Teek

Discussie in 'De lounge' gestart door A je to, 28 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A je to

    A je to Bekend lid

    7 feb 2016
    904
    1.224
    93
    Ik heb zojuist een teek verwijderd bij mijn zoontje. Was de eerste keer dat in mijn gezin iemand een teek had, dus ik vind het toch een beetje spannend. Als ik de foto bekijk dan heb ik hem helemaal te pakken toch? Hij bewoog ook nog, dus ik heb 'm in ieder geval niet geplet..
     
  2. Loufoque

    Loufoque Fanatiek lid

    17 mrt 2021
    1.564
    4.384
    113
    Ja die lijkt me prima verwijderd hoor! Ik heb er vorige week één in mijn zij verwijderd (gewoon onder mijn kleding, geen idee hoe die daar kwam), houd vooral de prikplek goed in de gaten de komende weken..
     
  3. A je to

    A je to Bekend lid

    7 feb 2016
    904
    1.224
    93
    Bedankt! Ja dat doe ik :thumup: Volgens mij zat hij er echt nog maar net, dus hopen dat er verder niets aan de hand is.
     
    Loufoque vindt dit leuk.
  4. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Je hebt hem sowieso helemaal.
    Noteer even de datum en plek van verwijderen en controleer komende weken (tot 6 weken na vandaag) de plek.
    Als er een plek ontstaat of een ring omheen komt de huisarts direct bellen.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  5. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Ligt het aan de foto of is het nou zo'n joekel? o_O
     
  6. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Houd niet alleen de bijtplek in de gaten, maar zijn hele lichaam. Ze kunnen ook bijten en daarna zelf loslaten. Ik heb afgelopen 2 zomers een grote vlek/kring gehad van een teek, maar heb op die plekken nooit een teek op mijn lichaam gezien! Wel de eerste keer op een andere plek, maar daar kreeg ik geen kring.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Teken vind ik echt enger dan kinderen die vallen waarbij tanden los komen te zitten met een heel bloedbad om het af te maken en hechtingen in het hoofd omdat je kind gevallen is. :oops::roflmao:

    Hou het goed in de gaten! Maar dat doe je vast wel. Let ook op of hij/zij opeens veel sneller moe is.
     
    Nellie4, zigzag en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Blij dat ik niet de enige ben. Hier twee katten en seresto bandjes steevast.

    Daarvoor was ik redelijk mild, maar sinds de kinderen...nope nope nope.

    Terwijl met bushcraften t hele team wel 1 of meerdere teken had en ik 0...ook nog nooit gehad. Ik val af als lunch ofzo? Vind t prima maar dan graag die zelfde afkeer richting de ukjes.
     
  9. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Je kan eventueel met watervaste stift een kruisje zetten bij de bijtplek.

    En je hoeft dus geen kring te krijgen. Houdt ook griep klachten in de gaten.
    Zie mijn been 1,5 jaar geleden
    Ik heb 4 weken zware antiobitica gehad ivm ziekte van lyme.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Mississippi vindt dit leuk.
  11. A je to

    A je to Bekend lid

    7 feb 2016
    904
    1.224
    93

    Bizar!! Dat zo'n klein ellendig beestje dit kan veroorzaken! Ben je nu wel helemaal klachtenvrij?
    Ik vind het echt best wel eng, wat @Ysabella ook zei, liever bloed en hechtingen dan een teek :oops:

    Bedankt voor alle reacties. Ik ga het heel goed in de gaten houden, en het ook melden.

    Ow, en @Madelie het was een heel kleintje hoor, ik verbaasde me ook dat de telefooncamera zo ver kon inzoomen.
    Bbbrr, zo'n griezelig beest, terwijl ik 'm in het echt amper kon zien..
     
    Madelie en Ysabella vinden dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Jeetje! Ik hoor altijd verhalen over een kring eromheen maar dit heb ik nog nooit gezien!! Heb je er geen Lyme aan over gehouden?
    Ik deel trouwens @Ysabella haar mening dat ik liever een kind met veel bloed en hechtingen heb dan een kind met een teek. Ik denk ook dat ik naar de dokter zou rijden om hem te laten verwijderen omdat ik bang zou zijn dat ik het niet juist doe en een restje vergeet. Ik heb wel zo een tekentang hier in huis. Ene kant is een soort grof pincet en andere kant net de achterkant van een hamer. Ik weet nou ook niet of je moet draaien of trekken? Vroeger deden we het bij de katten altijd met alcohol dan lieten ze snel los maar heb daarna weleens gelezen dat ze daar van schrikken en dan juist gif inspuiten.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    ik heb die van de katten met mijn vader samen weleens onder een microscoop gelegd. Het zijn echt kleine enge monstertjes hoor. Helemaal als je ze dan vergroot. Zouden zo mini aliens kunnen zijn.
     
  14. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ts: goed verwijderd hoor! Gelukkig geen verdere bijzonderheden of klachten.

    Ysabella: heftig zeg! Nu volledig beter ?

    Vorige week ook een teek verwijderd bij dochter, bah! Zusje van een vriendin zit door die ziekte in een rolstoel, dus echt goed in de gaten houden. Zij is ook in talkshow geweest van Humerto Tan om de ziekte meer kenbaar te maken wordt soms nog weleens onderschat
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    yolanda hadid is hier toch ook zo mee in de media geweest en heeft er een boek over geschreven. Was een hele zoektocht naar wat het veroorzaakte want die teek was zo lang geleden. Die heeft toen haar siliconen en kunsttanden laten verwijderen omdat ze eerst dacht dat dat de klachten veroorzaakte. 2 van haar 3 kinderen hadden/hebben het ook. Ze hadden jaren op een ranch gewoond dus vaak tekenbeten gehad tussen de paarden in het hoge gras. Die Yolande is de hele wereld over gereisd en heeft elke therapie geprobeerd die maar claimde te werken tegen Lyme. Volgens mij gaat het nu naar omstandigheden goed met haar.
     
  16. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Wat goed dat je hem op tijd hebt opgemerkt en geheel hebt kunnen verwijderen! Eens met alle reeds gegeven adviezen.

    Hier tekenangst.. Ook een "verkeerde" teek gehad zoals ik 'm noem. Dat kreng zat in de plooi van m'n borst, niet gelijk opgemerkt, totdat het ging jeuken een paar dagen erna (ik heb wel een idee wanneer hij me te pakken heeft gekregen). Verwijderen ging niet helemaal soepel en ik had al een rode vlek. 24u later knallende hoofdpijn en ik kon me 10x per dag omkleden want ik was drijfnat. Ik zat op dat moment in de rimboe en er was maar antibiotica voorhanden voor 3 dagen. Die heb ik gekregen en daarmee verdwenen ook de klachten grotendeels. Een maand later heb ik toen alsnog een zware antibiotica kuur gehad van tig weken. Helaas nooit helemaal hersteld, de vermoeidheid vind ik het vervelendst.

    Wat mij betreft zou er echt veel meer aandacht moeten komen/zijn en meer geïnvesteerd moeten worden in onderzoek naar deze kleine ellendelingen. En dan vooral ook naar de mogelijke gevolgen van een beet en het voorkomen/genezen/managen van die gevolgen.
     
  17. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    @zigzag - daarom is de website tekenradar. Meld daar een beet. Ook staat daar informatie over studies.

    Ik ben inderdaad besmet met Lyme. 4 weken zware antibiotica gehad. Daarna is het hopen en afwachten of ik ooit nog klachten ga onder vinden.
    Ik heb zelf fibromyalgie dus soms weet ik niet of bepaalde klachten daardoor komen of niet.

    Ga binnenkort wel naar huisarts. Ik heb in maart ontsteking evenwichtsorgaan gehad. Maar ik verlies nog steeds snel mijn evenwicht. Dagelijks val ik bijna 1 tot 2 keer om. En dat blijf ik raar vinden.
    Ook is mijn gehoor slechter.
     
  18. chantal02

    chantal02 Bekend lid

    19 sep 2011
    635
    9
    18
    Heb je de teek bewaard? Je kan hem opsturen voor onderzoek, dan weet je gelijk zeker of de teek besmet is met lyme of niet
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. chantal02

    chantal02 Bekend lid

    19 sep 2011
    635
    9
    18
    Zie net dat je dit zelf kan testen...
     
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.114
    15.623
    113
    Vrouw
    #20 Neuzeke, 29 mei 2022
    Laatst bewerkt: 29 mei 2022
    20220529_225308.jpg 20220529_225339.jpg 20220529_230045.jpg

    Hier was het door de soort vlek ook niet meteen duidelijk dat ik een beet van een teek had.
    De eerste leek meer een blauwe plek, erna werd die groter en kreeg ik bulten en verdikkingen erbij en erna werd het gewoon een rode band.
     
    aicirtap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina