Tijdens verlof al terug in uren contract

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Fekri, 26 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fekri

    Fekri Nieuw lid

    25 nov 2020
    2
    1
    1
    Vrouw
    Hoi allen,

    Helaas kom ik er zelf niet goed uit, dus hopelijk heeft iemand hier ervaring mee of weet dit!

    Vanaf eind juli zal ik met zwangerschapsverlof gaan. Mijn contract verloopt per 1 juli, maar ik weet al dat deze verlengd gaat worden. Ik werk momenteel 36 uur, maar zal ná mijn verlof terug keren voor 32 uren.

    Nu is het voorstel van mijn werkgever om het nieuwe contract (per 1 juli dus) voor 32 uur direct op te stellen in plaats van de 36 die ik tot op heden altijd gewerkt heb. Uiteraard, ik begrijp dit vanuit haar héél goed! Echter, ik vind het toch niet helemaal eerlijk richting mij. Als mijn contract bij wijzen van 4 maanden eerder was verlengd, had ik gewoon die 36 uur gekregen en hadden we pas bij aanvang na verlof die 32uur neergezet.

    Ik vind het heel lastig wat ik dus nu moet doen en of ik wel of niet akkoord moet gaan met die 32 uur. Het scheelt stiekem toch tijdens verlof weer wat geld en vakantieuren als ik die 36 krijg (waar ik nu ook altijd op zit!)
     
    mc87 vindt dit leuk.
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Volgens mij mag dit ook niet. Althans. Ontslaan mag niet in je verlofperiode en in de 6 weken daarna, volgens mij is dit hetzelfde idee. Tenzij je het zelf aan geeft.
     
  3. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Nee hoor, haar contract loopt af. Dit heeft niks met ontslaan te maken. Ze mogen een contract ook gewoon niet verlengen tijdens verlof.

    TO, werk je er al een jaar en heb je recht op ouderschapsverlof? Kun je niet voorstellen om je contract gewoon op 36u te laten verlengen en daarna evt 4u ouderschapsverlof op te nemen? Dan houdt je ook je contracturen, mocht je die in de toekomst nog goed kunnen gebruiken. En omzetten naar 32 kan later altijd nog.
     
    Chechi, bluedrake, Mapje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Waarom? Het UWV betaalt jou zwangerschapsuitkering dus voor je werkgever zou het financieel niet uit moeten maken. Verder sluit ik me volledig aan bij wat @siepel heeft gezegd.
     
    Kolibrie2 vindt dit leuk.
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Sorry. Ik heb niet goed gelezen. Het is indd een verenging. Excuses ;)
     
  6. Fekri

    Fekri Nieuw lid

    25 nov 2020
    2
    1
    1
    Vrouw

    Ohja dat is ook nog een optie. Daar zal ik eens induiken, ik weet daar nu echt nog (te) weinig vanaf! Aangezien ik namelijk al wel besproken heb voor 4 dagen terug te komen, vraag ik mij af of mijn werkgever hiermee akkoord gaat. Of maakt dit voor haar eigenlijk verder niets uit? Zij wilt nu contract van 32u namelijk.
     
  7. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    De zwangerschapsuitkering van het uwv is berekend ter hoogte van wat je in het jaar daarvoor verdiend hebt. Dus niet op een last minute vermindering van uren.

    Ook staat in de wet dat werkgever de complete bevallingsverlofuitkering van UWV moet uitbetalen aan werknemers.

    Dus per saldo zou je alleen wat minder uren vakantie opbouwen in je verlof en de rest zou niet uit moeten maken
     
  8. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Als jij 4 uur ouderschapsverlof opneemt, betalen ze je net zoveel uit als wanneer jij 32 uur op contract werkt, tenzij je aanvullende arbeidsvoorwaarden hebt waarbij de werkgever een deel van je ouderschapsverlof betaald. Maar dat zijn uitzonderingen. Vakantieopbouw gaat ook over je gewerkte uren.
    Voor jou is het voordeel dat je dan tijdens je verlof nog over 36u opbouwt.

    Dus nee, het maakt niet uit, tenzij jij weer terug naar 36u wilt en je LG niet.

    Ik had ook 4 uur ouderschapsverlof de afgelopen 2 jaar. Toen ik tijdens deze zwangerschap nog maar 50% ging werken, heb ik in overleg mijn ouderschapsverlof stopgezet. Die uren spaar ik liever op voor na mijn verlof. Mijn werkgever betaald me daarvan dus maar 2u extra, want de rest betaald het UWV. Die 2u extra kon ik wel werken en kwam qua planning ook net wat lekkerder uit. Maar financieel en qua dagen was het voordeel alleen voor mij.
     
  9. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Precies dit ja. Dit mogen ze ook niet weigeren.
     
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Ik zou hier absoluut niet mee akkoord gaan. Het is namelijk veel aantrekkelijker om ouderschapsverlof op te nemen. Mocht je toevallig bij de overheid werken dan krijg je daar ook nog een deel van betaald maar zo niet dan bouw je wel pensioen op over die 36 uur gedurende de hele periode dat je ouderschapsverlof opneemt. Ik zou dus met je werkgever in gesprek gaan en aangeven dat je je nog eens er in hebt verdiept en dat je opnieuw een contract van 36 uur wil en op het moment dat de baby er is en je minder wil gaan werken dat je dan gedurende langere tijd 4 uur per week ouderschapsverlof wil opnemen.
    Succes!
     

Deel Deze Pagina