Te weinig eten? Of te veel?

Discussie in 'Voeding' gestart door Asuna, 1 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    Hallo allemaal,
    ik ben pas nieuw hier sinds vandaag. Heb mij aangemeld om vragen te kunnen stellen waar ik antwoord op wil die ik niet 100% weet. Laat ik beginnen.

    Mijn vraag is als jullie kindje of kinderen stoppen met eten gaan ze dan ook huilen? Is dit normaal of? Want sinds 1 maand of 2 ongeveer huilt die tegenwoordig naar een flesje, of een hapje. Ik heb vandaag voor het eerst een heel fruithapje van 6 maanden geven kijken of die te weinig eten kreeg misschien. Maar toen het op was begon die gewoon weer te huilen, nu stopt die wel naar 5 min naar het op tillen en troostte. Maar ik snap niet wat ik verkeerd doe? Ik weet wel dat de consultatiebureau zei dat die eigenlijk iets te licht is voor zijn leeftijd en daarom moest, maar met bambix beginnen of zo lieten ze het overkomen op mij althans. Ook moet ik binnenkort met brood beginnen zeiden ze maar daar komt iemand thuis voor maar heb hier verder nog niks over gehoord dus idk hoe dit in ze werking gaat en ik wil er eigenlijk al mee beginnen voor de kleine.

    Dus mijn vraag is dus: Is dat huilen normaal is naar het eten of dat ik iets verkeerd doe?
    En hoe kan ik het beste beginnen met brood geven? Want de opvang zei dat ik hem alleen nog maar op korsten moet laten sabbelen om de smaak te laten proeven van het brood om daar mee alvast te beginnen, maar het consultatiebureau wilt met de binnenkant van het brood al beginnen stukje en in ze wangzak doen of zo maar die persoon moet nog iets laten weten wanneer ze kan komen. En als dat deze week nog niet is ga ik er even zelf achteraan.


    Dit is mijn eerste kindje en moet dus nog alles leren en zo.

    Dus als jullie me kunnen helpen met tips of zo? Ik neem alles aan om het zo goed mogelijk voor te hebben met die kleine.

    P.S: Sorry, als mijn spelling of zin opbouw raar klinkt ik heb dyslexie.
     
  2. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Hij is nu 7 maanden dus en wat krijgt hij te eten op een dag?

    In principe mag hij zoveel eten als hij op kan.
    Als het stukje fruit op is en hij huilt naar meer dan mag je hem rustig nog wat aanbieden.
    Heeft hij na zijn fles nog honger dan zou ik hem ook gewoon wat gezond vast voedsel aanbieden.
    Het lijkt mij dat hij nu aangeeft aan je dat hij het echt nodig heeft.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Uit je onderschrift maak ik op dat je kindje nu 7,5 maand is?
    Hier werd er toen al best wel goed gegeten, door de oudste meer dan de jongste. Je hebt niet echt een duidelijk schema nog laten zien, dus inschatten of hij te weinig krijgt is lastig.
    Hier werd ook wel eens gepiept als iets op was, maar dan haalde ik het lege bordje weg, gaf ze iets in de handen om mee te spelen en dan was het wel weer goed.
    Brood kregen beide kinderen hier vanaf 6 maanden, ben ik ook gewoon zelf mee begonnen en is niemand voor thuis geweest. Is er een reden voor dat het CB daarvoor bij jou thuis komt?
    Wat de jongste (zij is nu 10 maanden) kreeg rond de 7-8 maanden was het volgende:
    Ontbijt: bordje pap van 150/5, de bambix fijne granen pap
    Tussendoor: fruithap meestal zelf gemaakt, enkele keer een potje 6+ ging dan ook helemaal op
    Lunch: 1 boterham met smeerbeleg in kleine stukjes gesneden, de korstjes gaf ik los om op te sabbelen, daarna een fles van 150/5
    Tussendoor: soms nog een stukje fruit of komkommer om op te sabbelen, een rijstwafeltje of soepstengel
    Avondeten: Aardappel met groente geprakt, 6 van de 7 avonden ongeveer zelf gekookt, enkele keer een 6+ potje, ging ook altijd op. Daarna soms nog een beetje griekse yoghurt
    Voor het naar bed gaan dan nog een fles van 180/6

    Oudste had ongeveer hetzelfde schema, alleen hij lustte geen pap, dus kreeg vanaf 8 maanden 's morgens een boterham bij z'n fles.
    Ik herken je probleem een beetje van mijn neefje, die kreeg 's morgens alleen melk, wilde dan al heel snel z'n fruit en hield daarna nog honger. Ze zijn rond deze leeftijd echt toe aan een goed ontbijt.
    Hier zaten we overigens bij beide kinderen op die leeftijd op 3 flessen, geef je er nog 4 dan is dat ook prima.
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik begin hier pas met brood na 8 maanden.
    In principe laat ik mijn kinderen eten tot ze zelf aangeven genoeg te hebben, dus als ze het wegschuiven of ermee gaan gooien. Wij voeren onze kinderen niet, geven dus alleen stukken fruit of groente in de hand en laten ze er mee ontdekken.
    Flesjes/borst bouw ik niet zelf af, dat laat ik het kind zelf bepalen/regelen, doordat er geweigerd wordt of fles niet leeg gedronken. Tot de eerste verjaardag is melk de hoofdvoeding en de rest voor erbij.
    Verder volg ik daarin mijn eigen gevoel, na 4 of 6 maanden kom ik niet meer bij een cb.
     
  5. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    Momenteel wat het bureau zeg: 4 flesjes van 200 cc, fruit hapje (sinds vandaag een heel potje) en avond hapje. Brood moeten we binnenkort mee beginnen, hij huilt niet lang of zo flesje is meestal boertje en is weer oke dus dan zit er denk ik een dwas. Maar qua hapjes houd die op als je hem eruit haalt en tegen heb praat dan is het weer goed. Maar zodra het eten word weggenomen omdat het op is huilt die heel even. Daarom vraag ik me af of ik iets fout doe.
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Okee...
    Het is wat weinig, maar ik weet ook niet wanneer je precies begonnen bent met hapjes.
    Je zou in de ochtend pap kunnen geven als het cb dat graag wil en zo krijgt hij toch ook weer iets extras.

    Je doet niks fout hoor meis. Al het begin is wennen en onzeker.

    Heb je al geprobeerd of hij, nadat het hapje op is, misschien nog een paar hapjes wil eten?
     
  7. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    Dat komt omdat ik autistische denk ik ben, het is niet zichtbaar of zo dat niet dus niet extreem maar je merk het aan mij dat ik moeite heb met bepaalde dingen of niet durf. Daarom stel ik regelmatig vragen dubbel om het zeker te weten. Maar die komt ook alleen maar wanneer ik vragen heb anders niet.

    Het is vaak ook oke zodra ik hem oppak en stopt die met huilen, maar toch vraag ik me af of ik de enige ben die dit heeft dus of het aan mij ligt of niet.

    Over pap gesproken, ik heb van het bureau begrepen toen ik daar was dat je dat in een flesje moet doen met een pap speentje. Dat die dus in de ochtend 1 met bambix krijg en 3 zonder. Maar dit heb ik gedaan 2x maar er komt echt totaal niks uit, hij zit er aan te zuigen maar het lijkt wel verstopt en dat check ik ook maar dat is die open gewoon maar er komt niks uit. Dus ik kan die bambix totaal niet geven met de fles. Ik vind het al raar dat het met een fles moet tbh, want ik had verwacht dat inderdaad in een bordje moest. Ik raak dus soms erg in de war van het bureau als ik zie dat andere het wel via een bordje geven of dingen doen op een andere manier.

    Want wat ik van jou begrijp is dat hij al veel meer moet eten, maar hier hebben ze nog niks over gezegd. En ik wil ergens zelf mee beginnen uit mezelf maar ben beetje bang dat het mis gaat omdat ik zeg maar niet geluisterd heb dan.

