Telefoon 's nachts op de slaapkamer of niet?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 20 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Gisteren waren we op een verjaardag waar een hele discussie was over of je kind zijn mobiele telefoon 's nachts mee mocht nemen naar zijn of haar kamer. Hier liggen de telefoons van de kinderen beneden. Die van ons wel boven, maar zodra wij naar bed gaan blijft de telefoon ook liggen. Wij gaan dus niet meer in bed op de telefoon een spelletje doen of zo.

    Het viel mij op dat veel ouders het niet uitmaakt waar de telefoon is. Ze weten wel dat hun kinderen tot (te) laat op snap chat, tiktok en dat soort dingen zitten. Sommige bellen zelfs stiekem in de nacht.

    Hoe oud zijn jouw kinderen en welke regels hebben jullie?
     
  2. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
     
  3. biseco

    biseco Actief lid

    5 apr 2006
    301
    30
    28
    omgeving rotterdam
    Hier dochter van 12. Telefoon ligt ,s nachts beneden. Dochter gaat rond half 9 naar boven. Maar hoor vaak nog genoeg berichtjes binnenkomen. Tot soms wel 22.00 uur. Dochter vind het momenteel nog prima dat telefoon beneden ligt. Wij hebben wel onze telefoon boven.
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Dochter van 10 levert haar telefoon om 20.00 uur bij mij in en telefoon van zoon (12) wordt om 21 uur bij mij ingeleverd. Zeker dus niet in de nacht bij her bed. Dat maakt het wel heel verleidelijk om toch nog even te kijken.
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Dochter is 11, telefoon blijft beneden. Is ook nooit een issue. En dit ga ik nog heel lang volhouden. Ik zie echt niet in waarom de telefoon mee naar boven zou moeten.Deze regel is bij ons net zo helder als geen telefoon aan tafel. daar valt niet over te onderhandelen
     
  6. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn zoon is 11 en zijn telefoon blijft 's nachts beneden. Hij is wel zo ongeveer de enige in zijn klas volgens mij, als ik zie wat voor appjes er allemaal nog binnen komen 's avonds.
     
  7. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik neem zelf overigens wel mijn telefoon mee naar boven, maar ik gebruik 'm niet meer zodra ik in bed lig. Ik wil wel bereikbaar zijn 's nachts, is al een paar keer nodig geweest.
     
  8. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Mijn zoon is 11, vanaf 19.30 gaat zijn telefoon op de piano en mag hij er niet meer aanzitten. Ik knijp wel een oogje toe als hij tot 20.00 nog een appje krijgt die hij even leest, maar er worden dan geen games meer gespeeld.
    Sowieso mag hij zijn telefoon (nog) niet boven hebben. Behalve om muziek te luisteren, als hij met de lego speelt. Dat check ik dan soms ook, en als ik zie dat hij toch een spelletje doet, dan gaat het ding weer naar beneden.
     
  9. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.272
    11.971
    113
    Vrouw
    Onze kinderen hebben wel hun telefoon op hun kamer. Ze gebruiken hem vaak ook als wekker.
    Wij hebben juist weer de telefoon beneden liggen:D
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Onze dochter (10) mag haar telefoon niet mee naar boven nemen. Na 21 uur zit er ook een nachtslot op via de app Family Link. 's ochtends vanaf 7.00 kan ze 'm dan weer gebruiken.
    Ze vindt het totaal niet erg, soms ligt de telefoon ook een paar dagen leeg in de kast.
     
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    wisselt, maar wel met afspraken. Na 21:30 mag ze er niet meer op en dat kan ik checken/check ik ook.
    Omdat ze vaak met haar broertje naar boven gaat, hij wil niet alleen zijn. En ik vind 20:00/20:30 vroeg voor dochter. Als broer er niet is, hij al slaapt dan blijft telefoon wel beneden.
    Als ze zich niet houdt aan deze afspraak dan blijft telefoon een paar dagen beneden en gaat ze maar lezen ofzo in bed.

    Mijn telefoon blijft in het weekend/vrije dagen beneden, maar anders boven ivm mijn werk.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier liggen in de meeste gevallen, vergeet het soms, alle mobiels beneden aan de lader.

    Ik zag in groep 7 soms al appjes voorbij komen van kinderen om half 12 ‘s avonds ofzo. Precies die kinderen de vaak te laat kwamen, wonder why :rolleyes:.

    Nee, rond een uur of 8 à half 9 is het mooi geweest en gaan de mobieltjes beneden aan de lader. Die van mij gaat daar om een uur of half 11 bij, al ben ik dan toch al vaak beneden. Hoef ook niet dat zo’n telefoon/oplader in de fik vliegt of wat dan ook als ze slapen, omdat er een kussen overheen ligt.
     
  13. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Dit inderdaad. Mijn oudste is ook elf en heeft een mobiel sinds begin van dit schooljaar (groep 8).
    Is trouwens nooit een issue: ook in de avonden zit hij amper op z'n telefoon. Ik weet niet eens zeker of ik echt "formeel" als regel vermeld heb dat telefoons niet mee naar boven gaan :rolleyes: Het gebeurt gewoon niet.
     
  14. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee telefoons en tablets liggen vanaf bedtijd in de woonkamer aan de opladers. De onze liggen standaard in de keuken. De kids hebben elk hun eigen wekker, ik heb een wekkerradio. Manlief heeft mij als wekker :roflmao: (lees.... voet tegen zn billen om hem er uit te duwen :roflmao: )
    De kids willen er nog wel eens de hand mee lichten door stiekum de tablets mee naar de slaapkamer te nemen, soms betrap ik ze, soms ontdek ik het smorgens pas.

    Qua bereikbaarheid, wij wonen gelijkvloers en de keuken is dichtbij. Drie jaar terug moest ik standby staan voor vrienden ivm aanstaande bevalling, toen heb ik wel drie weken lang mijn mobiel op het nachtkastje gehad, maar plezierig vond ik dat niet.
     
  15. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Over appjes die laat binnenkomen....in de klassenapp van de oudste zijn unaniem regels vastgesteld door de kinderen.... oa tussen 20.30 en 6.30 uur mogen ze geen appjes versturen.
     
  16. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    o wat goed, hier staat hij op nachtstand maar ik zie weleens terug dat er om half 1 snachts nog appjes worden gestuurd in de weekenden. Door de weekse ook gerust rond half 11 nog. Dan ligt die van mij echt allang op 1 oor hoor
     
  17. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Oh ja, in de weekenden zijn de tijden geloof ik wel wat meer vrij gelaten. Dan zou ik de groepsregels eens moeten bekijken op haar telefoon.
    Maar toevallig zag ik dat er vorige week één of meerdere klasgenoten zich niet hadden gehouden aan de tijd-regels en toen kregen ze van de "administrator" een waarschuwing :) Dat is dan één de klasgenoten die hiertoe is aangewezen.

    De regels zijn aan het begin van het schooljaar vastgesteld door de klas. OP zich wel heel goed hoor. De meeste kinderen hadden pas net een telefoon gekregen, dus de telefoon-etiquette kennen ze ook vaak nog onvoldoende, plus een nieuwe klas... dus sowieso nieuwe gezichten, gewoontes etc.
    De regels zijn samen met de mentrix besproken en vastgelegd.
     
    chrystel73 en sidmick vinden dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    De telefoon van onze oudste (10) blijft beneden, anders gaat ze middenin de nacht spelletjes spelen en appen ed.
     
  19. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    De telefoons van onze kinderen van 13 en 15 gaan 's nachts beneden in de oplader in de keuken. Met enige regelmaat geven ze nog weleens aan dat ze de ééénige zijn die ze niet op hun kamer mogen en dat ze dat stom vinden.
    Snap ik best, maar hier gaan ze tijdens onze nachtrust gewoon niet op de slaapkamer.
     
  20. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Niet op de slaapkamer in elk geval! Voor nu liggen ze of beneden of op onze slaapkamer aan de lader
     

Deel Deze Pagina