Time-out vraagjes dreumes 19 mnd...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaMarije, 2 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hoi dreumes-mama's,

    Mijn zoon is nu ongeveer 19 mnd oud en test ons lekker uit, zoals het hoort. Ik kan hem met veel dingen heel goed corrigeren d.m.v. waarschuwen, nee-zeggen en weghalen/afleiden.
    Toch zijn er een paar dingen die ik er gewoon nog niet uit krijg. Een aantal dingen die hij niet kan laten (bijv. vaatwasser 'uitruimen', stenen in het konijnenhok gooien, klieren met aankleden (bij vlagen...)), etc.

    Ik heb tot een paar maanden geleden de box gebruikt als time-outplek, daar zat ie toch niet meer in en dat werkte goed. Hij was dan echt even 'uit de situatie' en kon kalmeren.
    Inmiddels is de box niet meer bruikbaar voor onze grote man (zie banner).

    Ik wil hem dus een andere time-outplek gaan geven, maar waar? Ik probeer hem nu in een vaste hoek in de kamer te zetten. De gang is geen optie (gaat ie de trap op), helaas... Wat gebruiken jullie als time-outplek?

    En hoe zorg ik ervoor dat de time-out enige indruk maakt? Ik zeg hem nu bijv: 'als mama jou nog 1x moet waarschuwen, ga je in de hoek'. Waarop Lucas vrolijk naar de hoek rent, tegelijkertijd 'hoek! hoek! hoek!' roepend en lachen.... Tja... dat werkt dus niet echt...

    Als ík hem er neerzet op zijn billen, lijkt het wel indruk te maken. Dan gaat ie jammeren. Probleem is ook dat hij uiteraard meteen weer wegloopt! Kan ik hem al leren dat ie bijv. 30 seconden of 1 minuut moet blijven zitten/staan als een soort 'denkmomentje'? En hoe lang is dan reeël?

    Pfff... lastig hoor....
    Zeker nu hij de begrippen 'mag niet' en 'nee' e.d. de hele dag roept... ;)

    Tips zijn welkom!!
     
  2. Ringeding

    Ringeding Bekend lid

    14 jan 2009
    646
    0
    0
    moeder
    Alkmaar
    Ik lees met je mee. Mijn dochter is ook aan het testen.
    Wij proberen haar nu op de deurmat bij de achterdeur te zetten (is in de woonkamer), maar dan gaat ze daar met het vliegengordijn spelen of gezellig naar buiten kijken.
     
  3. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik herken dit ook wel.
    MIjn zoontje moet nu iets van in de hoek zitten. Houdt hij soms best aardig vol, minuut ofzo en soms nog geen 10 sec. Maar na een maandje proberen nu, weet hij wel als ik zeg uh, even zitten dat hij weer moet zitten. Als zijn geduld wat korter is zeg ik het 3 keer en dan 'haal' ik hem op. Ik probeer altijd goed uit te leggen waarom hij er zit en dat hij stout is geweest. Hij is nog klein 17mnd, maar volgens mij snapt hij het al aardig.
    Soms zit hij er ook wel 2x in 10 min, omdat hij het weer doet. Maar meestal daarna snapt hij het wel, als ik zeg uh, dan loopt hij snel weg...
    Ik denk dat het een kwestie van tijd is. En anders een traphekje plaatsen zodat hij in de hal kan? Kan hij echt niet weg.
     
  4. Boefjesmamma

    Boefjesmamma Fanatiek lid

    23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Als Aaron een time out krijgt, moet hij in de stoel (fauteuil) zitten. En hij weet dan ook dat het goed mis is, want dan gaat hij behoorlijk brullen. Als hij er uit wil, zet ik hem terug met de mededeling dat hij moet blijven zitten totdat ik zeg dat hij er uit mag.

    Ik laat hem een minuut maximaal zitten en blijf hem bij elke poging tot ontsnappen terug zetten. Als hij er uit mag, vraag ik hem of hij weer lief gaat doen en of ik een kus krijg. Dan vertel ik hem dat ik niet meer boos ben en haal ik hem uit de stoel.

    Ik doe dit elke keer het zelfde (nou ja elke keer....het is pas 4x voorgekomen). Ik denk dat het net zoals met alles is; consequent blijven herhalen.

    Vandaag heeft hij namelijk een time out gekregen en bleef hij netjes zitten en vroeg zelf: uit? ja? Misschien toeval, misschien hebben die 3x ervoor toch indruk gemaakt ;).
     
  5. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    onze zoon zit wel op de gang, en dan in de hoek, hij mag daar zitten of staan moet hij helemaal zelf weten, maar hij blijft in de hoek.

    wij hebben een traphekje zodat hij niet naar boven kan, maar inmiddels weet hij dat hij de hoek niet uit mag en kunnen we het traphakje dus open laten.
     
  6. Isis26

    Isis26 Niet meer actief

    Zo doe ik het ook alleen als ik hem erin zet en hij echt boos of overstuur is dan blijft hij erin. Als ik dan naar hem toe ga en vraag of hij lief gaat spelen staat hij weer op.
     
  7. Juul84

    Juul84 Niet meer actief

    Hier een dochtertje van 20 maanden die ook ècht niet blijft staan/zitten in de hoek. Ik zet nu de kinderstoel in de hoek van de kamer en dat gebruik ik als 'time-out' plekje.

    Omdat ik de kinderstoel dan echt op een heel andere plek neerzet, ervaart ze het niet als straf als we gewoon gezellig aan tafel gaan zitten eten; dan zit ze natuurlijk ook in haar kinderstoel.
     
  8. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    ik heb sinds kort een time-out plekje. inderdaad gebruikte ik de box ervoor maar die was zo'n sta-in-de-weg dus heb nu stoeltje van zijn zithoekje. staan 3 stoelen bij, en 1 van de 3 heb ik apart tegen de muur staan. als hij flink de aap uit hangt dan waarschuw ik hem dat hij anders op De Stoel moet, meestal gaat ie dan opeens lief doen want hij heeft er al een paar keer opgezeten. en als ie door gaat dan moet ie op de stoel zitten, komt dan een mega krijsbui als gevolg met flink wat hyperfentileren en luchthappend huilerig gedoe. maar als hij wat gekalmeerd is(duurt meestal minuut of 2) dan mag hij eraf. en dan mag hij mama een dikke knuffel geven en dan is alles weer goed.

    Ik gebruik niet zn hoge eetstoel, ook niet zn fauteuil, maar echt een aparte stoel zodat hij weet als hij op DIE ene stoel moet zitten, dat hij iets verkeerds heeft gedaan. wil geen verwarring veroorzaken, een timeout is al nieuw genoeg en dat moet dan ook gewoon het straf hoekje zijn.
     
  9. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hier is de mat bij de keukendeur het time-out plekje. Dochter is nogal een dondersteen en staat er vrij vaak op de laatste tijd.
    En tja, hoe lang? Ik hou geen vaste tijd aan hoor, kijk gewoon hoe lang het nodig is. Meestal gaat dochter na een paar seconden een lipje trekken, even later gaat ze jengelen of zelfs brullen en dan wil ze een knuffel. Dan zeg ik 'kijk mama nog eens even aan' en als ze me dan aankijkt leg ik nog even kort uit wat er niet mag ('je mag niet de poes aan zijn staart trekken') en dan zeg ik: afgesproken? meestal knikt ze dan of zegt ze 'ja' en dan knuffelen we even en is het weer goed. Totdat ze het weer een keer doet ;) Ik denk dat het een kwestie is van lange adem..
     
  10. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    mijn zoon snapt het ook nog steeds niet als ik hem in een hoek zet. volgens mij ga je dan ook je doel geheel voorbij als ze toch meteen weglopen steeds. ik vind het ook moeilijk of ik teveel van hem verwacht nog.( hij is 23 maanden maar heeft een taal achterstand) dus meestal zet ik hem nog maar even in de box als hij "straf" krijgt. maarja, dat is ook niet echt straf want hij agat emteen spelen. ik vind dat niet erg hij is dan even afgeleid van de situatie. ik probeer wels eteds uit te leggen waarom hij ergens niet aan mag komen en dan zeg ik de volgende keer ga je ind e box. met in de hoek snapt hij dat blijkbaar niet ofzo.ik ben dus ook nog zoekende naar een manier waarop hij wel blijft staan.
     
  11. Jacky78

    Jacky78 Fanatiek lid

    3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Wij zijn denk ik zo rond de 18 maanden gestart met een 'straf-plekje'. Niet dat ze dat toen snapte, maar toch.
    Zelden hoeven wij het te gebruiken..... Onze dochter luistert (op dit moment) zeer goed en een kleine waarschuwing is voldoende. Maar toevallig hebben we haar gisteren weer even in het hoekje gezet (nadat ze de TV uit had gedaan - en daar mag ze niet aankomen).
    Ze stond daar en zei meteen: 'mamma boos'. Dus ze begrijpt het nu wel.

    Bij ons is het trouwens een hoek van een kast en een muur. Gewoon midden in de kamer. Weg van haar speelgoed etc.
     
  12. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    oooww wat herkenbaar..ook wij hebben geen time out plekje voor osn draakje! idd als ik zeg dan ga je op de stoel zitten...hij heeft een kikkerstoel en roept dan lachen kiekker kiekker??? grrrr heeft dus absoluut geen zin. in de box kan ook niet
    zijn slaapkamer doe ik niet want dat is geen strafplek.
    op de gang...zou kunnen maar dan rent hij toch weer de slaapkamers in om te spelen of kattenkwaad uit te halen. tja ik kan en moeilijk op de wc zetten hiihiihi
     

Deel Deze Pagina