Te weinig voedinsstoffen na stoppen borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Novastar, 11 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hallo Heidi,
    Na bijna 13 maanden ben ik de borstvoeding aan het afbouwen. Mijn zoontje drinkt sinds twee maanden niet meer live aan de borst. Hij is er zelf mee gestopt. Omdat ik een jaar borstvoeding wilde geven ben ik vanaf toen gaan kolven. Ik zit nu nog op twee keer kolven per dag en vanaf deze week wil ik naar één keer (alleen in de avond) gaan. Mijn produktie neemt uit zichzelf steeds een beetje af. Als het dan te weinig is voor de twee voedingen die mijn zoon nog krijgt, laat ik een kolfsessie weg. Zo bouw ik natuurlijk af. Als ontbijt krijgt hij nu pap met gewone volle melk, bij de lunch en voordat hij 's avonds gaat slapen krijgt hij nog een fles met borstvoeding (150 tot 180 ml). In het tempo dat ik nu afbouw zal hij nog een week of twee moedermelk drinken (ik kan nog aanvullen met een voorraad uit de vriezer). Waar ik nu een beetje mee zit is dat mijn zoon de flessen nog ontzettend graag heeft. Hij eet heel slecht brood (altijd gedaan). Op een goede dag eet hij een paar stukjes of een halve volkorencracker en dan houdt hij het voor gezien. Het maakt niet uit wat ik erop smeer. De fles die hij daarna krijgt drinkt hij helemaal leeg. Hij wordt ook helemaal enthousiast als hij ziet dat ik de fles ga klaarmaken. Dit doe ik bewust niet als hij nog aan de boterham zit, maar pas als hij echt niet meer wil eten. Ook 's avonds zit hij echt te jengelen om de fles. Ik ben bang dat hij de moedermelk nog echt nodig heeft, zowel na de boterham als voor de nacht omdat hij anders honger krijgt of te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. Of is het gewoon gewenning voor hem en doet hij het ook prima op gewone melk? Ik twijfel er zo over dat het afbouwen van de borstvoeding mij geen goed gevoel geeft. Toch wil ik stoppen want het kolven kost veel energie en tijd en na ruim een jaar ben ik er ook wel een beetje klaar mee. Het is weer tijd voor mooie lingerie en een wijntje drinken als ik daar zin in heb. :p Ik wil geen peutergroeimelk of iets dergelijks gaan gebruiken als vervanging want daar zit me te veel rommel en suiker in. Ik heb ook geen jaar borstvoeding gegeven om alsnog opvolgmelk te gaan gebruiken. Wat kan ik het beste doen? Verder eet hij trouwens heel goed. Fruit gaat er goed in en ook het avondeten is geen probleem. Halverwege de middag krijgt hij halfvolle yoghurt met een halve banaan. Het enige dat maar niet wil lukken is de boterham.
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Focus minder op brood en zorg dat hij voldoende fruit of yoghurt neemt bijvoorbeeld. Ik zou er verder niet zo'n punt van maken. Het staat ook los van wel of geen moedermelk. Geef je kindje de tijd om brood te gaan waarderen, varieer ook eens met soorten brood.

    Succes, mooi resultaat!
     
  3. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Bedankt! Ik ga het proberen wat los te laten. Inmiddels kolf ik nog maar één keer, 's avond. Ik wil zoonlief na de boterham ook gewone melk gaan geven zodat de moedermelk die ik nu nog heb en de voorraad in de vriezer gereserveerd wordt voor de fles voor de nacht. Sinds twee dagen gaat het brood eten weer iets beter maar omdat hij verder goed eet zal het inderdaad wel los lopen. Bedankt voor je hulp!
     

Deel Deze Pagina