Thuisblijfmoeder

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door gate, 15 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    binnenkort loopt mijn contract af en deze wordt niet verlengd. Nu ben ik dus aan het nadenken over wat ik wil. Aan de ene kant hoop ik gauw weer zwanger te zijn en dan kan ik lekker alle aandacht aan mijn baby'tje geven. Maar het lijkt me ook wel weer eenzaam. Ik heb in de buurt geen familie en geen vrienden, dus is wat sociaal gebeuren dmv werk wel lekker. Hoe ervaren andere thuisblijfmoeders dit?
     
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.120
    113
    Oh ergens lijkt het me echt heerlijk! Maar zonder vrienden of familie zal het vast na een tijd vervelen..
    Kun je niet wat vrijwilligerswerk oid gaan doen tot die tijd? Of een hobby/sportclub zoeken?
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik ben een poosje TBM geweest. Beviel perfect. Alle tijd voor mijn oudste toen en geen stress rondom werk enz.
    Al vond ik mijn baan destijds wel ontzettend leuk (kinderopvang) dus die mistte ik wel.
    Nu ben ik gastouder. Nog steeds thuis dus maar ik kan wel mijn werk blijven doen.
    Moest dat thuis niet kunnen, dan was ik niet gaan werken. Het TBM beviel heel goed en inmiddels hebben beide kinderen wat problemen waardoor buitenshuis werken niet echt meer mogelijk is.

    Ik heb overigens wel genoeg vrienden en familie in de buurt.
     
    FatihaSakura vindt dit leuk.
  4. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.268
    7.832
    113
    Gelderland
    Het sociale is wel een belangrijk punt. Ik was vrij snel toch wel erg eenzaam. Ik had bepaalde verwachtingen die niet gebeurde waardoor ik echt keihard aan mezelf heb moeten werken.
    Ik had verwacht altijd gezellig te gaan winkelen, te freubelen, hobby’s op te pakken, altijd het huis schoon te hebben, altijd relaxt te zijn :p en veel tijd voor mezelf te hebben.
    haha, het was echt een hele pittige tijd en ik had het gevoel het allemaal alleen te moeten doen. Bijv nooit meer de kinderen ff uit handen kunnen geven.. Achteraf had ik gewoon 8 tot 12 uur moeten blijven werken ;)
    Maar voor de kinderen is het natuurlijk altijd wel heel fijn geweest en we hadden geen opvang gedoe meer.

    thuisblijfmoeder met schoolgaande kinderen is echt top! Niet alleen omdat het zo relaxt is (dat is het natuurlijk wel) maar omdat ik sinds de kinderen op school zitten veel meer contacten opgebouwd.
    Nu heb ik echt de perfecte combinatie gevonden. Ik werk 2 tot 10 uur per week, ik help veel op school, ik poets mijn huis en de overige tijd ga ik lekker winkelen, klussen, koffie drinken, bijkletsen met vriendinnen enz enz.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier tbm, ik heb soms ‘s avonds wat werk via een oud werkgever en volg een paar cursussen, maar dat doe ik dan thuis als de kinderen in bed liggen.
    Mijn kinderen gaan nu allebei naar school, en ik geniet enorm van het feit dat we nooit stress hebben rondom ziekte, afspraken in het zkh, met corona ook geen enkele stress wanneer ze bv verkouden zouden worden.
    Toen ze kleiner waren, vond ik het ook echt heel fijn - ik heb er nooit spijt van gehad.
    Sociaal gezien heb ik geen familie echt in de buurt, maar ik heb wel moeders leren kennen, geen van hen is ook tbm, de meesten werken parttime en zo is er altijd wel iemand met wie ik even kan kletsen ofzo. Maar ik ben vrij introvert, ik vermaak me ook prima alleen (met de kinderen) en ervaar dan geen gemis op sociaal vlak.
     
