Telling zwangerschapsweken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lise, 22 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lise

    Lise Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Hallo!

    Ik ben nu 19 weken (+ 1 dag) zwanger; klopt het dat ik dan in mijn 20e week zit? En zit ik nu in de 5e maand (en 2e trimester) van mijn zwangerschap? Ik vind dit leuk om te weten, omdat ik elke week op internet volg hoe de ontwikkeling van het kleintje gaat (van week tot week) en dan is het handig hoe ver ik in 'zwangerschapstermen' ben :D

    Liefs,
    Lise
     
  2. Niet meer actief

    hoi lise,

    Zo zie ik de telling wel. Dat als je bijv. 20 weken en 3 dagen bent dta je je 21e week zit. He trouwens zie dat je uit groningen komt. Waar precies. Heb zelf 18 jaar in de provincie groningen gewoont.

    groetjes Martine
     
  3. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Volgens mij zit je dan nu idd in je 20ste week zit.
    Anders heb ik ook steeds verkeerd gekeken als het niet zo werkt ...haha
     
  4. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Als je invult de laatste dag vd menstruatie,dus als het goed is, volgens de banner eronder, en de vk weet wanneer je bent uitgerekend.
    Klopt dus het aantal weken, 19 en 1 dag, dan ben je ook 19 wk en 1 dag, volgens mij geen 20 wk.
    Als je 20 weken bent, ben je dus 5 maand (4x5=20).
    Als je op een donderdag bent uitgerekend dan ben je dus elke donderdag een volle week. Dus 19,20,21 weken enz.
    Zo reken ik het. Ik ben dus morgen 22 weken zwanger,
    en kijk dan van week tot week, wat voor verhaaltje er ze bij vertellen.
    groetjes mensi.
     
  5. Lise

    Lise Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Volgens mij heb ik het dus steeds goed begrepen. Ik ben op een dinsdag uitgerekend en steeds op dinsdag zit ik op een volle week. En als ik 19 weken zwanger ben, dan heb ik dus ook die 19 weken volgemaakt, om het zo maar uit te drukken ;)
    Martine- ik woon inderdaad in de stad Groningen, 10 minuten van het centrum.

    Lise
     
  6. Niet meer actief

    mijn ouders wonen namelijk in Garrelsweer. Dat ligt 20 min van de stad groningen af. Richting Delfzijl. Alleen ik ben gaan samen wonen in Valkenswaard vlakbij Eindhoven.
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Tja dat met de weken en maanden is zo wie zo een beetje vreemd (rekentechnisch gezien dan naar mijn mening).

    Als je 12 weken bent dan ben je dus 3 maand zwanger.
    12:3 = 4, daaruit concludeer ik dus dat ze uit gaan van 4 weken per maand.

    De totale zwangerschap duurt ongeveer 40 weken (zeggen ze over het algemeen). Maar als 1 maand 4 weken telt dan ben je dus 40:4= 10 maand zwanger. Alleen wordt er altijd gezegd dat je 9 maanden zwanger bent.

    Met 20 weken zit je dus op de helft maar deel je die 20 weer door 4 dan ben je dus 5 maanden zwanger, maar de helft van 9 maanden is toch 4,5 maand?

    Met andere woorden ik maak me er niet meer zo druk om, ik kijk alleen nog maar naar de weken en niet zozeer naar de dagen.
    Ik ben dus 17 weken zwanger en vanaf maandag a.s. ben ik 18 weken zwanger :)

    Groetjes
     
  8. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik heb me ook neergelegd bij die berekeningen. Vind het ook wat ingewikkeld. Ben ik nu 7 maanden of 8 maanden zwanger? Geen idee. Morgen beni ik 33 weken zwanger, daar ben ik wel zeker van.
     
  9. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi Hoi

    Kwa telling blijft het voor velen een raadsel. De medici telt in weken. Dus als je 19 weken bent dan mag je zeggen ik zit in de twintigste zwangerschapsweek. Waarom??? I don't know, dit is gewoon zo.
    Een maand heeft niet exact vier weken dus daarom kun je ook niet zeggen bij twintig weken ben je 5 maanden, zie idd antwoord van Pluk.

    Al met al maak je niet te druk om de telling.

    Groetjes kwebbel
     
  10. flappie

    flappie Bekend lid

    20 sep 2005
    732
    0
    0
    leerkracht
    Leeuwarden
    20 weken is de helft, dus dat is 4 1/2 maand. 33 weken is 7 1/2 maand.

    XXX

    hester
     
  11. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Een kind wat net geboren is, zit in zijn eerste levensjaar. Zo werkt het ook met zwangerschapsweken.
    Ben je 19 weken en 1 dag, zit je dus in je 20ste week.
    Je hebt namelijk al 19 weken volgemaakt en begint dus aan de 20ste.
     
  12. angela24

    angela24 Actief lid

    28 jan 2006
    409
    0
    0
    Het blijft een moeilijk iets volgens mij!
     
  13. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Dat idee had ik dus ook
     
  14. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Ja maar als je met 20 weken dus 5 maanden zou zijn ben je met 24 weken lijkt mij 6 maanden :p

    Maar dan zou ik dus nog 3 maanden te gaan hebben terwijl het pas over 4 maanden Juni is en dan is ik uitgerekend.

    Dus het klopt dan weer niet met je uitgerekende datum :p
     
  15. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Maar een maand heeft niet precies 4 weken. Want, zoals al eerder is gezegd, dan zou je 10 maanden zwanger zijn i.p.v 9.

    En met 20 weken ben je 4,5 maand, niet 5 ;)
     
  16. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Dus dan ben je pas met 22 weken 5 maanden en zou ik nu 5 en halve maand zijn.

    en met 26 weken dus 6 maanden?!
     
  17. Lise

    Lise Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Volgens mij klopt dat KeeJBie. Grappig he, dat we onze hersentjes hier zo over pijnigen. Maar het is gewoon leuk om precies te weten hoe ver je bent :)
     
  18. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Hehe idd!

    Maar dan ben ik er gelukkig mede dankzij jullie hulp er eindelijk uit over hoe ver ik ben hihihi

    Dankje!
     
  19. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik heb ook een vraagje over de telling van de zwangerschapsweken

    Eerste datum laatste menstruatie: vrijdag 10 februari
    Uitgerekend: woensdag 15 november

    Mijn banner geeft nu 3 weken en 4 dagen aan, dat houdt in dat ik vrijdag a.s. de vierde volle week bereik en in mijn vijfde zwangerschapsweek zit.

    Maar als ik op een woensdag ben uitgerekend, dan zit ik toch niet in een volle week. Je bent toch met 40 weken uitgerekend? Of komt dit verschil door mijn korte cyclus van 26 dagen?

    Hoop dat jullie het nog kunnen volgen.

    Pim
     
  20. Cleo

    Cleo Actief lid

    1 nov 2005
    471
    0
    0
    Ha Pim,

    Ik denk dat het komt door een korte cyclus. Als je de calculator invult wordt ook het aantal dagen van de cyclus gevraagd. Dit aantal heeft effect op de datum die er uit komt. Aan de hand van de lengte van de cyclus wordt bepaald wanneer de eisprong is geweest. Als je met zo'n schijfje het uitrekent (zoals op het boek "Veilig zwanger") wordt geen rekening gehouden met de lengte van de cyclus.

    groetjes,
    Cleo
     

Deel Deze Pagina