Temp baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Caruli, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi

    We zijn sinds gistren thuis met onze dochter.
    Nu weet ik dat het voor haar wennen is en dat daarom haar temp kan schommelen.
    Nu was hij gisteravond 36.0
    Toen hebben we huid op huid gebuideld met extra doeken en na 2 uur was hij weer 36.8

    Tot hoever mag de temp max zakken of vanaf wanneer moeten we extra deken enzo gaan doen, want het nadeel is als hij laag zit dat het dan ook lang duurd voordat je hem omhoog krijgt.
    Daarvoor hadden we het al met extra deken en kruiken geprobeerd maar zakte de temp, totdat we gebuideld hadden.

    Maar dan zijn we eigenlijk al te laat toch? Of kan deze temp van 36 nog geen kwaad?

    Groetjes Linda
     
  2. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ps ze weegt vind ik niet zoveel, kan het ook daaraan liggen dat ze wat meer moeite heeft met het vasthouden van haar temp?
    In het zh kwam ze geregeld op 37.2

    Ze weegt nu 2710gram bij geboorte 38.5wkn 2920gram.
     
  3. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Gefeliciteerd!

    Haar gewicht kan zeker een rol spelen bij de temperatuur. Een goede temp moet zeker tussen de 36.8 en 37.4 liggen. Kan ze dit nog niet zelf dan moet je haar goed aankleden, muts op en kruikjes gebruiken. Kijk wel altijd uit met aankleden dat ze wel hun lichaamswarmte kwijt kunnen. Ze heeft haar energie juist nodig om te groeien en het is jammer als ze die energie moet gaan gebruiken om haar temperatuur op peil te houden.
    Teveel schommelingen in de temperatuur is niet fijn. Dus meet de temp regelmatig. Bijvoorbeeld voor elke voeding. Als je merkt dat de temp stabiel is kan je hier wat langer tijd tussen laten.
    Een temp van 36 is echt te laag! Gebeurd dit vaker moet je zeker aan de bel gaan trekken. Een lage temp kan bijvoorbeeld ook duiden op infectie!
    Heb je geen kraamzorg meer?

    Ilja
     
  4. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Jawel maar mijn kraamhulp vind die temp nog niet zorgelijk.
    We tempen haar voor elke voeding tijdens het verschonen.
    We leggen haar al in de reiswieg dat is compacter als het ledikant, en een kruik erin en extra dekentje en nog zakt dr temp verder.
    Nu vanmorgen had ze 36.5. Maar voor hoelang?
    Ze moet er af en toe toch uit om te eten enzo...

    Wanneer moeten we aan de bel trekken als onze hulp het niet zorgelijk vind? Zodat we het zelf ook in de gaten kunnen houden?

    Ben zo bang dat straks mijn kraamtijd weer met een beeb in het zh zal zijn als ze zo doorgaat?
     
  5. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Kan je mij eens de tempjes opschrijven? En welke actie jullie daarbij hebben ondernomen.

    En heeft ze 1 of twee warme kruiken in de reiswieg. Zoals ik het hieronder lees dat de temp mbv kruik en extra deken toch doorzakt is dat niet goed.
    Als ze één keer de 36 heeft gehad geen zorgen,maar als ze meer rond de 36 zit dan de 37 dan zou ik het gewoon bij je verloskundige aankaarten. Vooral als je al van alles probeert omhaar temp omhoog te krijgen.
    Om je een indicatie te geven.....als de kleintjes bij ons in het ziekenhuis zo krap in temp blijven gaan ze toch voor de temperatuur in de coef zodat ze hun energie aan het groeien kunnen besteden.

    Ik weet niet of je thuis van die celstofmatjes hebt...maar soms wil het wel eens helpen om bovenop de deken zo'n matje te leggen zodat de warmte wordt behouden. Let wel op...hoofdje altijd vrij houden. Dus matje over rug/been gedeelte. Je kraamverzorgster zal dit best weten.

    Ilja
     
  6. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ik heb geen lijstje meer van het zh, maar weet dat ze daar steeds tussen de 36.6 en 37.2 zat maar dan had ze kruiken en extra deken.

    Laatste dag extra deken geen kruiken had ze ook netjes 36.8/36.9

    Eenmaal thuis zit ze lager 36.5 gingen we kruiken geven.
    Maar ondanks dat zakte de temp en nu zijn we vanaf gisteravond bezig met de temp van 36.0 omhoog te krijgen
    Kangaroen werkte vannacht en kwam ze weer op 36.8
    Toen hebben we dikkere kleding aangegeven en een extra deken en kruik en toch was ze vanmorgen 36.4
    Toen is de kraamhulp gekomen en heeft 2 kruiken extra deken met zeiltje gedaan en toch steeg de temp niet maar zakte vanmiddag naar 36.0
    Nu heeft ze toch de vk gebeld en die stelde voor kangaroen en temp omhoog brengen, maar ik kan niet liggen vanwege beknelde zenuw in mijn rug.. Dus heeft de kraamhulp de reiswieg gevuld met 2 kruiken, omslagdoek, dekentje van reiswieg, plastic onder matje en deken van ledikant er los bovenop en dochter heeft 2 pakjes aan... Nu heeft ze sinds 2u vanmiddag een temp van 36.6
    Pfff maar als je ziet waar Ze allemaal onder ligt dan krijg ik het zwaar benauwd.
    Ik vind het erg veel, maar het is blijkbaar nodig om haar iets omhoog te krijgen. Tot nu toe stijgt de temp niet verder en blijft hij op 36.6 en dat is goed blijkbaar. Mocht hij vanavond ondanks alles toch weer naar beneden gaan moeten we van de kraamhulp weer kangaroen om hem dus weer omhoog te krijgen..

    Sorrie voor dit lange antwoord, hoop dat je er nog iets van snapt.
    Ps, laatste 2 flesjes heeft ze bijna niks van op.. Ze heeft geen fut of energie lijkt wel..
     
  7. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    De temp in het ziekenhuis was meer onder controle zie ik. Ben benieuwd hoe vannacht gegaan is. Omdat je kleine meid haar energie in de temp blijft steken kan dit ten koste van het drinken gaan. En juist dit (gezien haar gewicht) moeten we proberen te voorkomen.
    Blijf proberen om die temp minimaal boven de 36.7 te krijgen en te houden. Vervang regelmatig de kruiken.
    Mocht die vandaag nog moeilijk op te krikken zijn dan zou ik toch weer overleggen met je verloskundige en al helemaal als het drinken niet meer zou willen.
    Bij het niet drinken....blijf nu wel steeds kleine beetjes aanbieden. Ook voor de temp belangrijk!

    Ilja
     
  8. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoe is het vandaag gegaan?
     
  9. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Vandaag met alle hulpmiddelen blijft ze netjes tssen 36.7 - 37.1.
    Morgen kijken of er een deken weg kan en dan zo maar afbouwen.
    Nu heeft ze alles nog van gisteravond.
    Drinken gaat nog niet zo goed, ze is te snel uitgeput en kan daarom haar flessen niet leeg krijgen. Ipv 60cc wat ze eigenlijk hoort te drinken nu, drinkt ze 30cc per fles. Nu kijken of ze niet verder afvalt.
     
  10. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Gisteravond heeft ze een uur bij mij in bed helegen met een doek om zich heen en onder mijn deken en toen was de temp alweer van 37.0 naar 36.6 gezakt...
    Wil zo graag met haa knuffelen maar durf zo dan niet meer
     
  11. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Allereerst fijn dat de temp redelijk stabiel is gebleven. Je kan best knuffelen hoor. Ga dan voor huid op huid contact. Zo pakt ze de meeste warmte van jou mee.
    Houdt haar gewicht goed in de gaten, maar het komt vast goed. Biedt haar zonodig iets vaker kleinere hoeveelheden aan.

    Ilja
     
  12. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    We gaan haar zo wegen. Maar doordat ze van temp zakt buiten het wiegje durven we nog geen deken ofzo weg te halen.
    Nu ligt ze dus met omslagdoek, 2 kookkruiken en 2 dekens in de reiswieg.
    Beb benieuwd hoelang dat zo moet/mag? Ze moet t toch ook een keer zonder al die extra hulpmiddelen gaan doen..
     
  13. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    En...gegroeid? Het is ook een beetje uitproberen of je al een dekentje weg kan laten. Als het groeien in een stijgende lijn gaat moet je dat maar eens proberen. Als ze nu ook nog zou afvallen dan zou ik zeker weer bij je verloskundige aan de bel trekken.

    Ilja
     
  14. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Het gewicht is stabiel gebleven.
    De vk had als advies, voeding verdunnen zodat ze meer honger krijgt.
    Maar we hebben zelf de indruk dat ze te weinig energie heeft om haar flesjes leeg te drinken dus ik en kv zijn bang dat ze met minder voedingsstoffen in fles uiteindelijk nog meer te kort gaat krijgen..
    We gaan nu een ander flesje proberen, kijken of ze die wel leeg krijgt.
    Ze is maar in totaal met verschonen en fles drinken een half uur wakker per dag.
    De kv maaakt zich daar wel wat zorgen over, er zit weinig energie in.
    Zodra ze een goede fles op heeft merk je dat ze de volgende voeding wel iets beter is..
    Maar we moesten het nog 1 dag aankijken.
    De vk vind dit een twijfel geval..
     
  15. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoe waren de tempjes vandaag? Zoals ik al eerder zei al haar energie gaat naar haar temp. Persoonlijk vind ik het een vreemd advies om in deze situatie te zeggen dat je de flessen moet verdunnen. Mede door haar gewicht!
    Mijn inziens dan liever wat vaker een beetje aanbieden.
    Mocht de avond en nacht nou nog moeizaam gaan (je bent dan ruim 48 uur) bezig dan zou ik voor het weekend nog een KA willen zien.
    Mocht dit het geval zijn zorg dan dat je op papier hebt wat de tempjes thuis waren en met welke hulpmiddelen. Houdt ook even goed bij hoeveel vocht ze nu in totaal krijgt en let op met name de plasluiers.

    Ilja
     
  16. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    De temp schommelde tussen de 37.1 en 36.6.
    Zolang ze met alles ingepakt blijft liggen blijft de temp rond 37. Maar zodra ze er maar even uit is geweest om te eten en even met dekens bij ons liggen dan zakt hij toch..
    Vanavond heeft ze 15min met 2 dekens om zich heen en onder onze deken bij mij gelegen en was ze 0.4 graden gezakt. Dus kunnen we gelijk weer de temp omhoog gaan werken..
    Is zo zonde dan..
    We hebben nu de speen van de fles vervangen voor een snellere en nu drinkt ze flesje binnen een mum van tijd leeg, wel veel onrust erna met boeren enzo..
    Morgen heb ik een andere kraamhulp en zaterdag is eigen hulp er weer. Ze had gisteren 275cc op verdeeld over 8 flesjes in 24uur.
    Ben benieuwd hoe het straks gaat als ze nu heel makkelijk haar flesjes opdrinkt en dus meer voeding binnen krijgt. Dan moet het neem ik aan ook wel goedkomen met haar temp?
     
  17. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Zijn jullie het weekend goed doorgekomen? Hopelijk zit er vanaf nu een stijgende lijn in.

    Ilja
     
  18. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi.
    Haar temp zit nu met kruiken en 4 dekens tussen de 36.4 en 37.2
    Hij blijft soms naar beneden gaan ondanks kruiken en dekens zonder dat ze uit de wieg is geweest..
    Maar de vk vind het niet erg, het hoort bij haar gewicht.

    Vind het wel lastig hoor, wanneer kan ze wel zonder dekens enzo. Ze mag nu blijkbaar ook niet naar buiten toe.
    Ik heb nog 1 dag kraamhulp en misschien nog 2 dgn extra verlenging maar dat gaat de vk vandaag of morgen bekijken.
    Het eten gaat nu goed, alleen poepen niet dus starten we vanaf vandaag met lactulose.
    En eindelijk is ze aan het bijkomen, ze weegt nu 2800gram.

    Weet alleen nog niet wie ik om advies kan vragen als de kraamhulp straks weg is over haar temp en hoe het verder moet?
     
  19. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Je kan altijd nog bij je verloskundige terecht hoor. Meestal sluit je na 6 weken een periode af, maar sluit dat gewoon even kort met haar.
    Zolang ze de kruiken en dekens nodig heeft voor een goede temp moet je dat zeker gebruiken. En wat super dat ze gegroeid is.
    Af en toe zul je gaan uitproberen of ze al met een deken minder kan...ja helemaal goed....nee, dan de deken er toch weer bij.
    Zodra het geboortegewicht gepasseerd is kan je naar buiten toe. Wat doet dan de temp? Dat weet je van te voren niet. Ook dat is uit proberen. Zorg met de tijd voor een goed voorverwarmde wagen, voldoende dekentjes erover en evt een kruik (of 2) mee.

    Ilja
     
  20. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ilja,

    Ik had nog even een vraagje.
    Op dit moment blijft Ziva's temp redelijk stabiel met alleen 2 dekentjes in de reiswieg.
    Nu merk ik steeds vaker na het badderen dat ze gaat piepen en kreunen net een muisje zeg maar, is dat van de kou?
    Ze rilt dan ook wel met haar lipje dus denk het wel, alleen heb het bij de andere nooit gemerkt dat ze dan kreunde en piepten..
    Ik doe haar maar kort in bad en droog haar af met een voorverwarmde handoek enzo.

    Kan ik nog meer doen of kan het geen kwaad?

    Ik heb haar nu wel even weer in de reiswieg lekker ingewikkeld in een omslagdoek om haar warmer te laten krijgen.
     

Deel Deze Pagina