Tijd tussen voedingen en laten slapen in slaapzakje?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Lauw1990, 30 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauw1990

    Lauw1990 Actief lid

    19 jan 2016
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Hallo Adrienne,

    Mijn zoontje Finn is vandaag precies4 weken vandaag en krijgt 7x 100 cc flesvoeding. Hij woog afgelopen donderdag 4135 gram (gewogen bij consultatiebureau).
    Ik probeer Finn op verzoek te voeden maar hij kan er soms zo even 3x 4 uur overdag (en dan moet ik hem nog wakker maken) tussen laten overdag. Hierdoor kwam ik steeds later uit (zelfs een keer na 0.30 snachts voor laatste fles).Samen met mijn man hebben we toen besloten om toch een beetje 3 uur aan te houden (of ietsje langer) en als hij iets eerder komt natuurlijk krijgt hij dan eerder. Hij drinkt dan wel zijn fles leeg in zo'n 20 minuutjes ook als wij hem dit aanbieden. Snachts komt Finn rond 3 uur (laatste fles avond vaak tussen 22.00 en 22.30). en dan in de ochtend weer rond 7.00.
    Kan dit?Ik vind het soms zo naar om hem dan doms te wekken, maar hij lust wel altijd wat. En zo blijven we toch een beetje op 'schema'.

    Verder is hij erg onrustig in bed. Hij schopt zijn dekentjes weg of trappelt en komt dan soms moeilijk in slaap. Mijn man en ik willen nu voor een slaapzakje gaan want we horen om ona heen dat dat kan helpen.
    Het is een bewegelijk mannetje
    Ik zou graag wat advies willen m.b.t. het bovenstaande.

    Alvast bedankt!
     
  2. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Hij is er aan toe om een voeding minder te krijgen, zes dus. Probeer dan wel wat meer in de fles te doen.. 110 of 120.. dan krijgt hij nog steeds hetzelfde per 24 uur. Hij kan dan lekker wat langer slapen en heeft goede honger als hij zelf wakker wordt.

    Slaapzakje is prima hoor... hij krijgt dan geen kou als hij zich bloot woelt... dat beweeglijke is normaal op deze leeftijd.

    Groetjes Adrienne
     
  3. Lauw1990

    Lauw1990 Actief lid

    19 jan 2016
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

    Bedankt voor uw reactie! Ik heb toevallig vandaag onze verloskundige ook gesproken. Zij geeft aan dat ik Finn (zijn laatste gewicht bij consultatiebureau van 28/9 4135 gram genoemd). 5x 120 mag geven. Als tijden / richtlijnen gaf ze aan: 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00. Ze gaf ook de formule : lichaamsgewicht x 150 : aantal flessen. Ze gaf ook aan dat als hij in de nacht toch komt ik hem dan ook nog een fles mag bieden en dan mag kijken wat hij op krijgt.

    Ik dacht ook eerder ook eerst aan 6.. Maar zij gaf het bovenstaande aan en dus nacht als hij komt. Op de site van mijnkinderarts (die gaf ze mij ook) stond dit ook als aantal.

    Kan ik dit inderdaad proberen vanaf morgen om en nabij
    7.00? Ik neem aan dat dit wel kan als het gezegd wordt?

    En dan zoveel mogelijk op verzoek voeden of mag ik wat sturen (meer dat je wel om en nabij de laatste fles geeft tussen 23.00 en 00.00 en niet ergens in de nacht uitkomt).

    Alvast bedankt weer!
     
  4. Lauw1990

    Lauw1990 Actief lid

    19 jan 2016
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

    Bedankt voor uw reactie! Ik heb toevallig vandaag onze verloskundige ook gesproken. Zij geeft aan dat ik Finn (zijn laatste gewicht bij consultatiebureau van 28/9 4135 gram genoemd). 5x 120 mag geven. Als tijden / richtlijnen gaf ze aan: 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00. Ze gaf ook de formule : lichaamsgewicht x 150 : aantal flessen. Ze gaf ook aan dat als hij in de nacht toch komt ik hem dan ook nog een fles mag bieden en dan mag kijken wat hij op krijgt.

    Ik dacht ook eerder ook eerst aan 6.. Maar zij gaf het bovenstaande aan en dus nacht als hij komt. Op de site van mijnkinderarts (die gaf ze mij ook) stond dit ook als aantal.

    Kan ik dit inderdaad proberen vanaf morgen om en nabij
    7.00? Ik neem aan dat dit wel kan als het gezegd wordt?

    En dan zoveel mogelijk op verzoek voeden of mag ik wat sturen (meer dat je wel om en nabij de laatste fles geeft tussen 23.00 en 00.00 en niet ergens in de nacht uitkomt).

