Tiener erg ziek: Wanneer bel je de huisarts/HAP?

Discussie in 'Corona forum' gestart door jannanas, 5 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Wanneer bel je?Tot wanneer wacht je af? Heeft het zin om een huisarts te bellen, wat kunnen ze betekenen?
    Dochter, 13 jaar, is zo ziek van de Corona. Sinds zondag. Hele heftige keelpijn, kan niet hoesten want dat doet haar zoveel pijn en haar keel zit helemaal vol slijm. Je hoort het rochelen als ze een beetje dieper ademhaalt. Ze krijgt het gewoon niet weg. Koorts, 38,5 ongeveer. Soms zakt het tot ongeveer 37,9. Maar stijgt dan zo weer. Zit op maximale dosering ibuprofen op advies huisarts. Ze kan niet wachten tot ze het volgende pilletje weer mag.
    Gisteren zuurstof laten controleren bij huisarts omdat ze bijna aan het hyperventileren was, geen lucht kreeg. Zuurstof was goed. Pols was wel hoog, nu nog. Vanaf vanmiddag zegt ze dat ze vlekken voor haar ogen ziet (zwakte?). Ze is helemaal rood en haar keel helemaal dik, lymfeklieren hard aan het werk.
    Tjonge, wat is dit lastig. Had ik het maar…wie heeft deze ervaring ook, hetzij met een kind of volwassene? Wanneer komt de verbetering en wat kan ik of een arts doen om haar te helpen?
     
  2. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon bellen.
     
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Ik zou morgenochtend opnieuw overleggen met de eigen huisarts. Ik zou me in deze situatie vooral afvragen of ze niet aan uitdrogen is? Meestal met zulke ernstige keelklachten is eten en drinken ook heel moeilijk en in combinatie met koorts ligt het dan wel op de loer.
    Naast ibuprofen mag je ook 4x 1000 mg paracetamol geven, ik weet niet of je dat ook al doet? Misschien dat pijn daar beter mee onder controle komt.

    Dat gezegd hebbende, corona is echt een rot virus, waar je echt heel ziek van kunt zijn en wat lang kan duren. Ze zit nu op dag 3. Dat is relatief nog niet zo lang.

    Bij twijfel of ernstige zorgen kun je ook nu overleggen met HAP.
     
  4. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bellen

    Wanneer je hier komt vragen of het een goed idee is om te bellen, dan is het (meestal) een goed idee.
     
    Riverdale87, rijo, Huismuisie en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.342
    12.031
    113
    Vrouw
    Je maakt je zorgen. Dat snap ik goed. Als jij zo de nacht niet in wil gaan zou ik gewoon de hap bellen.
    Anders wachten tot morgen en je eigen huisarts bellen.
    Helpt waterijs misschien tegen de keelpijn? Het koelt en het is meteen vocht.

    Sterkte en beterschap❤️
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Lukt het haar ijsjes te eten?

    Ik zou sowieso weer bellen voor advies. Daar zijn ze voor. En al helemaal voor een kind. Dat ze zo vol zit en pijn heeft kan ook geestelijk veel met je doen ( bij mij zelfs al) dus dat is ook een extra reden om te bellen.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  7. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Bij twijfel zou ik in dit geval bellen.

    Tips die ik kan bedenken, ibuprofen combineren met paracetamol, maar weet niet of dat mag op haar leeftijd dus dat kun je dan meteen vragen bij de HAP.
    Verder misschien waterijsjes eten.
    En veel drinken water of evt thee (ik vind zelf bij keelpijn thee met suiker lekker terwijl ik het normaal zonder suiker drink, maar dat is persoonlijk).
     
  8. Zonnetje19

    Zonnetje19 VIP lid

    26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Gewoon bellen hoor. Daar zijn ze tenslotte voor
     
  9. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Ik zou nu ook bellen
     
  10. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Dank voor alle tips!! Ijsjes doen we. Paracetamol wil ze niet, wordt ze vaak misselijk van (bitter smaakje). Mocht wel van de assistent. Drinken gaat goed, soms lukt het ook om wat te eten(zachte dingen). Dus uitdrogen ben ik niet zo bang voor. We wisselen thee met honing af met water. Het liefst zou ik bellen, maar dat is vooral omdat ik zo graag het voor haar op zou willen lossen. Maar als ik nuchter nadenk: wat kunnen ze doen? Dat is het lastige, volgens mij is er weinig verlichting/oplossing mogelijk. We kijken het nog even aan, mocht het nog minder worden dan bel ik vanavond/vannacht. En anders morgenochtend.
    Ze praat gewoon helemaal niet, niets, dat ken ik zo niet van haar! Maar gelukkig, net toen ik binnenkwam zat ze even rechtsom aan de eettafel, dus dat is een goed teken. Hopelijk het keerpunt?
    Het is inderdaad echt een rotvirus!! Het slijm maakt het inderdaad erg angstig.

    zijn er meer ouders die het zo heftig hebben gezien bij hun kinderen/tieners?voor mijn gevoel hoor je daar toch vrij weinig over.
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Aquirius blauw laten drinken.
    Of gewone cola en chips.

    Paracetamol zetpil? Paracetamol en ibuorofen versterken elkaar.

    Met lampje in mond gekeken. Zijn er stippen te zien? Dan heeft ze een keelontsteking. Bij keelpijn moet ze kunnen slikken en haar mond goed kunnen openen.

    En ik als doktersassistente heb liever dat een moeder een keer teveel belt dan te weinig.
     
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Wat naar voor je dochter zeg! Zou kinder pcm nog een optie zijn? Of zetpillen pcm?
     
  13. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Het kan ook dat ze Corona en die rotgriep tegelijk te pakken heeft, dan is het verloop ook pittiger wordt gezegd.

    Nog een tip tegen de keelpijn. Ijsblokjes kapot maken ( dat het een soort schaafsel wordt zeg maar ) en dat kan ze dan met een lepeltje eten.
     
  14. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Goede tip!! Kinderparacetamol heb ik, gaan we gelijk doen. Niet aan gedacht, stom.
     
    Zxcvb, Dubbelgeluk en JupitR vinden dit leuk.
  15. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Ik ga proberen in haar mond te kijken. Mond opendoen doet haar ook wel pijn. En ze kan haar tong niet zo goed naar beneden doen (maar dat kan ze nooit, ook zonder Corona niet :)). Zal hem beetje naar beneden proberen te duwen.

    achteraf gezien: vorige week, dus voor ze Corona kreeg of juist besmet werd, had ze heel veel aften in haar mond. Dus haar weerstand was misschien al niet helemaal goed, misschien komt hij daarom zo heftig binnen.
     
  16. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ach wat klinkt dit heftig zeg! Ik heb helaas geen tips, behalve de dingen die hier boven al genoemd zijn. Maar ik wilde niet wegklikken zonder je veel sterkte en beterschap te wensen voor je dochter! En als het om een kind gaat zeg ik altijd gewoon bellen als je je zorgen maakt hoor! Hopelijk knapt ze snel op!
     
  17. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Wat de keel betreft zou ik het nog tot morgen aan kijken, maar vlekken voor de ogen vind ik wel een heel ander verhaal, daar zou ik niet mee wachten tot morgen! Zou zeker even bellen voor advies.
     
  18. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Ze ligt inmiddels in bed. Met opnieuw ibu en nu ook kinderparacetamol. Koorts leek iets te zakken, ze leek ook iets helderder uit haar ogen. Ik ga straks even kijken, en hoe ze morgen uit bed komt. Denk dat ik morgen sowieso even bel, om te checken of het geen keelontsteking wordt. Dank voor alle tips!
     
    JupitR en Willemijntje19 vinden dit leuk.
  19. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    He bah, ik wilde niet zomaar wegklikken. Beterschap!
    Bij twijfel bellen, altijd.

    Je hebt ook pmol die.je makkelijker slikt evt(de ovale van de kruidvat).
     
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Waarom ibuprofen? Als dat enkel voor de koorts is zal ik dat zeker niet doen. Hoe hoger de koorts, hoe sneller ze hersteld (tenzij hij boven de 40.5/41 komt natuurlijk, dan moet je gaan oppassen en eventueel gaan verlagen)

    Koorts is een afweermechanisme vh lichaam, door de temperatuur te verhogen valt je lichaam het virus aan. Als je dat steeds onderdrukt door paracetamol of ibuprofen krijgt het virus vrij spel en wordt je óf zieker of blijf je langer ziek.

    Veel sterkte en beterschap:( hoop dat ze zich morgen beter voelt!
     

Deel Deze Pagina