Tandjes bij schisis

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door nelta, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Noor (incomplete lip/kaakspleet) is op dit moment bezig met dr tandjes. Ze had er tot gisteren toe 3; onder de middelste 2 en boven dr snijtand rechts (schisis zit links).

    Nu voelde ik vanmorgen 2 tandjes erbij; dr rechter voortand, maar ook een linksboven op de plek van een kies. Het voelt echt als een tand, zo recht streepje en niet van die puntjes als bij een kies.

    Hebben jullie kids dat ook gehad? Of hoe kwamen de tandjes bij hun door. Het komt sowieso heel asymmetrisch door. Bij mijn zoontje was het altijd dat links en rechts vrijwel gelijk doorkwam.
     
  2. Illy30

    Illy30 Actief lid

    15 mei 2012
    220
    0
    16
    Hey Nelta,
    Gefeliciteerd met Noor. Vandaag jarig toch?
    Het zou volgens mij best een snijtand kunnen zijn. Door de schisis schuift het toch wel wat op. Bij Tessa komen er nu ook drie door, maar dat zijn precies dezelfde als bij Noor. Maar ik ben met iedere tand al blij, waar hij dan ook staat, komen ze in ieder geval door wat ik niet had verwacht :)
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Nee Noor is vandaag niet jarig. Banner is nog oud :), zo gelijk maar ff aanpassen.
    Noor heeft alleen een deukje in dr kaak, het is niet helemaal open. Heb nog eens goed gekeken en het zit echt op de plek van een kies, als je het vergelijkt met de andere kant.
    We moeten de 21e naar het schisisteam, dus dan ook gelijk maar ff vragen.
    Tessa is best snel dan met dr tandjes. Noor had dr eerste met 10 mnd, 2e 3 weken later, 3e met bijna 1 jaar en nu dan weer 2 erbij.
     
  4. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan goed hoor dat er een tandje op een vreemde plek door komt. Onze oudste heeft ook een kaakspleet (mist meer een kleind driehoekje uit de kaak). Daar kwam afgelopen zomer ineens een tand door en tot onze verbazing maandje later nog een. Die heeft nu 2 tanden achter elkaar in die spleet en de voorste staat overdwars. leg het aan de orthodontist en kaakchirurg van het schisisteam voor. Bij Ruben hebben ze een overzichtsfoto gemaakt en het was puzzelen waar welke vaste tand nu eigenlijk bij hoorde. Gaat straks leuk worden met wisselen....
     
  5. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat heeft Noor idd ook, zo'n driehoekje eruit. Ik ga het idd aan de ortho vragen. We moeten toch binnenkort.
    Maar je zoon heeft nu nog een melktand gekregen? raar joh.
     
  6. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Was complete verrassing, ook voor ortho. En de vaste zit er al achter (tenminste, denkt ortho en kaakchirurg).
    Was jullie Noor ook later met het krijgen van tanden? Als ik nu de jongste zie en vergelijk met de oudste is ze wel wat trager dan leeftijdsgenootjes maar wel een stuk vlotter als broerlief.
     
  7. Schaapje1977

    Schaapje1977 Bekend lid

    21 aug 2012
    840
    0
    0
    Hoi,

    Hier ook een kleine meid met een schisis (gespleten gehemelte).
    Bij haar kwamen de tanden redelijk normaal door. Alleen haar tanden naast haar snijtanden (boven) staan bijna dwars op de rest. Voor de rest staan ze wel netjes.

    Zou best een tandje kunnen zijn. Schuift door de schisis toch allemaal een stukje op.
     
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Ja Noor had de eerste pas met 10 maanden. Stijn met 8 en die had er op deze leeftijd ook al meer volgens mij. De ortho zei toen dat het idd verlaat kon zijn door de schisis.

    Ik ben wel benieuwd wat ze volgende week zeggen. Ik weet niet of nu de kans ook groter is dat haar volwassen gebit niet klopt, ik denk het wel...
     
  9. ukoldaatje

    ukoldaatje VIP lid

    2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Mijn oudste heeft een schisis gr 3 (open lip/kaak/gehemelte), zijn tandjes staan werkelijk schots en scheef en komen ook in een randje gehemelte door.

    De tandarts gaf aan om pas met het vaste gebit actie te ondernemen.
     
  10. mama van ruben

    mama van ruben Fanatiek lid

    2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, dan hebben ze een beter idee wat er wel of niet zit. Ortho wilde hier graag kijken omdat het blijkbaar niet zo vaak voorkomt dat er 2 tanden in kaakspleet zitten. Wisselen zit er voorlopig nog niet in, daar zal R ook wel later mee zijn. We wachten de reactie van de kaakchirurg wel af als we binnenkort weer naar het schisisteam moeten
     

Deel Deze Pagina