Ten einde raad, wie heeft de tip?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Deezzss, 27 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deezzss

    Deezzss Lid

    4 mei 2019
    53
    25
    18
    Vrouw
    Wij hebben een baby van 11 maanden ( bijna 1 jaar) ze sliep altijd erg goed maar sinds een maand of 4 is het bergafwaarts aan het gaan.
    Eerst werd ze savonds een aantal keer wakker nadat wij haar in bed hebben gelegd. Nu is het elke nacht raak en dat al zo`n 2 maanden. Ik slaap hierdoor erg slecht en ben best wel oververmoeid.

    We zijn met haar naar de arts geweest om haar na te laten kijken maar er is niks gevonden. Ook heb ik echt vanalles al geprobeerd en er is eigenlijk niemand die ons verder kan helpen.

    Het begint als wij haar om 19.30 in bed leggen dan sliep ze eigenlijk altijd meteen tot een uur of 21.00 dan begint ze met huilen en krijsen. En dat gaat dan door tot de nacht ( ze slaapt tussen door na haar getroost te hebben wel)

    Wij hebben heel strak het ritme aangehouden van 5/10/15/20 min en haar niet uit bed genomen. Dit hebben wij 2 weken volgehouden maar hierdoor werd het alleen maar erger. Hoe langer wij haar laten huilen ( en troosten naast het bedje ) hoe hysterischer zij word. ( dit is dan ook echt GEEN optie.)

    Het enige wat helpt is haar uit bed pakken en troosten in haar kamer. ( ze valt dan eigenlijk binnen 10 minuten weer in slaap tegen mij aan) dan leg ik haar terug en soms slaapt ze dan tot de nacht of soms komt ze een uur later weer.

    Eerst deed ze dit alleen savonds en nu ook in de nachten. Verlatingsangst lijkt het mij niet, overdag kan ik weglopen en ze zit ook gewoon bij vreemde mensen op schoot te lachen etc en ook dan kan ik de kamer gewoon uit. Ik ben eigenlijk ten einde raad want dit duurt nu 4 maanden en alle gebroken nachten beginnen wel zijn tol te eisen.

    Het CJG de huisarts en de arts hebben geen tips of reden wat dit kan zijn.
    Is er hier op het forum iemand met een gouden tip of ervaring? Nogmaals het laten huilen heeft geen zin. Ze huilt dan gewoon gerust een uur door en is dan helemaal overstuur...
    ( ook als wij regelmatig troosten natuurlijk)

    Alvast bedankt!
     
  2. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Jee, lijkt me heel lastog en vermoeiend! Kan het zijn dat je kindje overdag iets minder kan slapen? Bij ons was het snachts slechter slagen een teken dat hij van 2 dutjes naar 1 kon.
    Succes!
     
    Deezzss vindt dit leuk.
  3. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Oef pittig hè..

    En een nachtlampje aan laten ook s nachts?
     
    Deezzss vindt dit leuk.
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Hoe vaak wordt ze precies wakker? Mijn kinderen hebben ook regelmatig fases gehad waarin ze 's nachts wakker werden. Hoe vaak wordt je kindje wakker? Ik vind op zich een keer per nacht niet vreemd maar als het elk uur is dat is natuurlijk niet de bedoeling.
    Ik liet mijn kinderen ook nooit huilen. Je zou kunnen proberen of het helpt als je een matras naast haar bed legt en daarop gaat liggen. Als ze echt heel veel wakker wordt Zou je daar de hele nacht kunnen liggen en haar handje Bijvoorbeeld even vasthouden als ze gaat huilen. Op die manier slaap je zelf ook een stuk meer en waarschijnlijk kun je dat binnen een paar weken wel afbouwen
     
    joepy vindt dit leuk.
  5. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik ben toen bij zoontje gaan logeren. Samen op matras op z'n kamer. Paar nachten was genoeg. Dan ging het weer een poosje goed en dan weer niet. En dan ging ik weer logeren.
    Hij had die nabijheid op dat moment gewoon nodig, en op deze manier sliepen we allemaal.

    Nu logeer ik nog wel eens bij hem, als ie ziek is.
     
    joepy en Lies1611 vinden dit leuk.
  6. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    S nachts vaak wakker is meestal een teken van oververmoeidheid (vertelde onze slaapcoach ons). Wat is haar slaapschema overdag?

    Onze dochter begon ook met 8 maanden slecht te slapen (slaapregressie) en is nu 11maanden maar is nog wel vaak wakker snachts. Door overdag het 2-3-4 ritme aan te houden en haar overdag genoeg te laten slapen en door haar s avonds zelf in slaap te laten vallen (ipv op schoot) gaat het nu wel iets beter.
     
  7. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ze verwerken in hun slaap ontzettend veel. Je kindje is nog zo jong. Ze heeft je daarbij nodig. Ontwikkeling gaat zo hard nu.
    Wij hebben 2 gevoelige kinderen die alle fases als baby met drama hebben ervaren. Als zo nog zo instinctief om nabijheid huilen, is het soms gewoon de oplossing om dat te bieden. Zoals je zelf al hebt ervaren werkt het laten huilen gewoon soms niet.
    Wij zijn gaan samen slapen. Een cosleeper ledikant naast ons bed. Na 2 keer wakker worden legde ik ze bij me. Eerst was dat inderdaad al heel gauw in de avond. En dat tijdstip is vanzelf opgeschoven. Ook is het huilen verdwenen. Hij zegt nu gewoon: “mama, ik droomde over krabben en ik ben heel bang.”
    Maar ik las in de reacties ook de tip om bij haar te gaan liggen. Dat kan ook.
    Wees niet bang om toe te geven aan wat werkt. Je zult merken dat ze vanzelf weer vertrouwen voelt om meer afstand te nemen.
     
    Deezzss en joepy vinden dit leuk.
  8. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Ons zoontje heeft dit ook en ik denk wel aan verlatingsangst. Hier ook niet overdag (met uitzondering van een enkele fase), verder alleen snachts. Als hij tegen ons aan ligt slaapt hij namelijk door. We hebben al snel een slaapbank op zijn kamer gezet met een 2 persoons matras (lycksele ofzoiets van Ikea). Voordat hij één was, was ernaast liggen vaak al te ver weg, maar toen hij iets ouder werd was het genoeg als wij met onze hand door de spijlen van zijn bed op zijn hoofd/rug ofzo lagen als hij onrustig was. En als hij nu overstuur wakker wordt dan gaan we aan de andere kant van de kamer liggen, dus nu weer loopruimte tussen de bedden. Zo kunnen we steeds iets verder en het komt steeds minder voor. En wij sliepen dus lekker om en om op die slaapbank waardoor niemand een slaaptekort kreeg. Hij gaat nu ook vaak zelf weer slapen als hij wakker wordt, de meeste nachten horen we hem niet meer. Dus zijn slaapplekje gaat langzaamaan ook snachts als een veilig plekje voelen :)

    Wie weet heb je iets aan deze ervaring, doe ermee wat je wil natuurlijk!

    P.s. het was bij ons geen honger/dorst/pijn voor zover we weten en een nachtlampje maakt geen verschil.
     
  9. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Onze jongste (18 mnd) zit nu ook in deze fase.
    Hij wordt tegenwoordig weer minimaal 1x per nacht wakker. De tijden waarop dit gebeurd zijn heel wisselend. De ene keer om 22:30, dan om 02:00 en vannacht was het 05:00

    Ik laat hem altijd eerst even jengelen in de hoop dat hij toch weer in slaap valt, maar uit eindelijk beland hij bij ons in bed, anders krijst hij alles bij elkaar. Vervolgens denkt hij dat we het wel gezellig vinden om midden in de nacht te spelen, nou dacht het niet!:confused: Na een paar keer zeggen “we gaan NU slapen” en hij denkt om toch te willen feesten in ons bed, breng ik hem weer terug. En dan slaapt hij ineens weer prins heerlijk verder in z’n eigen bed :rolleyes:

    Dus ja, wij geven er maar aan toe om hem er wel uit te halen en bij ons te pakken
     
    Deezzss vindt dit leuk.
  10. Deezzss

    Deezzss Lid

    4 mei 2019
    53
    25
    18
    Vrouw
    Een nachtlampje hebben we geprobeerd dat helpt helaas niet.

    En toevallig wilde ze gisterenmiddag niet slapen dus had ze maar 1 slaapje gehad in de ochtend. Ik ben gisterenavond van 19.30 tot 0.00 met haar bezig geweest want ze bleef huilen. Uiteindelijk wel van 0.00 doorgeslapen tot vanmorgen 7.30 maar dat was waarschijnlijk extreme vermoeidheid.
     
  11. Deezzss

    Deezzss Lid

    4 mei 2019
    53
    25
    18
    Vrouw
    Zo doe ik het nu ook, alleen die van ons vind het leuk om ons wakker te "slaan" heel de nacht. :confused:
     
  12. Deezzss

    Deezzss Lid

    4 mei 2019
    53
    25
    18
    Vrouw
    Ze slaapt normaal zo :

    7.30 wakker
    11.00 tot 12.30 slaap
    15.30 tot ( meestal 16.45 ongeveer het wisselt)
    en dan tussen 19.30 en 20.00 naar bed.
     
  13. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Op deze leeftijd kun je het 2-3-4 ritme aan houden. Dat wordt bij jullie dan:
    7.30 wakker
    9.30- 11.00 slapen
    14.00 - 15.15 slapen
    19.00 naar bed en dan rond 19.15 slapen

    Ze slaapt overdag zo te zien wel genoeg uren voor haar leeftijd maar omdat ze er s ochtends laat in gaat, gaat ze al vermoeid in bed. En omdat ze er s middags laat uit komt, bouwt ze weinig slaapdrang op om de nacht in te gaan. Maar ik ben geen expert, ik heb dit van onze slaapcoach geleerd. Dus pin me hier niet op vast :)
     
    Deezzss vindt dit leuk.
  14. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Je hebt helemaal gelijk! De spreiding van slaap is niet helemaal goed lijkt het. Ik heb ervaring met het begeleiden van ouders naar betere slaap.

    TS, ik heb je een privé bericht gestuurd. Dan kan ik evt gerichter met je meedenken.
     
    Deezzss vindt dit leuk.
  15. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Is eerder naar bed een optie? Die van ons slaapt het beste als hij nog net niet laat zien dat ie moe is (maar het wel is). Als hij al in z'n ogen zit te wrijven, dan is het eigenlijk al te laat en wil het gaan slapen niet meer goed.
    Hij wordt om 7:15 wakker, slaapt van 10:30 tot 12:30, en van 15:00 tot 17:00, dan eten en om 18:45/19:00 in bed.
     
  16. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Zou inderdaad kijken of je een ander slaapritme kunt creëeren. Mijn zoontje is 2 maanden ouder en die slaapt (ongeveer) van 9:15 - 10:15, van 13:15 - 16:00 en van 19:30 - 7:30. We proberen het 2-3-4 ritme aan te houden, maar regelmatig is het nog 2-3-3.
    Zeker 's morgens is ze lang wakker, terwijl er tussen het laatste slaapje en de nacht maar weinig tijd is.
    Geen idee of het helpt, maar het is het proberen waard, lijkt me.
     
    Deezzss vindt dit leuk.
  17. Stier86

    Stier86 Niet meer actief

    Wat adviseer jij bij een kind van bijna 1 die al 4 maanden 3-4x per nacht huilend wakker wordt maar wel een goed dagritme heeft? Het gaat om onze dochter. Slaapassociaties van bij ons in bed slapen en op de arm in slaap vallen hebben we met behulp van een slaapcoach kunnen laten verdwijnen, maar ze blijft dus nog steeds heel vaak wakker worden.
     
  18. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Heb ik wat meer achtergrond informatie nodig! Zou je mij een PM kunnen sturen met hoe laat ze opstaat, welk ritme je gebruikt, hoe lang ze slaapt overdag. Slaapt ze makkelijk in of huilt ze? Wat doe je als ze huilend wakker wordt?
     

Deel Deze Pagina