    Vitamientjuh, Emma1995 en juf1987 vinden dit leuk.
  6. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.833
    1.664
    113
    Leerkracht
    België
    Ik zou het echt niet kunnen, het lijkt me heel pittig. Ik zou er wel blij van worden als mijn man thuisblijfvader zou zijn :). Want met name het niet zorgen maken i.v.m. opvang (zeker nu in coronatijden), het kunnen koken overdag en niet snel na het werk, meer mogelijkheden voor hobby's van de kinderen en als de kinderen oud genoeg zijn ook van ons, dat lijkt me leuk. Maar ik denk dat als thuisblijfouder je dan inderdaad wel een goed netwerk moet hebben, goed alleen moet kunnen zijn, ...

    Ik ben een heel sociaal beestje + heb de drive van werk echt nodig... Man is meer zoekende maar financieel is helemaal stoppen geen optie. Hij blijft voorlopig waar hij is maar van mij mag hij gerust kijken om iets minder te gaan werken of iets totaal anders, laat mij maar carrière maken :thumup::)

    Met hele kleine kinderen lijkt het me persoonlijk de zwaarste baan die er is, maar dat is mijn idee... Eenmaal ze naar school/psz gaan dan denk ik dat het wel meevalt :o:

    Het lijkt me dus zeker wel voordelen te hebben...
     
    debq en Lies1611 vinden dit leuk.
  7. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Hier op 1 dag na en wat avond werk na ook volledig thuis. Familie woont ver weg, wat ik wel echt als een nadeel zie. Het is af en toe inderdaad best eenzaam, tegelijk zou ik niet anders willen. Het zorgt voor veel rust in huis.

    Als je de kans en mogelijkheid hebt zou ik het echt een kans geven, je kunt altijd nog ervoor kiezen om toch te gaan werken. Dan weet je of het wat voor je is. Overigens verveel ik me nooit, veel thuis zorgt ook voor meer rommel en schoonmaakwerk. En ik heb veel plezier in het onderhouden van de tuin.
     
  8. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik ben ook thuis, zoon is autistisch en red net een dagje school.In de buurt is geen opvangmogelijkheid voor hem dus als hij vrij/ziek is kan ik hem niet "kwijt", net als bij een lerarenstaking.Het is voor mij al best pittig om hem alleen op te voeden, energie voor een baan heb ik gewoon niet meer ook vanwege fybro.Ik ben wel af en toe aan het werk als vrijwilliger, verder moet ik regelmatig overdag gewoon opladen.Helaas kan mijn zoon niet veel zelf doen en durft hij ook niet alleen naar boven,huishouden schiet er dan wel eens bij in.Veel sociale contacten heb ik niet, ik ben allang blij dat mijn zoon gek is op mijn moeder zodat zei af en toe voor hem kan zorgen (liefst wel met mij erbij).
     
  9. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Ik ben tbm en vind het heerlijk. Toegegeven, het is bij tijd en wijlen erg eenzaam, vooral toen ik 1 kind had.. Maar zodra die naar school ging kreeg ik ook een sociaal netwerk. Eerst met vrijwilligerswerk op school, overblijfmoeder/oversteekmoeder/biebdienst/klassepoetsmoeder. Vanuit daar een paar vriendinnen gemaakt.
     
  10. Orchidea

    Orchidea Bekend lid

    1 jun 2018
    857
    516
    93
    Vrouw
    Ik ben dus tbm. Mijn contract liep in mijn zwangerschapsverlof af en werd niet meer verlengd. Toen kon ik mij volledig focussen op mijn dochter. Inmiddels 2 jaar. Ik moet eerlijk toegeven ik voel mij best eenzaam op het moment, sociale contacten aangaan vind ik momenteel moeilijk met een peuter en zwanger. Mijn ouders en schoon ouders en overige familie wonen op 45 min afstand, even op visite gaan lukt niet. (I.v.m) 1 gezinsauto en die heeft mijn man mee naar zijn werk. De enige vriendschap die ik hier heb gesloten heeft mij net na de aankondiging van zwangerschap 2 laten zitten, zij vond het belangrijk dat ze regelmatig wat samen met vrienden kon doen en helaas, voor mij gaat dat niet zo makkelijk met twee kids was haar conclusie. Dochter gaat in Januari wel naar de psz hier in de buurt, ik hoop dat ik dan zelf wat meer sociale contacten krijg. Verder is het echt fantastisch, ik vind het fijn de opvoeding van mijn dochter in handen te hebben, ondanks dat ik mijzelf daardoor vaak wegcijfer. Hopelijk is ze en straks onze zoon er ij mee.
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.106
    113
    Vrouw
    #11 GroeneBomen, 15 sep 2020
    Laatst bewerkt: 15 sep 2020
    T is niet mijn droom en zal niet mijn droom worden, maar heb t lot geaccepteerd. Ik mis de volwassenen, de échte pauzes, het gevoel van een vrije dag en écht blij zijn om ze weer te zien na een werkdag ipv dat het al zo'n gewoonte is, ik mis de intellectuele uitdaging. Mis dat Ik niet met vriendinnen mee kan praten over werk.

    Ik ben juist een enorm sociaal wezen en verpieter soms thuis.

    Heeft het voordelen? Ja tuurlijk, geen gedoe moet oppas, ik zie alle mijlpalen en ik vind mijn kinderen echt wel leuk. Maar ik mis de afwisseling, t is nu alleen maar prive en ik heb liever balans werk/privé
     
    Iertje81, juf1987 en Luna86 vinden dit leuk.
  12. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    #12 Nijntje01, 15 sep 2020
    Laatst bewerkt: 15 sep 2020
    Ik ben nu 3 jaar thuis en voor de kinderen is het erg handig. Voordat mijn 2e zoontje er was vond ik het wel eenzaam in de winter, maar tijdens de zwangerschap en daarna met een baby was ik erg blij dat ik thuis was. En nu met de Corona ook, als ze weer eens verkouden zijn. Maar het is ook wel eens (regelmatig) pittig, de hele dag met kinderen die niet luisteren :roflmao:
    Ik heb hier in de directe omgeving ook geen familie en vrienden, dat vind ik wel jammer. Vooral in de winter, als we veel binnen zijn, kan ik me daardoor wat eenzamer gaan voelen. Naar mijn ouders is bijvoorbeeld een uur rijden...
    Nu met school wordt dat gevoel vast minder, we moeten er verplicht vaker op uit. En denk altijd, ik kan altijd weer een baan zoeken.
    Ik doe trouwens wel wat administratieve dingen (nu 1 uur per week, in hoogseizoen een paar uur) voor mijn man zijn eigen bedrijf, maar dat is gewoon in mijn eentje thuis achter de laptop.

    Ik ken hier trouwens ook geen thuisblijfmoeders in de buurt. En wat ook mijn probleem is, als ik hier mensen leer kennen, bijvoorbeeld via school, stel ik ook nooit voor om af te spreken. Ik denk altijd dat ze al genoeg mensen kennen, omdat ze hier ook vandaan komen.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ik ben nu 1.5 jaar thuis. Wel in een luxe positie vind ik, aangezien ik schoolgaande kinderen heb. Ik vind het heerlijk. Moet wel zeggen dat ik sowieso erg op mijzelf en de rust vooral heel fijn vind. Wel doe ik er wat dingen naast. Heb een tijdje mantelzorg bij mijn ouders gedaan (gelukkig niet meer nodig) en ben leidster geweest bij voetbalteam van de jongste. Tussendoor probeer ik wat Spaanse woordjes op te pikken met een app.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  14. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.666
    113
    Vrouw
    Hier geen tbm maar heb een oproep contract waarmee ik zo'n 2 daagjes per week werk. Werk onregelmatige diensten dus we zitten nooit met oppas gedoe, kan zelf m'n diensten aangeven.
    Dus mocht je erg eenzaam worden is dat misschien nog een optie, weet niet waar je werkzaam in bent.

    Ik heb wel vriendinnen in de buurt en familie op een half uurtje rijden. Dus heb voor m'n gevoel m'n werk niet nodig voor het sociale gebeuren.
     
