tieners en koffie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DQueen, 8 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Mag jouw tiener koffie drinken?

    Mijn zoon van 11 is gek op koffie, maar mag dat van mij alleen op zaterdag en zondag ochtend drinken en dan iets slaps als cappucino of latte machiato.
    Mijn nichtjes van 15 beginnen hun dag met een dubbele espresso. En als we uit eten zijn bestellen ze bij het desert een espresso of ristretto. Ook gaan ze doordeweeks regelmatig langs starbucks voor zo een grote beker cappucino. Ik vind dat raar, mijn zus vind mij weer overdreven dat zoon dat niet mag.
    Cafeine is toch slecht voor kinderen? Of zit ik er helemaal naast? Hoe gaan jullie daarmee om? Toen ik zo jong was mocht ik af en toe een koekje soppen in mijn moeder haar koffie en daar bleef het bij. En dat deed ik omdat ik het interessant vond niet omdat ik het lekker vond, ik lust nog steeds geen koffie trouwens.
     
  2. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Ja, mijn zoon van 14 drinkt 's-morgens koffie en als hij er trek in heeft 's-avonds ook. En dit is een bakkie gewone filterkoffie (iets anders heb ik niet in huis). Ik heb liever dat hij dit drinkt, dan dat hij een blikje Red Bull drinkt.
     
    Zulema en DQueen vinden dit leuk.
  3. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Volgens het Voedingscentrum (of hoe heet dat adviesbureau?) mogen k8nderen vanaf een jaar of 12 cafeïne. Daar valt koffie en cola onder. Red bull vind ik weer een ander ding aangezien kinderen daar ook hartkloppingen ed van krijgen, dus daar is het advies 16 (of tegenwoordig zelfs 18?).
    Dus dagelijks koffie zou ik nog niet doen, maar zo in het weekend, ja hoor. Gezellig ;)

    Ik dronk als 4-jarige al koffie. Eerst alleen bij mijn oma kindertjeskoffie. Later wat regelmatiger gewone filterkoffie, ik had erg astma en cafeïne zet je longblaasjes (voor even) open.
     
  4. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Wat raar, ik heb zelf ook altijd begrepen dag cafeïne niet echt goed voor je is, laat staan voor kinderen/tieners. :rolleyes:
     
    DQueen vindt dit leuk.
  5. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Blikje red bull is hier ook verboden en valt gevoelsmatig dus in dezelfde categorie voor mij.
     
    Zulema vindt dit leuk.
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Ik heb al een aantal jaar altijd decaf voor middelste dochter in huis. Dus dat mag ze drinken. En soms komt het voor dat ze een keer ‘echte’ koffie drinkt, maar dat is bij wijze van uitzondering (bv zo’n ijskoffie uit een blikje oid of een bezoekje aan Starbucks)
     
    DQueen vindt dit leuk.
  7. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Die ijskoffie vind zoon ook erg lekker, ligt hier van starbucks in de supermarkt. Maar als ik het hier zo lees mag ik er wel iets soepeler in worden.
     
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Verkijk je niet op hoeveel cafeïne er in zo’n ijskoffie zit! Op diverse varianten staat zelfs dat je het als zwangere niet mag drinken. Net zoals op een blikje red bull.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  9. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Hier voorlopig geen cafeïne voor mijn dochter (Ze is nu net 11). Als ze op een moment toch met het idee komt om koffie te drinken dan mag ze met mij meedoen met de cafeïne vrije koffie. Ik reageer behoorlijk heftig op koffie met cafeïne. Maar ik zal het zo lang mogelijk uitstellen, vind het gevoelsmatig erg raar om een "kind" koffie te geven...
     
    Jessi79 en DQueen vinden dit leuk.
  10. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Hier ben ik het mee eens. Ik snap je gedachten en keuze dus helemaal, @DQueen
     
    DQueen en Prikje vinden dit leuk.
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    In cola zit toch ook caffeine? Legers pubers die dat drinken. En kinderen ook tegenwoordig.

    Ik zou zeggen als ze het lekker vinden vanaf een jaar of 14/15 af en toe, geen 4 koppen per dag ofzo. Ik denk dat kinderen vroeger veel eerder met koffie begonnen wanneer ze bijvoorbeeld al jong aan het werk gingen in de bouw of bij een boer.
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Nee hoor, als jij je er niet prettig bij voelt, dan moet je het gewoon niet doen.
    Persoonlijk denk ik dat er nog wel meer dingen op de wereld zijn die niet goed voor je zijn en die we toch eten uit (en daar schaar ik caffeïne ook onder). Zolang het met mate is zie ik het probleem niet. En dus mag mijn dochter bij het uit eten best een cappuccino bestellen bv. En dagelijks een kopje decaf vind ik al helemaal geen probleem.
    Zodra ze op de middelbare school zitten, zullen ze wel vaker dingen kopen die niet gezond zijn. Dus dan sta ik liever thuis wat dingen toe in een met mate beleid, dan dat ze het daar dagelijks gaan halen.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  13. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Cola drinkt mijn kind eigenlijk ook niet, lust hij niet. Mocht ik als kind ook niet drinken. Maar voelt wel anders dan koffie. In mijn gedachten is koffie een volwassenen drank.
     
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier lusten ze ook geen cola (of welke prik dan ook), en ik kreeg pas cola na mijn 13-14de geloof ik. Koffie zelfs later, mijn moeder was daar best streng in. Achteraf ben ik daar alleen maar blij om.
     
    DQueen en tuc vinden dit leuk.
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind 15 ook wel anders dan 11 hierin, maar met 15 zou ik ook met mate zeggen (net zoals cola bv).
    11 vind ik wel jong voor koffie - maar als hij het zo lekker vindt, tja, een keer een melkige kop dan ;)
     
    DQueen vindt dit leuk.
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Mijn zoon drinkt al jaren cappuccino, thuis maak ik décaf en bij de Hema etc. hebben ze dat ook gewoon, de meeste restaurants/koffiezaakjes wel.

    In Duitsland verkopen ze bij de Edeka ook décaf ijskoffie. Daar nemen we vaak gewoon een heel traytje van mee.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Mijn oudste mag op zaterdag wel een glaasje cola, dus dan zou hij ook wel een koffie mogen (maar hij vindt het net zo vies als ik).
    Elke dag zou ik met 11 dus niet goed vinden, maar een kopje in het weekend niet zo'n probleem.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  18. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    493
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze kinderen (10 en 8) krijgen alleen bij feestelijkheden of uit-eten een glas cola of zoete frisdrank met prik, verder drinken ze dan Apfelschorle of ranja (water met een kleurtje :) ).
    Sinds een paar maanden vragen ze beide zo nu en dan om een kopje koffie. Ze krijgen dan een "Latte" gemaakt van décafé. Vaak drinken ze die dan niet eens helemaal op :)
    De oudste begint nu wel wat meer met koffie, ze gaat sinds 3 weken naar het VO (in Duitsland met 10 jaar al) en moet al om 5.45 opstaan.... om goed wakker te worden :)
    Maar dat kan goed zijn dat ze dan 2 ochtenden een kop koffie wil.... om vervolgens dagen/weken geen koffie te vragen.

    Ik ben zelf nogal een koffieleut... dus in die zin ben ik ook geen echt goed voorbeeld.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Hier drinkt dochter van 12 toch echt al een aantal jaar koffie, wel capuccino variant maar toch (ook niet elke dag of week).

    Ik zou voor jouw zoon doen, wat jij denkt dat goed is en wat je nichtjes doen, vind ik zelf ook wel extreem maar het zijn mijn kinderen niet! ;)
     
    DQueen vindt dit leuk.
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik dronk zelf ook al koffie vanaf mijn tiende denk ik, met melk en suiker, dat krijg ik nu echt niet meer weg, Alleen maar zwart en anders cappuccino of een Latte.
    Mijn kinderen drinken geen koffie, mijn dochter van 13 jaar heeft weleens van mijn Latte gedronken maar werd niet heel enthousiast.
     

Deel Deze Pagina