Test uitslagen

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Yvonne1986, 6 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yvonne1986

    6 dec 2021
    15
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,
    Op dag 3 van mijn menstruatiecyclus heb ik bloed laten prikken. Kunnen jullie meekijken? Mijn leeftijd is 35 jaar en we gaan voor een eerste kindje, helaas al twee miskramen gehad en vrij lang bezig. Vandaar dat we naar het ziekenhuis zijn gegaan. Ik heb pas halverwege januari een gesprek met de arts over de uitslagen.
    Op dag 3 van mijn cyclus:

    AMH: 1,0
    FSH: 10,3
    TSH: 3,20
    LH: 5
    Prolactine: 179
    Oestradiol: 197

    Liefs,
    Yvonne
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.818
    5.562
    113
    Vrouw
    Sowieso is je tsh waarde te hoog. De mijne zat ook steeds tussen de 3 en de 4. Vinden ze in Nederland prima. Na 4 miskramen voor onderzoek naar Gent en daar hanteren ze (overigens ook in Duitsland en Spanje) een tsh waarde tussen de 1-2. Ik heb er medicatie voor gekregen en inmiddels 36,5 week zwanger en een mooie tsh waarde tussen de 1-2. Zou hier iig iets mee doen.
     
  3. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Je AMH zit wat aan het lagere einde van het spectrum en je fsh aan het hogere voor een vrouw in haar vruchtbare leeftijd; dit is gezien je leeftijd niet heel vreemd en ook niet direct mega alarmerend. Een en ander hangt namelijk ook af van je eicelkwaliteit; minder eicellen (lager amh en hoger fsh is hier een teken van) maar wel van goede kwaliteit kan nog steeds gewoon een goede zwangerschap opleveren. Helaas valt de eicelkwaliteit weer niet te meten.

    Zie ook de website van Freya: https://www.freya.nl/kinderwens/starters-in-het-medisch-circuit/laboratoriumwaarden/.

    Maar deze waarden betekenen wel dat je zeker niet te lang meer moet wachten met eventueel actief de MMM in gaan; de overgang gaat geen 15 jaar meer op zich laten wachten.

    Ik maak op uit je post dat jullie daar ook mee gestart zijn. Veel succes en ik hoop dat het snel raak is!
     
  4. Yvonne1986

    6 dec 2021
    15
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reactie. Dus tsh is te hoog? Ik hoop dat mijn arts in NL hiernaar wil kijken.. mijn tsh is soms zelfs nog hoger nml 3,9..
     
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.818
    5.562
    113
    Vrouw
    Ja zeker te hoog. Voor een goede vitale zwangerschap heb je hem het liefst tussen de 1 en de 2.
     
  6. Yvonne1986

    6 dec 2021
    15
    0
    1
    Vrouw
    Liep jij hier toen tegenaan? Dat ze je tsh in NL niet wilde aanpakken? Ik krijg morgen hopelijk de kans om alvast even contact te hebben met de arts hierover. Ik krijg pas halverwege januari een gesprek, maar dat vind ik te lang duren... vandaar dat ik morgen ga bellen.
     
  7. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.818
    5.562
    113
    Vrouw
    Mijn tsh waarde is in Nederland nooit getest. Pas bij het herhaalde miskraamonderzoek in het UZ Gent is dit getest en had toen een tsh van 3,78. Ben toen direct aan de medicatie gezet, omdat de waarde tussen de 1 en 2 moet zijn. Iets lager of iets hoger is geen probleem. Ben nu 37 weken zwanger en mijn tsh is al die tijd netjes tussen de 1 en de 2 geweest.
     
  8. Yvonne1986

    6 dec 2021
    15
    0
    1
    Vrouw
    Wat fijn dat je nu 37 weken zwanger bent!
    Wat ik echt apart vind is dat ik (in een ander ziekenhuis) eerder ook mijn tsh heb laten meten en dat deze toen 3,8 was. Vier weken later was ik zwanger. Het ziekenhuis heeft nooit gezegd dat dit wel eens In verband gebracht kan worden met de miskraam die ik toen kreeg. Heel vreemd! Hopelijk is dit ziekenhuis wat beter geïnformeerd, want wat doe ik als mijn arts het prima vindt?
     
  9. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.818
    5.562
    113
    Vrouw
    Ik ben met mijn hoge tsh waarde ook 4x zwanger geweest maar ook 4x fout afgelopen. 2x een missed abortion en 2x een vroege miskraam. In Gent gaven ze meteen aan dat de schildklier weleens de boosdoener kon wezen. In Nederland geloven ze hier niet in omdat zij alles tot een waarde van 4 goed vinden. Maar ook in Duitsland en Spanje (hebben we ook gelopen) hanterende een waarde tussen de 1 en de 2. Dus in dat opzicht vertrouw ik Nederland niet op gebied van tsh waarde.

    Google maar eens op te hoge tsh waarde en zwangerschap en/of miskramen. Kom je heel veel info tegen.
     
  10. Yvonne1986

    6 dec 2021
    15
    0
    1
    Vrouw
    Ik vind het zo erg voor je! Ik heb iig 1 of misschien 2 keer een hele vroege miskraam gehad, dus echt met 4 weken en een paar dagen, en ik heb een miskraam gehad met 9 a 10 weken.

    Als dit echt de boosdoener is dan ben ik echt heel kwaad op het vorige ziekenhuis, die hebben dan liggen slapen…. Het had gewoon voorkomen kunnen worden.

    ben zo blij voor je dat het nu wel goed gaat! ❤️
     
  11. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.818
    5.562
    113
    Vrouw
    Of het aan de tsh waarde ligt is uiteraard bij iedereen anders. Er kan uiteraard ook iets anders spelen. Dat weet je alleen als het onderzocht is/wordt. Als je 2-3 miskramen hebt gehad kom je ook in aanmerking voor herhaald miskraamonderzoek. Daar kan je veel info uit halen. Zou ook je NK en Plasmacellen na laten kijken. Stollingsonderzoek is dat reeds uitgevoerd..?
     
  12. Yvonne1986

    6 dec 2021
    15
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb idd voor herhaald miskraam onderzoek bloed laten prikken. Stolling kijken ze ook na, maar NK niet. Niet alle uitslagen zijn al binnen, en pas in januari een gesprek met de arts om alles na te gaan qua uitslagen. Wat is NK?
     
  13. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.818
    5.562
    113
    Vrouw
    Google maar eens op NK (natural killercells) en plasma cellen in combinatie met miskramen. Als deze te hoog zijn heb je prednison of infuus nodig bij terugplaatsing voor een vitale zwangerschap.
     
  14. Yvonne1986

    6 dec 2021
    15
    0
    1
    Vrouw
    Vandaag mijn arts gesproken, en die vindt mijn schildklier helemaal perfect…. Daar komt ik dus niet verder mee. Hij vertelde dat mensen met een schildklier afwijking idd lager moeten zitten, en ik heb geen schildklier afwijking.. dus voor mij geldt het niet…
    Nou ik ben even helemaal in de war, ik lees toch echt andere waardes voor een ideale zwangerschap op internet.
     
  15. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.818
    5.562
    113
    Vrouw
    Je waarde is ook prima voor iemand die geen kinderwens heeft. Met kinderwens moet de waarde echt tussen de 1-2 zitten. Hier in Nederland hechten ze daar vaak niet zoveel waarde aan. Kan je alleen maar aanraden naar België of Duitsland te gaan als die mogelijkheid er is voor jullie. Ze zijn daar toch wat verder en kijken er ook anders naar.
     
  16. SamirsVrouwtje

    SamirsVrouwtje Fanatiek lid

    20 jan 2015
    3.311
    1.893
    113
    Vrouw
    Hoihoi! Naar aanleiding van deze topic keek ik ook ff in mij dossier aangezien ik ook herhaalde miskramen heb gehad. Tot mijn verbazing zag ik dat er in 2015 aan t begin van het traject ook TSH is geprikt en dat ik een waarde had van 3.48 destijds. In die tijd waren al mij waardes inderdaad goed, maar nu ik informatie opzoek zie ik dat een te hoge tsh inderdaad voor herhaalde miskramen kan zorgen. Ik vind dit wel erg schokkend dat er destijds werd gezegd dat alles goed zit.

    kan je je waardes alleen met medicatie verlagen? Want ik weet nu 100% zeker dat ze gaan zeggen dat 3.48 goed is
     
  17. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.818
    5.562
    113
    Vrouw
    Ja in Nederland roepen ze al gauw dat waardes goed zijn. Helaas kan je je TSH waarde enkel met medicatie verlagen (Levothyroxine/ Thyrax). Wellicht overstappen naar België of Duitsland voor een 2nd opinion.
     
  18. SamirsVrouwtje

    SamirsVrouwtje Fanatiek lid

    20 jan 2015
    3.311
    1.893
    113
    Vrouw
    Ja of in gesprek gaan met mijn arts of ik medicatie kan krijgen.
     
  19. Yvonne1986

    6 dec 2021
    15
    0
    1
    Vrouw
    Lastig allemaal hè? Ik heb nog even verder gekeken naar mijn tsh waardes van de afgelopen twee jaar, en deze was op zijn hoogst 4,30. Welk ziekenhuis in Gent of Duitsland kan ik proberen voor een second opinion? Ik ben nml niet gerust op mijn tsh na al deze informatie, ook al beweert de gyn dag alles goed is mbt tsh…
     
  20. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Als je geen schildklierpatient bent is tot aan de 5 prima. Een TSH tussen de 1 of 2 is echt alleen als je al medicatie slikt relevant.

    Ik ben zelf al jaren patiënt (Hashimoto) en ik ben een beetje wars van de "magische" TSH moet rond de 1 zijn uitspraken. Als mijn TSH rond de 1 is ga ik flauwvallen en krijg ik paniekaanvallen. Bij mij moet die echt op het laagst 2 zijn. Liefst nog iets hoger (en ik ben patient). Dus het is heel persoonlijk.

    Mijn TSH was begin dit jaar tussen de 1 en 2 en ik heb een MA en een VMK gehad. Dus het zegt echt niet zoveel. Nu met een TSH rond de 2 zwanger van een tweeling (en flauwgevallen door een doseringsfout van het ziekenhuis waardoor TSH 0.7 werd).

    Als je nou een TSH van 15 had, dan had ik wel het idee dat daar iets mis mee kon zijn. Maar onder de 4 ligt de schildklier als oorzaak niet voor de hand. Vraag gerust uitleg van je arts. Die zal vermoedelijk hetzelfde zeggen.

    In andere landen doen ze vanalles anders. Scratching, assisted hatching en weet ik het allemaal. Dat zegt nog niet dat het ook bewezen effectief is.

    Ik zou zeker niet in het buitenland door de mmm gaan alleen maar voor een TSH van nog geen 4.
     

Deel Deze Pagina