  15. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    #15 Haje32, 15 sep 2020
    Laatst bewerkt: 15 sep 2020
    Ik ben nu 8,5 jaar thuis bij de kinderen. Mijn contract werd niet verlengd tijdens mijn eerste zwangerschap. Ik vond het de eerste 3 jaar het meest pittigst. Ik kreeg 2 kinderen in 1,5 jaar tijd en ik herstelde niet goed na de bevallingen. Uiteindelijk kreeg ik CVS als diagnose en zit nu i.v.m. lichamelijke klachten weer in het medische proces. Wel is mijn sociale netwerk heel erg gegroeid sinds dat ik kinderen op de basisschool heb. Soms heb ik nu spijt dat ik niet werkte (niet dat ik het kon de afgelopen 7 jaar) want ik heb nu nergens recht op financieel. Dus dat is iets om rekening mee te houden. Je hebt je gezondheid niet altijd in de hand. Maar voor de kinderen is dit echt het meest fantastische denk ik, voor die van mij althans. Die willen echt niet naar de BSO.

    Ik zou goed kijken of je er tegen kunt 24-7 bij je kinderen en hoe je het financieel kunt dragen op 1 salaris.

    Oh en ik ben gaan babyzwemmen met de oudste en kreeg daardoor ook contacten. Maar je moet er wel wat voor doen. Misschien kijken wat er in je omgeving mogelijk is. Misschien is er ook een mama-cafe o.i.d.
     
  16. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ik ben in principe tbm. Maar werk daarbij doordeweeks avonden en weekenden. Soms na een lange dag met de kinderen, valt het weleens zwaar om dan ook nog 's avonds te moeten werken ipv relaxen op de bank. Ooit zou ik dus wel graag willen stoppen met werken of iets onder schooltijd willen doen.
     
  17. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Over financiën gesproken, hou er ook rekening mee dat 1-verdieners vele malen meer belasting betalen dan gezinnen waar beiden werken. Heb het wel eens uitgerekend, als je beiden halve weken gaat werken hou je onder aan de streep veel meer over. Dit gaat niet over 1 tientje maar kan zo 200 euro schelen. (Is al poos geleden dat ik het berekende, dus precieze hoeveelheid weet ik niet, misschien is het nog wel meer.)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.970
    8.774
    113
    Mijn contract kon niet worden verlengd en ik vond het toen prima. Onze zoon kwam te vroeg en bleek verborgen reflux te hebben en toen was het praktisch dat ik er was aangezien hij zoveel recht op moest blijven tijdens en na het eten.

    Ik vond de eerste jaren zwaar. Toen hij naar de peuterspeelzaal ging ben ik vrijwilligerswerk gaan doen.
    Inmiddels is hij 6 en doe ik veel vrijwilligerswerk. Moet wel zeggen dat ik nog een hobby verder zoek.
     
  19. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.703
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik ben 8 jaar lang TBM geweest. Opvang was met de ploegendienst van mijn man altijd een probleem. Aan flexibel opvangen doen ze hier niet. Familie hadden we niet in de buurt of wilde niet oppassen. Ik heb nu afgelopen 4 weken gewerkt. Het waren te veel uren naar mijn zin (26, ik had liever max 20) en het werk zelf was ook echt niet leuk, dus ik ben vanmorgen gestopt. Financieel hoeft het nl. niet. Ik heb wel de intentie iets anders te zoeken, we weten nu welke dagen er beschikbaar zijn op de BSO, dat maakt het wat makkelijker. Maar ik heb het altijd heel fijn voor de kinderen gevonden dat ik thuis was toen ze nog niet naar school gingen. Ook idd bij ziekte of studiedagen nooit gedoe. Ik kan me in mijn eentje prima vermaken. Ook heb ik nog een poos meegedraaid op de overblijf op school. Dat brak de dag een beetje. Maar voor nu wel weer op zoek naar iets voor parttime.
     
  20. gate

    gate Bekend lid

    12 jun 2014
    723
    506
    93
    wat een hoop reacties nog! Toch nog een hoop thuisblijfmoeders wat je tegenwoordig niet meer zo zou verwachten (ik iig).

    Invalwerk zat ik ook nog aan te denken idd, alleen ben ik dan maar 1 dag per week beschikbaar en zou het net zo moeten uitkomen.

    Verder ben ik zelf ook niet denderend sociaal hoor, maar denk dat ik alleen maar thuis misschien wel beetje eenzaam zou kunnen worden.

    Lastig hoor... maar proberen kan natuurlijk nooit kwaad, contract loopt toch af...
     

Deel Deze Pagina