    Want wat hij nu krijgt is dan letterlijk bijna niks.

    O: Flesje van 180/6 (bedoeling is dat er nog 1 schepje bambix bij komt maar hij raakt helemaal dicht en krijgt er niks uit)
    Tussendoortje: fruit hapje. (sinds vandaag heel potje maar gedaan)
    L: Flesje van 180/6.
    Tegen avond eten aan: Flesje van 180/6
    Dan 1 uurtje later: Groente hapje 6 maanden (ga ik nu ook helemaal in het geheel proberen vanaf vandaag)
    En dan later op de avond: Flesje van 180/6

    Dit is wat ik moet doen van het bureau, en gezien ik aanneem dat hun het wel weten doe ik dit ook. Maar begin nu hard te twijfelen gezien wat ik hier lees wat jou kinderen krijgen.

    Wat kan ik het beste doen? Gewoon uit mezelf zeggen van we proberen gewoon korstjes erbij en stukje brood als extra tussendoortje of met het bureau praten dat ze iets verkeerd doen of zo?

    Ik hoor graag tips wat ik het beste nu alvast kan doen en mee beginnen alvast en hoe, gezien ik mijn kind toch belangrijker vind dat wat het bureau denkt en doet.
     
  8. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik sluit mij volledig aan bij @Olifantje1991
    Teveel soorten tips door elkaar van verschillende mensen lijkt mij nu niet handig, dus vandaar :)
     
  9. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    Daar hadden ze het laatst over, ik moet 1 schepje bambix in een flesje doen hier door word het dikker en krijgt die meer voldoening. Dus ik ging dit doen, maar probleem is dat er niks door heen komt hij zuigt er aan maar krijgt er niks uit. En er zit toch echt de juiste speen op pap speentje 9 maanden + wat ik volgens haar nodig had. Of mijn vriend heeft de verkeerde mee genomen, maar 9 maanden+ staat er wel op. Nu baal ik er wel van dat ik dus kort om niet die pap kan geven met de fles. Nu lees ik in een reactie hier dat het blijkbaar via een bordje word geven. Ik heb dus geen idee of ik dit ook moet doen of niet. En hoe ik dit het beste kan doen.

    Ik ben met hapjes begonnen toen die dacht ik 5 maanden was, toen keurde de bureau het goed om er mee te beginnen. Begon er toen ook zelf over hoe het daar mee zat.
     
  10. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    Dat klopt misschien ook, maar ik bedoel meer ik wil alles proberen snap je? Ik wil het wel echt goed doen en kunnen zeggen dat ik er alles voor doe wat ik kan.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Is het voor jou een optie om de voorstellen van het cb los te laten en gewoon aan te bieden wat je kindje wil? Dus eten blijven geven tot hij zelf aangeeft genoeg te hebben?
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Het allerbeste wat je kunt doen is je gevoel volgen!
    Probeer aan te voelen wat je kindje wil eten en drinken en waar hij goed op reageert.
    Je kunt niets fout doen namelijk.
    (Tenzij je hem nu chocoladerepen gaat voeren natuurlijk).

    Waar je naar toe wilt is een ritme die je zelf ook hebt, zodat je straks met z’n allen kunt eten.
    Dus
    Ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, (eventueel toetje ).
    Ontbijt mag prima nog een fles zijn nu. Maar je kunt ook kijken of hij pap uit een bordje wilt. Of je doet een klein flesje en een bordje pap. Sommige kinderen vinden pap niks, dan kan je ook wel brood aanbieden in de ochtend.
    (Hier eet zoon sochtends yoghurt met havermout, maar wel pas vanaf 11 maand omdat hij eerder geen zin in ontbijt had, dus kreeg dan alleen de borst)

    Tussendoor kun je fruit doen. Een potje, zelfgemaakt prakje of een stuk. Moet je zelf weten. Laat hem maar lekker ontdekken en proeven.

    Lunch, voor nu zou ik een fles aanbieden en daarna brood om te ontdekken. Als brood beter gaat kun je dit omdraaien. De fles kun je dan ook kleiner maken.

    Tussendoor fles (denk dat hij hem hier krijgt) hier mag je straks wat aanbieden wat je wilt.
    Ik gaf hier soms wat maisfingers, maiswafel, rijstwafel, soepstengel oid.

    Dan avondeten.

    Toetje zou ik nu nog niet doen, maar als jullie zelf een toetje eten zou je wat Griekse yoghurt of volle yoghurt aan kunnen gaan bieden. Speciale kinderyoghurtjes zou ik niet doen, zit vaak van alles toegevoegd wat een kind niet nodig heeft.

    En dan lekker fles en naar bed.
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik zou denk ik beginnen met pap uit een bordje en dan doe je er zoveel pap bij tot je het goed kan lepelen zoals een fruithapje zeg maar.
    Daarbij kan je ook beginnen met brood, maar als je het spannend vind zou ik het CB bellen en zeggen dat je nu graag met brood wil beginnen en of ze daarom op korte termijn langs kunnen komen.

    Fijn dat je vanuit hun wat extra begeleiding krijgt. Schroom dan ook niet om ze te bellen als iets niet werkt of als je een vraag hebt, daar zijn ze voor. Denk dat je van het aanrommelen met een ontevreden kind ook alleen maar onzeker wordt.

    En stel uiteraard ook hier gerust je vragen, maar dat kan inderdaad ook verwarrend werken want er zijn hier zoveel moeders en iedereen doet het weer anders omdat elk kindje anders is.
     
  14. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    @Fristi2012 geeft een mooi voorbeeld van een dagmenu.

    Ik wilde dit nog meegeven, komt uit de Wij van 2014, vond het wel handig om te weten wat vanaf wanneer mag.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.530
    113
    Als hij idd 7,5 maand is mag je ook brood geven hoor.
    Ik heb mijn kinderen bijgevoed volgens baby led weaning. Misschien eens iets om op te googlen. Kort gezegd is het principe dat een baby zelf het eten tot zich neemt (dus oppakt en in zijn mond stopt) en zelf aangeeft wanneer hij genoeg heeft. Misschien is dat voor jou ook een handige methode omdat je onzeker bent of zijn hoeveelheden goed zijn. Juist als je kindje het zelf regelt dan hoef je je daar geen zorgen meer om te maken. Je biedt het groente en fruit in stukken aan (dus een reep komkommer, een halve banaan enz) en het kindje stopt het zelf in zn mond en bepaald hoeveel hij ervan eet.

    Qua schema zou ik ongeveer hier naar toe gaan:

    Ontbijt: fles of bordje pap
    Tussendoor: fruit
    Lunch: broodkorst en flesje melk
    Tussendoor: fruit
    Avondeten: groenten
    Voor het slapen nog een fles melk.
     
  16. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier verstopt de papspeen ook steeds. Ik geef nu gewoon pap uit een bordje. 180/6 melk en 7 voedingschepjes van de pap erdoor.
    Dan is het dik genoeg om te lepelen, hij eet ervan wat ie op kan.

    Hier eet zoontje:
    3flessen van 200cc
    1 bordje pap.
    1 boterham
    200gr fruit
    200gr groente, aardappelen, vlees geprakt
    150cc yoghurt
    Tussendoor drinkt ie water bij uit een tuitbeker.
    Dit is wat ie nu op een dag binnen krijgt.
     
  17. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    Ga ik eens proberen dan dank je!

    Dat pap uit een bordje is dus gewoon wat normaal in de fles zou moeten toch? 180/6 en 1 schepje bambix toch? Of moet dit anders? Gezien het CB het flesje zei weet ik niet of dit anders dan in werking gaat uit een bordje.
     
  18. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    O 7 schepen! Dank je dan ga ik dat eens proberen. ^-^
     
  19. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    Dat kan ik ook eens gaan proberen, dank je wel!
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. Asuna

    Asuna Lid

    1 jun 2018
    17
    4
    3
    Vrouw
    O dat is best handig dank je!
     

Deel Deze Pagina