Te dik?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door slingeraap74, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. slingeraap74

    slingeraap74 Actief lid

    1 jan 2007
    234
    0
    0
    Huismama
    Almere
    Volgens het CB wordt mijn ventje te dik. Hij was met 6 maanden 10 kilo en 72 cm. Ik moet oppassen met wat ik hem geef. Dus geen diksap en minder melk gaan geven.

    Nu heeft de CBarts met 3,5 maand gezegd dat ik 4x240cc mocht geven en met 6 maanden krijg ik van de CBverpleegkundige te horen dat dat nooit had gemogen. Hoe onzeker kunnen ze nieuwe mama's maken op deze manier.

    Hij krijgt nu nog 4 flessen,2 van 210 maar met 6 schepjes en 1 van 180 met 5 schepjes en 1 van 150 met 4 schepjes. In totaal krijgt hij nu dus sinds een maand 330cc minder. Dat lijkt me toch wel voldoende op dieet?

    Wie heeft hier ervaring mee? Ideeen of tips. Zodra hij gaat lopen zal hij toch wel minder aankomen in gewicht?

    Nu ben ik weer helemaal onzeker en ga hem morgen nog maar even laten wegen of ik het wel goed doe en hoe zijn gewicht is.
     
  2. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Die kleintjes op dieet zetten vind ik toch wel zo'n onzin! Kan me er steeds weer kwaad over maken als iemand dit hier neerzet....
    Als ze straks gaan kruipen, lopen en weet ik het allemaal stabilisseert dit echt allemaal wel weer!
    Mijn CB-arts had vorige maand trouwens ook geadviseerd om 4x een fles te geven van 250cc :confused: Ben ik even blij dat ik daar nog niet mee begonnen ben nu ik jou verhaal zo lees!
     
  3. Vibe

    Vibe Lid

    26 aug 2007
    62
    0
    0
    Pff vervelend zeg, de CB arts zei destijds tegen mij ook dat ik 4x 210/7 schepjes moest gaan geven, en dan ook nog in twee van die flessen Nutrix. Nou groeit mijn dochter behoorlijk snel dus ik heb in elk geval die Nutrix achterwege gelaten.
    Ben je al overgestapt op de opvolgmelk? Misschien vult dat wat meer dan de Nr. 1 versie. Mijn dochter krijgt vanaf dat ze 7 maanden is nog 2x 180/6 en daarbij fruit, brood, warm eten + toetje en dit gaat goed. Ik vermoed dus dat ze vanaf nu ook wat minder snel aankomt. Heel verhaal, maar ik denk dat het vaker gebeurt dat de CBarts en de verpleegkundige allebei wat anders zeggen jammer genoeg.
     
  4. slingeraap74

    slingeraap74 Actief lid

    1 jan 2007
    234
    0
    0
    Huismama
    Almere
    Minyaweth zegt :Die kleintjes op dieet zetten vind ik toch wel zo'n onzin! Kan me er steeds weer kwaad over maken als iemand dit hier neerzet....

    Ja ik ook maar toch maakt het mij onzeker en doe dan toch maar wat ze zeggen. Ben tenslotte minder flessen gaan geven. En het zijn de letterlijke woorden van de CBverpleegkundige niet die van mij hoor.

    Ja Finn krijgt al nr 2 en ik denk dat ik daarom nu ook minder kan geven zonder dat hij echt lang piept na zijn fles van de honger.

    Hoeveel gewicht aan groente en fruit geef je? Finn krijgt ongeveer 75 fruit en 100 gram groente. In potjes bijna een klein potje fruit en een halve pot groente.
     
  5. Calimero

    Calimero Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    hey meid!

    mijn meisje was volgen het cb op leeftijd van 6 maanden ook te dik,
    maar ik hoefde daar verder ni xaan te doen want ze kreeg gewoon wat ze hebben mocht en verder nix,
    nu ben ik pas heen geweest en was ze in gewicht niet zo heel veel meer aangekomen en in de lengte ookn iet
    dus haar groei lijn en gewichtlijn lopen nu mooi langzaam op in het begin ging het wat te snel nu loopt het goed,

    merk dat ze nu meer in beweging is rollen enzo dat het er wel afgaat want ze heeft haar gezichtje al een stukje smaller gekregen..

    ik zou me er niet te druk om maken en wt het cb betreft ik heb me als"nieuwe mama"nooit wat van het cb en mijn omgeving aangetrokeen heb altijd gedaan wat ik dacht datmoest...
     
  6. slingeraap74

    slingeraap74 Actief lid

    1 jan 2007
    234
    0
    0
    Huismama
    Almere
    Gipsy dat is het nu juist ik moest er wel wat aan doen ook al kreeg hij wat hij mocht hebben en dat maakt mij onzeker (en dat ben ik ook al van mijzelf)

    Dank je wel voor je reaktie ik hoop ook steeds dat hij meer gaat bewegen en dat hij minder aankomt.
     
  7. Calimero

    Calimero Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    hoe je nu je flessen geef tmet minder erin gaat je kindje daar wel mee akkoord?

    wan tik kan me nog goed herinnen dat ik haar toen ook 4 flessen ga van volgens mijn 240.. dit was teveel en moest teon ook minderen maar aangezien mijn meisje daar niet tevreden mee was moest ik overstappen naar forte... hier had ze met minder voeding toch genoeg...

    misschien kun je dat proberen?
     
  8. Vibe

    Vibe Lid

    26 aug 2007
    62
    0
    0
    Als hij aan de opvolgmelk is, hebben ze in principe aan ongeveer 500cc voldoende. Mijn dochter krijgt dus 400cc met nog ong. 100cc yoghurt, een groot potje groente, 1 boterham en een klein potje fruit.
     
  9. slingeraap74

    slingeraap74 Actief lid

    1 jan 2007
    234
    0
    0
    Huismama
    Almere
    Finn piept als de fles op is maar dan hou ik hem tegen me aan en probeer te laten boeren en dan is het meestal wel goed. Soms geef ik hem wat sap erna maar dat accepteert hij niet altijd.

    Forte is van nutrilon en daar kan hij niet tegen krijgt enorme krampen.

    Finn heeft nog geen tanden dus kan nog niet echt kauwen.

    Wat geef je dan 's ochtends
     
  10. Niet meer actief

    danisha is nu 68 cm en 9 kilo met 5 maand... op het cb zeggen ze dat ze niet zo hard moet blijven groeien en denk ook niet dat dat gebeurd maar goed we zien wel..

    ze krijgt 3x180 + 1x210 met nutrix en tussendoor wat sap en fruithapje..
     
  11. Vibe

    Vibe Lid

    26 aug 2007
    62
    0
    0
    Dit is ons schema

    7.30 Fles 180/6
    11.00 Fruithapje (klein potje) + beetje diksap
    12.00 Boterham + beetje diksap
    15.30 Fles 180/6
    19.00 Warm eten + yoghurt (grote pot + 100cc toetje)

    Daarna slapen.

    Oh ja, mijn dochter piept ook standaard na de fles/warm eten/fruithap and so on, maar dat doet ze ook als ik haar drie flessen achter elkaar geef :rolleyes: :)
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Ach joh laat ze toch lekker zeuren.

    Toen Kylian 4 maanden was moest hij met spoed opgenomen worden in het ziekenhuis vanwege hoge koorts.
    Daar werd hij gewogen, de uitslag was 8 kilo en er werd meteen gezegd dat hij te dik was voor zijn leeftijd.
    Hij werd dus ook meteen daar op dieet gegooid.
    Van 5 flessen (de laatste was ik aan het afbouwen), groente en fruithapje naar 4 flessen en dat was het (er mocht ook geen nutrix meer bij in).

    Goed toen hij ziek was was dit geen probleem maar zodra het mannetje zich beter voelde was het krijzen geblazen.
    En dan het commentaar van de verpleging, zo dat is hollands welvaart (als iemand dat nu nog zegt gaan bij mij de haren al omhoog).
    En toen ik een extra flesje wilde hebben werd dit in eerste instantie geweigerd omdat ik mijn kind zou overvoeden (terwijl datzelfde kind ondertussen zijn longen uit het lijf schreeuwde van de honger).
    Heb toen gezegd dat ze 2 keuzes hadden, of ze gaven mij een flesje of ik reed naar huis maakte daar zelf een flesje en gaf dat dan.
    Uiteindelijk kreeg ik een flesje maar ook een aantekening in het dossier dat ik het kind overvoedde :evil: :evil:

    Eenmaal thuis viel het ons op dat niemand ooit gekeken had naar de lengte van Kylian.
    Ondertussen was het duidelijk dat hij het op 4 flessen echt niet redde en zocht ik contact met onze huisarts. Helaas kreeg ik de nieuwe huisarts en ook die oordeelde dat Kylian met 8 kilo te dik was voor zijn leeftijd.

    Toen ik vroeg of een kindje wat met 3 kilo geboren was en na 4 maanden 3 kilo was aangekomen en dus dan 6 kilo zou wegen ook te zwaar was was het antwoord trouwens nee, dat zou prima geweest zijn.
    Toen ik vroeg wat dan het verschil was tussen 3 kilo aankomen van 3 naar 6 kilo en 3 kilo aankomen van 5 naar 8 kilo was het wel even stil.

    Uiteindelijk ben ik gewoon weer nutrix gaan geven en in overleg met de arts van het cb ook weer groente en fruit.

    Zo tegen de 6 a 7 maanden begon het allemaal wat minder snel te gaan en als we nu mazzel hebben dan komt hij 150 à 200 gram aan in de 5 weken.

    Van boven de 2de lijn in gewicht is hij gezakt naar onder de -1 lijn.

    Gewoon lekker doen wat jou gevoel zegt, het komt allemaal wel goed.

    Groetjes Anita
     
  13. slingeraap74

    slingeraap74 Actief lid

    1 jan 2007
    234
    0
    0
    Huismama
    Almere
    Dank je wel Anita fijn om je verhaal te horen. Jouw zoon en mijn zoon zitten met lengte en gewicht redelijk overeen. Jouw verhaal geeft me wel weer een beter gevoel en dat ik gewoon moet luisteren naar mijn moedergevoel.

    Dank je
     
  14. Mey

    Mey Actief lid

    9 jun 2007
    142
    0
    0
    Maatschappelijk werkster
    Eindhoven
    Ik dacht altijd dat kinderen vragen wat ze nodig hebben en dat je ze op die leeftijd niet kan overvoeden. Het scheelt ook als je op het CB gewoon de halve waarheid verteld. Van ons CB mogen kindjes onder de twee jaar eigenlijk geen vlees maar dat krijgt die van ons gewoon wel. Alleen dat zeggen we dan gewoon dus niet.

    Doen wat voor jou goed voelt!

    Een voorbeeld van een te dik kindje? :
    Ik heb de afgelopen drie jaar veel met kleine kinderen gewerkt en kwam bij een gezin thuis waar de jongste op dat moment 1,5 jaar was. Dit kind is van arts naar arts gegaan want die werd steeds dikker en niemand wist waar het aan lag. Uiteindelijk dacht men aan een schildklierafwijking. Toen de huisarts de moeder doorverwees naar een goeie diëtiste kwam de waarheid aan het licht: Het kind woog met 10 maanden 16 kilo, met 18 maanden 23 kilo. Het arme kind heeft leren lopen door een enorm gewicht omhoog te leren houden met als gevolg dat toen ze eindelijk af ging vallen haar heupjes helemaal vergroeid waren en ze heel fout liep. De oorzaak? Haar eerste vaste voedsel waren Nibbits (chips), haar eerste drinken naast opvolgmelk was cola of aanmaaklimonade, de hele dag door in een tutfles. Het was het jongste kind in de rij van vier en moeder vond dat ze de jongste niet kon weigeren wat de oudere kinderen ook kregen. Toen ze tandjes kreeg kwamen er alleen maar zwarte stompjes door haar tandvlees. Het kindje schreeuwde om aandacht en al wat ze kreeg was eten.

    Dus mama's: Vertrouw op je gevoel dan komt het allemaal wel goed!

    @Pluk/Anita: wat belachelijk dat je in een ziekenhuis ineens niet meer zelf mag bepalen wat je kindje krijgt. Jij kent hem toch het beste en dus als hij honger heeft geef je hem toch eten! Goed dat je voet bij stuk hield!
     