    Alvast bedankt weer!
     
  5. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    De vijf flessen is prima.. probeer gerust uit. Het kan zijn dat het niet lukt of hij steeds vroeger komt of zijn fles niet leegoed drinkt.. ga dan gerust even terug naar 6 x 100.. en probeer over een weekje weer naar vijf te gaan. Ik hoor het van je hoe het gaat..

    Groetjes Adrienne
     
  6. Lauw1990

    Lauw1990 Actief lid

    19 jan 2016
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

    Vanochtend heeft Finn om 7.30 (hij kwam zelf) 120 cc gehad. Vervolgens heeft mijn man Finn iets na 11.30 wakker gemaakt en toen heeft hij ook 120 cc gedronken. Nu kwam hij net alweer tegen 14.30.. Is dit niet erg snel? Hij had echt grote honger.. Overigens Is deze fles ook leeg.. Cb zegt nu 6x 120 nadat ik belde.. Of toch op 5 blijven en kijken hoe laat hij komt?
     
  7. Lauw1990

    Lauw1990 Actief lid

    19 jan 2016
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

    Na 14.30 kwam hij weer om 17.30. En daarna op gevoel om 19.40 gegeven. Toen twijfelde ik wel even of hij nu echt alweer honger hadden of troost zocht. Hij drink eerst 40 cc, stopte , ging toch weer zoeken, ik weer gegeven, toen 30 cc over, vervolgens die ook nog op.. Wel wat gespuugd hierna.. Nu is hij rustig en in slaap gevallen. Mijn gevoel zegt toch 6 voedingen en geen 5.. Ik vind het toch een beetje apart van 7x100 ineens naar 5x 120.. Maar als je verteld wordt dat het kan.

    Wat zouden voedingstijden (om en nabij) voor 6 flessen kunnen zijn?

    We zijn erg aan het zoeken en ik merk dat ik hier wat onzeker van wordt.. Ik vertrouw op mijn gevoel, maar merk dat ik wat moeite heb om een beetje een ritme te vinden. Want nu van 7x100, naar 5x 120 weer naar 6? Hoe laat dan beginnen? Hoe laat zal hij nu komen bijv. Na het bovenstaande. Mijn gevoel zegt dat ik hem toch nog een fles mag geven einde avond.. Maar wat hij dan in de nacht / ochtend gaat doen?

    Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
     
  8. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Weet je, het is altijd weer zoeken als de voeding verandert. Je hebt dan net een ritme en dat wordt dan weer omgegooid. Begrijpelijk dat je daar onzeker van wordt. Mijn kinderen kregen dan de ene dag zes voedingen en de dag erna vijf ..tot ze er helemaal aan toe waren om er vijf te pakken. De tijden voor zes voedingen ... 07.00, 10.30, 14.00, 17.30, 21.00 en een nachtvoeding..
    Voor vijf voedingen 07.00, 11.00, 15.00, 19.00, 23.00.

    Wat ik vaak adviseer.. laat ze in de nacht en de eerste ochtendvoeding zelf komen.. daarna ga je afhankelijk van de tijden de dag inplannen.... zodat je in de avond weer goed uitkomt. Op die manier gaan ze langzaam van zes naar vijf... het is helemaal niet erg als dat iedere dag anders is, het ritme komt weer wel.

    Succes! En vraag gerust als je er niet uitkomt..

    Groetjes Adrienne
     
  9. Lauw1990

    Lauw1990 Actief lid

    19 jan 2016
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Wat betreft mogelijkeid tot doorslapen: Ik geef Finn nu om 3.00 als hij komt 100 cc, dan de 4 erna 120. Kan de laatste dan bijvoorbeeld 150? Rond 23.00?En stel dat hij om 17.30 a 18.00 al trek had, mag de laatste dan alsnog 23.00 gegeven worden als hij dan nog niet is gekomen of zit er dan teveel tijd tussen?,Volgens mij mag dat wel toch? Dan zit hij wel aan het maximum aantal voeding wat hij mag hebben (verpleegkundige van het consultatieburea gaf aan dat je kunt geven tot 750 ml per 24 uur,anders kan de groei weer te snel gaan) Hij woookg trouwens nu 4480 (5 oktober).Sowieso kijken of hij het dan op drinkt en of hij doorslaapt? Vind ik toch wel spannend.

    Qua nacht komt hij op dit aantal nl 3.00 en verwacht nu weer rond 7.00.

    Ik heb geduld hoor met het er vanaf gaan van de nschtvoeding, maar dacht eens vragen. En stel dat hij daar niet op doorslaapt (150) en toch komt? Of hij drinkt net ietsje minder en maakt de nacht m aar komt nog net niet in de ochtend?
     
