Te vroeg in de puberteit?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jackie87, 24 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Hallo allemaal,

    We hebben maandag al een afspraak bij de huisarts. Maar ik vroeg me af of hier meer ouders zijn die dit ook hebben meegemaakt. Onze oudste dochter stond al onder extra controle bij de GGD ivm haar groei. Ze is erg lang. Ze is net sinds een paar weken 8 jaar en is 1.45 lang. Nu schiet ze niet meer zo hard omhoog, maar volgt netjes haar eigen lijn. De GGD maakte zich dus geen zorgen meer. Wel vroeg de arts of ik dingen opmerkte zoals borstgroei, oksel/schaam haar oid. Ik zei van niet, dus het was prima allemaal.
    Maar nu zag ik toevallig afgelopen week toen ze onder de douche stond dat ze wel degelijk okselhaar heeft. Toen viel het kwartje bij mij dat haar gedrag de laatste maanden erg is veranderd . Erg emotioneel en huilt snel/snel boos terwijl ze juist altijd zo vrolijk en makkelijk was.
    De huisarts wil haar maandag even zien, en ik verwacht dat we een röntgenfoto van haar hand moeten laten maken.
    Iemand hier ook ervaring mee? Ik word best verdrietig van de gedachte dat ze tijdens haar onbezorgde basisschool jaren als zulke veranderingen moet gaan doorstaan :(
     
  2. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn dochter was net geen 9 toen ze begon met puberteit. Viel me eerst op doordat haar zweetlucht penetranter werd en iets haargroei. Heeft toen ook een röntgen van haar hand laten maken. Ik was vooral bang dat ze erg jong zou starten met menstrueren. Nu is ze net 12 geworden en heeft ze een A cup BH en inderdaad schaam- en okselhaar. Ze is ook flink gegroeid, maar nog niet ongesteld geworden. Ik verwacht dat dit niet al te lang gaat duren.

    Wat zijn je zorgen? Meiden zijn tegenwoordig wel jonger met starten met puberteit begreep ik van mijn huisarts. Dat zien ze steeds meer.
     
  3. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Dat klopt ja, dat wist ik ook wel. Maar nét 8 vind ik wel erg vroeg. Ik ben vooral bang dat ze ook binnenkort gaat menstrueren. En alles wat erbij komt kijken. Ze is nog zó jong.
    Dat van die zweetgeur ruik ik ook bij haar, al heel lang eigenlijk. Maar ik had en nooit zo bij stil gestaan. Gewoon extra de oksels wassen. Maar nu denk ik, dat hoort er natuurlijk ook bij.
     
  4. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Gemiddeld duurt het nog zo'n 2 jaar na de eerste borstontwikkeling voordat menstruatie start, is me verteld. Voor de zweetlucht heb ik deodorant van Loveli voor mijn dochter, die werkt tot nu toe het beste, want ze had er zelf ook last van.

    Ik was ook verrast dat het zo vroeg begon.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Geen idee wat vroeg is, mijn jongste dochter heeft sinds ze 8 is een flinke puberzweetlucht en kan zich lekker puberaal gedragen, maar verder nog niets. Die van 12 heeft het lijf van een gemiddelde 14-jarige oid (maar ik zie ook jongere kinderen die borstgroei hebben ed, dus extreem is het zeker niet), maar is nog niet ongesteld oid. Ze zijn na het CB nooit meer bij de GGD/schoolarts geweest, dus geen idee hoe en wat verder.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  6. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Dan denk ik dat onze dochter van ongeveer 9,5 binnen nu en een jaar de eerste menstruatie zal krijgen (ik was er ook vroeg bij met 10,5 jaar). Dochter is de 1 m 55 al voorbij en ook al tijden zweetlucht en sterke onderbeenbeharing (oksels en schaamstreek blijven nog wel uit). Borstgroei is ook duidelijk aanwezig.
     

Deel Deze Pagina