Temazepam tijdens zwangerschap schadelijk of niet

Discussie in 'Gezondheid' gestart door beebiegirl, 2 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebiegirl

    beebiegirl Actief lid

    3 okt 2008
    311
    0
    0
    Wie heeft er ervaring bij het gebruik van temazepam tijdens de zwangerschap.

    Ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen erover dan is het weer slecht, dan is het weer dat er te weinig over bekent is dat ze het niet weten, en dan is het weer, gebruik het maar gewoon.

    In het begin van mijn zwangerschap heb ik elke dag temazepam(20mg) en diazepam (20mg)geslikt ik ben er nu 2 maanden vanaf hoewel ik zo nu en dan toch een temazepam of diazepam gebruik omdat ik mij niet zo heel erg lekker voel het gaat hier bij om 1 keer per week.

    Zou het schadelijk kunnen zijn :(: :(: :(:
     
  2. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Wat vinden jouw arts en verloskundige hiervan? Dat zijn de mensen die er (als het goed is) verstand van hebben en je kunnen adviseren wat wel/niet aan te raden is. Soms is zelfs een paardemiddel beter dan de kwaal, in andere gevallen juist niet.

    Echt lekkere middelen zijn het in elk geval niet om te gebruiken als je zwanger bent, dat staat ook in de bijsluiter.

     
  3. beebiegirl

    beebiegirl Actief lid

    3 okt 2008
    311
    0
    0
    Mijn verloskundige geeft het advies om het niet te doen maar mijn gynaecoloog zegt dat ik het gewoon kan gebruiken maar liever niet meer in de 8 maand van de zwangerschap omdat als het kindje er vroeger is een wat slechtere start kan hebben.

    Maar ja ik snap vervolgens niet dat er tijdens een bevalling bv gewoon morfine kan worden toegediend, zoals ze bij mij derde bevalling hebben gedaan dan komt zo'n kindje toch ook suf ter wereld en morfine is zo vele malen sterker lijkt mij.
     
  4. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ze dienen morfine ook niet "gewoon" toe: het wordt op zo'n moment kortdurend gegeven terwijl de baby heel goed in de gaten gehouden wordt. Dat is wel een verschil ;)

    Maar als jouw gyn en je huisarts vinden dat je dit middel kunt gebruiken (omdat het middel minder ernstig is dan de kwaal) dan is het toch goed? Zij hebben niet voor niets al die jaren gestudeerd en zij kennen jouw situatie.
     
  5. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Tegen mij hebben ze gezegd dat als je heel af en toe een temazepan neemt, het geen kwaad kan,.
    Ik geloof dat ik tijdens mn zwschap totaal 1x genomen heb, maar voelde me er zelf neit prettig bij.
     
  6. ElleNY

    ElleNY Fanatiek lid

    26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hoi,

    Ik heb ook af en toe moeten gebruiken. Ze weten gewoon niet of het slecht is omdat er geen specifiek onderzoek wordt gedaan op zwangere vrouwen. DUS... het zekere voor het onzekere nemen en alleen gebruiken in noodgevallen.
    Wel wordt afgeraden het te gebruiken na 37 weken ivm de geboorte. Je wilt niet dat je kindje tijdens de geboorte 'slaperig' is en daardoor niet goed 'meewerkt'.

    Sterkte
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Slechte start klinkt nogal mild. Je vk heeft gelijk. Als je vanaf maand 7 regelmatig benzodiazepinen slikt, kan je een afhankelijk kind krijgen dat zal moeten afkicken. Klinkt niet leuk, maar zo is het wel!
    Ik zou overleggen met je ha wat de alternatieven zijn!
     
  8. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Mee eens. Als het bij de bevalling niet anders kan, so be it, want er zijn wel risico's voor de baby:
    "Morfine
    Zwangerschap/Lactatie
    Opioïden passeren de placenta. Op grond van de farmacologische werkzaamheid is schadelijkheid bij gebruik tijdens zwangerschap mogelijk. Langdurig gebruik van opioïden tot aan de partus kunnen onthoudingsverschijnselen bij de neonaat veroorzaken. Wanneer morfine vlak vóór (2–3 uur) of tijdens de partus aan de moeder wordt toegediend, kan het de variatie van de foetale hartfrequentie verminderen en depressie van de ademhaling bij de pasgeborene veroorzaken. Vooral bij prematuren is de kans op ademhalingsdepressie verhoogd. Door verminderde uterusmobiliteit kan de partusduur worden verlengd.
    Morfine gaat over in de moedermelk. Het geven van borstvoeding wordt afgeraden.
    "


    Ik snap de vergelijking tussen valium en morfine overigens niet; het een is een slaapmiddel/rustgever en het ander een pijnstiller.

    Als je het niet echt nodig hebt, is het beter te laten staan! ;)
     
  9. mariska1978

    mariska1978 Bekend lid

    22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Hoi,

    Ik zou erg voorzichtig zijn met het gebruik van benzo's. Niet alleen nu je zwanger bent en dit mogelijk een schadelijk effect kan hebben op je kindje, maar ook omdat benzo's zowieso een verslavend effect hebben.

    BIj benzo's is het ook belangrijk om deze iig niet langer dan 14 dagen onafgebroken te gebruiken, omdat de kans op afhankelijkheid erg groot is.

    Ik weet natuurlijk niet waarvoor je deze medicatie gebruikt, maar als je het gebruikt ivm slaapproblemen zou ik toch wat andere slaapadviezen proberen.
    - warm bad of douche
    - beker warme melk
    - wandelen/lezen voor het slapengaan

    Ik zou iig alleen in uiterste noodzaak een diazepam en/of temazepam gebruiken en dan ook zo mogelijk de doserig verlagen. Ik vind van beide 20mg wel erg veel. Temazepam is ook in 10mg te verkrijgen en Diazepam ook in 5 mg.

    Groetjes Mariska
     
  10. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    ik heb het even voor je uitgezocht via google
    over Temazepam
    op http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... azepam.htm
    D. Zwangerschap
    Er zijn onvoldoende gegevens om de schadelijkheid van dit medicijn tijdens de zwangerschap goed te kunnen beoordelen. Uit waarnemingen bij de mens zijn aanwijzingen verkregen dat de stof schadelijk kan zijn voor de zwangerschap. Op grond van de werking kunnen effecten op het kind worden verwacht: hypothermie (verlaagde lichaamstemperatuur), hypotonie (verlaagde spierspanning) en matige ademhalingsdepressie. Bovendien is het mogelijk dat kinderen van moeders, die regelmatig aan het eind van hun zwangerschap benzodiazepines hebben gebruikt, lichamelijk afhankelijk zijn en dat zij enig risico lopen in de postnatale periode onthoudingsverschijnselen te gaan vertonen.

    E. Borstvoeding
    Benzodiazepinen kunnen overgaan in de moedermelk. Het geven van borstvoeding tijdens het gebruik van temazepam wordt daarom ontraden.

    en op
    http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... rId=174#L7

    Kan ik dit medicijn gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?
    Zwangerschap
    Over het gebruik van temazepam tijdens de zwangerschap is nog te weinig bekend om met zekerheid te zeggen dat het veilig is. Er zijn tot nu toe geen schadelijke, blijvende gevolgen waargenomen bij kinderen, van wie de moeders tijdens de zwangerschap temazepam slikten. Echter, kinderen van moeders die vlak voor de geboorte temazepam slikten, zijn vaak zo versuft en slap dat er na de geboorte ademhalingsproblemen kunnen optreden. Slik temazepam daarom niet vanaf de achtste maand van de zwangerschap. Meld het in ieder geval aan uw arts en apotheker zodra u zwanger bent, of dit binnenkort wilt worden.

    Borstvoeding
    Als slaapmiddel kunt u temazepam een enkele maal gebruiken. Vervang wel de eventuele nachtvoeding door flesvoeding. Temazepam komt in een kleine hoeveelheid in de moedermelk. Bij een beperkt gebruik zal het kind daar geen last van hebben. Als u het 's avonds inneemt, is grootste del 's ochtends weer uit de moedermelk verdwenen. Overdag kunt u dus veilig borstvoeding geven.

    Gebruikt u temazepam elke dag of meermalen per dag, overleg dan met uw arts of apotheker. Temazepam komt in een kleine hoeveelheid in de moedermelk terecht. Het kan dan bijwerkingen bij het kind geven. Dit merkt u doordat uw baby suf wordt en minder goed drinkt. Borstvoeding is meestal verantwoord als u op deze verschijnselen let. U kunt dan op tijd uw arts raadplegen.


    en over Diazepam
    http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... azepam.htm
    D. Zwangerschap
    Er zijn onvoldoende gegevens om de schadelijkheid van dit medicijn tijdens de zwangerschap goed te kunnen beoordelen. Uit waarnemingen bij de mens zijn aanwijzingen verkregen dat de stof schadelijk kan zijn voor de zwangerschap. Op grond van de werking kunnen effecten op het kind worden verwacht: hypothermie (verlaagde lichaamstemperatuur), hypotonie (verlaagde spierspanning) en matige ademhalingsdepressie. Bovendien is het mogelijk dat kinderen van moeders, die regelmatig aan het eind van hun zwangerschap benzodiazepines hebben gebruikt, lichamelijk afhankelijk zijn en dat zij enig risico lopen in de postnatale periode onthoudingsverschijnselen te gaan vertonen.

    E. Borstvoeding
    Benzodiazepinen kunnen overgaan in de moedermelk. Het geven van borstvoeding tijdens het gebruik van diazepam wordt daarom ontraden.

    en op http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=415

    Kan ik dit medicijn gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?
    Zwangerschap
    Over het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap is nog te weinig bekend om met zekerheid te zeggen dat het veilig is. U zult samen met uw arts de ernst van uw aandoening af moeten wegen tegen het risiso voor het kind.

    Kinderen van moeders die vlak voor de geboorte dit middel slikten, zijn vaak zo versuft en slap dat er na de geboorte ademhalingsproblemen kunnen optreden. Slik dit middel daarom niet vanf de achtste maand van de zwangerschap. Meld het in ieder geval aan uw arts en apotheker zodra u zwanger bent, of dit binnenkort wilt worden.

    Borstvoeding
    Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker. Dit middel komt in de moedermelk. het kan dan bijwerkingen bij het kind geven. Mogelijk kan uw arts u (tijdelijk) een ander middel voorschrijven dat u wel veilig kunt gebruiken.


    Ik zie net dat iemand anders ook al een stukje info heeft geknipt en geplakt.
    veel succes met het maken van een besluit!
     
  11. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    valium is ook een pijnstiller hoor, het wordt ook gegeven als spierverslapper.
    Ik heb veel valium geslikt vanwege mn hernia en wordt er totaal niet rustig van of slaperig.

    Mijn huisarts zei dat ik t (diazepam en die andere pam)niet moest pakken tijdens de zwangerschap.
    Heb dat dus ook niet gedaan, dan maar pijn. Wil het niet op mn geweten hebben dat er door mijn toedoen iets met mn kindje gebeurt.
     
  12. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Indirect kan het werken als pijnstiller omdat het tevens een spierverslapper is.
    Maar benzodiazepinen vallen nu een maal niet onder de categorie pijnstillers.
     
  13. Josjes

    Josjes Actief lid

    6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    ik zou met alle pammetjes stoppen.. ook ik gebruik ze als slaapmedicatie en het eerste wat ik deed was accuut stoppen! werd mij door de docter verteld..

    heb een groot slaapprobleem en slaap nu dus ook al een aantal weekjes niet meer maar het is zowiezo erg slecht voor je dus probeer over te stappen op lichtere dosis en daarna misschien echt stoppen?

    Voor mij is het ook een 'hel' maar ooit moet je er toch vanaf het is en blijft een verslaving vanuit je lichaam op den duur.

    Hoe moeilijk ook probeer het samen met je huisarts..
     
  14. poohbear226

    poohbear226 VIP lid

    12 feb 2007
    9.547
    2
    0
    pillenboer
    zuid holland
    valium is GEEEEEEN PINSTILLER! (ben apo assistente).
    Het is een kalmerend pilletje, wat ook spierverslappend werkt. en ik combi met pijnstillers werkt het goed voor oa spierpijn, hernia etc.
     
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    pas je wel goedop jezelf? soms is de kwaal erger dan de medicatie. Het blijft kiezen tussen 2 kwaden, maar misschien kun je een tussenweg nemen? Als jij zwaar oververmoeid bent, heb je ook kans dat je kindje slechter groeit etc. Ik weet natuurlijk niet hoe weinig je echt slaapt, maar zoals je het hierboven beschrijft, klinkt het behoorlijk heftig.
     
  16. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ja maar er zijn ook andere oplossingen om slaapproblemen aan te pakken! Legio!
    Benzo's werken verslavend en als je er niet op tijd mee stopt zal je een afhankelijke baby die af moet kicken op de wereld zetten!
    Ik vind het heel goed dat Djools is gestopt met dat spul!
     
  17. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ben wel benieuwd waarom je temazepam en diazepam gebruikt... dat maakt op het hele plaatje namelijk nogal uit...
    Voor mensen die het als slaapmiddel gebruiken: als je een middel langer dan 3 weken onafgebroken gebruikt als slaapmiddel, werkt het niet meer. Slaapmiddelen werken alleen als je ze zo nodig neemt, dus af en toe. Gebruik je toch al langer (bijna) onafgebroken, dan heeft het enkel nog maar een placebo-effect en kun je dus net zo goed niks innemen.
    Als angstdemper wordt het natuurlijk wel een ander verhaal, alhoewel ik ook dan denk: Je hebt er toch hopelijk wel therapie naast, want je wilt ook iets doen aan de oorzaken van je angst en niet enkel aan de symptomen.... alleen maar medicijnen slikken helpt wel om de symptomen te onderdrukken, maar ze genezen je natuurlijk niet! Gezien de verslavende risico's zou ik dus zeker zorgen dat je therapie ernaast hebt en zodoende de oorzaken van je problemen aanpakt.
     
  18. Josjes

    Josjes Actief lid

    6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Dank je, ik ben er ook trots op ;) alleen moet je je wel beseffen dat er verschillende slaapproblemen zijn en niet allemaal zijn ze op te lossen met warme melk, wandelen, sporten of lezen in bed..

    het is ERG moeilijk voor sommige die er al een levenlang mee rondlopen!
     
  19. Josjes

    Josjes Actief lid

    6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Je weet bij veel mensen de gehele achtergronden niet en wat er al aan gedaan is/ mee bezig zijn.. dus niet te snel oordelen..

    dit in het algemeen even, en zo ook voor TS is nog niet bekend waarvoor ze het gebruikt? ik heb het vermoeden dat het niet geheel in slaapproblemen zit ..
     
  20. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Helemaal mee eens. Ik kamp er ook al zolang ik mij kan herinneren mee.
    Slik al jaren slaappillen, in en doorslapers heb ik liggen.
    (gebruik t al jaren maar niet dagelijks, wel n paar x per week)
    Maar vanaf mn zwangerschap van ons meisje accuut gestopt.
    En nu komt t.....sinds zei geboren is heb ik geen slaappil meer gebruikt, ze wordt veel wakker s'nachts en overdag is ze erg actief. Ben dus zelf bekaf eind vd dag. Er zit wel eens n dag tussen dat ik niet in slaap kom, maar ja, ik geef nog steeds borstvoeding, dus dan maar niet slapen. En ondertussen weer zwanger.
     

Deel Deze Pagina