Thuisbevalling zonder verloskundige

Discussie in 'De bevalling' gestart door Gruffalo123, 13 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Even voorop stellen dat ik dit absoluut niet wil promoten en echt voorstander ben van bevallen met goede begeleiding.
    Dit is dus ook niet bedoeld als reltopic van een zweverig iemand die de reguliere zorg wil afzweren.
    Als er iets niet goed lijkt in de zwangerschap en het is veiliger in het ziekenhuis te bevallen ga ik dat uiteraard doen!

    Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die bevallen zijn zonder hulp van de verloskundige/gynaecoloog. Ook op zoek naar goede websites/boeken met informatie hierover. Dit zodat ik goed kan nadenken wat ik wil voor de bevalling van de vierde volgend jaar.

    Nummer twee en drie zijn thuis zonder hulp/begeleiding van de verloskundige geboren. Beide keren kwam ze pas een kwartier tot een half uur nadat de baby er was. Dit omdat ik ontzettend snel beval. Derde bevalling duurde vanaf de eerste wee tot het kind er was krap 30 minuten. Bij de tweede was dit drie kwartier. Beide keren heb ik de verloskundige al snel gebeld, maar omdat het midden in de nacht was of ze stond vast bij een andere bevalling duurde het even voordat ze er was.

    Nu zie ik dat bij nummer vier weer gebeuren en speel ik met het idee om als dit midden in de nacht gebeurt en alles goed lijkt te gaan, de verloskundige pas in de ochtend te bellen. Uiteraard bij enige twijfel of onzekerheid bel ik meteen ;).

    Dus wie heeft er ervaring? Tips voor boeken/sites?
     
  2. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Geen ervaring hier maar ik kan me goed voorstellen dat je je hierop voor wilt bereiden aangezien de VK al 2 keer eerder te laat was en de kans best reëel is dat het weer zo zal gaan.

    Heb je het al, of ga je het nog, met je VK bespreken? Ik denk dat zij je hierin ook wel handvaten kunnen geven.
     
  3. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Ik ga het uiteraard ook met de verloskundige bespreken. Maar is nu met 9 weken nog een beetje te vroeg :oops:. Ik gok dat ik dat rond de twintigste week eens ga bespreken
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 13 nov 2020
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
    Ik zou overleggen met je verloskundige. Mijn kind zou zonder direct ingrijpen zijn overleden (gelukkig continue monitoring, ik had niet geweten dat hij anders al uren foetale nood had. Ik zat in mijn bubbel) dus ik ben sindsdien wel erg geschrokken van hoe het ook kan lopen. 3e van mijn zus was de verloskundige net op tijd aanwezig: nr 2 was ook thuis geboren en een eitje, nr 3 ging fout: bleek te groot, zat bekneld en is beademd en met ambulance afgevoerd. Gelukkig dat de verloskundige zuurstof bij zich had. Ook zus heeft nog steeds fikse klachten door de bevalling. Dit was dus compleet onverwacht. Ging snel maar ook hartstikke fout. Bevalling verliep voorspoeding namelijk

    Als je het wel doen, zou ik wel kijken of ze je kan leren wat te doen bij nood. Elke minuut is te lang als kind levenloos ter wereld komt. Dan moet je wel weten wat je moet doen. Je kan 3 makkelijke snelle bevallingen hebben gehad en bij nr4 dat er complicaties zijn (maar ook jijzelf, forse bloeding bv). Dus ik zou zéker op tijd bellen dat ze wel standby staat
     
  5. AnnaS1988

    AnnaS1988 Lid

    11 mei 2019
    24
    7
    3
    Vrouw
    #5 AnnaS1988, 13 nov 2020
    Laatst bewerkt: 13 nov 2020
    Bij mijn tweede was de verloskundige te laat! Ze kwam een paar minuten nadat ons kleintje was geboren binnen. Mijn eerste is ook zeer snel te wereld gekomen in het ziekenhuis dus was er ook al bang voor. Mijn verloskundige gaf aan dat bij dit soort stortbevallingen, er zelden complicaties op treden.

    Er kan altijd iets mis gaan, maar ik zou dus positief blijven, vertrouwen in je lichaam, en bij het eerste signaal van bevalling de verloskundige bellen. En als jij je goed voelt bij een mogelijke onbegeleide thuisbevalling go for it.

    Ik ben nu zwanger van de derde en ga weer thuis bevallen.
     
  6. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    @Sado is ook een snelwerper:roflmao:(sorry vond ik leuk te zeggen)

    Volgens mij is dat de reden waarom ze haar nu hebben ingeleid? maar ik kan de reden mis hebben hoor ben een vergiet.
     
    Sado vindt dit leuk.
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.749
    15.179
    113
    Snelwerper, hahahahaha! :roflmao::roflmao:

    Ik ben in principe alle keren ingeleid wegens een chronische hoge bloeddruk. De laatste bevalling was mijn bloeddruk echter wel beter onder controle dan in de eerste en tweede zwangerschap. Inderdaad alsnog ingeleid met 37+5 wegens de enorme vaart (47min vanaf eerste wee) van mijn tweede bevalling. Mijn gynaecoloog wilde nl niet het risico lopen dat ik - met mijn medische indicatie - thuis of langs de kant van de snelweg zou gaan bevallen :)

    Maar dus geen ervaring met thuis bevallen zonder medische ondersteuning, dat wilde ik zelf ook absoluut vermijden.
     
  8. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    Ohja je bloeddruk was t !
     
    Sado vindt dit leuk.
  9. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Ik denk dat @RE080219 je hier veel over kan vertellen!

    Ik kan me je wens ook goed voorstellen hoor. Ik ben zelf verloskundige maar ik fantaseer hier voor mezelf wel eens over :) Helaas ging het bij mij beide keren niet bepaald vlot en dan is hulp erbij toch wel prettig (en bij de eerste ook noodzakelijk).

    Maar bespreek je wens inderdaad met je verloskundige. Misschien niet zo gek om dat al vroeg te doen, mocht ze hier absoluut niet voor open staan en jullie komen niet tot een bevredigend plan samen, dan heb je nog ruim de tijd om verder te kijken en een andere vk te leren kennen.

    En inderdaad, bij twee eerdere vlotte bevallingen die zonder verloskundige goed zijn gegaan zou ik ook wel vertrouwen hebben in die derde keer. En mocht het op dat moment niet goed voelen bel je uiteraard alsnog.
     
    RE080219 vindt dit leuk.
  10. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    @GroeneBomen ik heb regelmatig pasgeborenen gereanimeerd en ook allerlei spullen in huis om in geval van nood te kunnen ingrijpen inclusief medicatie voor het geval van nood.
    Mijn man is daarin wel wat minder vaardig maar kan ook heel erg veel. Ook als het nodig is bij mij infuus aanleggen is mogelijk (inclusief spullen daarvoor in huis plus medicatie voor mij). Dus in die gevallen waarin de nood aan de man is weten we wat we moeten doen.
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Leuk te horen dat er ook verloskundigen wel eens met die wens spelen. Ergens is het natuurlijk wel een idyllische situatie. Alleen met je eigen gezin. Natuurlijk heel rooskleurig voorgesteld, maar wel heel knus om zo mee te maken.
     
  12. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Stiekem zijn dat er best veel! Het voordeel van zelf verloskundige zijn is dat je natuurlijk collega's en vriendinnen hebt die dat ook zijn :) De meeste verloskundigen die ik ken willen thuis bevallen met alleen een vertrouwde verloskundige vriendin/collega erbij die zich vooral zo min mogelijk ergens mee bemoeit :roflmao: Dat zien de meesten toch wel als de perfecte en inderdaad romantische bevalling... Maar goed, we weten ook dat het lang niet altijd zo loopt en verloskundigen zijn helaas niet geschoold in zelf bevallen, dus onder collega's en vriendinnen ook de nodige complicaties en medische bevallingen. Maar ik denk dat het gros van de vk's jouw romantische wens wel herkent.
     
  13. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  14. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Ik vind het een indrukwekkend verhaal! En ook omdat jullie zo'n mooie afstemming met jullie vk hadden. Zoals ik al zei fantaseer ik voor mezelf wel eens een soortgelijke bevalling :D
     
    RE080219 vindt dit leuk.
  15. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Zeg nooit nooit, zou het je hartgrondig gunnen!! ❤️❤️
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  16. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Gewoon met de intake al bespreken. Zelf ben ik er geen voorstander van om na de bevalling pas te bellen en zeker niet een paar uur erna.

    Stel er zijn complicaties met de nageboorte od, dan heb je liever een vk die 15 tot 30 minuten te laat is dan dat je na de bevalling nog langer moet wachten tot de vk er eindelijk is.

    Ik snap je insteek, maar ik zou het gewoon direct bespreken met de intake. Dan weet de vk ook dat ze gas moet geven zodra het zover is.
     
  17. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Met de vierde ben ik alleen met mijn gezin bevallen. De verloskundige kwam de deur net binnen toen zoon er net was. Dit was overdag, op 1-1 notabene en uiteindelijk is alleen mijn oudste dochter bij het laatste stukje persen geweest. Ik zat in een bevalbad dus niemand had het echt door, behalve ik. Bij de vijfde Bevalling heb ik gevraagd of ze op afstand kon blijven en alleen als zij of ik dacht dat er iets niet goed ging, in zou grijpen. Ik heb geen boeken gelezen. Inmiddels voelde ik precies hoever ik in de bevalling zat en ik heb de controle of hoe zeg je dat, misschien de rust kunnen houden. Het is niet makkelijk te omschrijven, ik voelde gewoon dat het goed ging. Wij wilden in geval van nood de verloskundige wel in de buurt. Ik vond het heel fijn, om het alleen te doen, zonder commentaar bedoel ik dan voornamelijk. Ik ben erg gevoelig voor geluid. En bij de vorige bevallingen vond ik het gepraat, hoe zacht het ook was, van vreemden heel erg irritant. Dat mijn kinderen tijdens de bevalling film keken vond ik niet zo erg haha.
     
  18. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    @Dubbeltje82 ik heb weer dezelfde VK als de vorige keren dus die komen meteen als ik bel. Vorige keer werd ik wakker van persweeën en kon ik nog net mijn man roepen die de baby kon vangen. Tijd om de vk te bellen was er toen niet eens meer.
     
  19. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Een optie kan ook zijn, zoals bij @Lafelife, dat je afspreekt dat de vk (mocht ze wel op tijd zijn :D) in de kamer ernaast zit. Ik heb dat ook wel eens bij iemand gedaan die het liefste alleen beviel maar het toch spannend vond zonder vk. Dan is ze er letterlijk binnen 10 seconden. Het kan het zijn dat je dan alsnog de onrust voelt van een vreemde in je huis, maar kan ook juist de rust en vertrouwen geven dat ze zo dichtbij is.
     
    Lafelife en Gruffalo123 vinden dit leuk.
  20. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Op instagram deelde warmcuppatea (een geboorte fotograaf) een filmpje over een thuisbevalling zonder verloskundige. Prachtige beelden en ik dacht direct aan dit topic. Misschien leuk om eens te kijken.
     

Deel Deze Pagina