  15. stitch

    stitch Fanatiek lid

    24 sep 2006
    1.561
    0
    0
    het is allemaal wat zeg!
    mijn zoontje is nu 4 en halve maand en weegt 8590 gram en is 64.5 cm lang.
    hier op het cb zeggen ze hij is altijd al stevig geweest ( bij de geboorte was hij 9 pond)
    en de gewichtsgrafiek buigt al iets af.
    komt vanzelf goed zeggen ze
    maar ik geef nu 4 flessen
    3 x 210 cc en 1 x 240

    heb mij er eigenlijk nooit druk om gemaakt.
    als hij strakjes meer gaat bewegen komt het vast wel goed en anders kan je er altijd nog wat aan doen.
    luister idd naar je gevoel
    succes meid!
     
  16. Mey

    Mey Actief lid

    9 jun 2007
    142
    0
    0
    Maatschappelijk werkster
    Eindhoven
    En dat is denk ik ook punt bij een CB: er wordt niet gekeken naar de beginwaarden van het kindje. Alleen naar de situatie op dat moment. Maar als je kindje al flink was bij de geboorte en het komt gewoon volgens het schema in gewicht aan, hou je een flink kind! Niks mis mee toch?
    Alleen jammer dat je dus "om niks" op je flikker krijgt!
     
  17. judithteresa

    judithteresa Bekend lid

    2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    nou ik moest dus ook opletten met wat ik keira gaf.. nou lag ze dus in het ziekenhuis 2 dagen(komt net terug) want ze was uitgedroogt, ik gaf minder flessen maar ze dronk ook geen water, en op een gegeven moment dronk ze zo gulzig wat ze kreeg dat ze dat weer uitspuugde.. dokter was zo boos op het advies! ze heeft 2 dagen aan de infuss gelegen. volgens hem was ze niet te dik, ze is voor haar leeftijd best lang, en volgens hem kun je beter naar verhouding lengte-gewicht kijken dan naar leeftijd gewicht. een lang kindje heeft gewoon net iets meer nodig dan een heel kleintje. en idd, als het niet belachelijk overgewicht is, en hij beweegt en reageert goed, dan trekt het vanzelf wel goed, is ong met 2 jaar dat je ze op een speciaal dieet zet als ze overgewicht zijn, maar dan moet er wel echt sprake zijn van extreem overgewicht. en je ziet zelf ook heus wel of het kind veel te dik is of niet...een beetje mollig kan echt geen kwaad als ze zo klein zijn. kijk anders even na wat gezond gewicht is voor zijn lengte!
     
  18. slingeraap74

    slingeraap74 Actief lid

    1 jan 2007
    234
    0
    0
    Huismama
    Almere
    Ik denk dat het is Finn was licht en klein bij zijn geboorte maar is ook 3 weken te vroeg geboren en gehaald. In een half jaar tijd is hij bijna 25cm gegroeid en daar doen de meeste babies een jaar over.

    Judith hoe zag je dat je kindje uitgedroogd was? Ik moest 30cc meer water geven zodat hij nog water binnenkreeg. Dus 150/5 en dan 30cc extra.

    Jullie moeten eens weten hoe fijn ik dit vind. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat ik het wel goed doe.

    Mey Finn krijgt echt niets anders hoor.. Hij krijgt zelfgemaakte fruit en groente en af en toe een banaan soms een rijstewaffel of een liga en af en toe diksap. Af en toe krijgt hij iets nieuws aan eten bv een vingertopje af likken met ijs (maar dat is ook 1 keer voorgekomen) en laatst kreeg hij een topje slagroom maar ik waak er echt voor dat hij dit niet vaak krijgt.

    Dames ik ben echt blij met jullie reakties.
     
  19. Mey

    Mey Actief lid

    9 jun 2007
    142
    0
    0
    Maatschappelijk werkster
    Eindhoven
    Lief slingeraapje, geweldig toch. Niks mis mee met wat jij hem geeft! Doe wat in jouw ogen voor hem het beste is! :thumup: =D> Meer dan je best kan je niet doen en daar zijn al heeeeeel veel kindjes gezond groot mee geworden!
     
  20. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zou dan wél stoppen met die extra dingetjes zoals die slagroom, alle beetjes helpen zeggen ze toch? En verder.. gewoon t eten geven wat hij aangeeft wat hij wil. Als ie later nog te dik is dan kan je m altijd nog op dieet zetten. Tss wat denken ze wel niet.. op dieet, n ukkie van n half jaar.. :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina