Tinnitus, oorsuizen, rinkel of piep in de oren

Discussie in 'De lounge' gestart door Want2beAmom, 16 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Want2beAmom

    Want2beAmom Fanatiek lid

    9 feb 2018
    1.088
    668
    113
    Vrouw
    Ik ben op zoek naar support.. positieve verhalen. Vanaf 34 weken zwangerschap heb ik last van een hoge toon, rinkel of blokfluit geluid in mijn oor. Ik ben inmiddels bevallen en het is er nog steeds. Ik voel me echt wanhopig soms en raak zo nu en dan in paniek als het geluid weer eens veranderd of luider wordt. Ik kan niet optimaal genieten van onze zoon.

    Zijn er hier mensen op het forum die er van af gekomen zijn? Hoelang heb je het gehad? Of zijn er mensen die er mee kunnen leven?
     
  2. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.692
    113
    Hier ook tinnitus, maar denk dat je er niet veel aan hebt... Ik heb er nu nl al 8 jaar last van :( Is overigens "zomaar" begonnen dus niet tijdens een zwangerschap ofzo.
    Ik denk dat je er wel mee leert leven, je zal wel moeten zeg maar... Ik word erdoor erg snel overprikkeld (of beter gezegd, nog sneller dan voordat ik tinnitus had).

    Wat ik wel fijn vind met in slaap vallen is een achtergrondgeluid. Anders lukt inslapen vaak niet goed. Verder eigenlijk weinig tips... En oh ja, heel duidelijk maken aan je omgeving! Omdat je anders 10x per gesprek maandenlang moet zeggen dat je ze niet verstaat (helemaal wanneer ze aan de verkeerde kant van je zitten).
     
  3. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ook al jaren last van helaas. Het went wel, maar net als @citroenrasp overprikkelt het me snel en ben ik 's avonds soms echt kapot en kan dan geen geluid meer verdragen. Heb ook een hyperaccusis door.
    Veel stress maakt het erger, evenals veel geluid, zoals op bv een verjaardag. Als ik voldoende slaap en sommige avonden geen geluid meer van bv tv aan heb, gaat het wat beter.
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  4. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Of ik echt tinnitus heb durf ik niet te zeggen, maar heb al wel eens een onderzoek gehad bij de KNO arts waaruit bleek dat met mijn gehoor niets mis is en toen ik de pieptoon noemde ik een foldertje mee kreeg en de mededeling ... Leer er mee te leven :(

    Het is bij mij ook niet tijdens de zwangerschap ontstaan, maar was er 'ineens'. Of beter gezegd, het viel ineens op en toe wist ik wel, eigenlijk hoor ik al veel langer een piep.

    Wat ik nu extra vervelend vind is dat ik daarnaast ook regelmatig een bromtoon hoor. Niet altijd gelukkig, maar wel regelmatig. De pieptoon heb ik vooral last van bij stilte. Ook als ik op bed lig voor het slapen gaan. Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren of wat afleiding te zoeken door bijv. voor het slapen gaan een boek te lezen.

    Maar zoals ik direct al aangaf, ik weet niet of ik echt tinnitus heb, kan me voorstellen dat als de piep of ruis harder is het absoluut niet te negeren is.

    Ben je trouwens al bij de huisarts of KNO arts geweest hiermee?
     
  5. Want2beAmom

    Want2beAmom Fanatiek lid

    9 feb 2018
    1.088
    668
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties dames. Helaas niet heel positief.. aangezien jullie er nog steeds last van hebben.

    Is het geluid zo hard bij je @citroenrasp dat je mensen echt niet kan verstaan? Dat heb ik gelukkig niet. Overdag is het een zachte rinkel of pieptoon, in de nacht wordt het wel luider.

    Ik denk ook dat ik het misschien wel langer had @Felice, een ruisje sowieso.. maar nu je er eenmaal bewust van bent... Pff
     
  6. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.325
    2.031
    113
    Ik heb tinnitus door gehoorbeschadiging. Maar tijdens een depressie is het wel erger geworden. Helaas gaat het niet meer over. Wat ik het ergste vind is dat je nooit meer echt stilte kent. Maar het went ook.

    Je kan misschien beter slapen met een zacht achtergrondgeluid.
    Ook bestaan er therapieën om je ervoor te kunnen afsluiten.
     
  7. Want2beAmom

    Want2beAmom Fanatiek lid

    9 feb 2018
    1.088
    668
    113
    Vrouw
    Precies dat dus, nooit meer stilte kennen.. dat beangstigd me zo erg! Is jouw geluid hard?

    Hebben jullie er dingen aan gedaan om er van af te komen?
     
  8. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.325
    2.031
    113
    Overdag heb ik er niet zo'n last van. Ik hoor het wel maar het stoort me niet meer. Maar als ik bijv in bed lig hoor ik meerdere tonen door elkaar heen. Hoge, lage, of in een bepaald ritme zeg maar. Lastig uit te leggen.
    Ik heb gelukkig geen moeite meer met slapen. Ik lig, en ik slaap. Maar eerder was dat wel lastiger hoor. Kon ook alleen maar slapen op 1 kant.
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.692
    113
    Oh ja, ik heb net zoals @Liekje81 ook hyperacusis. Dat maakt het idd nog veel lastiger.

    @Want2beAmom als ik in een rumoerige ruimte ben, terwijl iemand naast me zit te praten dan kan ik er vaak maar weinig van verstaan idd, helemaal wanneer ze aan de "verkeerde" kant zitten (Ik heb het vaak -afwisselend- aan 1 oor, heel af en toe aan beide kanten). Bellen gaat ook niet erg goed. En ik ga hierdoor ook nooit meer naar bruiloften en dergelijke. Vond dat al nooit fijn, die drukte, maar nu kan ik er dus helemaal niet meer tegen.
     
  10. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.701
    2.346
    113
    Limburg
    Ik heb er ook 'last' van. Ik ben er aan gewend, heb ook echt geen idee wanneer het bij mij begonnen is, maar ik heb het in elk geval al jaaaaren. Ik slaap altijd met muziek, zodat ik het minder hoor. Ik hoor over het algemeen verschillende piepjes, laag en hoog, ook nu met de tv aan op de achtergrond zijn die piepjes nog best aanwezig.
    Waar ik vooral last van heb is dat ik slecht tegen harde geluiden kan, of drukte waarbij meerdere mensen door elkaar praten, geen idee of het daarmee te maken heeft.
     
  11. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.325
    2.031
    113
    Oja drukte! Daar kan ik ook niet meer tegen. In een grote groep mensen hoef je mij niet meer neer te zetten.
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.692
    113
    Wat @Peetje83 zegt herken ik wel, meerdere geluiden door elkaar... Dan ontstaat er soort van kortsluiting :roflmao: Dan hoor ik ook echt niks meer. Zeg dat ook altijd tegen m'n kinderen als ze door elkaar heen tegen me praten, maar helaas na al die jaren moet ik het tóch nog wel eens herhalen.
     
  13. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.713
    1.522
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dit herken ik heel erg ,ik heb het al zolang ik me kan herinneren....na mijn werk wilde ik het eerste half uur/uur ook niets horen,niemand spreken enz.Veel hoofdpijn van gehad en na een aanrijding met whiplash tinnitus kado (bijna 20 jaar terug).
    Op sommige momenten kan ik de stem van mijn zoon met moeite verdragen...als ik regelmatig mijn nek/rug laat masseren door de fysio dan wil het nog wel tijdelijk minder erg zijn.Verder is mijn gehoor echt (te) goed en ik heb mezelf aangeleerd om geluiden te blokkeren.
     
  14. Sneeuwvlokjes

    Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

    12 mrt 2014
    2.130
    1.209
    113
    Mijn man heeft een keiharde piep en zn oren. Van de 1 op de andere dag, zonder aanleiding. De eerste weken werd ie 's nachts vaak heel paniekerig wakker, echt zo verdrietig om te zien. Inmiddels, 10 jaar later, heeft ie ermee leren leven. De paniek verdween na enkele maanden.

    Wij hebben voor onze kinderen goede oordopjes gekocht. Vooral voor onze puberdochter, die zich regelmatig op feestjes met harde muziek bevindt. En godzijdank draagt zij ze trouw.
     
  15. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.264
    4.134
    113
    Ik heb het sinds kort ook... ben recentelijk overspannen geweest en toen ‘schoot’ het erin.

    Het zit niet in mijn oor maar echt in mijn hoofd.

    Ik probeer me er bij neer te leggen dat het nooit meer over gaat, want hoe meer ik me druk maak, hoe meer ik er op ga letten en hoe harder het klinkt.
     
  16. Kaboutertjes

    Kaboutertjes Actief lid

    14 feb 2020
    278
    237
    43
    Helaas ook iemand met tinnitus. Heb er veel aan gedaan, althans, alles wat voor mij mogelijk was. Zelfs een tijdje met zo een tinnitus maskeerder gelopen (gehoorapparaat wat zelf ook steeds een piep geeft zodat je eigen geluid weg valt). Wat heb ik mij aan dat ding geërgerd. Maar voor sommigen werkt het super!
    Stress en drukte maakt het over het algemeen erger. Als je dat merkt, probeer je rust te vinden om het weer op een 'normaal' level te krijgen.

    Helaas komen de meeste mensen er niet meer van af. Sterkte.
     
  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Het valt me nu bv ook pas hoeveel dingen geluid maken. Op mn werk bv de pc die constant bromt, radio aan in de wachtkamer, soms de sterilisator. Ik ben na eem werkdag soms kapot. En dan moet je in de auto, dat maakt herrie. En dan een drukke dochter. Ben soms echt kapot aan het einde van de dag.
     
  18. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.701
    2.346
    113
    Limburg
    Dit is ook herkenbaar. Ik hoor echt alles, ik hoor zelfs m'n wekker zoemen. Nou weet ik alleen niet of dat aan mij ligt of dat dat ding zo'n lawaai maakt. :roflmao:
     
    sannever en Liekje81 vinden dit leuk.
  19. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    #19 Roetje08, 16 feb 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2020
    Hier ook helaas geen positief verhaal. Bij mij is het nog niet zo erg, maar ik kan er bv niet tegen als verschillende mensen door elkaar praten of te luid praten, als de tv te luid staat, als de tv aanstaat, er muziek afspeelt en dan nog eens mijn dochter erbij, dan raak ik snel geïrriteerd. Als ik bij iets luids sta (bv dampkap), dan hoor ik ook niet als er iemand iets tegen mij zegt, buiten als die persoon naast mij staat. Na een drukke dag is de ruis ook luider en is het meer een pieptoon. Ik denk niet dat er veel aan te doen is, buiten uitzoeken in welke omstandigheden je er het beste mee om kunt gaan. Je moet er mee leren leven, ook al heb ik al verhalen gelezen van mensen die er niet mee konden leven. Lijkt me echt verschrikkelijk.
     
  20. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.713
    1.522
    113
    Vrouw
    Thuis
    Inderdaad,alles horen....vermoeiend!De koelkast die aanslaat,buren die de wc doortrekken...ik woon in een nieuwbouwwoning ,super geïsoleerd maar de postbode hoeft nooit aan te bellen omdat ik aan het geluid van zijn auto al hoor dat hij het is...Ik kan ook echt niet met het raam open slapen, ik kan niet tegen het geluid van voetstappen,vliegen ,katten ,wat dan ook als ik in bed lig ,dan wil ik alleen maar het gesuis in mijn oren horen o_O
     
    citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina