Teveel flesvoeding? Onzeker!

Discussie in 'Voeding' gestart door Kangerootje, 13 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Op dit moment ben ik wat onzeker over de hoeveelheid flesvoeding die mijn dochter krijgt.

    Mijn dochter is nu 3 maanden +1wk oud. Bij de geboorte woog ze 3555. Ik ben qua hoeveelheid flesvoeding altijd uitgegaan van 150ml per kg lichaamsgewicht, maar weet ook dat je ook niet meer dan 1 liter per dag mag geven.

    Ze heeft altijd al haar flesjes leeggedronken, dus ik vraag me af of ze zelf goed aangeeft wanneer ze genoeg heeft. Alles gaat gewoon op, ze drinkt zomaar door.
    Ze zit nu op 180+6, dus 200 ml voeding, 5 voedingen per dag. De max dus....

    Nu vind ik alleen, dat ze best behoorlijk hard is gegroeid! Vorige week de 3 maanden afspraak op het CB, en ze woog 6320!
    Terwijl ik had begrepen, dat baby's rond de 3 maanden ongeveer 1,5 keer hun geboortegewicht moeten wegen; dan zou ze dus 5330 moeten wegen, maar ze is een kg zwaarder!!
    Ik ben daarom een beetje bang dat ik haar teveel voeding geef, omdat ze zo snel is gegroeid. Ze ziet er ook behoorlijk ''bol'' uit, haha.

    Hoeveel gaven jullie je baby op 3 maanden? (fles)
    En hoeveel woog jullie baby rond de 3 maanden? Wat zouden jullie adviseren?
    De arts op het CB deed wat vaag erover; tja het mag hoor. Beetje zo... Maar ik weet ook dat een té dikke baby ook niet goed is....
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Hoe lang doet ze over een fles?

    Hier woog dochter met 3 maand 6,7 kilo, maar dat is volledig op bv.
    Zoon woog ook 7 kilo op die leeftijd, volledig op bv.
    Maar ik heb geen verstand van flesjes verder. Ik vind 200 ml wel een enorme hoeveelheid voor zo’n klein kindje. Bij bv krijgen kindjes vaak maar max 100 ml per keer. En dan wat vaker.
     
  3. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. 200ml is idd een plons hoor, maar tis idd natuurlijk maar 5* per dag.
    Ze doet er ongeveer 15a20 min over...
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op drie maand woog mijn zoontje bijna 8 kg, maar dat was wel volledig op bv. Ik vind het best grote hoeveelheden, maar vooral ook weinig voedingen voor zo'n kleintje. Je zou een iets kleiner speentje kunnen gebruiken, zodat een voeding minstens twintig minuten duurt. Dan ben je al zekerder dat ze drinkt uit honger en niet uit zuigbehoefte.
     
  5. Mammie87

    Mammie87 Fanatiek lid

    17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Mijn zoontje is nu 9,5 week en groeit ook enorm hard. Gemiddeld 250 gram per week! Hij is geboren met 3080 en weegt nu al 5 kilo. Ook al meer dan 1,5x zijn geboortegewicht dus ;) ik krijg daar vanuit het cb niks negatiefs op te horen, had ook al gepolst omdat ik me afvroeg of het niet te hard gaat. Hij krijgt nu 5x 150 ml en een nachtvoeding waarbij de hoeveelheid afhangt van het tijdstip. Meestal 100 of 120 ml.

    Ik heb het idee dat ze drinken wat ze nodig hebben. Zolang er niks geks gebeurd (veel spugen, krampjes, vreemde ontlasting) zal het wel goed zijn. Je hebt nu eenmaal kindjes nodig die aan de min en de max zitten om op een gemiddelde uit te komen. Het cb zou het echt wel zeggen als er iets niet goed gaat naar hun idee. Anders voor de zekerheid nog een keertje bellen of binnenlopen om het nogmaals te vragen!
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Mijn zoontje woog 5.9 kilo met 3 maanden en dronk 6x150/5 (als ik het goed heb) en heel af en toe 180/6...volgens mij ging hij met 4 maanden elke dag 180/6 drinken en ging toen heel snel naar 4 flessen.
    Als hij niet (meer) wilde draaide hij zijn hoofd weg en kreeg ik de fles er gewoon niet meer in.
    Soms gebeurde dat na een halve fles en soms dronk hij alles tot op de laatste druppel op.

    Hij ging trouwens naar 4 voedingen omdat hij ontzettend veel sliep.
    Hij maakte nachten van 13 a 14 uur en sliep overdag ook...het was bijna geen doen om meer voeding te geven en hij vroeg er ook niet om.
    Heb volgens mij een aantal keren geprobeerd om een grotere fles of een extra voeding te geven, maar dan sliep hij nog langer en dat was dus totaal niet de bedoeling.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hier groeide ze ook zo hard en dronk niet meer dan ze mocht hebben, ze heeft nog nooit over de 1 liter gedronken op een dag en eigenlijk altijd daaronder.
    Hier woog ze bij de geboorte 3640gram en met 3,5 maand was ze 7,5kg, met 5 maanden 8,3kg en met ruim 6 maanden was ze 9,5kg.
    Met 4 maanden dronk ze overdag 4 flessen van 180/6 en kwam 's nachts vaak nog 1x en kreeg dan een flesje van 100/2.
    Overdag meerdere kleinere flesjes was hier toen geen optie meer omdat ze echt lange slaapjes deed, meestal 2 uur wakker en dan 2-2,5 uur slapen.
    Ze is nu 10 maanden, nog steeds een flinke tante, maar je ziet dat die echte babyspekjes alweer langzaam beginnen te verdwijnen.
    CB zei hier zolang ze alleen maar flink worden van de melk (en daar dus niet teveel van krijgen) kruipen/lopen ze het er straks vanzelf wel weer af. ;)
    Geef je flesvoeding op verzoek of schema? Als je op schema voed zou je nog op verzoek kunnen proberen. Hier bijv. nooit een late fles gehad, maar wel een nachtvoeding. Bleek dat ze in de nacht prima toe kon met een half flesje i.p.v. een hele.
    Verder liet ze er overdag gerust wel eens 5 uur tussen (lag ze lekker te tukken), kon ook rustig nog een halfuurtje wachten op d'r fles het boodschappen doen o.i.d. eens uitliep, ze leek nooit echt hongerig te zijn. Terwijl onze zoon stipt om de 4 uur begon te bléren om een fles en niet stopte totdat die fles in z'n mond zat.
    Verder zou ik me er niet te druk om maken hoor, ik vind het een keurig gewicht, nog ruim een kilo lichter dan onze dochter op die leeftijd. :oops:
     
  8. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties, fijn!! Hier zijn meerdere kleine flessen ook geen optie vanwege de slaapjes overdag, en het feit dat ze snachts doorslaapt. Moet haar voor de 5e fles al wakker maken, dus ga haar niet ook nog voor een zesde of zevende fles wekken.
    Heb besloten om het even aan te kijken, vanmiddag dronk ze een fles heel slordig en knoeide steeds, toen gestopt. Er zat nog 50 in, en ze taalde er niet meer naar.
    Dus toch beter naar de signalen kijken. Allerkleinste speentje heeft ze al, ze zuigt er krachtig. Zit te denken om bijv. 2x 180/6 te doen en 3x 150/5 en dan kijken hoe dat gaat..........
     
  9. Pantoffelheldin

    Pantoffelheldin Niet meer actief

    Mijn zoontje is bijna 3 maanden oud en krijgt 5 flessen van 180/6 ( forte voeding)
    Alles gaat tot de laatste druppel op.
    Hij groeit ontzettend hard , was met 8 weken 6 kg.
    Ik zou me eigenlijk niet zo druk maken om dat gewicht , dat veranderd namelijk nog ontzettend.
    Kan maar zo zijn dat ze de volgende keer helemaal niet zoveel is aangekomen.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  10. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik zou gewoon 180/6 aan blijven bieden, maar er niet inproppen.
    Heeft ze genoeg of zit ze er maar mee te spelen dan stop je inderdaad gewoon, drinkt ze m wel helemaal leeg dan is t ook prima.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  11. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Thanks voor jullie reacties. Wat het op verzoek voeden betreft; ik voed overdag op verzoek, dus gewoon wanneer ze komt. Soms zit er maar 3 u tussen de voeding en soms 5. Net ook wat ze aangeeft.

    In de avond maak ik haar echter wel wakker voor de 23u fles, want ik wil haar graag nog in de wieg naast me hebben als ik ga slapen (overdag slaapjes in eigen kamer) en als ik weet dat ze nog in de nacht komt, kan ik niet in slaap komen. Pluk haar dan zachtjes uit bed, heel rustig en half slapend drinkt ze dan haar flesje leeg. Daarna heerlijk even bij mij, dan komt t boertje vanzelf. Ze is dan wel wakker en heel vrolijk altijd. Daarna schone luier en slaapt ze heerlijk verder naast ons in de wieg.
     
  12. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Jullie en je meisje doen het dus hartstikke goed zo te lezen :)
    Ik zou gewoon doorgaan op de manier waarop jullie het nu doen en goed blijven kijken naar jullie meisje.

    Misschien totaal overbodig hoor...maar als ze alleen geplast heeft in de avond dan hoef je haar niet helemaal te verschonen.
    Je kunt dus een droomvoeding geven.
    Dat betekent dat je haar als het ware in haar slaap de fles geeft zonder haar verder te ‘storen’ zodat ze lekker verder kan slapen.
    Als ze nog veel last van krampjes heeft dan is boeren noodzakelijk, maar de periode van krampjes is rond die leeftijd vaak weg, dus je hoeft haar niet te laten boeren.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  13. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Wat goed, nooit van gehoord een droomvoeding! Ga ik zeker eens proberen, maar een hele nacht in natte luier lijkt mij ook niet zo.....? Maar meestal heeft ze rond 23u heel weinig geplast op de een of andere manier.
     
  14. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Straks als ze klokje rond gaat slapen verschoon je haar van 19.00 tot 7.00 niet meer. Is ook echt niet nodig...ze worden er niet wakker van en ze slapen er ook niet slechter door.
    Mocht je merken dat ze gepoept heeft dan kun je wel haar luier verwisselen, maar er is een grote kans dat je haar nu wakker maakt uit haar diepe slaap.
     
  15. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Ja ze wordt idd wakker uit een diepe slaap. Ik zal vanavond eens proberen om dit zo te doen.
    Vind het niet boeren wel spannend hoor, maar anderszijds boert ze toch altijd slecht, omdat ze steeds weer half in slaap dommelt.....

    Dat van 19 tot 7 slapen...vanaf wanneer zouden ze dat gaan doen? Dat is toch als je de 5e voeding mag laten vervallen? Wanneer mag dat precies, als ze bijvoeding krijgt?
    Ik denk erover om met bijvoeden te starten ergens tussen de 5 en 6 maanden.

    Vind het wel een apart idee om de 5e fles te laten vervallen, ze worden ouder/groter, maar krijgen dus minder? Hoe dat nou weer zit, misschien minder behoefte omdat ze minder hard groeien ofzo.
     
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Je hoopt dat ze dat gaan doen (zo lang slapen achter elkaar) maar er is geen garantie voor..
    Bijvoeding vervangt de eerste maanden nog geen melk
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, mijn zoontje is nu bijna twee jaar oud, en ik wacht nog steeds op dat klokje rond slapen...
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  18. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.284
    1.491
    113
    Vrouw
    Ze slaapt hier in principe al wel door, tot smorgens uurtje of 6/7 en na de fles van 19 savonds, dus vanaf 20 zeg maar.
    Maar moet haar nu dus nog om 23 uur wekken voor de fles, ben benieuwd wanneer ik die kan laten vervallen.
     
  19. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Het is inderdaad de gok of ze het gaat doen.
    Bij mijn zoontje lieten we gewoon opeens de fles weg, omdat hij dus ook diep sliep en niet zelf wakker werd voor zijn fles en hij bleek dus gewoon door te slapen.
    Je mag het al proberen om de 23.00 fles weg te laten hoor, maar er is geen bezwaar tegen om hem nu nog te geven.
     
  20. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Mijn jongste is 6. Ik wacht ook nog steeds :roflmao:

    Eerlijk gezegd, ik ben er helemaal nooit van uit gegaan dat kinderen dit ook daadwerkelijk doen..
     
    Kangerootje en Shakes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina