Tips accomodaties en bezienswaardigheden Italië

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Shy24, 7 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shy24

    Shy24 Actief lid

    17 sep 2014
    152
    91
    28
    Hoi,

    Wij willen aankomende zomer met twee kinderen (4 en 6 jaar) richting Italië met de auto. We hadden het volgende in gedachte: rijden naar Gardameer, daar 5 dagen verblijven dan voor 2 dagen, 1 nacht richting Venetië. En dan richting Florence en ergens daar in de buurt van de kust verblijven voor 5-7 dagen en dan vanuit daar erop uit trekken. Iemand tips voor accomodaties (appartement of huisjes, mag beide) en wat moeten we vooral zien/doen?
    Dank alvast voor alle tips!
     
  2. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Als je aan de kust omgeving Florence wil, dan kom je meer in omgeving Livorno uit.
    Florence is absoluut de moeite waard.
    Pisa is leuk om te doen, maar is een uitje waar je het snel gezien hebt.
    San Gimignano vonden wij ook een heel leuk plaatsje en aanrader.

    Qua accomodatie geen tips. Pisa zijn wij gestopt vanuit doorreis uit de bloemenriviera naar Toscane.
    In Florence verbleven wij op een stadscamping. Dit was ideaal voor 2 nachtjes om de stad te zien. Niet iets voor langer verblijf.
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  3. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Wil je ook echt Florence in? In Toscane zijn niet veel snelwegen en de reistijd kan erg lang zijn over b-weggetjes. Dus als je aan de kust in een huisje zit ben je niet zo even heen en weer naar Florence. Tenzij je inderdaad naar Livorno wilt… maar heel eerlijk, wij vonden dat leuk voor een dagje maar ik zou er niet echt een week willen zitten hoor (druk, vol strand met ligstoelen huur verplicht, niet echt mooi) hoe verder zuidelijker, hoe mooier het wordt vind ik;)

    Verder zijn er aan het Gardameer vreselijk veel campings met stacaravans… en ook wel in toscane , maarmijn ervaring is dat er in het hoogseizoen meestal alleen per week geboekt kan worden. Ik denk dat je dan toch op een hotel of agriturismo uit gaat komen ofzo?

    Wij vonden San Gimignano ook heel leuk, we hebben er in een agriturismo gezeten ooit, maar ik ben de naam vergeten… maar ze zijn daar allemaal ongeveer hetzelfde;)
    Wij hebben in Florence een keer een hotel genomen en de auto wat verder uit het centrum in een parkeergarage gezet. Dat ging prima. Hoewel een dagje Florence met kinderen misschien ook voldoende is, ik denk niet dat je die kunstmusea allemaal uitgebreid af wilt gaan , ik zou dat niet doen in elk geval.
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik zou als tip willen meegeven om vanuit garda met de trein een dagje naar Venetië te gaan. Hoef je niet een keer extra de auto in en uit te pakken en je stapt op centraal uit (dat was zo’n 12 jaar geleden in ieder geval zo.)
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  5. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Wij zijn net terug van bijna 2 weken Toscane. We hadden wat via airb&b gehuurd en zaten in de buurt van Lucca wat ook een erg leuk stadje is en Pisa. We zijn naar Lucca gegaan, Pisa, Vinci, Sienna en Florence. Allemaal erg leuk en mooi maar wel veel rijden, wat geen straf is want het uitzicht is schitterend. Pisa is bij de toren heel erg toeristisch maar heeft als je even doorloopt ook best wel wat leuke wijken en tuinen. Vlakbij Pisa heb je ook Marina de Pisa met wat leuke strandjes. Parkeren in de oude steden is een uitdaging, zeker in Florence. Wij parkeerden altijd aan de rand van de stad en liepen naar het centrum. Florence en Sienna zijn ook goed met de trein te bereiken. Op Facebook heb je de groep Accommodaties van Italie Liefhebbers waarin accommodaties worden aangeboden en de groep Italië liefhebbers waarin ook veel tips worden gegeven.
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  6. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Mijn gedachte? Wat een gereis in een relatief korte tijd met 2 kleine kinderen. Als ik je advies mag geven....kies een regio en doe een ander jaar een andere regio. Ik vraag me af of je je kinderen er een plezier mee doet om in noodtempo half Italie door te slepen.

    Gardameer: campings zat maar in het hoogseizoen zal al veel vol zitten. Er is veel te zien en te doen: waterfiets met glijbaantje huren aan het meer. Met de boot of auto naar Sirmione waar je het kasteel kunt bekijken. Verona met de arena en het balkon van Romeo en Julia. Gardaland, het attractiepark. Je kunt met een kabelbaan de Monte Baldo op. Elk dorp en stadje heeft wel een markt een keer in de week. Aan de noordkant heb je Limone en Riva del Garda wat mooie plekken zijn om te bezoeken. Dan zit je tijd al aardig vol. Met de trein nog naar Venetie.

    Toscane zijn we ook geweest. Ander landschap. Heuvelachtig meer naar het binnenland en gewoon vlak aan zee. Mooie oude steden. Mijn jongste was toen 4 en het jaar erna 5. Die vond het toen wel voor eventjes leuk zo n stad maar geen hele dag. Zeker niet als het ook nog 30 graden is.

    We hebben Lucca bezocht op de heenweg. Had een B&B gereserveerd. Kwamen na de middag aan. Naar de stad gelopen, rondgewandeld, gegeten enz. Volgende ochtend doorgereden naar de camping. Tweede jaar hebben we dat zo met Pisa gedaan. B&B op loopafstand vd stad (zit je ook niet met het parkeren van je auto). Na de middag aangekomen (dag ervoor waren we als tussenstop in Riva del Garda), toen de stad in gegaan. S avonds ergens wat gegeten en de volgende dag door naar de camping. Hebben nog even gestopt bij Bolgheri. Een schattig ieninimini klein dorpje waar je komt door over de lange weg met cipressen te rijden. Maar het dorpje heb je echt zo gezien.

    Voor corona kwam had ik een reis uitgestippeld richting Rome. Op de heenweg doorrijden naar Pompeii en daarna terug naar de andere kant vab Rome waar we een camping hadden geboekt en vanuit daar Rome bekijken. Maar ja toen kwam corona dus geen Italie voor 2 jaar. Komende zomer kunnen we niet zo lang weg en vind ik Rome te ver. Wij gaan dus naar het Gardameer.
     
    Dubbelgeluk en Shy24 vinden dit leuk.
  7. Shy24

    Shy24 Actief lid

    17 sep 2014
    152
    91
    28
    Dank allemaal voor jullie tips en heldere inzichten wat betreft de afstanden en het rijden. Ik heb hier echt veel aan. Ik ga me nog eens buigen over onze plannen, wellicht toch verstandiger om dan alleen Gardameer te doen met een uitstapje naar Venetië. Genoeg te doen bij Gardameer voor de kinderen daar als ik het zo hoor.
     
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Klinkt als een heel goed idee. Je kan vanuit garda ook heel goed Verona bezoeken, ook een heel leuke stad!
     
    Spectre vindt dit leuk.
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Wij hebben voor een deel hetzelfde gedaan vorig jaar. Eerst 4 of 5 nachten bij het Gardameer. We verbleven bij deze host, die naast b&b ook een zelfzorg appartement voor 4 personen (2 slaapkamers) verhuurt via airbnb. Heerlijk plekje!

    https://www.bebulivi.it/

    Voor venetie hebben wij geparkeerd in de grote garage net buiten de oude stad, en met een kleine tas op de vaporetto gestapt naar de oude stad waar we een appartementje voor 2 nachten hadden. Dus je pakt de auto niet een keer extra in en uit, maar pakt slim in op de bestemming ervoor.

    Wij zijn daarna naar het noorden getrokken, de bergen in, met stops in een wintersportdorpje in Noord Italië, en daarna in Oostenrijk nog een paar nachten. (En geeindigd in Legoland Duitsland). Intensief maar alles bij elkaar een heerlijke reis!
     
    Shy24 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  10. Shy24

    Shy24 Actief lid

    17 sep 2014
    152
    91
    28
    Thanks voor de airbnb tip, ik ga het bekijken. Klinkt inderdaad als een heerlijke reis, ook super leuk zo met Legoland.
     
  11. Shy24

    Shy24 Actief lid

    17 sep 2014
    152
    91
    28
    Top! Ik heb het op mijn lijstje gezet
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Houden jullie van grote campings, of liever kleinschaliger?
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Het Gardameer is in het hoogseizoen wel echt heel vol en druk.. uit de rest van je post maak ik toch op dat je wat meer op zoek bent naar cultuur misschien? je zou eventueel ook uit kunnen wijken naar de kleinere wat meer pittoreske meertjes, Iseo-meer en het Idro-meer. Vanuit het Iseo-meer kun een dagje naar Bergamo, prachtige oude stad en niet zo toeristisch. En het Ortha-meer is ook nog een optie met mooie oude dorpjes en een eilandje met een waanzig oud klooster.
    Als je toch gaat voor Gardameer, vergeet dan Verona niet, de stad van Romeo en Julia met mooie Romeinse overblijfselen en cool kasteel.
     
    Shy24 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  14. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Ik vond het met die drukte op zich wel meevallen. We zaten in alle rust in onze eigen airbnb, en hebben twee dagen een rustig rots strandje gedaan. Sirmione was wel heel druk (tip: neem de ferry en bespaar je de hoofdpijn van parkeren) net als het bijbehorende strandje (lido delle bionde), dat wel echt een aanrader is trouwens.
    Tip voor het gardameer: waterschoentjes! Op veel plekken heb je kiezelstranden.
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  15. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.026
    17.040
    113
    Vrouw
    Het zuiden van het Gardameer is ook wel de drukkere, toeristische kant van het meer. Wij gaan dit jaar naar de oostkant.. vorige keer zaten we aan de westkant. Vanuit daar een mooie route richting Riva of Limone sul Garda, daar is het toch wel wat rustiger heb ik het idee. Sirmione is mooi om gezien te hebben. Zijn ook een dag naar Verona geweest, daar was het best druk, maarja is ook een toeristische stad.
    Heb eigenlijk geen idee hoe ver het is naar Venetië vanuit Garda..
    Voor het 'knusse' zou ik inderdaad iets van een B&B opzoeken, is toch wat persoonlijker dan een camping.
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  16. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113

    Toscane was net zo druk hoor. Als je daar een stad gaat bekijken loop je ook in de drukte. En we zijn twee jaar naar de adriatische kust geweest. Daar heb je 1 lange weg langs een landtong met camping na camping. Ook hartstikke druk. Venetië, ook superdruk. Het is gewoon overal druk in de zomer.
     
    Spectre en Shy24 vinden dit leuk.
  17. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Wij zijn de allereerste keer dat we naar Italië gingen gestopt in Innsbruck. Daar hadden we twee overnachtingen in een hotel. De tussenliggende dag zijn we met de kabelbaan de berg op gegaan naar de Alpenzoo. Is misschien ook leuk om te doen.

    Ik zou met twee kinderen in de leeftijd van TO wel echt iets zoeken in Italië met een zwembad.
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  18. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Een tip is om op Google maps de verschillende plaatsen in te toetsen en dan te kijken hoeveel tijd en kilometers je kwijt bent. Kijk waar je ongeveer langskomt. Er zit een optie op om campings en accomodaties te bekijken via Google.

    Ik zou met kinderen trouwens teva sandalen aanraden. Ideaal in de warmte en ook meteen te gebruiken als waterschoenen. Hier lopen ze er gewoon mee in zee en thuis gaan ze in de wasmachine. Veel prettiger en steviger dan waterschoenen.
     
    Shy24 vindt dit leuk.
  19. Shy24

    Shy24 Actief lid

    17 sep 2014
    152
    91
    28
    Het zou voor ons eerste keer camping zijn dus kan er nog niet veel over zeggen. Als ik naar de grote campings kijk dan zie ik ontzettend veel leuks voor de kinderen om te doen en dat trekt mij. Mijn man is meer van de grote campings (goeie herinneringen aan zegt hij). Voor de kinderen en mij dus een eerste keer
     
  20. Shy24

    Shy24 Actief lid

    17 sep 2014
    152
    91
    28
    Ik ben op zoek naar beide en dat maakt het misschien wel lastig. Ben zelf niet echt van twee/drie volle weken in een overvolle camping dus ben ook aan het kijken voor misschien 7 dagen camping en dan rest in een airbnb wat meer in de natuur maar wel met mogelijkheid om naar garda te rijden. Je tip voor Verona neem ik zeker mee, dank!
     

Deel Deze Pagina