Tandenpoetsen steeds drama, tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tilly08, 27 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Hi,

    Bij mijn dochter van bijna een jaar is tandenpoetsen steeds drama. De enige manier om het nog enigszins voor elkaar te krijgen moet je haar echt helemaal en de houdgreep houden en zelfs dan lukt het amper, en dat helpt natuurlijk ook niet mee om een positieve tandenpoets ervaring te creëren.

    Ik ben voor ze tandjes kreeg begonnen met oefenen en toen ging het wel goed maar sinds er tanden zijn dus drama. Als ze echt net doorkwamen stopte ik er steeds even mee omdat ik me kan voorstellen dat het pijn doet maar uiteindelijk moeten ze toch gepoetst worden. Ze mag steeds eerst zelf poetsen terwijl ik zelf m’n tanden poets (en dit ook laat zien) en vervolgens poets ik dus na (met een tweede tandenborstel zodat ze de eerste kan blijven vasthouden). Vinger tandenborstel ook geprobeerd, zelfde resultaat. Filmpje aanzetten of liedje zingen/ speeltje geven als afleiding werkt helaas ook niet.

    Probleem is dus ook dat ik ze zo gewoon niet goed gepoetst krijg, iemand tips? :)
     
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Hoe is het drama?
    J. Vind het ook mega vervelend, vooral omdat er altijd wel ergens een tand of kies doorkomt. Dit resulteert in schreeuwen en huilen maar daardoor doet ie zn mond wel lekker ver open:thumup::oops:
    Leuk is anders maarja.. nu moet ik zeggen dat hij sinds hij de keus krijgt, en vaak de elektrische kiest, het wel wat beter gaat.
     
  3. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Juf Roos heeft een liedje waarin tandenpoetsen voorkomt, dat heeft hier geholpen om er iets leuks van te maken.
    Volgens mij zijn er ook nog andere tandenpoetsliedjes.

    Verder met geduld blijven oefenen, door dwang wordt het probleem alleen maar groter. Ik heb van het cb destijds begrepen dat het in het begin vooral belangrijk is dat de fluoride in de mond komt.
     
  4. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Glas half vol :p:D

    Ze huilt en schreeuwt inderdaad en wurmt zich echt alle kanten op, gooit zich dramatisch op de grond, schud haar hoofd, trekt der hoofd weg zodra de tandenborstel erin zit en doet dan snel der mond dicht.

    Nu zijn er momenteel wel meer dingen waar ze momenteel heel dramatisch bij gaat huilen (luier verschonen, nagels vijlen, neus uitsnuiten etc.) maar het probleem is dat het tandenpoetsen ook niet goed lukt zo, vandaar dat ik me afvroeg of iemand nog een goede tip had :)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  5. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Daar ben ik inderdaad ook bang voor, dat het echt zo’n ding gaat worden als het steeds onder dwang gebeurd (wat momenteel de enige manier is om het gedaan te krijgen).

    Goed om te horen van die fluoride, had ik inderdaad ergens gelezen maar wist niet of het ook klopte :thumup:
     
    Annefien vindt dit leuk.
  6. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Niet heel veel tips. Ik heb ze steeds in de houdgreep gehouden. En vanaf 3 jaar ging het iets beter. En nu met 4 jaar, gaat het nog iets beter.

    Sorry voor de bemoedigende woorden
     
    Dubbelgeluk en Lies1611 vinden dit leuk.
  7. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Zoals hier genoemd: ik zing het liedje van juf Roos. Tegenwoordig helpt het als hij eerst zelf mag tandenpoetsen en daarna doe ik het; scheelt een hoop drama. En soms moet hij gewoon in de houdgreep, maar dat komt steeds minder vaak voor.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.798
    14.142
    113
    Jokie en jet hebben ook nog een tandenpoets liedje.

    Hier ook houtgreep. Kreeg met die leeftijd met mn vinger de fluoride er nog net op en daarna was t praktijkopdracht judo.

    Ze is nu 5, we hebben nu de "roll eyes". Maar inmiddels weet ze wel wat gaatjes zijn. Dat ze een verschrikkelijk zwak gebit van zichzelf heeft (kaaskiesjes) helpt ook niet mee.

    Volwassen kiezen laat ik wel sealen met dr, heeft super diepe groeven in t melkgebit en de blijvende kiezen zijn niet veel beter.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  9. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Hier ook vaak de houdgreep met poetsen hoor, en ze heeft er echt geen trauma aan overgehouden. Ze poetst nu gewoon haar tanden.
    De handigste houdgreep vonden wij (maar je moet daar met z'n tweeën voor zijn): optillen en dan met de zijkant van het hoofd tegen de zijkant van jouw hoofd drukken. En dan de ander achter je staan en de tanden poetsen; mond gaat vanzelf open met verontwaardigd geschreeuw.
     
  10. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.306
    785
    113
    Ohh was het al bijna vergeten (ze is nu 10 :roflmao:) maar hier was dat ook zo erg. Begin ging prima met 2 tanden etc, maar opeens ontstond het drama. Ook van vingertandenborstel, liedjes, filmpjes, tellen, belonen, zelf doen, werkelijk álles geprobeerd. Alleen de houtgreep bleek effectief om echt goed te kunnen poetsen.... Het is uiteindelijk langzaam overgegaan. Overigens was luier verschonen soms net zo'n worsteling :rolleyes:

    Ze haat overigens nog altijd mintachtige smaken..of het daar nu ook iets mee te maken heeft gehad? We zullen het nooit weten.

    Maar ze poetst nu netjes zelf en nog nooit iets met haar gebit geweest ;)
     
  11. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.915
    3.966
    113
    Vrouw
    Oh, wij hadden het zelfde probleem. Vond het heel vervelend voor haar, maar t moet. Met een jaar was het elke avond stoeien, met dik anderhalf jaar (maand of 20) ging ze gewoon braaf zitten met haar mond open.

    Hier hielp het om haar tegelijkertijd mijn tanden te laten poetsen. En ik benoem echt alles wat ze gegeten heeft die dag... "oh, mama ziet hier nog een stukje appel... Was dat een lekker appeltje? Ohneeeeee, er zit nog een halve boterham in je kies!". Verder is het even zoeken naar wat handig is, onze dochter blijft beter zitten op een krukje, terwijl op de commode poetsen voor mama makkelijker is.
     
  12. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.626
    2.986
    113
    Vrouw
    Mijn man heeft eens gezegd dat je achter je kindje moet zitten of staan en dan zo de tanden poetsen, dat zou veel minder 'bedreigend' zijn waardoor er minder drama is.
    Hij werkt zelf met mensen met een beperking waarbij tanden poetsen ook vaak een strijd is, en dat zou goed of toch beter werken op die manier.
    Bij mijn metekindje werkte het in ieder geval toen hij kwam logeren als baby en peuter.

    Wie weet het proberen waard ;)
     
  13. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Ik kreeg het ook niet voor elkaar maar papa heeft een paar keer flink doorgezet en toen was het voorbij en kon ik het ook doen. Nooit meer drama na die paar keer!
     

Deel Deze Pagina