Tips Berlijn in januari

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Nina Sanders, 30 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Eindelijk de knoop doorgehakt en een weekendje weg geboekt met zijn tweetjes. :o: Wat een karwei.

    Kan dat wel met de kindjes? Gaan ze toch mee? Laten we luxe doen want we hebben een aantal dingen te vieren. Nee laten we het simpel houden want we willen een nieuwe badkamer. Laten we het gewoon maar niet doen. Ja maar het is mijn einde verlof én ons huwelijksjubileum.. :cool:

    Vandaag gewoon besloten een weekend samen weg te gaan wanneer mijn verlof er bijna op zit, kindjes en oppas geregeld én niet te ver weg: Berlijn it is! 2 nachtjes, eind januari. Met de internationale trein welteverstaan. :thumup:

    Wie o wie heeft tips? Ik ben er nog nooit geweest. Het moet een combi worden van cultuur, geschiedenis, leuke koffietentjes, fijne wijnbarretjes en sjieke restaurants. Ongelofelijk veel zin in. Kan me niet eens meer herinneren dat wij voor het laatst samen wat leuks hebben gedaan. Dit hebben we echt even nodig! :D
     
  2. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.654
    113
    #2 MadeInUSA, 31 okt 2019
    Laatst bewerkt: 31 okt 2019
    Leuk! Wij zijn vorig jaar in december geweest. We hebben veel gezien in 2 dagen tijd! Qua bezienswaardigheden hebben we het haus am checkpoint Charlie gedaan, de fernsehturm laten schieten ivm de drukte, de kathedraal beklommen, een leuk wijkje net buiten de winkelstraten bezocht. Ook hebben we een dag fietsen gehuurd, en dan kan je veel dingen zien die je niet uitgebreid hoeft te bezoeken. We gingen van een muurmonument via het centraal station naar het grote park bij de zoo naar de gouden engel door de ambassadewijk naar potsdamer platz naar het holocaust monument naar de brandenburger tor en reichstag (als je die wilt bezoeken, van tevoren boeken!) Over unter den linden terug naar het hotel. Leuke route! En gewoon her en der afstappen waar we zin hadden.
    Wij waren ook nog een hele avond op een leuke kerstmarkt op de gendarmenmarkt, was super maar die zal al wel voorbij zijn.
    En natuurlijk veel aanlanden bij koffiebarretjes, bakkerijtjes en allerlei hippe eettentjes, beetje winkels kijken (de Volkswagen flagship store had allerlei bijzondere installaties over mens en machine, je komt allerlei bijzondere winkeltjes, galerietjes en luze warenhuizen met veel "beleving" tegen in het centrum, gewoon dwarrelen en je ogen openhouden en je komt vanzelf wat leuks tegen), en ook gewoon genieten van het feit dat je met zn tweetjes in een hotel bent :cool:

    Qua eten: verre van luxe maar wel heerlijk en goedkoop is Yarok in de Torstrasse. Syrisch eettentje. Houd wel rekening met moeten wachten tot je naar binnen kan!
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Wat heerlijk!:) goed dat jullie het al geregeld hebben! Eerlijk gezegd ben ik zelf meer van de ervaringen dan nieuwe spullen en badkamers dus ik juich dit zeker toe ;)

    Er is zoveel te zien en doen. Je kunt voor je bezoek bijna een thema kiezen: musea, WO II, DDR, winkelen, wijken ontdekken, enz.

    Mooiste dingen in Berlijn vind ik: Joods Historisch Museum aan de hand van Daniel Libeskind.
    De musea op het Museuminsel in de Spree (Pergamonmuseum!). Rondleiding in de Reichstag.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.351
    3.639
    113
    Vrouw
    Heerlijk zeg, even samen weg!
    Kurfürstendamm is een lange winkelboulevard. Wij zaten in die straat in een hotel. Kun je lekker shoppen en er zijn genoeg eettentjes!
    Fernsehturm hebben wij savonds bezocht, was ook erg mooi.
    Ohja, en de 2 dierentuinen van Berlijn! Ook echt aan te raden.
    Als ik het mij goed herinner rijden er ook bussen een route langs allemaal bezienswaardigheden.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.617
    3.990
    113
    even goed naar het weerbericht kijken rond die tijd, het kan er dan super koud zijn, dus lekkere dikke jas en handschoenen enzo mee.

    verder zijn er zoveel winkels en musea, die 2 dagen heb je zo vol!