  10. Lauw1990

    Lauw1990 Actief lid

    19 jan 2016
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Het werd 3.00 en vanmorgen 8.00 😃
     
  11. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Hij weegt nu dus 9 pond en dan heeft hij nodig.. 9x75 is 675 vocht per 24 uur. 6 x 120 is prima.. maar als je de laatste 150 maakt en kijkt wat hij op kan, mag dat gerust. Die laatste voeding om 23.00 mag gerust 5 uur tussen zitten.. als hij overdag maar aan zijn voedingen zit. Je moet hem niks opdringen, dan zit je altijd goed. Zou mooi zijn als hij iedere nacht wat later komt. Automatisch zul je zien dat hij dan overdag al snel een voeding minder nodig heeft. Want als je om vijf uur geeft bijvoorbeeld zal hij niet om zeven uur al weer komen, maar pas om een uur of negen.. het blijft rommelig he...maar nog ff doorzetten .. het komt goed!!

    Groetjes Adrienne
     
  12. Lauw1990

    Lauw1990 Actief lid

    19 jan 2016
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Adrienne,

    Finn drinkt inmiddels 135 cc overdag en wij geven hem 100 cc in de nacht als hij komt.Het gaat super goed m.b.t. Het voeDen (in de nacht komt hij na 5 uurtjes, soms ietsje eerder, maar niet eerder dan 4,5 uur) en dan vaak 4 uur later weer. Soms 20 minuutjes eerder l.

    Ik heb nog een vraag m.b.t. vermoeidheid / slaapsignalen. Finn wil niet meer in de box. Voorheen deed ik verschonen/voeden/op schoot/box en dan bij slaapsignalen naar bed. Ik zie nu bij hem (hij is morgen 14 oktober 6 weken)binnen 60 minuten (soms sneller) echt wel weer dat hij moe is en gaat dan vaak jengelen erbij. Ik legde m na even op schoot dus eerst in de box en dat ging goed. Nu begint hij vaak binnen een minuut of 2 te huilen, alleen als ik even de muziekmobiel aanzet, is hij stil /kijkt ernaar. Stopt die dan gaat hij huilen. Ik heb ook de wipper geprobeerd maar dat werkt ook niet. Is het normaal dat hij binnen 45 minuten a een uur echt alweer moe is? Voorbeeld: vanmiddag 15.00 fles gekregen (hij melde zich om 14.50, toen zijn flen eerst klaargemaakt en hem verschoond). Zijn fles drinkt hij in 20 minuutjes leeg (soms ietsje langer, 25 minuutjes). Dan even 10 minuutjes rechtop houden om en nabij voor een boertje en dan nog even knuffelen. Vaak begint hij op schoot dan alweer te gapen. Als ik m dan in de box leg gaat hij vrij snel huilen en intrepreteer ik dat echt als vermoeidheid. Ik vernam dit rond 15.45 en heb m toen iets na 16.00 op bed gelegd. Hij jengekt dan vaak wel een beetje, maar echt doorhuilen is het niet (klinkt als korte whaa.. En dan met pauzes en neemt af en binnen een half uurtje is het helemaal stil). Omdat ik weet dat hij moe is en het niet op een krijsen zet, laat ik dat vaak even gaan. Ik loop vaak nog wel 1 of 2x terug om even zijn speentje (terug) te geven en ai over de bol met en zeg slaap lekker. Ik zet ook altijd zijn muzoekdoosje aan.

    Ik merk aan mijzelf dat ik het een beetje vervelend vind dat ik m eerst zo even in de box of wipper kon leggen en nu niet meer (ook niet aks ik m na de fles er nog sneller even inleg). Ik heb wel iets gehoord over eventuele sprongetjes en dat ze dan graag bij je willen liggen (knuffelen met hem vind ik overigens natuurlijk superfijn hoor, maar het is ook wel even fijn om m even neer te kunnen leggen), wat sneller moe zijn / huileriger. Klopt dit? Het valt me gewoon op dat hij eerst wel in de box wilde (zeker wel 10 minuten) en nu niet meer. Het is nu overigens 18.30 en hij logt nog heerlijk te slapen (was volledig stil om 16.30).

    Heeft u nog adviezen m.b.t het bovenstaande? Als we bijvoorbeeld even bij mijn schoonmoeder zijn of bij mijn ouders is het wel fijn als we hem even kunnen neerleggen in de wagen of de box..

    Alvast bedankt!
     
  13. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Ik denk dat hij erg moe is door de voeding. 25 minuten is best lang. Misschien andere speen proberen??

    Het is goed om hem op bed te leggen als hij geeuwt of jengelt.. hij leert zo zichzelf te ontspannen en zo in slaap te vallen.

    De box komt weer wel ..



    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina