Terra cortril tegen tepelkloven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door LolaBloem, 20 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Goedemorgen,

    Iemand hier die terracortril gebruikt heeft tegen tepelkloven?
    Het bloed, tepel lijkt wat afgescheurd.

    Volgens apotheek en dokter mag het niet. En volgens de vroedvrouw en ziekenhuis personeel van de kraamafdeling kan het geen kwaad.... Nu zoek ik iemand die het in zelfde geval gebruikt heeft en of het wel of geen kwaad kan?

    Alvast bedankt
     
  2. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    Geen ervaring mee, maar check het even op lareb.nl
    Hier staat heel duidelijk of medicatie wel of niet bij borstvoeding kan (onder het kopje geneesmiddelen en zwangerschap).
    Uit voorzorg zeggen veel fabrikanten dat iets niet kan met borstvoeding terwijl zij hier meestal geen onderzoek naar doen. Dit wordt ook opgenomen in het farmacotherapeutisch kompas, wat huisartsen en apothekers gebruiken als naslagwerk.
    Lareb is een hele betrouwbare site en geeft aan of een geneesmiddel veilig gebruikt kan worden of wat eventueel de alternatieven zijn.

    Sterkte, het klinkt niet heel erg fijn. Meestal zijn tepelkloven een gevolg van verkeerd aanhappen. Misschien is het raadzaam om een ibclc lactatiekundige te raadplegen zodat zij tips kan geven.
     
    LolaBloem en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  3. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    @LolaBloem ik heb bij mijn tweede zwangerschap ook erg beschadigde kloven gehad. Ik heb hier toen siliconenpleisters voor gehad, vond ik veel beter werken dan alle zalfjes. En minder risico dat je tepels op de zoogcompressen gaan plakken (auwtch!!).
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  4. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Waar dient dat voor ik kan er niks over vinden..
     
  5. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief


    Bedankt, ben op de site gaan kijken maar snap al die medische termen niet....
     
  6. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Je kunt het bij de apotheek kopen. Je kunt het gebruiken bij littekens/wondjes. En het grootste voordeel is dus dat het beschermd (je tepels plakken dan niet meer tegen de kompressen/bh aan, dus minder schade) en het herstelt de huid gelijk. Je kunt ze ook herbruiken, dus ook nog eens voordelig (het is best prijzig een klein pakje namelijk, maar omdat je ze kunt herbruiken valt 't mee).
    Het is officieel gemaakt voor brandwonden als ik het goed heb, het is lang geleden voor mij dus ik weet de naam niet meer precies.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  7. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Het is trouwens een doorzichtige vel die je kunt knippen. Het lijkt dus op plastic. Dan kan je even informeren bij de apotheek.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  8. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    Mother mates pads schijnen ook heel prettig te zijn bij kloven.

    Ik heb het middel wat je gebruikt proberen op te zoeken, maar snap niet zo goed hoe het gebruikt wordt. Slik je het? Of smeer je het? Ik kan alleen vinden dat het een ooggel is.
     
  9. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Het is inderdaad een oogcreme/zalf. Als ik het me goed kan herinneren, een soort antibioticum.
     
  10. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    En die wordt ook gebruikt voor tepelkloven?

    De werkzame stoffen die erin zitten heb ik opgezocht. Hydrocortison kan in principe veilig gebruikt worden, maar moet je wel goed afwassen voor je voedt. Tertracyclines kunnen als je het langdurig slikt zorgen voor verkleuringen van het gebit van het kindje. Ik weet niet hoe dat zit als je het op de tepel smeert.

    Je kan ook een medicijn consult aanvragen bij een lactatiekundige (bijvoorbeeld gonneke staas)

    Of je zou je vraag in een Facebook groep over borstvoeding kunnen stellen, misschien heeft daar iemand ervaring ermee. borstvoeding natuurlijk is een hele fijne groep.
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  11. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Geen idee of dat gebruikt mag worden bij tepelkloven. Dat is wat ts zei. Ik ken het alleen als oogzalf.
     
  12. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Rite aid gelpads hebben mij drie keer gered met tepelkloven. Online te koop. Kun je 24 uur laten zitten maar iets langer kan ook.
     
  13. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28

Deel Deze Pagina