    koop een leuk reisgidsje, en een openbaarvervoer kaart. Er rijden super veel trams en metro’s, als je alles moet lopen ben je kapot na 2 dagen!
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  6. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Leuk, naar Berlijn met zijn tweetjes. De lekkerste chocolademelk ever hebben wij gedronken bij Fassbender & Rausch aan de Gendarmenmarkt. Daar hadden ze ook prachtige chocoladesculpturen en natuurlijk vooral heerlijke chocola.
    De Reichstag (inderdaad wel boeken van te voren) hebben wij 's avonds gedaan. Dat was omdat ons geboekte bezoek overdag geannuleerd werd (dat kan dus wel gebeuren) en we dus een ander tijdstip moesten kiezen binnen de dagen dat we in Berlijn waren. Maar dat was ook wel erg leuk, in het donker in die koepel. Nou ja, binnen was er natuurlijk wel licht ;)
    Het DDR museum vonden wij erg leuk en de Bernauerstraße (Gedenkstätte Berliner Mauer) en het Mauermuseum Haus bij Checkpoint Charlie indrukwekkend.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  7. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Leuk ik ga met mijn man weekend van 13 dec. Zijn daar ook kerstmarkten en zo ja is dat leuk ?
     
  8. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Ik vond de Reichstag geweldig, de glazen koepel met mooi uitzicht. Je moet wel vooraf online kaartjes bestellen (gratis waren ze volgens mij), anders kom je er niet in, maar dat is al genoemd zie ik.

    Als je met de trein gaat, Berlin Haubtbahnhof vond ik ook bijzonder. Wat een enorm station! Maar goed, daar kom je niet echt voor natuurlijk.

    Indrukwekkend: checkpoint Charlie en het daarnaast gelegen Muur-museum. Zorg dat je er bent zodra hij open gaat, want vanaf 11 uur komen busladingen vol toeristen en studenten.

    Ik vond de stukken van de muur met schilderingen zelf niet geweldig, maar ach, dan ben je er een keer geweest.

    De Berliner Dom ook prachtig van binnen.

    En wat ik echt leuk vond, wij waren er in de zomer, braakliggend terrein werd ‘s avonds omgebouwd tot ‘biergarten’. Iedereen nam een stoel of kleedje mee en eten en drinken, vuur aan, gitaar erbij. Echt bijzondere (hippie) stijl.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  9. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Als je bij metrohalte Rosenthaler Platz er uit gaat, zit je in een enorm leuk wijkje met veel toffe winkels (kleding, interieur, alles) hippe barretjes en leuke restaurants. Wij hebben daar een 'restaurantestafette' gedaan : drankje en hapje bij restaurant 1, voorgerecht bij restaurant 2, hoofdgerecht bij restaurant 3 (en toetje ook bij restaurant 3 omdat die zo leuk was) Er zitten 2 Vietnamese restaurants in de wijk die heel leuk zijn (niet sjiek, maar wel voor een prikkie heerlijk eten)

    Wij hadden een hotel vlakbij metrostation Gesundbrunnen, prima wijkje. Vanuit daar kun je ook de 'onderwereld' tours doen door de bunkers (WO2 en Koude Oorlog), heel interessant.

    Oh en grappig, die elektrische scooters die je overal vind. Geen must maar wij vonden het zeer vermakelijk om 's avonds nog een beetje rond te crossen :rolleyes:
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Super bedankt voor de tips tot nu toe. Heb al zeker een behoorlijke lijst gemaakt nav de genoemde dingen hier! :D
     
  11. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Oh en die grote pretzels met boter of kruidenkaas die ze overal verkopen :thumup::thumup::thumup::thumup:
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  12. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Hier gegeten! Was top (wel al even geleden, 2013 geloof ik, en toen al niet goedkoop)
    https://restaurant-volt.de/
    is in een oude elektriciteitscentrale (vandaar de naam)
    Oude stukje muur en bijbehorend museum vond ik indrukwekkend.
    En er is een kroeg in oude DDR stijl. Die Wohnzimmer, ook super leuk.
    Ik vind Berlijn een super stad! Was er voor het eerst in dec 89 als meisje van tien, muur was net gevallen, dat maakte wel indruk! Veel plezier alvast!
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  13. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Berlijn is echt super, wij waren er eens met kinderen dus hebben alles heel anders bekeken.
    Wij hebben online eerst een leuke reisgids gekocht met routes, deze was dan speciaal voor kinderen, maar was e ht superleuk en interessant. We kwamen op plekjes waar je anders nooit komt.

    Je eigen rittersport maken is ook must trouwens . En naar de ampelmam winkel.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina