat met je dochter doet, nee baby nu even wachten nu doe ik ... met zus.

    En je zou met haar vaste momenten kunnen afspreken wanneer ze mag drinken ipv na de baby, dan leg je de focus zo op de baby. Een moment zou kunnen zijn als papa op baby kan letten dan kan jij haar rustig laten drinken bijv met voor het slapen gaan of net voordat papa gaat werken. Of bijv na de lunch. Wil je perse troosten met de borst als ze zich bezeert? Want dat lijkt me lastig een aai over de bol is makkelijker als je de baby voedt/verschoont of in bad doet.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  3. Georgy

    Georgy Lid

    24 dec 2021
    40
    15
    8
    Vrouw
    Wat een handige tips allemaal. Dank je wel! Sommige dingen doe ik al, maar de rest ga ik proberen. Even een vast moment zoeken best lastig met drie, maar moet lukken.
     
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Hiermee eens. Ik zou inderdaad een andere manier zoeken waarmee je haar troost wanneer ze bijvoorbeeld gevallen is en proberen vaste momenten in te bouwen wanneer je haar voedt. Vallen kan namelijk door de dag heen gebeuren en je kunt dan haar niet geven wat je wil. Een vast moment bijvoorbeeld na of voor een boekje lezen, kan wel. Want dit kan altijd ( pas op met deze momenten aan vaste tijdstippen hangen, als je baby aan het clusteren is, is de boel bezet en zit je weer. Ik zou het echt om de activiteit laten draaien en niet om de tijd zoals bijvoorbeeld even voor het slapen )

    Veel succes! Lijkt me echt af en toe in de spagaat zitten.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  5. Georgy

    Georgy Lid

    24 dec 2021
    40
    15
    8
    Vrouw
    Bedankt Malbec voor je tips en het meedenken. Goed idee om het te koppelen aan een activiteit. Nog even nadenken welke activiteit te kiezen, want boekje lezen doe ik wel vaker tussendoor en als je het koppelt dan moet het natuurlijk steeds samen. Ga ik over nadenken.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Ik zou voor haar langzaam gaan afbouwen en aangegeven dat melk is voor kleine baby's om te groeien. En dat zij al een grote meid is die al andere dingen kan en mag. Ga met haar andere leuke activiteiten doen en geef individuele aandacht. Of onderneem een uitstapje alleen met haar (de speeltuin, de winkel een ijsje eten etc). Werk toe naar 1 vast moment per dag. Voor het slapen gaan is daarvoor goed. En bepaal zelf door af te tellen wanneer je stopt. Je partner kan op die momenten op de baby letten. Zo hebben jullie een eigen moment voor het slapen gaan.

    Nu ontstaat er een soort onrust en jaloezie bij haar (heel begrijpelijk) als ze haar zusje ziet voeden. En hierdoor kan jij ook niet rustig alle tijd en rust gebruiken om de baby te voeden. En die heeft de melk natuurlijk echt nodig als voedingsbron.

    Ik zou ook niet langer troost koppelen aan voeding (pijn of ongemak is eten). Maar een kus, knuffel aai over de bol etc geven.
     
  7. Georgy

    Georgy Lid

    24 dec 2021
    40
    15
    8
    Vrouw
    Bedankt voor het meedenken Amberxx. Ik heb besloten om het zo te gaan doen. Dat brengt meer duidelijkheid omdat ik mijn oudste nu niet ieder moment kan voeden al weet ik ondertussen dat je er vanaf dat de baby acht weken is je ook je peuter op aanvraag kunt voeden en als je wil zelfs als eerste kunt voeden bij een goed gewicht van de baby, maar nu is het voor mijn oudste nog steeds alleen direct na de baby voeden want ze is nog te jong.

    Nog een tip die ik van iemand kreeg een handig is als je zwanger bent en wil gaan tandemvoeden: heb een koffertje met speelgoed klaarliggen voor je peuter waar je kind alleen mee mag spelen als je de baby voedt. Dan leidt je hem of haar af en is hij minder snel jaloers.
     
  8. Georgy

    Georgy Lid

    24 dec 2021
    40
    15
    8
    Vrouw
    De baby is te jong bedoelde ik. Daarom vind ik op 1 a 2 keer per dag op vaste momenten of rond een activiteit voeden het beste om mee te beginnen en voor de rest uitleggen dat de baby geen boterhammen kan eten en afleiden met leuk speelgoed exclusief voor dat moment tijdens de voedingen. En verder mijn peuter meer aandacht geven door mijn vriend op de baby te laten passen als ik haar voed en ook soms zeggen tegen de baby om te wachten en andere vormen en extra momenten van aandacht aan mijn peuter te geven. Dit is een beetje een samenvatting van mijn beslissing en ook een beetje van de tips en adviezen.
     
  9. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier een tandemvoeder. Eerste weken zijn gewoon zwaar met een peuter/dreumes en een baby aan de borst. Dreumes wilde in de eerste weken/maanden ook weer veel vaker drinken. Ik heb dat toegestaan, maar dan altijd pas nadat de baby had gedronken. Daarna kon hij, terwijl de baby rustig in wipstoel/box lag bij te komen van de voeding, even een paar minuten drinken. Hij had de bevestiging nodig dat ik er ook nog voor hem was en dat de baby niet helemaal zijn plekje had ingenomen. Hij dronk ook maar kort, paar minuutjes, dus dat was vaak wel mogelijk. En kon het even niet dan accepteerde hij nee ook goed, want hij wist dat er later nog weer een kans kwam.
    En ja dat is zwaar, er lopen ook nog een paar oudere kinderen hier rond en die willen ook hun aandacht.

    Mijn ervaring is dat het na een maand of 4 langzaam beter wordt. Nu is de jongste 7 maanden en die drinkt tig keer per dag bij mij en peuter al naar gelang zijn bui tussen de 1 en 6 keer. Soms drinken ze tegelijkertijd en dan spelen ze ondertussen ook samen, dat is helemaal mooi :).
     
  10. Georgy

    Georgy Lid

    24 dec 2021
    40
    15
    8
    Vrouw
    Wat mooi en ook intensief Gruffalo123. Knap en mooi dat je het zo doet met nog meerdere kinderen er bij. Ik merk dat ik twijfel om het ook zo te doen, ik bedoel niet één vast moment, maar meer op aanvraag. Nu doe ik het steeds s avonds voor het slapen gaan, maar overdag blijft ze er naar vragen. Ik voel me ergens ook schuldig dat ik haar dat niet geef (en de baby wel) en tegelijkertijd ben ik bang dat het dan niet meer duidelijk genoeg is voor haar wanneer ze wel en niet kan drinken. Als het in het begin toen ik haar wel vaker gaf een keer niet kon reageert ze daar verdrietig op en blijft aandringen. Het liefst hangt ze de hele dag aan mijn borst. Ik hoop op een andere manier bevestiging te geven dat ze nog steeds een belangrijke plek heeft, maar het blijft zoeken naar een manier om dat te laten merken die ook bij haar binnen komt. Ondertussen is ze nu wel meer gewend aan dat ze niet altijd kan drinken en is ze er minder emotioneel onder. Mooi om te horen dat het na een maand of vier beter gaat. Dat geeft hoop.
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    @Georgy je kan het altijd een dag of 2 zo proberen. Kies dan wel 1 of 2 dagen dat je man er bijvoorbeeld ook is zodat je een paar extra handen hebt voor als het nodig is. Peuter krijgt dan als zij wil ook drinken, maar dan alleen de meest lege borst. Je bewaart de meest volle kant weer voor de baby zodat die nooit tekort kan komen.
    Leer je peuter aan dat ze op jouw verzoek los kan laten. Dan kan je het drinken beperken tot een paar minuten. Hier weet peuter als ik zeg dankjewel, dat was genoeg dat hij dan los moet laten (en stiekeme boef neemt dan snel nog een paar extra slokken, maar dat sta ik toe want hij laat daarna wel los). Dan knuffelen we even flink en rent hij weer vrolijk weg. Vaak zegt hij dan ook nog lekker mamma dankjewel met een grote glimlach. Dat zijn echt de smeltmomenten :).
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Ik zou wel goed uitkijken dat je voeding niet verstoord wordt door de peuter die wisselend wil drinken. De melk is immers gebaseerd op vraag en aanbod. En die hoort volledig afgestemd te zijn op de baby en niet op een peuter die de voeding elders vandaan kan halen. Continue drinken kan de balans verstoren waardoor je lichaam teveel gaat aanmaken of juist te weinig als peuter minder drinkt. Ook heb ik begrepen dat de samenstelling van de melk verschillend is en afgestemd op wat een kind nodig heeft (denk aan voor en achter melk en het verschil tussen de 1e melk na de geboorte
     

Deel Deze Pagina