te sterke bekkenbodem spieren

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door jope, 21 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jope

    jope Actief lid

    30 nov 2005
    108
    0
    0
    holland
    Hoi,

    Ik ben laatst bij de dokter geweest i.v.m. onregelmatige cyclus. Ik kreeg daar een inwendig onderzoek. Nu zei de dokter dat ik erg sterke bekkenbodem spieren heb ze kon moeilijk binnen komen. Nu is het ook zo dat als we vrijen dat het soms ook pijn doet. Maar volgens mij ben je bij de bevalling ook niet blij met zulke sterke bekkenbodem spieren. Ik ben nog niet zwanger maar kan ik daar nu al iets aan doen om ze iets soepeler te maken?

    Gr jope
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Jope,

    nou, voor de bevalling maakt het niet zoveel uit hoor. Voor de zwangerschap en erna is het juist wel goed dat je sterke spieren hebt, daardoor heb je ook minder kans op verzakkingsklachten( dat wil zeggen dat de baarmoeder te laag komt te liggen, een kwaal bij meestal oudere vrouwen die kinderen hebben gekregen). Om ze soepel te krijgen kun je maar 1 ding doen, en dat is ontspannen. Het lijkt misschien tegenstrijdig om oefeningen te doen, maar daardoor krijg je controle over die bekkenbodemspieren en kun je ze ook ontspannen bij het vrijen. Het gaat om de "knjipoefening", je knijpt de bekkenbodemspier samen, alsof je nodig moet plassen en dat op moet houden, daarna ontspan je weer. Als je dit een paar keer per dag, zo'n 5 keer doet, krijg je meer gevoel in die spier, en kun je hem ook beter ontspannen.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina