uuuh waarin doen jullie het bewaren ? waneer je n voorraad aan wil leggen ? het is geen vraag voor mij maar een die aan mij gesteld werd en ik heb geen flauw idee eigenlijk . Ik heb er ook wel wat aan als ik ga kolven waneer ik weer moet werken haha weet wel dat er zakjes en bakjes zijn om te bewaren maar zijn er ook nog andere alternatieven ? Het is nl voor iemand die het niet zo breed heeft en dus elke keer nieuwe zakjes aan te schaffen zal haar niet gaan lukken .
ik had een aventkolf, en daar kan je viabakjes voor kopen...wat je kolft komt in zo'n bakje, je kan er een speen opdraaien en direct uit voeden of een dekseltje sop draaien en invriezen, ik vond het erg handig systeem...en in feite 1malige aankoop.. er zijn ook vrouwen die het in ijsblokzakjes doen, maar ik lees daar oo vaak over dat de melk naar plastic smaakt
Hier ijsblokzakjes. Geen idee of de melk naar plastic smaakt maar in dat geval is zoonlief dol op plastic Voordeel van ijsblokzakjes is dat je goed kunt doseren (1 blokje is 10 ml) en dat het snel ontdooid. Ik heb ook medela zakjes van steeds 150 ml en dat duurt eeuwen voordat het ontdooit is en is dus steeds iets te weinig voor een voeding. Ook wel eens gelezen: invriezen in diepvriesbakje en daarna in een grote bak uitkiepen. Voordeel: je hoeft niets te kopen, je kunt makkelijk doseren. Nadeel: lijkt me lastig met het labelen op datum.
ooh okee dus ijsblokjes zakjes kan wel , dat idee had ik ook maar doe je dan meerdere porties in 1 zakje of per gekolfde voeding in 1 zakje ?
Ik gebruik ook ijsblokzakjes. Wel goed opletten dat je geen plastic in de melk krijgt. Hier wilde ze het altijd wel drinken. Wel ruikt het zuur als het uit de vriezer komt maar dat is normaal.
Ik vries het ook in in ijsblokzakjes, 50 cent voor 10 stuks bij de AH. Mijn dochter geeft het altijd lekker opgedronken en alles wat ik nu invries gaat naar een ander klein meisje en die drinkt het ook gewoon.
Ik heb hersluitbare zakjes van de Action, die konden gewoon goed gebruikt worden volgens de kraamhulp. Je moet alleen erg goed opschrijven hoeveel ml je in een zakje doet. Kosten voor een doosje 69 cent.
Ik bewaarde het gewoon in kleine flesjes (125cc), zaten er wat in de blije dozen en ik had via marktplaats een doos vol aangeschaft. Daar vroor ik het ook in in.
Hier heb ik voorheen altijd diepvrieszakjes gebruikt, persoonlijk vond ik die ijsklontjeszakjes zo'n geklooi geven met het er uit halen en de klontjes pasten natuurlijk ook nét niet door de opening van de fles. Maar in het begin hadden aparte klontjes als voordeel dat je makkelijker kan doseren omdat het aantal cc steeds veranderd. Toen dat een beetje duidelijk was vroor ik de hoeveelheid voor 1 fles in een zakje in. Nu de tweede er is en ik weet wat ik kan verwachten wat betreft werken en borstvoeding heb ik het mezelf zo makkelijk mogelijk gemaakt en een fijne dubbele kolf en flesjes van 150cc gekocht van Medela. Precies zo'n goed tussenmaatje want 125 was altijd net te weinig en die grote flessen pasten weer niet goed in de koelkast en vriezer. Meer dan 150cc heeft zoonlief nooit gedronken per keer op de opvang en verwacht dat het voor z'n zus hetzelfde is. Ik vries de goede hoeveelheid in zodat ik dan alleen maar een flesje uit de vriezer hoef te halen. Wel dure flesjes maar als ik weer een jaar bv kan geven vond ik het de investering en het gemak wel waard.
Ik maakte nooit grote porties voor de vriezer, maar altijd porties van tussen de 50 en 90cc. Voor een hele voeding haalde ik dan 2 fles uit de vriezer, degene die voor kind zorgde kon dan gewoon de flessen achter elkaar geven. Wilde kind weinig drinken dan verdween er niet meteen een halve voeding in de gootsteen (da's zo zonde van het werk). En was er eens niet genoeg gekolfd dan kon het met zo'n kleine vriezerportie aangevuld worden. Overigens, ik liet de meeste melk vers geven. Als je het goed behandelt en in een goede koelkast bewaart dan blijft het 5 dagen goed, dus zodra je meer dan 2 dagen per week werkt hoef je in principe niet in te vriezen. Verse melk is namelijk nog net een tikkie beter dan vriesmelk, omdat verse melk levende cellen bevat.
Ik werk altijd 8 dagen achter elkaar en dan dronk ze 1 dag diepvriesmelk en verder vers. Maar ik kolfde ook gemakkelijk de eerste maanden, dus kon ook prima in m'n vrije dagen weer een paar flessen bij elkaar kolven voor m'n werkdagen. Zodoende altijd een flinke voorraad gehad en een collega met een aantal liters blij kunnen maken.
ik bewaar het vooral in de koelkast in de medelaflesje waarin het ook gekolfd en gegeven wordt. ik plak er de datum op en schuif het zo steeds door voor mijn werkdagen. Hoeft nooit iets de vriezer in. Zet het achterin de koelkast. Voor de zekerheid in de vriezer ijblokjeszakken liggen met melk erin, maar niet teveel hoor. Hooguit om aan te vullen of als er iets mis mocht gaan. ohja, als ik langer achter elkaar vrij ben dan vries ik het flesje geheel in. Avond ervoor uithalen en in koelkast zetten. (moet dan uit mij hoofd binnen 24 uur opgemaakt worden)