Telefoon in de klas.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Huismuisie, 31 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.614
    11.158
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit is toch een nobrainer? Lijkt me een goed idee om er een wet voor te maken, dan hoeft er ook geen discussie over te zijn.

     
    citroenrasp, Luna86, Zoe123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Bij maxi op school mag de telefoon geen geluid maken. Dat betekent dat de telefoon op stil (dus trillen mag ook niet) of op niet storen. Dat laatste doet mijn zoon, zodra hij zijn jas opruimt in zijn kluisje, gaat meteen de telefoon op niet storen. Die regel is hij het ook hartstikke mee eens. Tijdens de les is de aandacht naar de leraar of het huiswerk, niet naar je telefoon. Geen enkel probleem.
    Maar hij neemt het ding wel constant mee, zijn rooster staat erop, wijzigingen in het rooster komen erop, huiswerk komt erop, dus tijdens een vrij uur of langere pauze kunnen ze hun huiswerk bijwerken. Ze krijgen berichtjes van de leraren op hun telefoon, ook gedurende de dag, bijvoorbeeld over een klaswissel of uitgevallen uur.
    Hij heeft net meegekeken en waar hij Lubach over het algemeen ontzettend sterk en hilarisch vindt is hij nu verbaasd over de non-argumenten.

    En ik snap hem wel, ik heb ook alleen nog maar een agenda op mijn telefoon, zowelvoorwerk als thuis. Hartstikke handig want ik kan meteen controleren of er een mogelijk conflicterende afspraak is en als ik iets plan, kan mijn man het ook meteen zien. Ik heb al jaren geen papieren agenda meer. Ik ken ook eigenlijk niemand meer met een papieren agenda behalve mijn moeder en schoonmoeder, zelfs mijn vader en stiefmoeder gebruiken een digitale agenda. Dus een wet om telefoons te verbieden lijkt me nutteloos, in scholen waar nu al niet gehandhaafd wordt, zal dat straks echt niet opeens wel gebeuren. En scholen waar het nu al geen probleem is hebben geen wet nodig die het leven juist minder makkelijk maakt.
     
    Athina en cowgirl80 vinden dit leuk.
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Op de school van zoon hangt in elk lokaal een telefoon hotel. Begin van de les gaan ze er in, einde les eruit. Alles op stil behalve bij noodgevallen, die dan vooraf besproken worden met de mentor. ( Bijv oma op sterven etc)
     
    Madelie, Gewooniemand, Athina en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben ook meestal dol op Lubach, maar deze snap ik ook niet helemaal. Ik ben bang dat hij bij zijn eigen schooltijd in de jaren 90 is blijven hangen… Bij mijn zoon op school werkt die telefoonzak prima, beetje raar om dat zo belachelijk te maken.
    Al het huiswerk en het rooster in de schoolapp op de telefoon. Papieren agenda wordt niet meer gebruikt. Tijdens de les moet de telefoon op niet storen staan, maar regelmatig hebben ze hem gewoon nodig.
    Als je geen telefoon op school mag hebben, dan zet je toch gewoon whatsapp en al je socials op je laptop? Mijn zoon heeft ook een smartwatch, kan je ook je berichten op lezen als je geen telefoon mag hebben….
     
  5. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Ik vind zijn argumenten juist heel goed en ben het helemaal met Arjen Lubach eens. als je je telefoon op niet storen hebt staan of op stil, dan komen berichten gewoon nog wel binnen dus kan je nog net zo afgeleid zijn. En de een kan er uiteraard beter mee omgaan dan de ander, maar ik denk dat de nadelen van een telefoon groter zijn dan de zogenaamde voordelen.
     
  6. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Maar hoe merk je dat ze binnenkomen? Want in je kluisje komen ze ook binnen, dus dan zou je ook afgeleid zijn als het binnenkomen op zich afleidt.
     
  7. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.328
    12.022
    113
    Vrouw
    Op de school van mijn zoon mogen telefoons ook niet zichtbaar of hoorbaar zijn in de lessen. ik vind dat een prima regel.
    Het zou wat mij betreft nog wel.uitgebreider mogen. Gewoon bij binnenkomst in je kluis en daar laten tot het eind van de dag.

    Het bijwerken van je huiswerk in een tussenuur zou kunnen. Dan kun je altijd even kijken bij je kluisje wat je huiswerk is en weer terug de kluis in.

    Als de telefoons in de klas zijn zal je altijd zien dat er een paar zijn vergeten hem op stil te zetten of hem per ongeluk op trillen hebben staan. Dat werkt ook storend.

    Dan ben ik misschien ouderwets, maar ik zou een totaal verbod prima vinden. Gaan de kids tenminste weer gewoon met elkaar in gesprek ipv allemaal acher het scherm in de pauze.

    Maar een wet daarvoor vind ik ook wel weer ver gaan. Dit kunnen scholen toch ook gewoon zelf doen en invoeren?
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  8. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Als ze in de telefoonzak in de klas zitten en ze staan op niet storen, dan hoor je toch niks binnenkomen?
    Als we telefoons verbieden dan moet school zelf ook afstappen van communicatie via een school-app. Dan moeten de roosters ook weer papier worden en de cijfers en het huiswerk en berichten van leraren. Dat voelt voor mij wel als een stap terug.
     
    Linda86 en Athina vinden dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind het allemaal verschrikkelijk overdreven eigenlijk.
    Zitten andere middelbare scholieren in klassen van 45 ofzo dat het storend is?
    Hier wordt alle leerlingen gevraagd de telefoon op stil te zetten en in de tas te doen. Regelmatig mag iemand hem wel eens inleveren op het bureau van de docent.
    Maar heel regelmatig moet er wel eens thuis iets gevraagd worden (voor bepaalde spullen oid) en dan mogen ze van de docent ook een appje sturen.

    Een wet??? Echt doe even normaal.
     
    Vero0504, bosi333, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.364
    113
    Wat een flauwekul…
    Als een school een goed beleid heeft en dat ook handhaaft, dan is er niks aan de hand. Dus geen telefoon tijdens de les, lijkt mij meer dan voldoende. Of dat nou betekent dat ze in een telefoonzak zitten, of in een kluisje, oid.
    Maar wat hij roept is gewoon niet van deze tijd. En afleiden? Ik liep vroeger de hele dag met een koptelefoon op mijn kop door school (walkman, discman, ja ik ben een dinosaurus :roflmao:), maar niet tijdens de les. Daar waren gewoon regels voor. Ik vind in dat opzicht een telefoon niet heel anders.
    Daarbij zijn een hoop scholen heel digitaal en worden telefoons juist verwacht en soms ingezet. Beetje raar om dat te gaan tegenwerken met een omzinnige wet.

    Alles valt en staat bij het handhaven van dat beleid op school. Mijn jongste dochter is haar telefoon tot 17u kwijt als ze als ze zich niet aan de regels houdt. Ook als ze om 13u uit is moet ze dan toch wachten eer ze hem terugkrijgt. Ik kan je vertellen dat van alles wat ze uitspookt op school, ze nog nooit na is moeten blijven om haar telefoon op te halen.
     
    zwaaistaart, Neuzeke, femkes en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.328
    12.022
    113
    Vrouw
    Er zal zeker in de communicatie wat aangepast moeten worden. Maar volledig offline gaan hoeft natuurlijk niet.
    Een papieren agenda kan toch prima? Kunnen ze daar hun rooster in zetten, dan weten ze ook prima naar welk lokaal ze moeten.
    Berichtjes van de leraar? Wat voor berichtjes zijn dat dan? Mijn zoon heeft geen abbo op zijn telefoon, die krijgt zulke berichtjes dus toch niet binnen.
    Roosterwijzigingen kunnen ook prima op een digibord in de gangen van de school.

    Cijfers ed kunnen prima online, dat hoeft niet a la minute gecheckt te kunnen worden toch? Ja dat zijn ze wel gewend, maar je kan ook aan andere dingen weer wennen.

    Het kan makkelijk om de telefoon te verbieden in een school, maar heel veel mensen willen dat niet en dan zijn er tal van argumenten te bedenken waarom dat lastig zou zijn.
     
  12. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.328
    12.022
    113
    Vrouw
    Wat voor spullen moeten er dan gevraagd worden? Ik krijg nooit bericht van mijn kinderen onder schooltijd.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Het is project onderwijs, dus als ze net een nieuw project gestart zijn dan hebben ze weer nieuwe spullen nodig.
    Het moet ook niet, ze mogen het ook na school regelen, maar als ze een idee hebben dan is het soms handig om even direct kort te sluiten.
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    bij ons gebeuren roosterwijzigingen ook gedurende de dag nog. Gym kan op een aantal locaties zijn, dat hangt van diverse factoren af en de gymleraar stuurt ergens op de dag zelf een bericht waar de gym is. Als er lesuitval is kan er een studie uur ingelast worden, kinderen worden dan bij een bepaalde leraar verwacht, daar wordt over bericht. Soms wil een leraar bepaalde leerlingen in een pauze nog even spreken, berichtjes. Soms komt een leraar erachter dat huiswerk niet goed is opgegeven .. er is allerlei berichtenverkeer. Ja we kunnen daar wel weer mee stoppen natuurlijk. Maar wat ik zeg, het voelt als een stap terug.
    800 leerlingen die op 1 digibord in de hal hun rooster gaan checken lijkt me niet erg praktisch.

    De school van je zoon heeft toch wel wifi denk ik? Dan krijgt hij toch gewoon alles binnen?
     
    bloem82, Athina, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.021
    5.168
    113
    Wij hadden vroeger voor de komst van de smartphone ook roosterwijzigingen gedurende de dag; aanpassingen verschenen op een groot scherm in de aula, daar heb je geen telefoon voor nodig.

    Ik begrijp de kritiek op telefoons wel, maar tegelijkertijd zijn ze toch niet meer weg te denken en dan is het denk ik beter om het gebruik ervan in goede banen te leiden dan ze helemaal te verbieden.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  16. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.328
    12.022
    113
    Vrouw
    De leerlingen hebben de wifi code van school niet. Dus nee, geen wifi voor hem.

    Bij hem op school worden er door leraren ook niet zulke berichtjes verstuurd.
     
  17. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.328
    12.022
    113
    Vrouw
    Ja ik snap dat dat handig is, maar het is dus geen moeten. Het is een stuk gewenning.
    Ik merk bij mijzelf ook dat ik zo gewend ben aan 'meteen even opzoeken of checken'
    Dat zit er zo in, maar veel dingen kunnen ook op een later moment.

    Ik denk ook dat een wet niet haalbaar is. Scholen zullen zelf moeten kijken wat voor hen haalbaar en werkbaar is.
    Er zijn natuurlijk ook zat scholen die met Chromebooks werken. Tja daar kun je ook alles binnen laten komen. Dan kun je netjes de telefoons verbannen, maar dat heeft dan echt totaal geen nut.

    Ik denk wel dat het goed is dat er over gesproken wordt en nagedacht over het gebruik van telefoons op.scholen.

    Het is ook goed dat kinderen eens een poosje offline zijn.
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Maar werken ze dan ook niet op laptops of andere devices? Bij ons heb je de wificode ook gewoon nodig voor je laptop in de lessen.
     
    Athina en tuc vinden dit leuk.
  19. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.328
    12.022
    113
    Vrouw
    Geen eigen laptops nee. Gewoon old school lesboeken.
     
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Haha letterlijk old school!
    Tja ik denk dat scholen best zelf moeten bepalen wat voor hun werkt en hoe ze de lessen willen indelen.

    Ik zou echt tegen een wet hiervoor zijn.
    Telefoons in je kluisje laten zou ik nog in mee kunnen gaan. Maar de online communicatie op school heeft gewoon ook echt veel voordelen. Ik zou het echt zonde vinden om daar mee te stoppen.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina