Teruglopende bv

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jetaime, 16 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Ongeveer 2,5 week geleden ben ik begonnen met kolven tussen voedingen door. In het begin deed ik dit niet elke dag, maar na een week wel. Meestal kolf ik 2 keer per dag. Ik wilde graag een voorraadje opbouwen ivm het straks weer gaan werken. Nu heb ik het idee dat mijn melkproductie alleen maar afneemt ipv toeneemt. Gevolg is dat ik naar mijn idee soms gewoon niet eens genoeg melk meer heb voor een gewone voeding. Ik probeer goed te eten, drinken en rusten dus volgens mij kan de terugloop daar niet aan liggen. Verder heb ik geen idee wat ik er nog aan kan doen.

    Nu wil ik dan toch maar fv in huis gaan halen om bij te kunnen voeden als dat nodig is. Maar welke voeding moet ik nu kopen? Naast alle verschillende merken zijn er ook nog eens verschillende soorten. Ik heb al gelezen dat er normaal, comfort en hypoallergeen is. Hoe weet ik nou welke ik moet nemen? Heeft iemand van jullie advies?

    Liefs Steffie
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Waarom denk je dat je voeding afneemt ? Kolf je minder dan ?
    Hoe is het verder met je kindje ? Groeit ze goed ? Is ze tevreden ? Volle luiers ? En hoeveel voedingen geef je per dag ?
     
  3. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Ik denk dat mijn voeding afneemt omdat ik steeds voel dat ik lege borsten heb. Dit had ik voor het kolven nooit. Meestal kolf ik 50 cc per keer en daar moet ik best veel moeite voor doen (lijkt wel of ik het er met steeds meer moeite uitkrijg). Ik merk ook dat mijn kindje soms nog niet klaar is met drinken maar er gewoon niets meer uitkomt. Ik heb daarom dan na een voeding alsnog een flesje met gekolfde voeding gegeven. Dat dronk ze dan nog (bijna) leeg. Ze was tot nu toe wel goed gegroeit volgens het CB maar dat was wel 2 weken geleden. Qua voedingen zit ik nu meestal op 6 of 7 en ze heeft wel goeie plasluiers. Maar ik heb het idee dat ze minder tevreden wordt. Ze huilt wat meer is wat onrustiger, maar of dat nu aan die teruglopende voeding ligt durf ik niet zomaar te zeggen.
    Verder durf ik nu eigenlijk niet meer te kolfen omdat mijn borsten vrij leeg aanvoelen en ik bang ben dat ik dan bij de volgende voeding niet genoeg heb.
     
  4. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Hoe doe je het precies ? Geef je ook een toetje ? En bied je 1 of 2 borsten aan.
    Als je denkt dat je kindje nog ontevreden is bied je de andere borst ook nog even aan, als toetje dus. Als je dan denkt dat je kindje nog ontevreden is kun je borst 1 weer aanbieden. Als je dit een paar dagen doet gaat je productie weer omhoog.
    Slappe borsten zeggen trouwens niet zoveel hoor. Ik heb hier wel eens theezakjes gehad en als mijn kindje dan losliet dan liep de melk hem bij de mond langs. Het is gewoon een teken dat je kindje en jij goed opelkaar ingesteld zijn.
    Je schrijft ook dat ze wat meer huilt. Moeilijk is dat bij kleintje want er kunnen nog wel 101 redenen zijn waarom je kindje huilt, hoeft dus niet perse aan je voeding te liggen hoor.

    P.s. als ik tussendoor kolf heb ik ook "maar" 50 cc.

    En over je vraag van kv heb ik geen verstand.
     
  5. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Je meisje is bijna 6 weken en vaak heb je dan regeldagen. Een paar dagen om de 2u voeden overdag (of vaker als je meisje wil) zal waarschijnlijk al een stuk helpen.

    Het onrustige zou ook kunnen komen door krampjes of het zich meer bewust zijn van de omgeving ed. Verder kan je op wat je kolft en hoe je borsten voelen niet echt af gaan. Het is normaal dat ze niet meer zo gestuwd voelen. Ik heb eigenlijk nooit meer die volle boezem van de eerste weken, alleen sochtends maar dan heeft er 12u tussen gezeten ofzo.

    Verder zou ik er op letten dat ze niet nog minder voedingen gaat drinken. Als je nog niet zo lang bv geeft moeten je borsten regelmatig gestimuleerd worden tot het aanmaken van melk, 7x per dag is op die leeftijd vind ik persoonlijk wel echt een minimum. Mijn advies dus probeer haar wat vaker te laten drinken. Wat je ook kan doen is meerdre borsten geven per voeding (links, rechts, links, rechts). Ikzelf zat in die periode op zo 8 tot 10 voedingen minimaal... tijdens regeldagen nog vaker.

    Misschien ook ff langs het cb om haar een keertje extra te laten wegen, vaak hebben ze 1 of 2 dagen dat je gewoon ff binnen kan lopen om alleen te laten wegen zonder afspraak.

    Als je nu gaat bijvoeden heb je grote kans dat de bv op zn einde loopt. Je kindje zal steeds meer willen eten, maar meer melk in je borsten ontstaat niet spontaan daarvoor zul je haar vaker moeten aanleggen, ga je ipv van extra aanleggen bijvoeden dan krijgen je borsten niet dat signaal dat ze meer moeten aanmaken en zal de productie steeds verder achterlopen op de vraag van je kindje.

    Over kv kan ik je niet adviseren.

    Sterkte!
     
  6. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Gaat lekker he Nemo ;)
     
  7. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wees niet onzeker: je kindje en je borsten zijn goed op elkaar afgestemd. Als je kindje onrustig is kan dat heel goed, zoals boven ook al gezegd ,met * regelen* te maken hebben. Als je BV wilt blijven geven adviseer ik je je kindje veel aan te leggen, desnoods ook in haar slaap, om je productie te verhogen. Dit moet je echt een aantal dagen volhouden, dan verandert de melk weer en past de productie zich aan.
    Kunstvoeding kan ik je niet bij helpen.

    Succes.
     
  8. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Bedankt voor jullie antwoorden. Daar krijg ik toch weer een enorme motivatie van. Ik bied elke voeding altijd 2 borsten aan en tussendoor verschoon ik. Ik ga jullie adviezen opvolgen en misschien is dit wel een regeldag. Dat kan toch soms ook meerdere dagen duren? Als van bijvoeden de bv nog meer terugloopt ga ik toch proberen niet bij te voeden.
     
  9. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik zal wel weer voor BV-mamamaffia uitgemaakt worden maar meid: GEWELDIG. Ga ervoor. Ik weet het: is afzien en het kan pijn doen, of je hebt weer een kloof.... allemaal bekend.
    Maar regeldagen gaan weer over. Jelte had er met 6 weken zo'n 2 dagen last van. Ik heb toen heel rustig aan gedaan zo vaak aangelegd als hij maar wilde, veel tegen me aangehouden, lekker in bed gekropen met hem, een heel rustig klassiek muziekje op. Als hij huilde legde ik hem meteen aan... Na die 2 dagen dacht ik van... is dit nu alles?
    Opeens kon hij veel meer, en was weer verzadigd na het voeden. Regeldagen kunnen soms ook langer duren hoor, wees niet te onzeker, je doet het prima!
    Als je echt denk dat het de verkeerde kant op gaat, bel dan een lactatiekundige, die kunnen vaak heel professioneel je goede adviezen geven.

    Laat je even weten hoe het gaat?
     
  10. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Nog een maffiaklantje... (my boobs are my wapons ;) )

    Super! Als je het wilt en er voor open staat zijn er echt een heleboel meiden die je tips kunnen geven en afentoe eens voor de nodige peptalk kunnen zorgen. Ook op het borstvoedingsforum.nl daar kan je ook terrecht met alle vragen.

    Regeldagen kunnen idd meerdere dagen duren. Er zijn een paar vaste periodes dat veel kindjes er last van hebben en 6 weken is bijv. zoiets. Tegen die tijd ben je zelf weer redelijk opgeknapt van de bevalling en doet dus ook weer mee aan het gewone leven wat zn weerslag kan hebben op de productie want je bent actiever dan de afgelopen weken, daarnaast wordt je kindje groter en heeft dus meer voeding nodig, je borsten moeten zich daar ff op instellen. Het snelste zijn ze voorbij als je er in mee gaat. Las een rustdag in, samen op bed liggen, dochter in de buurt, zo vaak aanleggen als ze wil en tussendoor lekker wat lezen, tv kijken, meeslapen/rusten, veel drinken enz.
     
  11. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ja ik ben bang dat ik ook tot de maffia behoor :oops:

    @Steffie: hoe gaat het vandaag ?
     
  12. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Onwijs goed van je dat je er toch voor gaat, hoe gaat het nu?

    @Nemo en zeeuwsmeisje: Zonder advies van 'de maffia' (borstvoedingsforum) was ik al gestopt met de borstvoeding. Ben blij dat die er is :D
     
  13. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Als er al 1 iemand mee geholpen is vind ik het het al waard om elke keer van die lappen tekst te tikken en uitgemaakt te worden voor mafia-lid
     
  14. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    @Nemo, zeeuws meisje, jingels en lintjezuur: het gaat vandaag een stuk beter dan gisteren alles gaat ook veel rustiger. Heb vandaag ook weer gekolfd. Was gister wel een regeldag elk uur lag ze aan de borst. Ik ben al een heel stuk gerustgesteld ik dacht nl echt dat je aan je borsten kon voelen of je nog wel wat hebt, maar dat is dus niet zo. We gaan dus gewoon zo verder zonder fv. Bedankt he!
     
  15. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Graag gedaan... en de volgende keer zogauw je denkt dat ze vaker wil ook gewoon vaker aanleggen. Het is heel normaal dat als je op verzoek voedt je de ene dag op misschien 7 voedingen zit en de andere dag op 12.

    Enige waar je op moet letten is of ze goed plast en vaak zie je ze na een tijdje gewoon groeien met de dag. Echt waar, bv geven wordt naarmate je het langer doet makkelijker en leuker.
     
  16. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wat fijn om te horen dat het weer lekker gaat Steffie, echt fijn om te lezen.
     
  17. lintjezuur

    lintjezuur Actief lid

    5 nov 2006
    430
    0
    0
    Fijn voor jullie Steffie, en het is echt waar hoor. Borstvoeding wordt steeds leuker.
     
  18. Britt1

    Britt1 Fanatiek lid

    20 jun 2006
    2.046
    0
    0
    Flevoland
    Goed om te lezen dat het goed gaat...

    Over een voorraad aanleggen:

    Ik kolf midden in de nacht sinds Sven doorslaapt, als ik wakker word voor toilet bezoek of na de eerste ochtend voeding..en misschien heb je dat ergens anders gelezen, maar je kleintje krijgt er veel meer uit dan de kolf. Als ik merk dat mijn BV even wat minder is, leg ik Sven ook wat vaker aan.
    Ga lekker zo door. Ik vind het nog steeds een wonder.

    Liefs Britt
     
  19. jetaime

    jetaime Actief lid

    24 okt 2005
    368
    0
    16
    Even een update:
    De borstvoeding loopt goed, dus heb nog niets met kv gedaan. Maar nu speelt het volgende:
    Ik probeer 2 keer per dag te kolven en haal dan per keer (bijna) 50 cc. Maar hoe weet ik nu of dit alleen voormelk is of ook achtermelk? Ik las in een ander topic dat als de baby alleen voormelk drinkt hij eerder komt omdat voormelk minder vult. Ik wil een voorraadje aan gaan leggen omdat ik straks weer ga werken. Maar dat heeft minder nut als ik steeds alleen maar voormelk invries. Wie weet hier meer van en kan mij verder helpen?
     
  20. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoe lang kolf je per borst?
    Voormelk is alleen maar een paar minuten, daarna heb je de rijpere achtermelk. Je zou je borst tussen het kolven door kunnen masseren op de volgende manier: leg je handpalm over je borst
    Je duim aan de ene kan, vingers aan de andere kan. Knijp/masseer dan voorzichting richting je tepel. de melkkanaaltjes gaan dan nog beter open en er komt meer rijpere achtermelk.
    Wat voor kolf heb je? Een (dubbelzijdige) elektrische is dan misschien het beste. Maar kolven is vooral een kwestie van oefenen.
     

Deel Deze Pagina